Sram elektriska komponentgrupper

jaysommar

Medlem
Jag försöker finna en rangordning på Srams komponentgrupper el för Gravel? Är Apex AXS 1 den ”lägsta” varianten eller hur skulle man kunna rangordna dem?

Tap är SRAMs enkelknappsystem. E är för att det är elektriskt. AXS är deras trådlösa teknik.

AXS är namnet på nätverksprotokollet. Alla komponenter märkta AXS kan i någon mån ingå i samma nätverk och prata med varandra. Dess föregångare Airea användes bara av en grupp, 11-delade Red eTap.

eTap respektive DoubleTap (inte "Tap") är egentligen endast en benämning för hur man manövrerar (landsvägs)reglaget för att växla.

SRAMs mekaniska landsvägsreglage hade bara en spak som växlade upp/ner beroende på hur långt man tryckte in spaken, detta kallade de DoubleTap. Att det blev på detta viset hade mest att göra med alla patent som Shimano och Campagnolo redan satt på, SRAM kunde av legala skäl inte göra ett reglage som fungerade exakt som någon av konkurrenterna.

När det var dags att göra de elektroniska landsvägsreglagen fanns det inte lika mycket patent i vägen, och givetvis inte heller några rent mekaniska begränsningar. Nu valde man att endast sätta en knapp per reglage där ena växlar upp och andra ner, och tillsammans manövrerar de framväxeln till den position den inte har för tillfället (inga trippelvevar). Det är detta som är eTap.

Tack för respons. För många beteckningar och hålla reda på. Försöker hitta en Sram Apex 1 som jag fått tips om. Men inte helt lätt i min strl på 163 cm. Kan inte lägga en för hög summa och utbudet är begränsat denna tid på året. Alla tips är välkomna.

Försöker hitta en Sram Apex 1 som jag fått tips om.
Ehh, varför? Apex 1 är en utgången 11-delad grupp som ersatts av den 12-delade Apex XPLR som säljs idag. Med tanke på att den senare funnits på marknaden över ett år lär du inte hitta några nya hojar med Apex 1 annat än flera år gammalt restlager man aldrig lyckats sälja pga antagligen fel pris eller något annat som är dåligt med den specifika hojen.

Ehh, varför? Apex 1 är en utgången 11-delad grupp som ersatts av den 12-delade Apex XPLR som säljs idag. Med tanke på att den senare funnits på marknaden över ett år lär du inte hitta några nya hojar med Apex 1 annat än flera år gammalt restlager man aldrig lyckats sälja pga antagligen fel pris eller något annat som är dåligt med den specifika hojen.
Tror jag fick tipset för att man kan finna cyklar till ett mer snällt pris. Men ge mig gärna fler tips på cyklar med 12-delad Apex XPLR som ligger på max 35 i strl xs/s för en person på 163cm.

Tror jag fick tipset för att man kan finna cyklar till ett mer snällt pris. Men ge mig gärna fler tips på cyklar med 12-delad Apex XPLR som ligger på max 35 i strl xs/s för en person på 163cm.

Eller ett exemplar i deras outlet där lacken tydligen inte var helt perfekt till lägre pris:

Eller ett exemplar i deras outlet där lacken tydligen inte var helt perfekt till lägre pris:

Är inte TS ute efter en hoj med elektrisk växelgrupp?

Har man en budget på 35 000 kr så har man ju en uppsjö av möjligheter.
Och sen är frågan ska det vara alu, kol eller stål?
Måste det vara elväxlar?

Som sagt väldigt luddigt allting....

För strax över 35 får man t.ex. 2026 års Cube Nuroad med GRX Di2

Elväxlar. Max 35 tsn. Gärna lägre. Person längd 163 cm lång. Ej påläst och fått råd av vänner och försäljare att man kan finna ”billigare” cyklar med Apex 1 elektriska växlar till bättre pris. Behöver inte vara en cykel från 2025, ny.

Kikar på de alternativ som lagts i tråden. Tack för dem.

Är du prestigelös och kan tänka dig en begagnad Rockmachine med Rival Axs så finns det en på Blocket. (Inte min). Såg den i förbifarten när jag kollade av för egen del o kom o tänka på denna tråden .

Senast ändrad:
Ej påläst och fått råd av vänner och försäljare att man kan finna ”billigare” cyklar med Apex 1 elektriska växlar till bättre pris.
Okej. Men bokstavligen "Apex 1" är alltså det exakta namnet på en äldre grupp, den utgick för något år sedan och fanns endast i mekanisk variant. Det du egentligen letar efter är hojar med Apex XPLR AXS eller möjligen Rival XPLR AXS om budgeten räcker till.

Senast ändrad:
Är du prestigelös och kan tänka dig en begagnad Rockmachine med Rival Axs så finns det en på Blocket. (Inte min). Såg den i förbifarten när jag kollade av för egen del o kom o tänka på denna tråden .
Grymt. Tack för tips. Kan väldigt lite om Rockmachine. Ca inte mer än vad någon video på YouTube säger. Vad säger du om märket och standard på Rockmachine vs Canyon el Cannondale? Eller scott som jag hade innan.

Cannondale mullet

Bunnyhop brukade förr i alla fall ge lite extra rabatt också om man frågade snällt.

Men beror ju på åt vilket håll du vill ha, mer rejs eller mer adventure.

Cuben är väl annars väldigt svårslagen gällande pris/komponenter.

Grymt. Tack för tips. Kan väldigt lite om Rockmachine. Ca inte mer än vad någon video på YouTube säger. Vad säger du om märket och standard på Rockmachine vs Canyon el Cannondale? Eller scott som jag hade innan.
Har ingen egen erfarenhet av detta märke heller.
Vet bara att de säljs på en av de stora butikerna där jag bor. Har fått för mig att de oftast är billiga aluramar och med lägre standard på komponenter.
Men den i annonsen är ju en kolfiberram med helt ok komponenter så kan inte tänka mig att den är dyr jämfört med de märken du nämner.

Tillbaka
Topp