jofahjalm sa:
EST sa:
patten sa:
xyklisten sa:
Jävlar vad snyggt bygge :)
Tackar!
jesperC sa:
Riktigt snyggt.
Grymt bra logo oxå.
//j
Tackar! Kul att du gillar logon. Har aldrig tyckt att typografi och logo-design är min starka sida...
Vippen sa:
Kanonsnyggt! Blir riktigt sugen...
Hör av dig via PM här eller på Instagram eller via mail om du vill. :)
ejma sa:
Verkligen imponerad av passningen av rören och inte minst att du fick ihop en så snygg cykel.
Jag visste inte ens att stål kan lödas med tillräcklig styrka. Blir det mindre spänningar i ramen vid lödning, eller varför föredrar du lödning?
Hur mycket väger ramen? Vet du ungerfär hur mycket lättare en LVG-ram blir?
Finns flera anledningar till att jag gillar lödning. Dels är det en kul process och dels gillar jag estetiken i slutresultatet. Det är även billigare att komma igång med. En gassvets-utrustning är bra mycket billigare än TIG, plus att det är flexibelt. Jag kan med min utrustning löda stål med bronslod samt även använda silverlod till att foga ihop stål med rostfritt (sadelklämman är i rostfritt på denna ram) samt även löda fast koppar (de invändiga rören för kabeldragingnen är gjorda av koppar), brons, mässing (serienummerplattan är gjord av mässing) etc.
Vad gäller styrka så är lödning minst lika starkt som TIG för detta ändamål (cykelramar), då tunnväggiga stålrör brister eller ger vika innan fogen påverkas om man gjort det rätt. Passning t.ex är viktigt för optimal styrka.
TIG och lödning med bronslod har olika fördelar. TIG är snabbare, men använder jättemycket högre värme i och med att man faktiskt smälter stålet och detta kan negativt påverka eventuell härdning eller värmebehandling som rören genomgått vid deras tillverkning. För massproduktion så är TIG typ enda sättet att få det att bli lönsamt.
Lödning däremot sker vid lägre temperaturer och har därmed potential att inte påverka härdningen like mycket, men tar mycket längre tid - inte bara själva lödningen, både för- och efterarbete är mer tidskrävande. Det är därför nästan bara custom-byggare erbjuder denna metod.
Denna ram hamnade på ca. 2.3kg, men då har jag använt ganska robusta rör. En landsvägsram kan man hyfsat enkelt få ner till ca. 1.5kg med lite dyrare (läs: härdade och mer tunnväggiga) rör.
Dock så är det oftast inte låg vikt som som är det fina med ramar av stål, utan det är ramens karaktär vad gäller känsla och dynamik etc som är den stora fördelen.
Långt svar, men förhoppningsvis intressant och kanske till och med lärorikt.
Prophet sa:
Hur beställer man en sån cykel, och vad är leverans tiden.....
PM skickat. :)