Stål!

igloo

Medlem
Stål!
Tack så mycket! Genesisen är "snikmodellen" 931. Den har varit en trogen följeslagare på ett flertal äventyr.

20170722_153337.jpg

20170827_085309.jpg

20180825_102905.jpg

Stolpen på Giosen är en Campagnolo C-Record. Colnagon väntar på en Thomson.
Thomson Masterpiece väger från ca 160g.

Crocko

Aktiv medlem
Stål!
igloo sa:
Tack så mycket! Genesisen är "snikmodellen" 931. Den har varit en trogen följeslagare på ett flertal äventyr.

thomson stolpen ser intressant ut, hade siktet inställt p[ Nittos S65 som väger 215gr i 250 längd med klassiskt utseende.
Fina cyklar Genesis verkar ha trogna fans, jag valde dock ett annat fabrikat när jag byggde min tourer, en gradient från Mark Reilly som jag räknar med kunna skänka en hel del trevliga mil.

Stål!
[/quote]

....thomson stolpen ser intressant ut, hade siktet inställt p[ Nittos S65 som väger 215gr i 250 längd med klassiskt utseende....[/quote]

Nitto S65 är snygg som fan. Men det jobbiga med sadelstolpar med endast 1 bult är att man får efterdra den ett gäng gånger innan den sitter. Iaf i mitt fall på min röda ram här. Thomson är ju alltid rätt annars ?

Bilagor

igloo

Medlem
Stål!
Crocko sa:
igloo sa:

thomson stolpen ser intressant ut, hade siktet inställt p[ Nittos S65 som väger 215gr i 250 längd med klassiskt utseende.
Fina cyklar Genesis verkar ha trogna fans, jag valde dock ett annat fabrikat när jag byggde min tourer, en gradient från Mark Reilly som jag räknar med kunna skänka en hel del trevliga mil.
Jag var också inne på en Reilly Gradient när jag skulle bygga "lyxpendlare" men det blev en Kinesis Racelight GF Ti istället för geometrin passade mig bättre, titan hör ju dock hemma i en annan tråd ;)

Har inte använt Nittos stolpar men de ser riktigt fina ut. Nackdelen med Thomsom är deras layback-design som jag inte riktigt bestämt mig om jag tycker om eller ej. Körde med en sådan på Giosen förra året men tyckte inte den passade in riktigt.
Det är en inline på väg till Colnagon som jag hoppas kommer fungera med sadeln så långt bak det går.

emilh

Aktiv medlem
Stål!
(1/8 OT):
Ny landsvägscykel för året. En Isen R3 disc byggde med Columbus XCR och en off-topic ISP av Ukrainsk kolfiber:
isenr3.jpg

Premiärtur på en kylslagen runda igår eftermiddag. Gick som på räls och svarade riktigt fint. Återstår lite småfix med styrposition etc.

Peth

Aktiv medlem
Stål!
emilh sa:
(1/8 OT):
Ny landsvägscykel för året. En Isen R3 disc byggde med Columbus XCR och en off-topic ISP av Ukrainsk kolfiber:

Premiärtur på en kylslagen runda igår eftermiddag. Gick som på räls och svarade riktigt fint. Återstår lite småfix med styrposition etc.
Snygg!

patten

Aktiv medlem
Stål!
emilh sa:
(1/8 OT):

Riktigt fin! Hade jag inte köpt min Mason hade det förmodligen stått en Isen här också.

frause

Aktiv medlem
Stål!
emilh sa:
(1/8 OT):

Jösses! Den där väckte habegär.

Här är mitt senaste tillskott. Ramen inhandlad på köp och sälj och det mesta andra flyttat från en annan ram. Blir cykelsemester på denna i sommar.

Bilagor

Stål!
emilh sa:
(1/8 OT):

Fin! Min säger hej :)

abadb2c36ea0eb103c0176f3d4af66b585b087fe.jpeg

NickPick

Aktiv medlem
Stål!
Coolt med fiskedragslack! Blev det poppis innan gädd-draget Specialized lanserade till 2018?

Stål är kul, särskilt på landsväg. Finns mycket små fina märken.

viggen

Medlem
Stål!
Eddy sa:
Finstål? Verkar vara relativt ovanlig. Hade gärna fått vara 1-2 cm större...
Njae, finstål är väl att ta i. Lite finare än vanligt enkelreducerat 4130 men inget Columbus SL/SLX eller Reynolds 753/853/953 direkt.
Sen att den verkligen skulle vara 1-2cm större tycker jag personligen inte, om det inte är så att du är frankofil och är ute efter "the french fit".

Eddy

Medlem
Stål!
viggen sa:
Eddy sa:
Finstål? Verkar vara relativt ovanlig. Hade gärna fått vara 1-2 cm större...
Njae, finstål är väl att ta i. Lite finare än vanligt enkelreducerat 4130 men inget Columbus SL/SLX eller Reynolds 753/853/953 direkt.
Sen att den verkligen skulle vara 1-2cm större tycker jag personligen inte, om det inte är så att du är frankofil och är ute efter "the french fit".
Finstål var mer en passning mot cyklarna både före och efter mitt inlägg! Min psykkell kostade typ ett gäng hundringar, angående storleken måste sadeln upp ett par centimeter och quillstammen är minst 2 cm kort.

Stål!
^Även om du höjer sadeln 2cm och byter stam så kan du ju få till en ok sittställning eller?

Så här sitter jag på min vintageräser. Den är oxå liiite liten men hellre en mindre ram med sadel till styre drop än en ”lagom” vintageräser där man sitter som en gubbe med knappt synbar stolpe och en 70mm stam som merparten av vintage räsers :-)

Bilagor

Eddy

Medlem
Stål!
...Jag har fixat styrstam och hissat sadeln, det är på G, blev väldigt nära sittställningen som jag har på min Felt AR.

Ska göra nått test på min Standardrunda och se vad det kostar i tid med +vikt och ickeaero.

Stål!
NLC sa:
scottparsley sa:
emilh sa:
(1/8 OT):

Fin! Min säger hej :)
Bästa backdropet dessutom !
:) Japp. Circle K Östertälje, klassisk randomark.

Pfaff

Aktiv medlem
Stål!
molleben sa:
Har piffat upp den här gamle fransmannen med en Dura Ace 7400 grupp och ett par Fulcrum racing zero. Har provat lite olika sadlar, inte helt överens med Brooks så jag letar efter nåt annat nu.
En fransman med värdigheten i behåll ska ha en Ideale-sadel såklart. Väl begagnade Rebour modell 90 dyker upp ibland.

Robin123

Ny medlem
Stål!
Precis byggt färdigt min stålhoj, saknas infästning för vajrar och flaskhållare! Geo är nukeproof scout isch! Det blev premiärtur idag, jäkligt kul med Hardtail! Tanken var att det här skulle bli en prototyp och sedan bygga en ny i finare material! Min Commencal har fått donera lite delar inför provåket!

IMG_1363.JPG

IMG_1374.JPG

Robin123

Ny medlem
Stål!
MacBear sa:
@Robin123: Riktigt snyggt bygge! Vad är det för ram?

Lägger in en bild på Kona Steely:n som jag byggt åt mina döttrar i den här tråden också
Den är hemmasnickrad, uppritad efter geometrin på en nukeproof scout som jag var sugen att köpa, men det blev att bygga istället, var länge sen jag jobbade nere på verkstadsgolvet så det var kul att svetsa o dona lite igen ? MAG svetsad av finaste bondstålet, 138kr har materialet kostat!

Fin kona! Funderar på att lacka min i något liknande den där färgen, matt mörkgrå eller grön, den är omålad än så länge!

Kristoffer

Aktiv medlem
Stål!
Robin123 sa:
MacBear sa:

Lägger in en bild på Kona Steely:n som jag byggt åt mina döttrar i den här tråden också
Den är hemmasnickrad, uppritad efter geometrin på en nukeproof scout som jag var sugen att köpa, men det blev att bygga istället, var länge sen jag jobbade nere på verkstadsgolvet så det var kul att svetsa o dona lite igen ? MAG svetsad av finaste bondstålet, 138kr har materialet kostat!

Fin kona! Funderar på att lacka min i något liknande den där färgen, matt mörkgrå eller grön, den är omålad än så länge!
Det saknas en byggtråd!
Ser bra ut.

MacBear

Medlem
Stål!
Robin123 sa:
MacBear sa:

Wow, riktigt imponerande rambygge. Jag skulle bara rostskydda ramen om jag var du, känns lite synd att lacka över den fina finishen. Vad det gäller Kona:n så är den inte lackad, är väl rostskyddad på något vis. Syns kanske bättre på bilderna i den här tråden
https://happyride.se/forum/read.php/1/3485008

EST

Aktiv medlem
Stål!
Robin123 sa:
Precis byggt färdigt min stålhoj, saknas infästning för vajrar och flaskhållare! Geo är nukeproof scout isch! Det blev premiärtur idag, jäkligt kul med Hardtail! Tanken var att det här skulle bli en prototyp och sedan bygga en ny i finare material! Min Commencal har fått donera lite delar inför provåket!
NICE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer