Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
Den ser grym ut med svinlågt styrhuvud med integrerat lager.

Det kan ju vara trevligt att kunna köra dämpad gaffel någon gång utan att geon blir totalt wacko.

Vad har den där Specialized-gaffeln för AC-höjd?

Stål!
Ja med lågt styrhuvud och ZS ändras ju dealen lite, ett klassiskt lager bygger 25 mm eller mer vilket ju bara det är skillnaden mellan en låg 29er-gaffel (468) och en normal 26er-gaffel (445 eller 425). Hade inte ZS som option när jag ritade, hade jag haft det hade jag kört på en längre gaffel istället, 425an är så tajt att det fastnar grus mellan trenollan och gaffelkronan...

Stål!
erik h sa:
Ja med lågt styrhuvud och ZS ändras ju dealen lite, ett klassiskt lager bygger 25 mm eller mer vilket ju bara det är skillnaden mellan en låg 29er-gaffel (468) och en normal 26er-gaffel (445 eller 425). Hade inte ZS som option när jag ritade, hade jag haft det hade jag kört på en längre gaffel istället, 425an är så tajt att det fastnar grus mellan trenollan och gaffelkronan...

Det låter tajt det.
Har du någon bild på din skapelse?

Stål!
Egress sa:
Har du någon bild på din skapelse?

Ja min passar ju inte i den här tråden riktigt då men nästan...

Hur svårt var det att hålla sig till geometrin på halvgrads precision hemma i garaget? Kan inte ha varit lätt?

Här har jag ett gammalt RR 2.4 på plats, de var ju större förr men trenollan jag har nu är förstås ännu större...

677920d1330629991-custom-ti-build-project-rigid-29er-ride-26er-img_4716_x.jpg

Stål!
erik h sa:
Ja min passar ju inte i den här tråden riktigt då men nästan...
Hur svårt var det att hålla sig till geometrin på halvgrads precision hemma i garaget? Kan inte ha varit lätt?
Här har jag ett gammalt RR 2.4 på plats, de var ju större förr men trenollan jag har nu är förstås ännu större...

Snygg! Fixed gear också är ju lite extremt.
Ang. precisionen så har jag inte kollat än hur pass exakt det blev med vinkarna. Ramen är i alla fall rak och fin i alla led. Har planerat att montera upp ramen i en polares jigg och verifiera alla siffror och jämföra med orginalritning samt min egen jigg. Det borde ge mig en bra uppfattning om hur exakt jag fick till det med bara handverktyg.

Stål!
Efter lite pyssel och rekande efter campa prylar så börjar det närma sig slutet på detta bygge. Köpte ramen av båtbensbutet i somras. Ska bli jäkligt kul att inviga och trimma in!

13AEBDD9-F835-491F-B912-149DE4B9FC5A.jpeg

Stål!
Haha se där ja. När man tänker på trollen (går själv i stålis tankar nu..) Den där kommer bli kanon! Dessutom ännu finare irl.
Nice ram check campa check size 58 check varför sålde jag den där nu igen? :D

Stål!
båtbensbudet sa:
patten sa:
Första i dubbel bemärkelse, både stål och racer. Fantastiskt skön skapelse!

Första racern? Du börjar på en bra nivå, ser fin ut :)!

Tackar :) när det väl blir dags för uppgradering om några år så kommer jag göra som du tipsade om i min byggtråd, komponenter i silver istället för svart. Inte på något vis missnöjd nu men tror att det kan bli ytterligare ett litet lyft med blanka detaljer!
Ja det är första racern, har rullat asfalt på crossen något år. Tycker det är roligt och har avvaktat med racer till nu, en riktigt bra investering och det är en mycket roligare och skönare cykel :)

Stål!
båtbensbudet sa:
Haha se där ja. När man tänker på trollen (går själv i stålis tankar nu..) Den där kommer bli kanon! Dessutom ännu finare irl.
Nice ram check campa check size 58 check varför sålde jag den där nu igen? :D

Ja den kommer nog bli kanon! Ska bli riktigt kul att se om den funkar under lite längre distanser. Som du ser så har det smugit in fäste för dynamolampa, 28mm däck, och skön sadelstolpe.

Stål!
EST sa:
Palle Kuling sa:
aribr sa:
Cool! Vill gärna prova en cykel med Pinion växellåda...

+1!

finns det någon svensk återförsäljare av sådana cyklar där man skulle kunna testa en?

Nej de har bara på webben & så en affär i england som de säljer i vad jag vet.

Skulle vara om Rose har någon touringhoj i sitt showroom i sthlm. Annars är det nog svårt att hitta för provcykling?

Stål!
F8E8237F-269E-4A97-BD31-8B2FE0B104F7.jpeg

Min Skinny tillverkad hos Enigma under deras ”Framebuilder program”. Som jag förstår är det lärlingar som lär sig bygga ramar som sedan säljs billigt. Denna är byggd i Columbus Zona med matchlackad gaffel i full kolfiber.

I det närmaste full Ultegra 6600 med Mavic Ksyrium Elite och Challenge Strada Bianca 30 mm.

Den blev lite tyngre än jag hoppades, men är mycket bekväm. Jävligt snygg också.

Stål!
heklamama sa:
Snügg

Hur gillar du däcken?

Vill nog påstå att det är favoritdäcket. Har lagt många mil med olika hojar på både asfalt och grus. Har haft tur och sluppit punkor också. Kör runt 4 bar (väger ca 74).

Lite ballongiga på så här gamla och smala fälgar. De satt bättre på ett par bredare Hed Belgium.

Ett helvete att kränga på första gången... :)

Senast ändrad:
Stål!
AndreasVH sa:
heklamama sa:
Snügg

Hur gillar du däcken?

Vill nog påstå att det är favoritdäcket. Har lagt många mil med olika hojar på både asfalt och grus. Har haft tur och sluppit punkor också. Kör runt 4 bar (väger ca 74).

Lite ballongiga på så här gamla och smala fälgar. De satt bättre på ett par bredare Hed Belgium.

Ett helvete att kränga på första gången... :)

Ok har haft två par challenge Parigi-Roubaix.
Sköna de första 200 Kilometerna men sedan en ren punkafest.

Stål!
AndreasVH sa:
heklamama sa:

Japp, jag har hört fler säga så om P-R. T.ex den här recensionen som också nämner punkaskyddet som Strada Bianca numer har:
http://road.cc/content/review/117460-challenge-strada-bianca-700c-30mm-tyres

Jag har för mig att första generationen S-B inte heller hade något skydd mot punkteringar.

Aha låter lovande.
Som jag minns det med P-G så var det själva "Slitbanan" på däcket som inte var så jämnt vulkad mot däckstommen. Detta resulterade i att sten och annat letade sig in mellan slitbanan och däckstommen. Men som sagt de mil jag lyckades köra var en ren njutning.

Stål!
LRG_DSC00833.JPG

Två nya som jag eldat ihop under vintern. Racern är för long reach-bromsar så den ska klara lite fetare däck, den har en Columbus Hiver fram som också klarar long reach. Beatern är en gammal Diamond back Apex som jag byggt om med nya drop outs och ett extra rör. Med sliding drop outs så får jag in 700x40. Gaffeln är byggd med en krona som tillåter 700x44ish. Nu ska jag slipa någon dag innan en burk tvåkomponents klarlack åker på. Inte helt nöjd med lacken, det är förbaska svårt med vanlig spray. Men träning kanske ger färdighet.
Den gröna ska få någon gammal tiodelad SRAM-grupp ihop med enkelklinga och Dura Ace C50 med Schwalbe G-one tuber 700x30.

Jag valde bort några dagars slipande av lod som en slags påminnelse om att jag måste träna mer på värmekontroll och inte slarva med lodet.

Har börjat slipa på några nya rör som dock får vänta tills jag tränat lite mer på fillet braze och byggt ihop min jigg. Nästa gång kanske jag tar hjälp av någon som kan lacka.

IMG_0133.JPG

IMG_0112.JPG

IMG_9759.JPG

IMG_9507.JPG

IMG_8240.JPG

IMG_9319.PNG

Stål!
frankfurt sa:
Två nya som jag eldat ihop under vintern. Racern är för long reach-bromsar så den ska klara lite fetare däck, den har en Columbus Hiver fram som också klarar long reach. Beatern är en gammal Diamond back Apex som jag byggt om med nya drop outs och ett extra rör. Med sliding drop outs så får jag in 700x40. Gaffeln är byggd med en krona som tillåter 700x44ish. Nu ska jag slipa någon dag innan en burk tvåkomponents klarlack åker på. Inte helt nöjd med lacken, det är förbaska svårt med vanlig spray. Men träning kanske ger färdighet.
Den gröna ska få någon gammal tiodelad SRAM-grupp ihop med enkelklinga och Dura Ace C50 med Schwalbe G-one tuber 700x30.

Jag valde bort några dagars slipande av lod som en slags påminnelse om att jag måste träna mer på värmekontroll och inte slarva med lodet.

Har börjat slipa på några nya rör som dock får vänta tills jag tränat lite mer på fillet braze och byggt ihop min jigg. Nästa gång kanske jag tar hjälp av någon som kan lacka.

Snajdigt!

Stål!
Byggde upp min gamla Instigstor-ram till ett SS experiment. 3.8” Larry och Nate (rakade bort siddobbarna) funkar faktiskt. Optimalt hade vart Larry både fram och bak men det är budgetbygge av delar jag haft liggande.
2AE119E7-6222-44DD-8EFE-B11E811E90D5.jpeg

BD09F67F-4A72-4BD6-AD9A-3D911DCD4D49.jpeg

Tillbaka
Topp