Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
Svårt att säga - Tecno är väl balanserad men mjuk och tung, XCR är rapp och styv (ibland för styv), Ibis används som en arbetshäst och man kan bara cykla hela dagen på den, men IF CJ är kanske bäst allround för mig just nu. Jag skulle troligtvis sälja Tecno först eftersom jag behöver ingen "söndagscykel" - men jag säkert skulle ångra det sen...

Vilken samling, måste vara trivsamt att vara idet garaget! Och att åka på dem. Vilken är favoriten rent åkmässigt? Jag har suktat efter speciellt IF och en Hakkalügi sedan tidernas begynnelse...[/quote]

Stål!
elllguapo sa:
Svårt att säga - Tecno är väl balanserad men mjuk och tung, XCR är rapp och styv (ibland för styv), Ibis används som en arbetshäst och man kan bara cykla hela dagen på den, men IF CJ är kanske bäst allround för mig just nu. Jag skulle troligtvis sälja Tecno först eftersom jag behöver ingen "söndagscykel" - men jag säkert skulle ångra det sen...

Vilken samling, måste vara trivsamt att vara idet garaget! Och att åka på dem. Vilken är favoriten rent åkmässigt? Jag har suktat efter speciellt IF och en Hakkalügi sedan tidernas begynnelse...
[/quote]

Intressant, vad menar du med mjuk? Inte fartstabil eller att vevpartiet inte är det styvaste? Har för mig att just Tecno fick hyffsat bra betyga av Tour när de testade stålhojar.

Stål!
Mmmm "mjuk" : svårt att förklara och allt är relativt - men jag upplever inte den Tecno som lika pigg så man känner att man förlorar en del av kraft när man trycker på pedalerna (jmf med XCR eller Kolfiber)
Har kört den med Enve hjul och Open pro hjul så man har kunnat isolera vad är ramen vs vad kommer från hjulen.
Dont get me wrong - super trevlig och välbalanserad ram - och jag upplever den som riktigt stabil!

Senast ändrad:
Stål!
Vinterdvala - sammanlagt 75 växlar. Bara stål...

26789617009_ce2ec7c768_b.jpg

37677619795_5f4032e456_b.jpg

Senast ändrad:
Stål!
Alltså, J2000E.. Den parkeringen är tjusig på så många sätt!
Jag jobbar så sakteliga på en genomreoverad tidslinje i alu HT mtb´s. -Till de gånger man får oväntat främmande!

Stål!
desmo sa:
aki sa:
mao sa:
Vinterprojektet har landat.

Gärna några byggbilder på den, tack!

+1.
En faran har lockat mig länge.
Du ska ha gaffeln som ingår?

Jag kan nog bidra med några byggbilder men det dröjer någon månad. Efter lite mejlande med Fairlight fick jag veta att v2 kommer att ha thru-axle dropouts och jag ville ha qr för att kunna använda hjul jag redan har. Därför rätt tidig beställning av ramen, jag fick den sista i min storlek.
Ja, jag kommer att använda stålgaffeln som ingår. Den är visserligen lite tung (1,2kg med okapat styrrör) men jag tänker att det inte spelar så väldigt stor roll på en sådan cykel.

Bilagor

• _1060067.jpg
    _1060067.jpg
    98.8 KB · Besök: 86
Stål!
Ser att jag missat slänga upp den här som sent om sider blev "klar", bara ett projekt på sådär 5-6 år..
Får se om det bli någon tripp till Falun för att cykla lite plywood :)
36941626804_9951df3323_h.jpg

Stål!
Även jag har skaffat mig några vinterprojekt i stål.
En Surly Krampus som kommer att byggas med en GX Eagle grupp och Easton Arc 45 fälgar bland annat samt en Alpinestars Cromega LX som kommer att byggas med delar från samma tidsepok ca 1990.

Bilagor

• 20171208_125000.jpg
    20171208_125000.jpg
    344.5 KB · Besök: 81
  • 20171216_143424.jpg
    20171216_143424.jpg
    391.4 KB · Besök: 78
  • 20171216_143438.jpg
    20171216_143438.jpg
    289.5 KB · Besök: 94
  • 20171209_160021.jpg
    20171209_160021.jpg
    233.4 KB · Besök: 107
Stål!
Tjena!
Har funderingar kring ett drömbygge, gammal fin racer stålram med Columbusrör (gärna i Italiensk tappning) med moderna komponenter) i åtanke.

Sett mycket fint i den här tråden som inspiration. Ni som kör på stål och har facit. Är de "mjuka som kola" eller är det "styvt som ett spjut" vid vevlagret och kraftöverföring?

/Johan

Stål!
Staraction sa:
Sett mycket fint i den här tråden som inspiration. Ni som kör på stål och har facit. Är de "mjuka som kola" eller är det "styvt som ett spjut" vid vevlagret och kraftöverföring?
/Johan

Jag har både kolfiber och stålcykel! Jag märker ingen i fart på dem, eller för den delen att någon av dem känns mjuk...
Men det kan ju bero på att jag är så klen att jag inte kan märka skillnaden...

Chrille

Stål!
Staraction sa:
Tjena!
Har funderingar kring ett drömbygge, gammal fin racer stålram med Columbusrör (gärna i Italiensk tappning) med moderna komponenter) i åtanke.

/Johan

En generalisering lr snarare "min" generalisering är att äldre stålracers är rätt mycket "svampigare" i känslan än moderna varianter på stål och konstruktion.

Stål!
Blir glad av att läsa din fina ord om cykeln men framförallt om Thord. Thord är (var) min farfar. Jag spenderade många timmar i garaget med honom och alla hans cyklar. Idag är det på dagen 19 år sedan han lämnade oss. Tack för dina ord.

Stål!
Chrills sa:
Jag har både kolfiber och stålcykel! Jag märker ingen i fart på dem, eller för den delen att någon av dem känns mjuk...
Men det kan ju bero på att jag är så klen att jag inte kan märka skillnaden...

Hmm okej, du får ju trycka hårdare:). Tack för svar!

båtbensbudet sa:
En generalisering lr snarare "min" generalisering är att äldre stålracers är rätt mycket "svampigare" i känslan än moderna varianter på stål och konstruktion.

Okej, tack för svar. Kan tänka mig att det så klart beror på typ av ram. Men förra Kaffenback jag byggde ihop var ganska mjuk och flexa men det var ju ingen "racer" så och det är ju skillnad då tänker jag.

Jag tänker mig en 80-tals ram/tidig 90-tals ram, frågan är ju om de är "mer styva än svampiga"?

PS. Det här med dubbelcitat gick åt helvete trots tappert försök med redigering:) DS.

Senast ändrad:
Stål!
Köpte en LeMond ram och satte på lite campa grejer jag hade hemma, tyvärr har inte vädret tillåtit någon testrunda än. Ramen är en Sarthe från 2006. Campa grejerna är centaur 10delat ungefär från den tiden.

Bilagor

• 0478E23C-1BBB-4E32-B08D-9414A4DD0873.jpeg
    0478E23C-1BBB-4E32-B08D-9414A4DD0873.jpeg
    601.6 KB · Besök: 109
Stål!
Staraction sa:
Ni som kör på stål och har facit. Är de "mjuka som kola" eller är det "styvt som ett spjut" vid vevlagret och kraftöverföring?
/Johan

Jag har en Chesini Olimpiade -96 med mestadels lite äldre delar, dock 10-delat. Visst märks flex i ramen om jag bänder, men det är inte störande. Om jag skulle tävla skulle jag säkert reta mig på det, men då är vikten också ett problem.

Stål!
God jul allihopa!
Jag norpar tråden litegrann & frågar om det är någon som har en gammal mtb-ram i stål som inte används?
Gärna i skåneland. Ålder & utseende egalt, men med frisk vevlagerhylsa samt 1 1/8 styrhuvud.
Hör av dig om du har någon!

Stål!
ejma sa:
Staraction sa:
Ni som kör på stål och har facit. Är de "mjuka som kola" eller är det "styvt som ett spjut" vid vevlagret och kraftöverföring?
/Johan

Jag har en Chesini Olimpiade -96 med mestadels lite äldre delar, dock 10-delat. Visst märks flex i ramen om jag bänder, men det är inte störande. Om jag skulle tävla skulle jag säkert reta mig på det, men då är vikten också ett problem.

Alright låter överkomligt! Ja, det är klart att det blir lite mer vikt i hojarna tänker jag. Men det är det nog värt, bara man ser snabb ut:)

Stål!
Äntligen färdig! Det var lite meck att få eaglekassetten att lira med dropoutsen i ramen.
Spec: Surly Krampus storlek XL
Hjul Easton arc45 med Sram 900 boostnav och WTB Ranger 29x3.0" däck.
Crankbrothers dropperpost.
GX Eagle 12 växlar och reglage.
Sram Level Tl bromsar 180 skivor.
Funn fatboy supreme styre och Funn 35mm stam.
Charge spoon camo sadel.
Crankbrothers mallet pedaler.

Bilagor

• 20180108_130745.jpg
    20180108_130745.jpg
    418.3 KB · Besök: 135
Tillbaka
Topp