Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
båtbensbudet sa:
Efter att ha väntat på en headset-del i över en månad har jag nu äntligen fått cykla lite på det senaste tillskottet. Fantastiskt nice hoj!! Kan bara rekommendera. I detta utförande 8.1kg men ca 7.7 med tuberna. Så ändå ganska lätt för en 60cm stålhoj med chrome detaljer.

Snygg! Hur upplevs den att cykla på?
Min strael 2 väger 9.1xkg med flaskhållare och pedaler.

Korrigerade vikten.

Senast ändrad:
Stål!
Har ju faktiskt haft en stålis på ca 7kg prick förut så det är inte så unikt i sig. Mer muffar och chrome kombon med den "låga" vikten som är ovanligt i min storlek iaf. Men man köper ju inte en stålis för att den ska vara lätt såklart men det är oxå nice när det inte känns som man offrat för mycket vikt för att få ngt man tycker är vackert. En bra förlikning denna gång typ .)

Ja hur är den att cykla på..? Bra fråga .)
Jag ska ta mig tid en dag snart o försöka reda ut det där när jag har lite mer tid i sadeln och försöka jämföra lite. initialt nu efter endast 2 dgr är intrycket att den är otroligt följsam. Styrningen är otroligt snabb vilket jag verkligen gillar. Det är den brantaste gaffelvinkeln jag haft på en hoj lvg hoj hitills. Har för mig det var 74.5g lr 74,25g på styrrörsvinkeln iaf. Detta passar mig mycket bra och något jag reflekerat över förut. Jag gillar sällan hojar med flack styrrörsvinkel.

Ska utveckla en dag när jag hunnit känna tänka lite mer, men jag småler iaf hela dagarna när jag hojar runt nu så det är ju ett bra tecken .)

elllguapo: tack! Roligt att det uppskattas. Vi får köra ett Tommasini race uppför odengatan ngn dag o bytlåna .)
Såg inte att du skrev i den "andra" tråden förräns nu, sry.. Har inte hittat hur man prenumererar på trådar på happy ännu efter 10år nu :) men det kommer säkert snart. Ska som sagt ta en dag och försöka summera skillnader mellan hojar. Den påminner mer om din IF än min Corsa Extra vad det nu innebär? Var så länge sedan jag körde IFen oxå så svårt att jämföra (andra hjul osv). Behöver lite tid för att summera ngt som inte bara är dravel :)

Stål!
Mayhem sa:
Helrenovering av min Stinner. Fastnade aldrig riktigt för Campa och tänkte byta till Sram, när alla komponenter ändå skulle av var det även ett bra tillfälle att fräscha upp ramen. Sagt och gjort har ramen nu fått ny lack av coffe och kromade dekaler tryckta av Slik Graphics. Mycket nöjd med slutresultatet!

Passerade den där hojen (och du) möjligtvis Vasabron mot G:a Stan igår kväll vid 20.30-tiden? Sjukt läcker :)

/Johan

Stål!
båtbensbudet sa:
Haha ja lite svårtuggat skulle det bli :)
Nja det spelar ingen roll egentligen men om man ändå ska nämna vikt så känns ju relevansen för en nörd som mig iaf lite viktig. Jag tänker lite om min ovan väger det i samma ca samma storlek (till synes).

Med campa super record rs 11d. Titan pedaler a 160g zipp styre a 180g extralite styrstam a 85g kolfiberhjul a 1300-ish gram och berk sadel a 90g sadelstolpe a 160g osv så blir det inte troligt att din väger samma. Men jag har iofs haft fel förut, mer än en gång.

Du behöver inte äta den, vägde den igårkväll, 9,1 kg. Mindes nog fel.

Stål!
båtbensbudet sa:
elllguapo: tack! Roligt att det uppskattas. Vi får köra ett Tommasini race uppför odengatan ngn dag o bytlåna .)
Såg inte att du skrev i den "andra" tråden förräns nu, sry.. Har inte hittat hur man prenumererar på trådar på happy ännu efter 10år nu :) men det kommer säkert snart. Ska som sagt ta en dag och försöka summera skillnader mellan hojar. Den påminner mer om din IF än min Corsa Extra vad det nu innebär? Var så länge sedan jag körde IFen oxå så svårt att jämföra (andra hjul osv). Behöver lite tid för att summera ngt som inte bara är dravel :)

Ja, race!
Jag är ingen bra att förklara ride attributes, men som du skriver upplever jag tecno'n som otroligt "följsam".
Tror att ditt nya bygge är en av mina absolut favoriter någonsin!

Stål!
båtbensbudet sa:
Efter att ha väntat på en headset-del i över en månad har jag nu äntligen fått cykla lite på det senaste tillskottet. Fantastiskt nice hoj!! Kan bara rekommendera. I detta utförande 8.1kg men ca 7.7 med tuberna. Så ändå ganska lätt för en 60cm stålhoj med chrome detaljer.
SINNESSJUKT snygg hoj!!!

Stål!
20180825_201425.jpg

Stål!
Hej!
Ska bygga en gravelbike i stål hade jag tänkt men blir lite osäker på vilken ram man ska utgå från. Jag har tittat på Surly Midnight Special och på Shand Soater men det finns en mängd andra ramar att välja bland. Jag är 200 cm lång och har oftast ramstorlek mellan 62 och 64. Finns det några tips på ramar som är lämpliga?

Stål!
Gurra G sa:
Hej!
Ska bygga en gravelbike i stål hade jag tänkt men blir lite osäker på vilken ram man ska utgå från. Jag har tittat på Surly Midnight Special och på Shand Soater men det finns en mängd andra ramar att välja bland. Jag är 200 cm lång och har oftast ramstorlek mellan 62 och 64. Finns det några tips på ramar som är lämpliga?
Helt klart fairlight Secan. Finns i väldigt många storlekar så kolla upp det.

Stål!
Tack åter igen för de uppmuntrande orden!

cal. sa:
En helt vanlig Thomson-stolpe med setback.

Vet inte om jag är ute och cyklar (ja, jag försöker göra mig lustig) men ska man vara petig heter väl denna lösning layback?

Jag är själv lite kluven till utseendet och har en vanlig setbackstolpe på hyllan som kanske kommer att användas istället.

Stål!

Ett halvår senare.

44817960182_bc64398e8f_b.jpg

En 3Rensho Super Record Export Aero (SRA) 1983. Det som, förutom ramen, sticker ut är väl Roval aero-hjul från slutet 70/början 80 och aero-konverterade Super Record bromshandtag (konvertering gjord av mig). Väntar på en tidstrogen aero sadelstolpe. Den sitter fast i tull- och momsland. Monterade en Super Record-stolpe så länge.

Senast ändrad:
Stål!
J2000E sa:

Ett halvår senare.

En 3Rensho Super Record Export Aero (SRA) 1983. Det som, förutom ramen, sticker ut är väl Roval aero-hjul från slutet 70/början 80 och aero-konverterade Super Record bromshandtag (konvertering gjord av mig). Väntar på en tidstrogen aero sadelstolpe. Den sitter fast i tull- och momsland. Monterade en Super Record-stolpe så länge.

Så snygg!

Stål!
Åååå de är ju så fina de där har du hunnit få nån uppfattning??[/quote]

Har bara rullat runt kvarteret en sväng pga förkylning men den känns bättre än jag hoppats. Första gången jag har en mtb som faktiskt känns rätt storleksmässigt (XXL).

Stål!
Min Soma DCD visade jag här för ett par år sedan, när jag precis plockat ihop den. Här kommer den igen, i tre olika utföranden. Först med 28"-hjul och smala däck, sedan 27,5-hjul och breda däck och till sist som brukscykel med rakt styre och pizza-rack.

Bilagor

• 20180902_155720.jpg
    20180902_155720.jpg
    476.9 KB · Besök: 127
  • 20180902_155428.jpg
    20180902_155428.jpg
    482.2 KB · Besök: 117
  • 20180908_083815.jpg
    20180908_083815.jpg
    586.1 KB · Besök: 116
Tillbaka
Topp