Sixten Fors
Aktiv medlem
Stöldresistent vardagspendlare
11 spd mtb och lvg har olika avstånd mellan dreven bak. Alltså behöver du lvg kassett. Och nav som tar lvg kassetten.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
HåkanC sa:App, app inte titanmarr sa:Fast den där är inte gjord i titan.
Med stort T dessutom!Crocko sa:det är en Titaniumram
Men vad jag inte förstår är varför både STI och TT-reglage?
SW-R671
vara ett bättre val?
Men oavsett bör du se till att få en fem-ports "junction box"; SM-EW90-B: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2842379/2842593#msg-2842593
/Håkan
Sixten Fors sa:Vidare...
Kanske låta Actionsport bygga hjulen åt dig för halva priset av dina 9100 kr?
Framnav: Fun Works Dynamo 410 g https://www.actionsports.de/en/fun-works-generator-hub-dynamo-is-disc-5x100mm-black-20632?c=552
Baknav: Fun Works N-Light One 260 g https://www.actionsports.de/en/fun-works-n-light-one-48t-is-disc-rear-hub-6-bolt-black-14723?c=552
Fälgar: DT XR331
Ekrar: DT Aero comp höger bak + vänster fram, DT Aerolite på motsatta sidor.
(eller Stan's Grail 32H fälg + DT Aerolite överallt)
scottparsley sa:Crocko sa:scottparsley sa:Blir bra det här! Varför inte Shimanos egna hydrauliska bromsar? Hy/rd är inte vad en förväntar sig se på ett bygge likt det här. Stora och fula är dom också :(
En befogad fråga som tyvärr har ett ganska osexigt svar, av praktiska skäl som kan komma att ändras innan det är klart. Inköpslistan version 1.1 hade precis det valet, men antingen så får man köpa varenda pinal i lösvikt i grupp-setet vilket ger en dålig möjlighet till "grupp rabatt" det det finns nämligen inga (vad jag hittat) Di2 hydraliska paket. Så den minsta kompromissen kändes som att använda växelväljarna som är med i en 6870 grupp och bara byta kraftöverföringsdelen mellan handtag och ok med vajer.
Men nu när sixten skall hjälpa mig att hitta allt billigare så kan jag nog backa till ursprungsplanen med den stilrenare lösningen, dock har Hy/rd väldigt goda omdömmen av de som använder dem.
Inget ont om Hy/rd funktionsmässigt! Funkar ju om inte annat att köra så ett tag och uppgradera senare.
Kollade lite snabbt och Merlin och Bike discount säljer di2-paket med skivor. Har ingen koll på priserna på komponenterna löst dock, kanske är det dåligt med rabatt ändå.
Trp Hylex med Di2 knappar är en rätt fin lösning också. Med reservation för att jag inte testat själv så jag vet inte hur praktiskt det är.
Sixten Fors sa:11 spd mtb och lvg har olika avstånd mellan dreven bak. Alltså behöver du lvg kassett. Och nav som tar lvg kassetten.
Crocko sa:Sixten Fors sa:11 spd mtb och lvg har olika avstånd mellan dreven bak. Alltså behöver du lvg kassett. Och nav som tar lvg kassetten.
Vad har jag missat, jag skall fylla ett 142x12 utrymme med nav och kassett, hur får jag till det på ett bättre sätt med vägprylar, hade MTB Di2 lirat mixat med 2x10 STI så hade det dessutom suttit M8050 där men det är tyvärr inte ett val som jag får göra. Mitt ovanliga val av utväxling bak är för att få lite klätter kvaliteer för mina klena ben :)
ceel sa:Crocko sa:Sixten Fors sa:11 spd mtb och lvg har olika avstånd mellan dreven bak. Alltså behöver du lvg kassett. Och nav som tar lvg kassetten.
Vad har jag missat, jag skall fylla ett 142x12 utrymme med nav och kassett, hur får jag till det på ett bättre sätt med vägprylar, hade MTB Di2 lirat mixat med 2x10 STI så hade det dessutom suttit M8050 där men det är tyvärr inte ett val som jag får göra. Mitt ovanliga val av utväxling bak är för att få lite klätter kvaliteer för mina klena ben :)
Problemet blir väl att 11-speed lvg-bakväxel kräver lvg-kassett pga ovan nämnda avstånd mellan dreven.
Edit: med reservation för att detta stämmer, då jag inte lyckas googla fram något som bekräftar de olika avstånden.
ochCrocko sa:50-34 med 11-36
Varför då inte 46/30? Tex ngt från FSAs Adventure-serieCrocko sa:Mitt ovanliga val av utväxling bak är för att få lite klätter kvaliteer för mina klena ben :)
scottparsley sa:Crocko sa:scottparsley sa:Blir bra det här! Varför inte Shimanos egna hydrauliska bromsar? Hy/rd är inte vad en förväntar sig se på ett bygge likt det här. Stora och fula är dom också :(
En befogad fråga som tyvärr har ett ganska osexigt svar, av praktiska skäl som kan komma att ändras innan det är klart. Inköpslistan version 1.1 hade precis det valet, men antingen så får man köpa varenda pinal i lösvikt i grupp-setet vilket ger en dålig möjlighet till "grupp rabatt" det det finns nämligen inga (vad jag hittat) Di2 hydraliska paket. Så den minsta kompromissen kändes som att använda växelväljarna som är med i en 6870 grupp och bara byta kraftöverföringsdelen mellan handtag och ok med vajer.
Men nu när sixten skall hjälpa mig att hitta allt billigare så kan jag nog backa till ursprungsplanen med den stilrenare lösningen, dock har Hy/rd väldigt goda omdömmen av de som använder dem.
Inget ont om Hy/rd funktionsmässigt! Funkar ju om inte annat att köra så ett tag och uppgradera senare.
Kollade lite snabbt och Merlin och Bike discount säljer di2-paket med skivor. Har ingen koll på priserna på komponenterna löst dock, kanske är det dåligt med rabatt ändå.
Trp Hylex med Di2 knappar är en rätt fin lösning också. Med reservation för att jag inte testat själv så jag vet inte hur praktiskt det är.
Sixten Fors sa:Om skillnaden mellan lvg och mtb kassett är 0,21 mm per drev x 10 mellanrum = 2,1 mm. Om drev 6 ställs in rätt kommer bakvxl stå 1,05 mm off vid drev 1 och 11. Funkar säkert men rimligen inte perfekt, betänk att felet är 28% fel då avsånd mellan varje drev är 3,69 mm. Om jag nu tänker och räknar rätt.
Jag kollade din video, lösningar verkar bara syfta till att flytta bakvxl länge bort från axelcentrum för att kunna nå upp till 40T drev bak. Ingen lösning för anpassning av olika "cable pull" vad jag förstod. Men jag kanske missat något?
marr sa:https://www.merlincycles.com/shimano-ultegra-6870-di2-disc-brake-groupset-91376.html
Är det den gruppen ni menar?
Crocko sa:...
Vet dock inte om klingornas tjocklek skiljer sig så att det finns en viss kompensation där eller om avvikelsen bara är inom tolerans för att fungera.
...
1 mm fel är rätt mycket, det lär slita på kedja (och drev) om inte annat. Om du är tvungen att backa till road kassett är det bra om din body klarar det. Därav mitt ifrågasättande av ditt XTR baknav. (Vet inte om senaste xtr tar 11 road. Mitt xtr-nav av äldre modell och mina tre nyare xt-nav tar inte 11 road.)Crocko sa:Funkar det dåligt så får det väl bli en 11-32 road i slutänden så är ju ordningen återställd med några 100 lappar och ett sårat ego.
Sixten Fors sa:1 mm fel är rätt mycket, det lär slita på kedja (och drev) om inte annat. Om du är tvungen att backa till road kassett är det bra om din body klarar det. Därav mitt ifrågasättande av ditt XTR baknav. (Vet inte om senaste xtr tar 11 road. Mitt xtr-nav av äldre modell och mina tre nyare xt-nav tar inte 11 road.)Crocko sa:Funkar det dåligt så får det väl bli en 11-32 road i slutänden så är ju ordningen återställd med några 100 lappar och ett sårat ego.
ceel sa:Crocko sa:...
Vet dock inte om klingornas tjocklek skiljer sig så att det finns en viss kompensation där eller om avvikelsen bara är inom tolerans för att fungera.
...
Klingornas tjocklek är samma på lvg och mtb lyckligtvis. Därav att det är samma kedjor.
Jag tycker ditt bygge är helrätt. Å det är klart du ska ha DIN drömram på DIN drömcykel! Lycka till med bygget!
Crocko sa:Sixten, tack
Ibland glömmer jag bort att det verkar vara samma okomparabilitets ingenjörer som jobbar i cykel industrin som jobbar inom IT-branchen, självklart måste jag ju ta höjd för att välja rätt prylar om min swiss-army-knife funktionalitet skall gå ihop. Vet du om det fortfarande är så att man kan byta body på DTswiss naven som tidigare, då bode ju ett 240 nav vara ett smartare val eftersom man kan konverterar navet om det skulle komma till att det behövs.
Chris
Sixten Fors sa:Crocko sa:Sixten, tack
Ibland glömmer jag bort att det verkar vara samma okomparabilitets ingenjörer som jobbar i cykel industrin som jobbar inom IT-branchen, självklart måste jag ju ta höjd för att välja rätt prylar om min swiss-army-knife funktionalitet skall gå ihop. Vet du om det fortfarande är så att man kan byta body på DTswiss naven som tidigare, då bode ju ett 240 nav vara ett smartare val eftersom man kan konverterar navet om det skulle komma till att det behövs.
Chris
En body som tar 11 road tar även 11 mtb, men inte tvärt om, bara att peta in en spacer/distansring innan den smalare kassetten sätts dit. I princip är det bara Shimano MTB-nav som fortfarande levereras med den smalare bodyn. Alla andra nav från alla andra tillverkare inkl. DT, Fun Works, Hope m.fl. tar 11 road och därigenom alla andra 8/9/10 road och 8/9/10/11 mtb kassetter. Men inte Sram xD 11/12 kassetter såklart, här måste du byta body först.
Sixten Fors sa:Stämmer. Ett 260 g nav som är prisvärt. https://www.actionsports.de/en/fun-works-n-light-one-48t-is-disc-rear-hub-6-bolt-black-14723
Finns som 28H eller 32H men bara 6-bult disk. Men det finns många fina skivor att välja på, KCNC Razor 73g eller Kasditor t.ex. från Bike24.
marr sa:Sixten Fors sa:Stämmer. Ett 260 g nav som är prisvärt. https://www.actionsports.de/en/fun-works-n-light-one-48t-is-disc-rear-hub-6-bolt-black-14723
Finns som 28H eller 32H men bara 6-bult disk. Men det finns många fina skivor att välja på, KCNC Razor 73g eller Kasditor t.ex. från Bike24.
Fast på det kan du ju inte köra lvg kasett. Finns inte heller body att byta ut.
På dt verkar det ju finnas så man kan byta body. Om allt skiter sig.
bellasoda sa:Rätta mig om jag har fel, men är inte srams landsvägs- och cyclocrosskassetter kompatibla med shimanos landsvägsbakväxlar?
Sram har väl ett antal kassetter med bättre spännvidd än shimanos landsvägskassetter, t ex denna:
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=86782;menu=1000,4,27;mid=0;pgc=0;orderby=3
Kul projekt, jag kommer följa uppdateringarna med spänning! :-)
freddiesan sa:Gjorde som du nyss. Lärde mig bygga nya hjul på DT 240 och Stan's Grail fälg. Använde Roger Mussons utmärkta guide: http://www.wheelpro.co.uk/wheelbuilding/book.php
Trots att jag mätte flera gånger så blev det lite trial & error angående ekerlängd. Lärdomen var att bygga självaste hjulet är inte svårt, det svåra är att få till rätt ekerlängd.
Glöm inte att en konversion från 240s 10spd till 240s 11 spd lägger till 1mm, alltså 5mm på vardera sida. Ingen större sak men värt att veta.
Crocko sa:Konverterade du redan befintliga nav från 10 till 11 speed, eller är det kalkylatorerna som räknar fel?
Om du har tid och lust att dela med dig av dina erfarenheter så får du gärna kika på om jag hittat rätt värden utifrån mina tänkta förutsättning, de längre ekrarna skall vara på disksidan bak enligt de beräkningar som jag gjort.
DT navet skall byggas med 11-speed väg hub och 142X12m axel.
Fälgar DT Swiss X331
Nav Bak DT Swisss 350 DB RW bak
Nav fram SON 28 delux disc fram
Ekrar DT Swiss Aero Speed 294mm* 48 296mm*16 mässingsnipplar och brickor
Sen velar jag oxå runt styrval, köra modernare aero eller klassisk rando bock, zipp service course verkar vara lite av en medelväg om man blanda modernt och klassisk profil, vad kör du på?
Chris
Crocko sa:bellasoda sa:Rätta mig om jag har fel, men är inte srams landsvägs- och cyclocrosskassetter kompatibla med shimanos landsvägsbakväxlar?
Sram har väl ett antal kassetter med bättre spännvidd än shimanos landsvägskassetter, t ex denna:
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=86782;menu=1000,4,27;mid=0;pgc=0;orderby=3
Kul projekt, jag kommer följa uppdateringarna med spänning! :-)
Hej
Kompabilitet verkar vara ett lite relativt begrepp, läser man specifikationer och lyssnar på tillverkarna så är det inte mycket som går att blanda, men om man kollar på vad som andra testat så breddas perspektivet något.
Hela idén med detta bygge är ju att inte plocka ihop en cykel som skulle gå att hämta ut från närmaste lbs utan mina egna udda lösningar, eftersom jag även tänkte lära mig lite nytt så kommer det definitivt bli lite trial-and-error inom vissa områden men tiden kommer visa vad som blev bra omch vad som kanske inte funkar helt optimalt.
Om man googlar lite så ser man många varianter på att blanda mtb med road komponenter både sram, shimano och varianter där emellan, för min del som valt Di2 borde det ju vara helt fritt att välja fritt från shimanos sortiment inom Di2 familjen genom e-tube projektet men tyvärr så har inte shimano valt att öppna upp denna möjlighet än, men med lite påtryckningar kanske de börjar lyssna på sina kunder. Det känns ganska löjligt då jag kan kontrollera en mtb grupp med road STi reglage, men kan inte mixa fram och bakväxel i samma set-up, detta gör ju att det är uppenbart att det går, men shimano vill inte att vi skall göra så.
Men om man är villig att testa lite och acceptera att slitaget kan påvekas så går det att uppnå någon slags funktionalitet upp till 40 på kassetten med placering av bakväxeln val av gs cage och justering av b-skruven så länge man ser till att kedja och totalt växel omfånget inte överskrider specifikationen.
Skall bli kul att se hur det fungerar i praktiken.
Om du tycker 10-42 är för extremt så finns även denna i 11-36t:Crocko sa:freddiesan sa:Gjorde som du nyss. Lärde mig bygga nya hjul på DT 240 och Stan's Grail fälg. Använde Roger Mussons utmärkta guide: http://www.wheelpro.co.uk/wheelbuilding/book.php
Trots att jag mätte flera gånger så blev det lite trial & error angående ekerlängd. Lärdomen var att bygga självaste hjulet är inte svårt, det svåra är att få till rätt ekerlängd.
Glöm inte att en konversion från 240s 10spd till 240s 11 spd lägger till 1mm, alltså 5mm på vardera sida. Ingen större sak men värt att veta.
Hej Fredrik
Konverterade du redan befintliga nav från 10 till 11 speed, eller är det kalkylatorerna som räknar fel?
Om du har tid och lust att dela med dig av dina erfarenheter så får du gärna kika på om jag hittat rätt värden utifrån mina tänkta förutsättning, de längre ekrarna skall vara på disksidan bak enligt de beräkningar som jag gjort.
Fälgar DT Swiss X331
Sen velar jag oxå runt styrval, köra modernare aero eller klassisk rando bock, zipp service course verkar vara lite av en medelväg om man blanda modernt och klassisk profil, vad kör du på?
Chris
bellasoda sa:Om du tycker 10-42 är för extremt så finns även denna i 11-36t:Crocko sa:freddiesan sa:Gjorde som du nyss. Lärde mig bygga nya hjul på DT 240 och Stan's Grail fälg. Använde Roger Mussons utmärkta guide: http://www.wheelpro.co.uk/wheelbuilding/book.php
Hej Fredrik
Konverterade du redan befintliga nav från 10 till 11 speed, eller är det kalkylatorerna som räknar fel?
Fälgar DT Swiss X331
Chris
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=57470;menu=1000,4,27;mid[70]=1;pgc[10]=2699;orderby=3
I beskrivningen står det "Compatible with SRAM RED 22 and 1170 11-speed chains. Requires Shimano 11s compatible rear hub. " och "Fitting for derailleur: SRAM/Shimano 11-speed ". Inga mtb-komponenter här inte. :)
bellasoda sa:I beskrivningen står det "Compatible with SRAM RED 22 and 1170 11-speed chains. Requires Shimano 11s compatible rear hub. " och "Fitting for derailleur: SRAM/Shimano 11-speed ". Inga mtb-komponenter här inte. :)
Crocko sa:Hej
Det är väl just det som är ironins moder, mina första googlingar i ämnet hittade en massa SRAM varianter, det var i min enfald som jag trodde att shimanos mtb kasetter inte borde vara ett sämre val, vilket det uppenbarligen är (enligt måttangivelser).
Det är ju ingen nackdel att stam kassetterna är lättare om än något dyrare i motsvarande klass än shimano.
Tror att det sista ordet blir sagt när man har några hundra mil i sadeln och vet vad som känns bäst, eller så gör man som proffsen och varierar kassett efter förutsättningar, med rätt prylar så har man ju den möjligheten.
Just nu väntad det mest otåligt på leveransbesked och spårnings nummer, vilket är hanterligt när man jagar höjdmeter i spikspåren.
Crocko sa:Hjälp
Hur man än vänder sig så har man den ömmande ändlykten därbak.
Snart är mina google skills överbelastade, det verkar lögn i h-vete att hitta någon som lagerför följande nav set-up trots att jag öppnat upp för flera olika kombinationer.
Vad är det jag söker:
Nav för 12mm through axel, 142mm bak och 100mm fram, skivbromsat med antingen centerlock eller 6-bult så länge det är samma sort skivfäste både fram och bak. Baknavet måste kunna ta en shimano 11-speed väg body.
Första hands valet var DT Swiss 350 men DB RW varianten (dock ej straightpull) verkar vara väldigt ovanlig hos näthandlarna om den finns så är det centerlock varianten men då uppstår problemet att dynamo nav från SON, Shutter precision eller Funworks bara finns hemma med 15mm och centerlock eller 12mm 6-bults variant
Irriterande att inte kunna beställa när man äntligen tror sig hittat vad man vill ha, så om någon sitter på en eller ett par välsorterade shoppar som kan ha antingen: DT naven med 12mm 6-bult eller en navdynamo av bättre kvalité med 12mm centerlock på lut får man gärna hojta, alla andra okompatibla varianter av det verkar jag ha hittat.
Kanske bäst att tillägga att det är 32 ekrat också om någon nu sitter inne på något lämpligt.
evirob sa:Det kommer gå bra ska du se, jag byggde nyss ett par hjul för första gången och är man bara noggrann och inte stressad så går det nog bra!