Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
Gurra G sa:
Är det någon som har erfarenhet av Mason cycle? Funderar på att köpa denna.
https://masoncycles.cc/products/resolution-frameset
Finns åtminstone två som rullar runt på Bokeh Ti här på forumet men vet inte om jag sett någon Resolution. Tänkte själv köpa mig en sådan eller Definition nästa år när hela vagnparken skall uppgraderas till skivbroms. Kanske en Bokeh också, om Sram släpper Force 1x12 någon gång…

Stål!
Lite input från mig Stanton gungade sidled i länkaget å var nervös utför bland de sämsta jag har kört sen om det var p.g.a.dåliga lager vet jag inte den glappande inte när man lyfte den men kan väl varit dåligt ändå. Cotic körde jag bara däcket men den kändes bra?

nyvaken insåg just att det var ht då är Stanton nice de med :) Nu har jag druckit kaffe!!!!

Senast ändrad:
Stål!
revben sa:
Sent på natten väcks mörka tankar om att byta ut stålet mot....annat stål, p.g.a kul med nytt.
Men vad ska man ha egentligen?
Är det en Stanton switch 9er https://www.stantonbikes.com/product/switch9er-631-25/
Eller en Cotic Solaris Max https://www.cotic.co.uk/product/solarisMAX
som jag ska ha...som tur är finns ingen av dom i lager just nu så jag kan vela fram och tillbaka ett tag till.

Orange p7? P729er? :D

Finns några här: https://www.startfitness.co.uk/cycle/bikes/bike-frames.html

Senast ändrad:
Stål!
Läste din tråd om steel is real dagen EST och såg att stanton fs var en påse skit men som sagt det är en ht jag kikar på och folk verkar ju gilla de andra han designat. Det som är bra med den är att den är kortare i bakänden än coticen, kanske får invänta lite recensioner när den börjar dyka upp hos folk.

Coticen är längre både bak och fram, har ju funnits ett tag och har inte sett någon som skrivit något dåligt om den.

Har kollat på p7 29 också marr, den ser på pappret mer konservativ ut än de andra två och har längst bakände (en hel millimeter längre än cotic ? ) och är brantast fram. Det behöver ju inte vara något negativt, får ta och läsa på lite mer om den, ett stort plus är ju att de har en färg som heter Ron Burgundy! Billigast också.

Kan ju sitta och kolla på siffror men det säger inte mig något om hur de faktiskt är att använda. Börjar bli lite löjligt att betala typ 8000:- för en stålram från Taiwan kan jag tycka också...

Stål!
Ja korta bak tycker jag med är roligt jag har 425 på min 29 a alla jag vet är nöjda med deras ht. Annars BTR men det blir dyrare men satan va snygga å bra sköna de var verkar vara oförstörbara med?

Stål!
Tyvärr såg jag ju att orange inte svetsar sina stålramar i uk.

Det gör väl inte cotic heller?

Merän nya rocket max, där svetsas tydligen framtriangeln som är stål i uk. Bakdelen i alu från hongkong och cnc delarna står superstars för, som görs i uk.

Stål!
Är det ss som för Cotic delar Stanton gör de. Sen har inte Cotic Reynolds rör i hela framdelen på alla hojar fast det står Reynolds på dem

Stål!
SS = Super star gör åt Stanton gör de även åt Cotic???
Cotic har ibland bara ett Reynolds rör tup topp tube men ändå Reynolds klibba de andra märkena är sura på det :)

Stål!
EST sa:
SS = Super star gör åt Stanton gör de även åt Cotic???
Cotic har ibland bara ett Reynolds rör tup topp tube men ändå Reynolds klibba de andra märkena är sura på det :)

Ah, ja jag läste en artikel om den nya rocket max fs hojjen. Där skulle framdelen vara svetsad i uk. Samt hårdvaran gjord av ss. Angående rören har jag ingen.
Deras bakdelar är ju dock alu och svetsat i österland.

Stål!
Kollade 18 bikes men det var för dyrt, samma med BTR trots att det är en sån jag vill ha egentligen så tror jag min fru stryper mig om jag bränner typ 12000:- på en ht ram. Pace såg lite för trista ut i geon tycker jag. Om Stanton eller Cotic har "finast" rör av de jag kikar på vet jag inte vad det nu innebär mer än för plånboken och sinnesfriden, förmodligen nada.
Cotic har framtriangeln i 853, 4130 bak.
Stanton säger 631.
Inte så viktigt för mig, 4130 funkar ju bra på hela rasket just nu.
Om det är en Taiwanes eller en Britt som svetsar ihop hojen är inte så noga men det tar ändå emot att betala så pass mycket när den är made in Taiwan av någon anledning men det är inte det som är det viktiga här, får se hur jag gör. Min Marino lär väl dyka upp på köp o sälj vad det lider.

Stål!
Mest sugen på nytt samt att mitt sadelrör på Marinon är 76 grader vilket jag tycker blir lite väl brant för den typen av cykling jag ägnar mig åt mest. Funkar bra att klättra med men är inte super komfortabelt för att cykla runt flera timmar på, den funkar bäst för ett par timmars runda.
Men mest är det för att det är skoj med ny hoj.
Jag inbillar mig också att jag vill ha nåt mer all round då jag tänker fortsätta bara ha en mtb, har även kastat lystna blickar på surly karate monkey och krampus men det är nog lite för långt åt gammelgeo för mig, inbillar jag mig. Vore ju bra om man kunde testa allihop eller åtminstone en.

Senast ändrad:
Stål!
Testade ju denna å den var kul?

OI000026.jpg

Men Stooge var riktigt roliga med! Inte nån koll riktigt på de annars men man blev glad när man cyklade på dem?

Stål!
EDIT: Såg nu att det kanske främst va Switch9:an du kikade på, då kanske inte 27,5 känns aktuellt..?

Stanton har ju fortfarande sin "SLACKAF15"-kod som funkar på den Taiwansvetsade Switchback Next Gen ramen, då blir det 20% på ordinarie samt ytterligare 15% på det. Det var den stora anledningen till att jag klickade hem en blå ram, samt den fina geon/byggkvalitén som sagt.

Tror nog en ram byggd av ett äkta ärkeproffs i Taiwan med flera tusen timmar av rambyggande i mångt och mycket kan vara bättre byggd än av en britt med taskiga tänder och tveksam rambyggarbakgrund ;) Min är helt klart riktigt fin i varje fall.
43507212_297558890844556_122097184051384490_n.jpg

Senast ändrad:
Stål!
Julafton verkar komma tidigt i år.
Gary & Brian har fått utrymme att börja elda ihop min XR650 tidigare, så nu slipper jag vänta till februari ?
------------------
Hi Per,
A chance has come upto to start your frame early so have you decided what frame height and length you want ?

Thanks
Gary
-------------------

Senast ändrad:
Stål!
Fan va grymt det där är lätt värdens snyggaste ram utan konkurrens å sen är den ju nice att köra med men det är mera som en bonus när man har sett ramen!

Stål!
NLC sa:
Kneecap sa:

Förstår att ni gillar den, det har ryckt till i köp fingret flera ggr när jag sett dessa på annons. När det sen kom ut ett ramkitt 3mil hemifrån var det bara att slå till!

Vet dock inte om det ska vara vit gaffel på den, men mina skills i att färglägga den i tex PS finns inte.

Skulle tex AlfaAlfa eller någon annan hjälpa hade det varit snällt. Jag kan såklart fota i annan vinkel och bakgrund om det skulle behövas!

Stål!
Behöver knappast predika om hur bra stål är i den här tråden, men här kommer ytterligare bevis. :)

När jag byggde min första 29-tummare (som visats tidigare i tråden), så gjorde jag ett dumt misstag. Vände sadelröret uppochner, så reduceringarna hamnade på fel ställen - tjockast väggtjocklek vid BB och tunnare där överrör och sadelstag fästs in. Pga. detta så slog sig röret och orsakade 2 problem:
1) kunde bara få in sadelstolpen ca 10cm och i och med att röret var lite böjt samt tunt så var brotchning uteslutet
2) hållbarhet. Jag visste från början att det bara var en tidsfråga innan det skulle spricka

Så i slutet på Augusti, efter ca. 3000km hände det. En spricka hade utvecklats och det blev en jäkla massa flex i sadelröret då jag satt på sadeln.

Funderade på olika lösningar och bestämde mig till slut för att reparera genom att helt enkelt kapa bort den övre delen av sadelröret, snygga till överrör och sadelstag och ta bort det mesta av den gamla lödningen och sen passa in en ny rörstump med aningen större ytterdiameter.
Köpte en bit 4130 cromoly och lät en polare svarva invändigt till 27.2mm, samt lägga till ett "steg" på insidan så att röret passade tajt och fint över det gamla sadelröret.

Lödde fast stumpen på sadelröret med silverlod (kapillärlödning) och sen körde jag brons på överrör och sadelstag. Passade även på att lägga till fästen för en vattenflaska på undersidan av nedre ramröret. Den här cykeln kommer ändra skepnad till bikepacking-maskin.

=============

Katastrof!
1_IMG_2556.jpeg

Första snittet.
2_IMG_3206.jpeg

Något fattas.
3_IMG_3208.jpeg

4_IMG_3244.jpeg

5_IMG_3252.jpeg

Hylsan passar fint.
6_IMG_3251.jpeg

Färdigt. Det skålar vi på!
7_IMG_3260.jpeg

8_IMG_3261.jpeg

Min vän Ian tillsammans med slutresultatet.
9_IMG_3292.jpeg

Stål!
Jösses. Very impressive. Både bygget och reparationen. Ser ut att vara en väldigt fin cykel dessutom, väldigt mycket i min smak. Vad väger en sån där ram när man "hemma"bygger den?

Tillbaka
Topp