Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
Mammascykel.JPG

Då var det klart. Allt upputsat original förutom;

Vittoria 32 mm däck
Brooks sadel
Biltema bromsbackar
Sådana där svindyra växelreglage från Rivendell

Stål!
Snygg - vad har du haft för gaffel innan? Köpte du den på ebay.de? Det ser bekant ut!

Tidigare hade den en Ritcheygaffel i kolfiber som förre ägaren knackat ner en starnut i… Efter att ha konsulterat proffs vräkte jag ner epoxi och lappade med lite kolfiberväv och körde ändå med den förra sommaren.
Ramen köptes på Ebay för snart ett år sedan av en snubbe från Tjeckien som var första ägaren.

Stål!
Slänger upp en bild på min Rocky Mountain Equipe från -95. Helt original. Tom varningsdekalen som deklarerar att jag ska läsa manualen innan jag cyklar sitter kvar. Manualen lyser dock med sin frånvaro så jag får väl helt enkelt skippa cyklingen ;-)

Bilagor

• DSC_0016.JPG
    DSC_0016.JPG
    170.4 KB · Besök: 156
Stål!
Nero sa:
Slänger upp en bild på min Rocky Mountain Equipe från -95. Helt original. Tom varningsdekalen som deklarerar att jag ska läsa manualen innan jag cyklar sitter kvar. Manualen lyser dock med sin frånvaro så jag får väl helt enkelt skippa cyklingen ;-)

Man märker att man börjar bli gammal när man inser att man tycker att det är precis så här en MTB ska se ut.

Stål!
Appel sa:
Man märker att man börjar bli gammal när man inser att man tycker att det är precis så här en MTB ska se ut.

Håller helt med dig. Utseendemässigt är den helrätt, åkmässigt har utvecklingen dock gått framåt de senaste 20 åren. Nu är iofs denna lite liten för mig men geometrin är ändå lite udda med dagens mått..

Stål!
M-stad sa:
En 40 talare som funkar som pendarhoj.

Ser ut att vara en Husqvarna Vapenfabriks AB Elitserie med fjädrande framgaffel!

HusqvarnaVapenfabriksABElitseriemedfjdrandeframgaffelpat.jpg

"Den av oss konstruerade och under förra säsongen lanserade stora cykelnyheten, den fjädrande fram gaffeln, har blivit en strålande succés.
Vi våga säga det när vi kontrollera siffrorna från förra säsongen och finna, att bort åt 90 % av alla promenadcyklar, som sålts av det även i andra avseenden förnämliga Husqvarnafabrikatet, beställts med denna epokgörande nyhet i en cykels utrustning.
Våra vägar fordra fjädrande framgaffel från Husqvarna!"

http://mo-ped.se/bike/b_hq1.htm

Stål!
Tack! Ska bara bli kompis med skärmarna, hur jag än gör så är det något som sitter snett eller ligger emot.

Rullade till jobbet idag lite försiktigt, blir fint det här. Kanske ska döpa den till Dolly von Bismak med tanke på glitter och slagskeppskänsla?

Stål!
the_Dude sa:
lundatok sa:
Pendlaren kittad och klar.

Instämmer, riktigt fin!
Hur trivs du med bakgaffeländarna?
Vet inte, de är ju lite meckiga när man ska sätta dit hjulet för att få det rakt men sen har jag inte tänkt på dom. Hade ögonen på en Specialized AWOL alt en Soma Wolverine som har sliding dropouts istället vilket så klart är lite enklare.

Stål!
Appel sa:
Nero sa:

+1

Stål!
lundatok sa:
the_Dude sa:
lundatok sa:
Pendlaren kittad och klar.

Instämmer, riktigt fin!
Hur trivs du med bakgaffeländarna?
Vet inte, de är ju lite meckiga när man ska sätta dit hjulet för att få det rakt men sen har jag inte tänkt på dom. Hade ögonen på en Specialized AWOL alt en Soma Wolverine som har sliding dropouts istället vilket så klart är lite enklare.

Står inför ett liknande val så bra info!

Stål!
Ok, jag hade inte låtit just dropoutsen vara en anledning till att inte välja den. För min del var det exempelvis nödvändigt att gå ner en storlek i storlek eftersom jag är var vid ~58 cm överrör vilket storlek 56 har. Det resulterade i att droppet blev ganska stort och att "slamma stammen" som jag brukar känns inte aktuellt .

Stål!
20160328_133341.jpg

Version 2 2019
Lite samma bygge men andra hjul annan styrstam/styre. Ska kanske ut å rulla snart...

Bilagor

• 20190626_214505.jpg
    20190626_214505.jpg
    498.3 KB · Besök: 156
Senast ändrad:
Stål!
NLC sa:

Ni som har koll på snygga skärmar. Vad finns det att välja på till ett 60mm däck? Mina skärmar blev lite smala med nya lite tjockare däck.

DSC_0018.JPG

Tillbaka
Topp