Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
Fan vad fränt! gillar 29 plussare!

Mitt sommarprojekt! typ grusväg/ bikepacking/ på-tok-för-stökigt-för-att-köras-med-en-helstel-körning

2017 Salsa Fargo med 29:or och 27.5+
Stålram och cool-fibergaffel
Sram Rival broms/växlar och GX-vevar

DSC_0187.JPG

27.5+ med WTB Scraper i45 och hope pro 4 nav

DSC_0063.JPG

29:or och sommardäck. DT swiss spline hjul

DSCPDC_0000_BURST20171222112706720.JPG

En vinterbild bara för att!

EDIT: fick tydligen en ministroke och skrev fel fälg på 27.5+

Senast ändrad:
Stål!
viggen sa:
jarp sa:

Riktigt vackert! Vi blir märkeskompisar till vår/sommaren. Tycker det ser ut som en Swoop, har jag fel?
Berätta gärna vad du tycker om single pivot och fjäder bak vad det lider och dela med dig av din geo :)

haloj,
det är en murmur.
500 reach
65 styrvinkel..
76 sadelstolpe

en liten snabbrecension:
Flex: både här och där, lite väl mycket i baksvingen. pga det så nöter den bra i bakdämparen infästning..
Du kan glömma att få plats med ett par kolvevar, du måste hitta vevar med ordentligt q mått. Shimano funkar på håret.
Kul och skön jonne men i mina ögon fortfarande är på utvecklingsstadiet....i synnerhet med tanke på ovan.

Stål!
Palle Kuling sa:
Fan vad fränt! gillar 29 plussare!

Mitt sommarprojekt! typ grusväg/ bikepacking/ på-tok-för-stökigt-för-att-köras-med-en-helstel-körning

2017 Salsa Fargo med 29:or och 27.5+
Stålram och cool-fibergaffel
Sram Rival broms/växlar och GX-vevar

27.5+ med WTB Scraper i45 och hope pro 4 nav

29:or och sommardäck. DT swiss spline hjul

En vinterbild bara för att!

EDIT: fick tydligen en ministroke och skrev fel fälg på 27.5+

Mullimull :-)

skitsnygg, nu blev jag avundsjuk

Stål!
jarp sa:
Haloj,
det är en murmur.
500 reach
65 styrvinkel..
76 sadelstolpe

en liten snabbrecension:
Flex: både här och där, lite väl mycket i baksvingen. pga det så nöter den bra i bakdämparen infästning..
Du kan glömma att få plats med ett par kolvevar, du måste hitta vevar med ordentligt q mått. Shimano funkar på håret.
Kul och skön jonne men i mina ögon fortfarande är på utvecklingsstadiet....i synnerhet med tanke på ovan.

Oj, grattis till spännande hoj!
För att få lite relation till din geo och upplevelser, hur lång o biffig är du?
Funderar själv på att skaffa en peruansk kopia, men blir lite tveksam till konstruktionen i kombination med materialet. Är ju som upplagt för flex kring dämparen... Upplever du att det är fram eller baktriangeln som flexar?

Stål!
ulffo sa:
Stiligt :)

Hänger du också på någon av stålretro grupperna på fb?

Med vänlig hälsning
Ulf F

Tack!
Nej, som retrogubbe har jag givetvis stannat i utvecklingen. Idag åt jag exempelvis lunch utan att vare sig checka in eller fotografera maten...
Jag hänger på hemsidor. Tycker att jag är "med"... vilket få andra håller med om.?

Stål!
J2000E sa:
ulffo sa:
Stiligt :)

Hänger du också på någon av stålretro grupperna på fb?

Med vänlig hälsning
Ulf F

Tack!
Nej, som retrogubbe har jag givetvis stannat i utvecklingen. Idag åt jag exempelvis lunch utan att vare sig checka in eller fotografera maten...
Jag hänger på hemsidor. Tycker att jag är "med"... vilket få andra håller med om.?
Finns det flera svenska?

Stål!
Med risk för att trampa någon på tårna - nej. Jag har trakasserat fixedgear rätt många år och de står nästan ut med mig. Åtminstone tolererar de mig - om jag inte är mitt sanna, flamboyanta vit-medelålders-utan-sotarmössa-man-jag.

Jag är på Bikeforums vintage & classic del och Classic Rendezvous "slutna" grupp.

När jag började med gamla tävlingscyklar fanns inte Internet. När det kom hamnade jag helt naturligt i utländska grupper för hobbyn och intresset för sådant här var nästan obefintligt i Sverige på den tiden.

Senast ändrad:
Stål!
J2000E sa:
Med risk för att trampa någon på tårna - nej. Jag har trakasserat fixedgear rätt många år och de står nästan ut med mig. Åtminstone tolererar de mig - om jag inte är mitt sanna, flamboyanta vit-medelålders-utan-sotarmössa-man-jag.

Jag är på Bikeforums vintage & classic del och Classic Rendezvous "slutna" grupp.

När jag började med gamla tävlingscyklar fanns inte Internet. När det kom hamnade jag helt naturligt i utländska grupper för hobbyn och intresset för sådant här var nästan obefintligt i Sverige på den tiden.

Är dom svenska? Annars är Steel is real självklar

Stål!
Lite info :)
Saxat ntroducing the Starling Cycles Murmur Factory Edition!

The new ‘Factory’ frame has been designed in the UK by Starling owner Joe McEwan and hand built in Taiwan by ORA, one of the World’s very best steel mountain bike frame manufacturing facilities.

Frames will be available in two sizes and with a choice of rear shocks from Rock Shox, DVO or Fox. They can be supplied as a frame-only package or build kits with components from Rockshox, DVO, Fox, SRAM, Hope, Burgtec, Middleburn and Maxxis. Frames will be available in Primer Grey with black graphics as standard or in a choice of custom colours for an extra cost.

Riders that want a custom geometry, British-built Starling frame won’t be disappointed. Starling will continue to hand-build frames in the UK and customers can simply choose whether to commission a one-off UK built frame or order one from the ‘Factory’.

Frames will be £1850 with a Rockshox Deluxe shock and all pre-orders will receive a Hope headset and seat clamp. Orders paid in full at pre-order will also receive a Burgtec control kit.

Joe has also recently investing in a new facility to house his Taiwan made stock and framebuilding facilities. I'll be popping over to see him in the next few weeks to get some more photos and write up a full scoop.

If you have any questions pop them in the comments and they'll be passed to Joe to answer.

Loads more information is on the brand new Starling website:

28577362_1624949237619953_8956623165415171438_n.jpg

28795911_1624949040953306_3039188590736507842_n.jpg

Stål!
EST sa:
Lite info :)
Saxat introducing the Starling Cycles Murmur Factory Edition!
......

Jahaja där ser man!
Var väl på tiden att Joe fick den uppmärksamhet/lyft han förtjänar, kul att det går bra för honom :)

Är rätt omåttligt sugen på min Swoop som han ska börja hamra ihop under våren (leverans blir i juni som allt ser ut), tänkte försöka se om jag kunde flyga över till UK och hälsa på i verkstaden. Dels för att hojen blir min 30-års present till mig själv och för att det vore extremt kul att få se verkstaden och få skaka tass med herrn som ändå ska knåpa ihop ramen åt mig.

Hittills ser geo:n ut såhär:
Fb230KH78wQlvBW5-sB3G4U2-j1XKTULoDEBAGF-1pTjfOEO-mopd8XiQqRzP9lAciBcakfQnd-7q53M21CrgfyQR3cValSun4YtLtAGkg1vicwQcy479PUMCmUUWyCGQYbm6ne8OSCaiJddQRXpeoUwnHfMsTXNSh11pg4uSwivuGjG-4j__82ItbQrRVwyel3IXGFRXkCCxcPuq8gG-bKnu07Cbe_9x_nI_Rnn2JKIwYU4L_zsptz4f2KDyF-EGkSaC2YsNCSHzhu9pCcYJ_9GxYupKBGjyEtaT7wGDEGnE8hrCNBuNBAMhkYdeQSOYDFvOPwGPec1fnC9jTHof84Vzop9xZnMEqHcbdX7-xEA9JMh4s8uyzdMG805CbV74WrcPD-j4i94Z-5bb8X7wd-2lxTEyjnE9Vmt6mJtMm2BR2pUon6TNW70PWoWHt12ALNx5RrpNYBkEKADN_9RRXmTkVZdxVZOkjarhm0dEi59xeQ9IPmC2PYvMOdrq9jDq8Vwh13Bfd9mZmhMkWfINmzUPg3YRf2C4e2alzI0RpaSxt8CgnQqS7qms2nAute5F0ThZjpkEy1dWEtOmFOPvQ_HIQBKIoM1P23QoPU=w800-h600-no

Stål!
Detta är min egenbyggda 29er. Columbus Zona-rör kapade och ihoplödda i mitt garage i en förort utanför Melbourne, Australien där jag bor. Förhoppningsvis kommer den få rulla på svenska stigar snart nog. Specifikt designad och byggd som helstel singlespeed. Kör XC-lopp med den lokala klubben, även 3- och 6-timmarslopp (solo) då andan faller på.

35105072432_e1a2effa43_z.jpg

35141435291_3b2222c198_z.jpg

35231253936_8417d128ff_z.jpg

Senast ändrad:
Stål!
Egress sa:
Detta är min egenbyggda 29er. Columbus Zona-rör kapade och ihoplödda i mitt garage i en förort utanför Melbourne, Australien där jag bor. Förhoppningsvis kommer den få rulla på svenska stigar snart nog. Specifikt designad och byggd som helstel singlespeed. Kör XC-lopp med den lokala klubben, även 3- och 6-timmarslopp (solo) då andan faller på.
Sjukt imponerande bygge!

Stål!
Sjukt imponerande bygge!

MatteXC sa:

Tackar! :)

cal. sa:
Sjukt snyggt bygge!
Finns det några byggbilder någonstans?
Vad har den för geometri? Ninergaffel?

Det blev inte så många byggbilder. Glömde helt enkelt bort att ta bilder ofta nog...
Sök på hashtaggen #E02JRX på Instagram så dyker det upp lite bilder.
Har även lite byggbilder på min Flickr-sida: https://www.flickr.com/photos/egressbikes/albums/72157684611804956
Har bilder från andra byggen både på IG och Flickr.

Gaffeln är tagen från en Specialized Crave SL. Baserade geometrin på den, men gjorde några ändringar såsom flackare gaffelvinkel samt högre vevparti.

Stål!
Jonatan F sa:
Kul att du också är här nu JE :) inte mycket liv i fixedgear.se längre.

Så länge du inte postar bilder på ditt hus brukar det ju gå bra ;)

Tack - ja, jag lägger lite här i ståltråden. Kul att den finns.

Nej, stora gamla hus i glesbygd är farligt att visa. Att de kostar motsvarigheten till 14 kvm på Södermalm är svårt att ta in om man inte lämnar sagda lilla ö. ;-)

Kör en stål-bild för att inte tråka ned tråden alltför mycket med gubbslem.

Bilagor

• 20170720_170931_resized.jpg
    20170720_170931_resized.jpg
    322.6 KB · Besök: 76
Stål!
Egress sa:

Oj vad fin! Och hemmabyggd!

Du valde ändå att bygga runt en ”dämparkorrigerad” gaffellängd även om du tänkt bara köra helstel? Jag passade ju på att komma ner några cm genom att köra 29er i 26”-gaffel på 425 mm. Fint med zero stack ihop med fet gaffel också! Gillar den kompakta klassiska geometrin. Alla rätt.

Stål!
erik h sa:
Oj vad fin! Och hemmabyggd!

Du valde ändå att bygga runt en ”dämparkorrigerad” gaffellängd även om du tänkt bara köra helstel? Jag passade ju på att komma ner några cm genom att köra 29er i 26”-gaffel på 425 mm. Fint med zero stack ihop med fet gaffel också! Gillar den kompakta klassiska geometrin. Alla rätt.

Tack för trevlig feedback!
Jo, jag skulle ju kunnat köra på annan gaffel såklart. Designade och byggde runt den gaffel jag redan hade (den fick följa med från min gamla Specialized). Tanken från början var att det skulle bli ett lågbudgetbygge och att alla delar skulle komma från gamla hojen, men jag blev lite överentusiastisk när jag fick en massa bra priser på fina kolfiber-komponenter, så det bar iväg lite (och nästa bygge kommer bli ännu värre...) Är dessutom inte helt säker på att jag gillat estetiken på en ram byggd runt en 26" gaffel - "oldschool" i all ära, men inte min smak. :)
Styr-höjden blev fortfarande lite lägre på den här jämfört med den gamla hojen och jag kan fortfarande sänka ytterligare 10mm om jag vill, så det hade inte varit mycket fördel för mig att komma ner ännu lägre.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp