Specialized Stumpjumper FS - The tråd

Johan A sa:
Flipchip? Finns det en funktion på min hoj jag inte har en aning om??

https://www.specialized.com/us/en/stumpjumper

”The Flip Chip allows you to change the frame geometry with ease, all to support your riding style. There are two settings, High and Low, and when you "flip the chip," you effectively change the bottom bracket height by 6mm and the head tube angle by half-a-degree.”

martinmalmberg sa:
mikipedia_ sa:
Vet nån nån butik som kommer ta hem en 29" evo i L & XL inom 20mil från Avesta??

Cykel och Fjäll i Falun, möjligtvis.

Snackade med någon som var insatt i någon spezbutik och den sa att Evon inte skulle gå utanför usa?
Nu när man fått fundera lite över ett LLS monster en stund så ska jag nog gå på en vanlig stumpy sen iaf, men hade varit kul att prova.

mikipedia_ sa:
martinmalmberg sa:
mikipedia_ sa:
Vet nån nån butik som kommer ta hem en 29" evo i L & XL inom 20mil från Avesta??

Cykel och Fjäll i Falun, möjligtvis.

Snackade med någon som var insatt i någon spezbutik och den sa att Evon inte skulle gå utanför usa?
Nu när man fått fundera lite över ett LLS monster en stund så ska jag nog gå på en vanlig stumpy sen iaf, men hade varit kul att prova.

Köp nå skoj istället ;)

Slog till på en 27,5 Stumpy Comp Carbon.

Galet fin färg ?

A38B2E09-67A6-47D7-97C3-4916953ADC32.jpeg

Hej hej,
Jag har en Camber som jag egentligen är väldigt nöjd med, men nu med vårsolen satte habegäret in. Är det någon här som har kört både Camber och den nya Stumpjumper ST och som kan delge några pros and cons?

Tips på ny bakdämpare till stumpy -18. Den jag har har börjat läcka och behöver omsorg. Tänkte fixa den men skulle vilja uppgradera och ha den gamla som reserv. Har hört gott om fox x2 och FW samt canecreek DB air.

Vad säger ni om jag säger coil?

Provade med Duro Cruz 27.5 x 3.25 på min original 2016 Stumpjumper. Inget som tar i, har fortfarande slang men det kändes helt OK.
IMG_20190505_121201.jpg

Cykla lungt

Ni som kör förra gen Stumpy (-16 till -18) med Öhlins STX dämpare, hur tycker ni den funkar?
Har ni problem med urbottning, spec på 27.5"-modellerna? (Upplever att min Monarch är tämligen
lätt att bottna ur, även med för mycket luft i..). Hur är det med serviceintervaller etc?

Och får man fortfarande in multitoolet under dämparinfästningen? ;-)

Senast ändrad:
lundatok sa:
Jag hade en S-Works -18 med Öhlins och jag tyckte den var flera nivåer över den enklare Fox jag har på min -19.

Tack för svar! Hur lätt var det att reglera proessivitet (mitt största problem)?
Hade du 27.5 eller 29"? Vill minnas att det är olika dämparkurvor på dessa.

Jag hade en 29a, nu är jag både fet och feg gubbe samt att jag inte hade den jättelänge så jag kan inte uttala mig specifikt om progressivitet och labbande som så. Tyckte den var relativt lätt att få till bra men om det räcker med progressivitet för dig vet jag så klart inte.

Personligen är jag mycket en set and forget-person så när jag hittat good enough så åker jag med dämparen där och kanske justerar något klick här eller där allt eftersom.

Har precis beställt en stumpjumper comp 29.
Har haft två camber comp carbon 29 och en enduro comp 27,5 hittils.
Kör inte lika mycket xc och tävlar inte i enduro längre. tror denna blir riktigt bra till kilsbergsterräng :-)

Lämnar Enduro-tråden och återinträder här! Känns riktigt bra det här ??

20190610_194340-01.jpeg

20190610_194554-01.jpeg

Nästan för bra grepp i däcken så ett par Rekon 2,6 MaxxTerra åker på som sommardäck. Måste ha ett till hjulpar bara så originaldäcken kan sitta på ett hjulpar året runt och Rekon/ISP får växla mellan sommar/vinter på ett.

Underbart att äntligen ha cykel igen efter några års högst ofrivilligt avbrott.
Var först ute efter en camber igen men när jag läste att den blivit ersatt av ST versionen så kände jag att jag lika gärna kunde köra vanliga versionen. Är mer än nöjd. Det enda jag gjort är att byta till min power sadel, som är grymt skön och kortare än originalet.
Har inte haft foxgaffel förut men den känns riktigt bra!

IMG_20190612_202451.jpg

IMG_20190614_121609.jpg

dnleriksson sa:

Nästan för bra grepp i däcken så ett par Rekon 2,6 MaxxTerra åker på som sommardäck. Måste ha ett till hjulpar bara så originaldäcken kan sitta på ett hjulpar året runt och Rekon/ISP får växla mellan sommar/vinter på ett.

Vilken fin cykel?

Ja visst är det najs grepp i däcken? Vad gör du med enduron då?

mikipedia_ sa:
dnleriksson sa:

Vilken fin cykel?

Sålde den för 5 min sen ? Sålt tre cyklar den här helgen då jag råkade köpa en Bergamont Contrail veckan innan Stumpjumpern... Slussade vidare den till en kompis som ville ha den från början ? Den tredje var en Vitus Sentier.
Nu är man äntligen tillbaks på 29" igen!

Men vad har Specialized hittat på med alla egna delar? Stolpen känns ju förvisso jättebra så det gör inget, men sadeln! Min röv har åkt Henge i fem år så det här går ju inte! Tänkte nästan sno den från Enduron, men var ju silverrails... Måste hitta en med svarta ?
Sen Shimano får väl funka och Fox verkar ju gå cykla på också! Aldrig testat en gaffel förr faktiskt!

dnleriksson sa:
mikipedia_ sa:
dnleriksson sa:

Vilken fin cykel?

Sålde den för 5 min sen ? Sålt tre cyklar den här helgen då jag råkade köpa en Bergamont Contrail veckan innan Stumpjumpern... Slussade vidare den till en kompis som ville ha den från början ? Den tredje var en Vitus Sentier.
Nu är man äntligen tillbaks på 29" igen!

Men vad har Specialized hittat på med alla egna delar? Stolpen känns ju förvisso jättebra så det gör inget, men sadeln! Min röv har åkt Henge i fem år så det här går ju inte! Tänkte nästan sno den från Enduron, men var ju silverrails... Måste hitta en med svarta ?
Sen Shimano får väl funka och Fox verkar ju gå cykla på också! Aldrig testat en gaffel förr faktiskt!

Ja jag gillar oxå henge men den börjar bli bekväm nu efter 15 mil?
Ja besticken är najs, betydligt trevligare än Rs!!
Men har du shimano? Min har nx eagle

Ja, har en alu comp med 11-delat... Får väl se om jag lyckas cykla så mycket att jag sliter ut kassett och växeln blir trött/skadad så jag kan byta till Sram GX Eagle.
Har iofs en trött kedja. Räcker det för att motivera uppgradering till Eagle med body och allt? Går det byta body på de här? Var väl lurigt förr om jag inte minns fel? Brukar ju försöka köpa hjul med XD men sprack den här gången.
En beggad i svart och rött gick inte att motstå!

Passade på att byta ut bakdämparen på min Stumpy Expert -17. Snacka om skillnad! :-) Betydligt bättre överallt. Utför, uppför, på platten, i luften, i rymden etc! Den där hojen behöver verkligen en rejäl dos LSC, något den gamla Monarchen helt verkade sakna. Kör något överfjädrad med 548-fjäder för mina 68kg vilket ger ca 27%sag. Funkar över förväntan, men är nyfiken på vad ni andra med coil kör för för fjäder?

FC4D3AAF-B9F3-4C5E-A251-B6A5D269814A.jpeg

Ni med senaste Stumpjumpern, kör ni med någon trevlig bash/kedjestyrare? Two bolt iscg 05, vad är det för hittepågrejer?

Tänkte sno den från Enduron, men det gick ju inte alls då jag inte sett att det var något nytt system. Skulle helst ha något väldigt liknande.
OneUp-Components-ISCG-05-Bash-Guide-32T-Green-Black.jpg

Förövrigt cyklade jag Jämtlandstriangeln förra veckan och fick känna på en riktig heldag på cykeln??
20190626_132324.jpg

Även svarta DH-banan är testad. Hjärnspöken från förra årets nyckelben sänkte garanterat farten mer än cykelns kapacitet ?
20190627_155327.jpg

Någon som vet vad det är för mått på dämparbussningarna?? Min google fu är dålig å kan inte mäta då jag är på jobbet?
Edit. En 2019 är det.

Senast ändrad:
Hej,

Jag har en yoke till en Long Travel som ligger och skräpar. Någon som är sugen? Vill ha 500:- för den. Endast monterad. Aldrig använd.

Vad är det med alla 2019 stumpys som folk inte gillar?

Reagerade över att jag sett flera 2019 modeller både på blocket och här på happy som säljs i princip nya där folk endast tagit 1-2 rundor.

Senast ändrad:
MtbIte sa:

Reagerade över att jag sett flera 2019 modeller både på blocket och här på happy som säljs i princip nya där folk endast tagit 1-2 rundor.

Älskar min så jag säger precis noll fel.

Men kan det inte vara det att folk säljer många för det har sålts jävligt många? Dvs i procent i relation mot försäljning kanske det inte är så många fler än andra märken?

Mini_me sa:
MtbIte sa:

Men kan det inte vara det att folk säljer många för det har sålts jävligt många? Dvs i procent i relation mot försäljning kanske det inte är så många fler än andra märken?
Gäller att ha det senaste såklart, snart kommer 2020-färgerna och då är det bara att kränga förra årets.

Crossmax sa:
Mini_me sa:
MtbIte sa:

Gäller att ha det senaste såklart, snart kommer 2020-färgerna och då är det bara att kränga förra årets.

@mini_me: Absolut så kan kan de ju såklart vara, reagerade bara på att jag sett 5 denna vecka till salu.

@crossmax: Jo det är väll nu alla prylb**ar ska byta cykel bara för att dom måste ha senaste med årets färger.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp