Sprucket bromsok

ebiha

Aktiv medlem
Sprucket bromsok
Är det vanligt att detta händer utan krasch?

Bilagor

• IMG_0732.webp
    IMG_0732.webp
    303 KB · Besök: 556
  • IMG_0731.webp
    IMG_0731.webp
    380.4 KB · Besök: 265
Sprucket bromsok
Ok. Jo, jag blev förvånad att se detta. Det borde väl vara en skaplig nivå på denna shimano. Tror att det är slx.

Senast ändrad:
Sprucket bromsok
de där e ovanligt har har vart med om två ok under alla mina år som mek ena va ett saint under den perioden dom hade problem det andra oket andra var ett m395 där kunden dragit åt så in i h*lvete hårt "för vara säker på att inte oket skulle kunna röra sig"

Sprucket bromsok
Helt ovanligt är det nog inte. Jag har brutit två stycken ok på XT-bromsar på det viset. Men de har gått helt av.

Jag är rätt övertygad om att det är värre med ett ok som är illa fastspänt än ett som skulle vara för hårt fastspänt. Jag har svårt att se hur en hårdare inspänning kunna göra belastningen värre.

Sprucket bromsok
Aha ok. Det är Deore (BRM 6120) Sitter på en Scott genius 30. Är inte det lite konstigt att det inte sitter något finare på en sådan cykel? Pedaler är ju slx och bakväxel xt… Är deore klart sämre än slx?

Senast ändrad:
Sprucket bromsok
Aha ok. Det är Deore (BRM 6120) Sitter på en Scott genius 30. Är inte det lite konstigt att det inte sitter något finare på en sådan cykel? Pedaler är ju slx och bakväxel xt… Är deore klart sämre än slx?
Klassisk bakväxeltrimning — den finaste och mest synliga komponenten och så snålar man på andra delar. Småfult och ett sätt för tillverkaren att öka marginalerna.

Inkrementella skillnader från Deore 61x0 → SLX → XT, främst i form av lite lägre vikt och mer justeringsmöjligheter.

Sprucket bromsok
Jag varit med ett sådant haveri på en hyrcykel i Åre för några år sedan. Första turen nerför berget (självklart på ett grönt spår som uppvärmning), och någonting skramlar fram, som en lös hjulaxel. Jag tog en närmare titt och kunde inte tro mina ögon — ett sprucket bulthål på frambromsen! Det blev en hastig tur tillbaka till uthyrningen för att få en annan cykel.

Det var antingen Saint eller SLX broms, en fyrkolvig Shimano i alla fall.

Senast ändrad:
Sprucket bromsok
30%av trådar om happy har fortfarande problem med dessa "emineta" måste ha skivbromsar med specialhjul 🤣
Det måste tvärnitar, luftas, byggas om ofta specialverktyg mm.

Tillbaka
Topp