SS spännare, någon som testat denna?

Babbar

Aktiv medlem
Tja, någon som har erfarenhet och utlåtande om denna variant?

single_speed_tensioner.jpg

single_speed_tensioner2.jpg

Jag förstår inte riktigt hur de två tapparna på insidan om hjulfästet ska göra någon nytta.

Säg vad ni tycker!

Jag antar att de ska låsa den i läge på något sätt. Jag har dock inte testat den och aldrig funnit behov av något annat än den billigaste varianten av fjäderspänd arm.

Yes, jag tänkte samma sak om att den ska stoppa den från att rotera fritt. Samtidigt som tapparna är placerade, kommer inte hjulet i så fall inte falla i botten och då hamna snett?

Jag är också van vid de gamla vanliga fjäderspända men det är alltid bra med alternativ!

Pinnen är bara för att kunna skjuta drevet i sidled så det passar "alla", låses i lämpligr läge av skruven som syns på bild 2....

Petrolhead sa:
Pinnen är bara för att kunna skjuta drevet i sidled så det passar "alla", låses i lämpligr läge av skruven som syns på bild 2....

Tjena!

Det är inte den som undras över. Om du kollar i andra änden så är det en utstickande detalj där hela spännaren skruvas fast.

Kneecap sa:
Petrolhead sa:

Tjena!

Det är inte den som undras över. Om du kollar i andra änden så är det en utstickande detalj där hela spännaren skruvas fast.

Menar du klacken som går mot växelörat så att inte hela skiten vill vrida sig på M10x1 -skruven?
Är nog lätt att fila bort om man vill ha undermålig funktion :-)

emmer sa:
Kneecap sa:
Petrolhead sa:

Tjena!

Menar du klacken som går mot växelörat så att inte hela skiten vill vrida sig på M10x1 -skruven?
Är nog lätt att fila bort om man vill ha undermålig funktion :-)

Nope, inte den sedvanliga klacken som stoppar mot växelörat heller. Det är två ganska små/tunna utstickande klackar som sitter på plåten som skruvas fast i hjulaxeln. Vad det verkar handla om är att kedjespännaren är till för ramar med horisontella eller semi-horisontella dropouts men som fortfarande har behov av en spännare (typ vikcyklar). Så klackarna ska ligga på vardera sida om hjulaxeln och i dropouten för att stoppa spännaren från att rotera.

Så mysteriet är löst egentligen. Vad jag går och klurar på nu är vad skulle hända om man filade bort den övre klacken och satte den på en cykel med vertikala dropouts. Den undre klacken kommer fortsätta stoppa rotationen och själva spännaren tycker jag ser ganska väldesignad ut. Den tillåter att man justerar spänningen på fjädern genom att ha flera hål runt hela rotationsaxeln så man kan flytta fjädern till valfri position.

Tillbaka
Topp