Stål!

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Stål!
Fjärdebrunn sa:
frankfurt sa:
Två nya som jag eldat ihop under vintern. Racern är för long reach-bromsar så den ska klara lite fetare däck, den har en Columbus Hiver fram som också klarar long reach. Beatern är en gammal Diamond back Apex som jag byggt om med nya drop outs och ett extra rör. Med sliding drop outs så får jag in 700x40. Gaffeln är byggd med en krona som tillåter 700x44ish. Nu ska jag slipa någon dag innan en burk tvåkomponents klarlack åker på. Inte helt nöjd med lacken, det är förbaska svårt med vanlig spray. Men träning kanske ger färdighet.
Den gröna ska få någon gammal tiodelad SRAM-grupp ihop med enkelklinga och Dura Ace C50 med Schwalbe G-one tuber 700x30.

Jag valde bort några dagars slipande av lod som en slags påminnelse om att jag måste träna mer på värmekontroll och inte slarva med lodet.

Har börjat slipa på några nya rör som dock får vänta tills jag tränat lite mer på fillet braze och byggt ihop min jigg. Nästa gång kanske jag tar hjälp av någon som kan lacka.
Snajdigt!
Jag hade lagt på en riktig lack efter allt det jobbet.

ejma

Aktiv medlem
Stål!
Egress sa:
Verkligen imponerad av passningen av rören och inte minst att du fick ihop en så snygg cykel.
Jag visste inte ens att stål kan lödas med tillräcklig styrka. Blir det mindre spänningar i ramen vid lödning, eller varför föredrar du lödning?

Hur mycket väger ramen? Vet du ungerfär hur mycket lättare en LVG-ram blir?

Prophet

Aktiv medlem
Stål!
Egress sa:
Senaste bygget.
100% handbyggd av rör från italienska Dedacciai. Lödd med bronslod.
Första gången jag testat bygga med intern kabeldragning. Mycket fiffel för att få till det bra.

I morse kunde jag ta ut den på första provturen. Gick utmärkt. :)

För de som är intresserade så finns mer info och bilder här: http://www.cycleexif.com/egress-bikes-cx
och här: https://www.egressbikes.com/e05jrg-cx-gravel-project/
Hur beställer man en sån cykel, och vad är leverans tiden.....

Egress

Aktiv medlem
Stål!
jofahjalm sa:
EST sa:
patten sa:
Riktigt snygg cykel!
xyklisten sa:
Jävlar vad snyggt bygge :)
Tackar!

jesperC sa:
Riktigt snyggt.
Grymt bra logo oxå.

//j
Tackar! Kul att du gillar logon. Har aldrig tyckt att typografi och logo-design är min starka sida...

Vippen sa:
Kanonsnyggt! Blir riktigt sugen...
Hör av dig via PM här eller på Instagram eller via mail om du vill. :)

ejma sa:
Verkligen imponerad av passningen av rören och inte minst att du fick ihop en så snygg cykel.
Jag visste inte ens att stål kan lödas med tillräcklig styrka. Blir det mindre spänningar i ramen vid lödning, eller varför föredrar du lödning?

Hur mycket väger ramen? Vet du ungerfär hur mycket lättare en LVG-ram blir?
Finns flera anledningar till att jag gillar lödning. Dels är det en kul process och dels gillar jag estetiken i slutresultatet. Det är även billigare att komma igång med. En gassvets-utrustning är bra mycket billigare än TIG, plus att det är flexibelt. Jag kan med min utrustning löda stål med bronslod samt även använda silverlod till att foga ihop stål med rostfritt (sadelklämman är i rostfritt på denna ram) samt även löda fast koppar (de invändiga rören för kabeldragingnen är gjorda av koppar), brons, mässing (serienummerplattan är gjord av mässing) etc.

Vad gäller styrka så är lödning minst lika starkt som TIG för detta ändamål (cykelramar), då tunnväggiga stålrör brister eller ger vika innan fogen påverkas om man gjort det rätt. Passning t.ex är viktigt för optimal styrka.
TIG och lödning med bronslod har olika fördelar. TIG är snabbare, men använder jättemycket högre värme i och med att man faktiskt smälter stålet och detta kan negativt påverka eventuell härdning eller värmebehandling som rören genomgått vid deras tillverkning. För massproduktion så är TIG typ enda sättet att få det att bli lönsamt.
Lödning däremot sker vid lägre temperaturer och har därmed potential att inte påverka härdningen like mycket, men tar mycket längre tid - inte bara själva lödningen, både för- och efterarbete är mer tidskrävande. Det är därför nästan bara custom-byggare erbjuder denna metod.

Denna ram hamnade på ca. 2.3kg, men då har jag använt ganska robusta rör. En landsvägsram kan man hyfsat enkelt få ner till ca. 1.5kg med lite dyrare (läs: härdade och mer tunnväggiga) rör.
Dock så är det oftast inte låg vikt som som är det fina med ramar av stål, utan det är ramens karaktär vad gäller känsla och dynamik etc som är den stora fördelen.

Långt svar, men förhoppningsvis intressant och kanske till och med lärorikt.

Prophet sa:
Hur beställer man en sån cykel, och vad är leverans tiden.....
PM skickat. :)

42Hz

Aktiv medlem
Stål!
Snajsigt! Är det filtret på sista bilden som ställer till det med färgen eller är ramen behandlad på något sätt för att få den färgen?

jesperC

Aktiv medlem
Stål!
Just det.
Hur är den ytbehandlad? Är det någon typ av blånering eller kemisk oxidering?

Rörande tunnväggiga rör:
Tror att min gamla Pegoretti hade rör som var strax under 0.4mm på tunnaste ställena.
Givetvis lite tjockare i ytterändarna men gissar ett det inte är helt enkelt att svetsa ihop dessa med, till exempel, en vevlagerhylsa som är av tjockare gods.

//j

Senast ändrad:

Egress

Aktiv medlem
Stål!
42Hz sa:
Snajsigt! Är det filtret på sista bilden som ställer till det med färgen eller är ramen behandlad på något sätt för att få den färgen?
jesperC sa:
Hur är den ytbehandlad? Är det någon typ av blånering eller kemisk oxidering?
Näst sista bilden är tagen innan ytbehandling och med dekalen jag använde för att maska av det som inte skulle behandlas.

Blånering/kemisk oxidering är vad jag förstår i princip samma sak (men jag kan ha fel). Men det stämmer att det är den sortens ytbehandling jag gjort.
Använde en produkt som heter Birchwood Casey Perma Blue.

jesperC sa:
Rörande tunnväggiga rör:
Tror att min gamla Pegoretti hade rör som var strax under 0.4mm på tunnaste ställena.
Givetvis lite tjockare i ytterändarna men gissar ett det inte är helt enkelt att svetsa ihop dessa med, till exempel, en vevlagerhylsa som är av tjockare gods.

//j
Columbus gör rostfria rör som är 0.4mm i mitten. Ändarna är då ca. 0.6mm.
De rör jag använt hittills har varit som tunnast 0.5mm i mitten men uppåt 0.7-0.9mm i ändarna.
Är helt klart klurigt att få till det med värmen under lödning när det är stor skillnad i godstjocklek. Dropouts t.ex är oftast 4-5mm tjocka. Man får vara försiktig med vart man värmer så att inte de tunnväggiga rören överhettas. Tog en del övning innan man fick häng på det.

Senast ändrad:

frankfurt

Aktiv medlem
Stål!
Snyggt Jobbat Jimmy, när åker du till Sverige nästa gång?

Magiskt snyggt med blånering också, har du testat linoljeblånering? Antar att det är svårt att få det lika jämnt som kallblånering.

Egress

Aktiv medlem
Stål!
frankfurt sa:
Snyggt Jobbat Jimmy, när åker du till Sverige nästa gång?

Magiskt snyggt med blånering också, har du testat linoljeblånering? Antar att det är svårt att få det lika jämnt som kallblånering.
Vet inte riktigt när det blir av. Kanske nån gång under nästa år.

Har aldrig testat linolje-varianten. Har blånerat 4 ramar nu, varav 3 är mina egna byggen, så det känns som att det nog är dags att testa nåt nytt. Om jag återgår till blånering så ska jag testa linolja.

Hejnrik sa:
Nya brukscykeln blev en Genesis Brixton. Mycket roligare än min gamla 3-växlade Mustang.
Ser ut som en trevlig brukscykel. Hoppas den visar sig vara ett bra köp!

mao

Medlem
Stål!
Det börjar ju fyllas på med några riktiga (ram)byggen här så en helt vanligt ihopskruvad ram + komponenter kvalar väl snart inte in.
Mitt vinterprojekt är i alla fall klart nu sedan en tid. En Fairlight Faran som kommer att tjänstgöra till allt möjligt. Hittills avverkat ganska många mil pendling, en lite längre fikatur mellan några slott i Sörmland och förstås några vändor på grus, obligatoriskt 2018.

Fairlight.jpg

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Stål!

Egress

Aktiv medlem
Stål!
Efter att ha byggt ett antal ramar/cyklar åt mig själv så tyckte frugan att det var hennes tur.
Denna skapelse blev resultatet. Jag byggde, hon fick välja färger.
Nu gäller det bara att få ut henne på en tur också. Hon har inte cyklat sen innan tonåren. :)

41018007360_f16ef3b8eb_h.jpg

28955156658_61887835e0_h.jpg

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Stål!
Egress sa:
Senaste bygget.
100% handbyggd av rör från italienska Dedacciai. Lödd med bronslod.
Första gången jag testat bygga med intern kabeldragning. Mycket fiffel för att få till det bra.

I morse kunde jag ta ut den på första provturen. Gick utmärkt. :)

För de som är intresserade så finns mer info och bilder här: http://www.cycleexif.com/egress-bikes-cx
och här: https://www.egressbikes.com/e05jrg-cx-gravel-project/
Så imponerande, det mest imponerade vygget jag sett här på happy!, next level!
Kan du inte köra byggtråd på nästa hoj?

Egress

Aktiv medlem
Stål!
AlfaAlfa sa:
Tack. Dom orden värmer. :)
Visst kan jag dra igång en byggtråd när nästa bygge startar. Borde ha något på gång relativt snart!

NickPick

Aktiv medlem
Stål!
mao sa:
Det börjar ju fyllas på med några riktiga (ram)byggen här så en helt vanligt ihopskruvad ram + komponenter kvalar väl snart inte in.
Mitt vinterprojekt är i alla fall klart nu sedan en tid. En Fairlight Faran som kommer att tjänstgöra till allt möjligt. Hittills avverkat ganska många mil pendling, en lite längre fikatur mellan några slott i Sörmland och förstås några vändor på grus, obligatoriskt 2018.
Det var en dålig bild! ;) det är klart att det blir lite mer exotish med riktigt hantverk från egress, men allt stål räknas!
Nu när Secan är släppts så är det väl en ny faran på tursom jag har förstått det. Cyklat en del på min strael och är väldigt nöjd.

desmo

Aktiv medlem
Stål!
Egress sa:
AlfaAlfa sa:
Tack. Dom orden värmer. :)
Visst kan jag dra igång en byggtråd när nästa bygge startar. Borde ha något på gång relativt snart!
Inte bara en byggtråd, jag vill se en 'byggskola'!
Jag blir alltid lika imponerad av er som lyckas få ihop rör till en komplett cykel. En dag hoppas jag få göra det samma.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer