Stel MTB gaffel mod. cool.

There can only be one.....!
RITCHEYCARBONMTB.jpg ht=725

Senast redigerad av en moderator:
Köp en Surly 1x1 i stål, väger 950g. Sitter en sån på min On-One. Kostar runt 600kr. Spara pengarna till annat skoj!

För halva slanten mot ritchey får du Token 928 vilket råkar vara exakt samma gaffel förutom att man även kan få den skivspecifik. (Och spara några gram på kuppen). Om man inte har nått emot v-bromsfästen kan man köpa den med trigonklibbor för en spotstyver.

4651581339b73.jpg

Såhär ser det ut när nån knäppgök har satt den på en cx...
Happy2.jpg

lillebrorsan skrev:
-------------------------------------------------------
> För halva slanten mot ritchey får du Token 928
> vilket råkar vara exakt samma gaffel förutom att
> man även kan få skivspecifik. (Och spara några
> gram på kuppen). Om man inte har nått emot v
> bromsfästen kan man köpa den med trigonklibbor
> för en spotstyver.
>
> http://www.tokenproducts.com/uploads/4651581339b73
> .jpg
>
> Såhär ser det ut när nått knäppgök har satt
> den på en cx...
> http://img.photobucket.com/albums/v706/lillebrorsa
> n/Happy2.jpg

Blev j-ligt nyfiken på denna,vart finns den att köpa!?

Edit: Hade lite bråttom,såg inte länken.....

En fråga till er som kör med stelt. Hur mycket ändras geometrin? Är det inte så att fronten "sänks" en massa så att du får en helt andra vinklar? Kör en gammal MTB med stel gaffel som vintercykel och har satt på ett risestyre för att kompensera "droppet". Funkar OK på landsväg och grusväg där jag använder den men har funderat på hur det skulle vara att köra i terräng. Nån som vet och kan svara.

Jag bytte från Magura Odur 85mm slag (457mm AC) till en Kona P2 0mm slag (420mm AC) ...men sen får man ju ta hänsyn till att en dämpad gaffel har ett naturligt Sag omkring 20-30%, så man kan väl räkna av nära 2,5 - 3 cm på en dämpad gaffel med 80 - 100mm slag.

Vilket skulle ställa min Magura Odur på ett "effektivt" AC-mått omkring 432mm... Alltså 12mm högre än den stela Kona-gaffel... och jag skulle nog vara rätt benägen att hålla med om, att det kändes ganska precis som 1,5cm lägre framända direkt efter bytet...

Detta alltså på en gaffel som på papperet är 3,7cm lägre...

Dag: Det finns stela gafflar med olika längd för att kompensera för just det. Man mäter längden på sin dämpade gaffel minus sag och får då en ungefärlig siffra på en passande stel gaffel, om man inte vill ändra styrvinkeln.
Dock tycker inte jag det är något problem att ta en ganska mycket brantare vinkel med en stel gaffel i och med att vinkeln är konstant. Det blir mer förutsägbart än med en dämpad gaffel.
Säg att du har en dämpad gaffel med 100mm slaglängd och rullar ner för en brant där det plötsligt planar ut så att gaffeln bottnar. Då har du för ett ögonblick en styrvinkel som är ca 4 grader brantare.

Det här med ändrad geometri genom gaffelns slaglängd är också anledningen till varför Kona inte rekommenderar att man har längre gaffel än ca 100mm på en hardtail.

Bytte själv från en gaffel med 80mm till en Kona P2, som Johan S visar ovanför, och det funkar skitbra. Fronten blev rejält sänkt så jag höjde styret 20mm för att få den lite mer lätthanterlig. (bild finns i min profil)

Edit: Niko hann före

lillebrorsan skrev:
> Sture Stelben skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Blev j-ligt nyfiken på denna,vart finns den
> att
> > köpa!?
>
> Jag köpte min direckt från Lars på
> http://www.tp-bikes.se/
>
> Annars finns den att få från Danmark också vet
> jag.
>
> Trigonvarianten finns tex här
> http://cgi.ebay.co.uk/TRIGON-FULL-CARBON-MTB-FORK-
> 26-OR-29ER-500-GRAMS_W0QQitemZ180194684640QQihZ008
> QQcategoryZ36135QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewI
> tem

Tack för tipset! Beställer från Lars i morgon ;))

Här kommer lite bilder på en Token monterad på en Inbred, med kapat rör vägde den in på 450g (gaffeln alltså).
RR 100m runt kvarteret: Cykeln känns väldigt "framlätt" och gaffeln är förvånansvärt styv. Får se hur det blir i skogen.

Från sidan med NN 2.4, finns marginal för 2-3 mm lera på varje sida
tokengaffel.JPG ht=725

Framifrån med NN 2.25 som lämnar ett utrymme för lera som är mer adekvat för säsongen.
tokenmed2_25or.JPG ht=725

/Thomas

Jag hittade
2500 kr via Lars på www.tp-bikes.se
eller
240€ via Nino Fenaroli (Nino på mtbr.com)

Jag uppfattade det som att båda verkar driva det lite på hobbynivå. Köpte från TP då de hade gafflar hemma, funkade helt ok med beställning via e-mail och bra service även när det blev lite fel med ett styre.

/Thomas

jag körde med en carbon 425mm's det är samma som en judy sl med 63mm slag.

upplevde min xtc som att den inte riktigt gilla den, då geometrin blev lite låg för vevlagret. P2an som finns nu är väll bara skivfästen och anpassad för 80mm's slag?

lätt blir det dock med carbon, men tyckte min jag hade var lite för styv.

Kolla även denna som är mycket vettig i pris och finns i olika längder så att du kan behålla geometrin på cykeln oförändrad: http://cgi.ebay.co.uk/eXotic-Rigid-...|240:1318|301:1|293:1|294:50#ebayphotohosting

Den påminner väldigt mycket om den som MickeS länkar till ovan och kan mycket väl vara "samma" gaffel. Jag har kört med den nu sen i höstas på träningshojen och den funkar som den ska. Annars är Tokens gaffel ett säkert kort.

Bilagor

• CC-F0345.gif
    CC-F0345.gif
    52 KB · Besök: 117
Jag köpte nyss en fin gammal stålram (som komplement till Gram) och tänkte ha en stel unicrowgaffel (som inte bygger så högt) på den samt fälgbromsar. Ja precis.. som om det inte vore nog med hyperflexiga fyrkantsvevlager/vevarmar så tänkte jag nedgradera till stel gaffel och fälgbromsar också... hur ska det sluta? :)

Förutom i tråden nämnda alternativ så har jag tittat lite på...

Steinback Superlight I, ca 600 gram med kapat styrrör, 99 euro

http://www.steinbach-bike.com/de/default.asp?ID=41

Gabel_Aluminium_Titel_2silber.jpg

Mosso, runt 650 gram, ca 30 dollar på eBay

8453_1.JPG

Spinner CrMo, 820 gram, 390 kr. Finns på bland annat Evalds MTB.

Tange Prestige stel stålgaffel, ca 1 kg, ca 900 kr, kolla på tyska eBay, sök på "starrgabel".

Sedan finns det så klart en massa stål och titangafflar från mindre (ram)tillverkare, till ett pris...

Det lutar åt att det blir Steinbachgaffeln för min del. Den tyska aluminiumgaffeln är "lagom" lätt, unicrown och har rätt så smäckra böjda rör som passar estetiskt till ramen. Som en Spinner fast mycket lättare och bara lite grövre.

>Tommy.

blev lite förvirrad här, vilken var den svarta raka gaffeln? 30dollar lät som ett bra pris för en lätt snygg gaffel.

skivbromsar är för mesar ändå. Tycker annars att du borde sätta dit en stel titan gaffel på din gram om det var den jag såg på utsidan, Bombern hörde inte hemma på den där fina bågen.

blev lite förvirrad här, vilken var den svarta raka gaffeln? 30dollar lät som ett bra pris för en lätt snygg gaffel.

Jag tror jag rörde till det med bilderna. Den raka svarta gaffeln är en "Mosso", kika på eBay US, de finns där. Säljaren befinner sig dock i Taiwan, fraktas därifrån.

Hade Mossogaffeln varit böjd skulle jag köpt den, jag vill gärna ha en unicrown med böj till stålramen så Steinbachgaffeln är det enda valet, billigare än titan och custombyggen i stål, mycket lättare än stål och ger ungefär samma retroutseende samt går att lacka i samma färg som ramen.

skivbromsar är för mesar ändå. Tycker annars att du borde sätta dit en stel titan gaffel på din gram om det var den jag såg på utsidan, Bombern hörde inte hemma på den där fina bågen.

Har inte lagt ut den på Utsidan, men det kanske är någon annan som lagt ut den där. Inga dekaler på ramen, svart gaffel och en gammal Brooks Swift.

Ja, jag har funderingar på en stel (helst originalgaffeln) till Gram också. De är tyvärr ganska dyra begagnade. Säljarna brukar vilja ha runt 2500-3000 kr för den.

Eller en dämpad med kortare slaglängd än 100 mm som det är nu. Gav - sett i det sammanhanget - tyvärr bort en Z2 Atom Bomb (runt 60 mm slaglängd), kanske ska köpa/byta tillbaka den gaffeln, passade väldigt bra till Gramramen rent geometrimässigt.

captain8track skrev:
> Hur hög är mosso gaffeln?

Tyvärr är de rätt låga. Typ 410 mm, vilket jag tycker verkar för kort för en ram som är designad för 80 - 100 mm travel. Eller vad tror ni? Hoppas jag har fel, för jag tycker de är bra mkt snyggare än de där kålfibergafflarna från Saso/Nuke Proof/Carboncycles o.s.v. ...

Kolla här för Mossogafflar: http://sporting-goods.shop.ebay.com...ies&_fln=1&_sacat=36135&_trksid=p3286.c0.m282

410 kan funka på en lite äldre ram, tänk på att en judy har ca 425 med 60mm's slag. och gammel siden har 445 pga av kronans utformning, den var nästan lite hög på vissa hojar.

425 hade ju varit bättre dock...

Oskar skrev:
> captain8track skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur hög är mosso gaffeln?
>
>
> Tyvärr är de rätt låga. Typ 410 mm, vilket jag
> tycker verkar för kort för en ram som är
> designad för 80 - 100 mm travel. Eller vad tror
> ni? Hoppas jag har fel, för jag tycker de är bra
> mkt snyggare än de där kålfibergafflarna från
> Saso/Nuke Proof/Carboncycles o.s.v. ...

Nya ramar har ofta baserade på 440-460mm i AC insåg jag när när letade ny ram till ett bygge med min Token gaffel (410mm AC). Nu sitter den på en Orbea Alma som har 450 mm i AC på geo skissen och det funkar bra. På en dämpad gaffel finns det ju också ett visst sag att ta hänsyn till i AC måttet jmf ramens geo skiss, det blir en teoretisk jungel till slut...

Den där mosso gaffeln skulle ju vara perfekt till pendlaren. Skulle spara ca 1,5 kilo mot nuvarande hoppstylta. Men... AC på min nuvarande är ca 45 cm mosso-gaffeln har ca 41 cm. Brantare vinkel tror jag skulle göra cykeln för snabb/nervös och jag vill inte heller ha styret lägre.

Jag har sett att det finns spacers att sätta mellan ramen och gaffeln. Någon som vet något om sådana? Funkar dom bra? Var går dom att köpa? Vad heter dom egentligen? Svåra att montera?

Eller ska jag hitta en gaffel med längre AC?

Typ en sånhär alltså.
SVadapt.gif ht=250

/* Jörgen */

Jag har ritat en spacer själv som jag låtit tillverka. Den är i aluminium. Den sitter med svag presspassning längst ner på gaffeln där nedersta ringen normalt monteras. Sedan är den slitsad längst upp. Där uppe monteras sedan nedersta ringen som normalt sitter längst ner på gaffeln. Den är slitsad så ringen även klämmer om gaffelröret så att säga. Jag har körd med denna monterad på en kona P2-gaffel några månader nu med gott resultat.
CIMG2164.JPG ht=544

skareva snyggt skareva antingen endast V-bromsfästen eller endast skivbromsfästen . infästningen som blir över stör ögat IMO

Oggler: Snyggt. Men att du tillverkade en egen får mig att tro att det inte är någon vanlig mojäng som man köper lite varstans... Synd.

MoeJoe skrev:
> skareva snyggt skareva antingen endast
> V-bromsfästen eller endast skivbromsfästen .
> infästningen som blir över stör ögat IMO

Helt klart. Mosso:n finns i disc-only version med.

Vilar ögat bra på denna?
MossoALDiscOnlyWhiteFork.jpg ht=544

Nej, den finns inte att köpa. jag tog in en offert på 20st men jag tyckte det blev lite dyrt. Dessutom så ändras ju belastningsfallet på gaffeln. Det kanske inte spelar så stor roll på en gammal pansargaffel som tex kona P2. Men jag skulle dra mig för att montera det på en gaffel i alu eller kolfiber. Det vore ju tråkigt att börja sälja dylika mojänger om det sedan visar sig att gafflar börjar haverera.

Ett tipps är att labba lite med styrlager och vanliga spacers som man vanligtvis sätter under styrstammen. Om man tar 2st styrlager och använder bägge lagrens överdel så tror jag att det går att få till med spacers under nedersta lagret. Lagrets överdel är ju anpassad till den smalare diameter på gaffelröret.

Appropå Jörgens fråga - Det borde väl gå bra att använda spacers som man har ovanför styrröret i normala fall och sätta dem under istället. Diametern på gaffelröret är ju det samma ovan som under.

Tillbaka
Topp