Stöldresistent vardagspendlare

HåkanC sa:
marr sa:
Fast den där är inte gjord i titan.
App, app inte titan
Crocko sa:
det är en Titaniumram
Med stort T dessutom!

Men vad jag inte förstår är varför både STI och TT-reglage?
SW-R671

vara ett bättre val?

Men oavsett bör du se till att få en fem-ports "junction box"; SM-EW90-B: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2842379/2842593#msg-2842593

/Håkan

Kan definitivt förstå förvirringen när jag utelämnar detaljer om komfortutrustning som jag ser lite som takboxar, fula som stryk men kanske praktisk som bara den när man behöver det. Jag hade tänkt att investera i ett par pinnar som går lätt att ta bort när de inte används eftersom de inte tilltalar mig särskilt mycket estetisk, dock får jag känningar i händerna vilket inte är helt ovanligt så vid längre turer skall jag se om det avlastar händerna att hänga på pinnar, och då vill man ju kunna dra nytta av sina fiffiga växlar som går att manövrera vart som helst ifrån.

Dock är tempoknapparna både fula och dyra men tydligen de enda som stöder sync växling som inte spurtvarianten gör, annars var det tanken att gömma såna på något snyggt sätt.

Sixten Fors sa:
Vidare...
Kanske låta Actionsport bygga hjulen åt dig för halva priset av dina 9100 kr?
Framnav: Fun Works Dynamo 410 g https://www.actionsports.de/en/fun-works-generator-hub-dynamo-is-disc-5x100mm-black-20632?c=552
Baknav: Fun Works N-Light One 260 g https://www.actionsports.de/en/fun-works-n-light-one-48t-is-disc-rear-hub-6-bolt-black-14723?c=552
Fälgar: DT XR331
Ekrar: DT Aero comp höger bak + vänster fram, DT Aerolite på motsatta sidor.

(eller Stan's Grail 32H fälg + DT Aerolite överallt)

Om jag går i land med att snickra ihop hjulen helt själv kan ju bara tiden utvisa, kan definitivt bli så att jag behöver skrika på hjälp innan det är klart, men tanken med att bygga själv är att ju att lära sig lite nytt som man inte testat innan så man vet om det är kul och värt att upprepa.

Sen inser jag att vi har lite olika sätt att se på vad halva priset betyder, i min värd är det samma pryl för hälften så mycket pengar, andra prylar för mindre pengar är något annat som förvisso kan leda till samma funktion men det är inte per definition så att jag sparat 50% på mitt tänkta inköp.

Tro det eller ej, en viss tanke ligger det bakom vissa val av komponenter även om det kan vara svårt att tro det :)

Chris

scottparsley sa:
Crocko sa:
scottparsley sa:
Blir bra det här! Varför inte Shimanos egna hydrauliska bromsar? Hy/rd är inte vad en förväntar sig se på ett bygge likt det här. Stora och fula är dom också :(

En befogad fråga som tyvärr har ett ganska osexigt svar, av praktiska skäl som kan komma att ändras innan det är klart. Inköpslistan version 1.1 hade precis det valet, men antingen så får man köpa varenda pinal i lösvikt i grupp-setet vilket ger en dålig möjlighet till "grupp rabatt" det det finns nämligen inga (vad jag hittat) Di2 hydraliska paket. Så den minsta kompromissen kändes som att använda växelväljarna som är med i en 6870 grupp och bara byta kraftöverföringsdelen mellan handtag och ok med vajer.

Men nu när sixten skall hjälpa mig att hitta allt billigare så kan jag nog backa till ursprungsplanen med den stilrenare lösningen, dock har Hy/rd väldigt goda omdömmen av de som använder dem.

Inget ont om Hy/rd funktionsmässigt! Funkar ju om inte annat att köra så ett tag och uppgradera senare.

Kollade lite snabbt och Merlin och Bike discount säljer di2-paket med skivor. Har ingen koll på priserna på komponenterna löst dock, kanske är det dåligt med rabatt ändå.

Trp Hylex med Di2 knappar är en rätt fin lösning också. Med reservation för att jag inte testat själv så jag vet inte hur praktiskt det är.

Skall genast kolla upp det, Merlin har jag inte kollat tyvärr har det flesta "erbjudanden" jag sett varit antingen eller, uppgradera befintlig till Di2 eller hydro och inte en grupp som är bägger delar från början därför jag resignerade, blev tillslut bara vevarna kvar kändes det som.
Genom att välja hy/rd fick jag nytta av allt och behövde bara komplettera med ok och kunde fräsha upp någon lvg hoj med nyare bromsar som blev över från gruppen.

Paket med STI och shimano bromsar kostade ca 4500 vilket nästan är 50% av priset för en 6870 grupp.

Men du kanske har kommit med en bra ledtråd, tack.

Sixten Fors sa:
11 spd mtb och lvg har olika avstånd mellan dreven bak. Alltså behöver du lvg kassett. Och nav som tar lvg kassetten.

Vad har jag missat, jag skall fylla ett 142x12 utrymme med nav och kassett, hur får jag till det på ett bättre sätt med vägprylar, hade MTB Di2 lirat mixat med 2x10 STI så hade det dessutom suttit M8050 där men det är tyvärr inte ett val som jag får göra. Mitt ovanliga val av utväxling bak är för att få lite klätter kvaliteer för mina klena ben :)

Crocko sa:
Sixten Fors sa:
11 spd mtb och lvg har olika avstånd mellan dreven bak. Alltså behöver du lvg kassett. Och nav som tar lvg kassetten.

Vad har jag missat, jag skall fylla ett 142x12 utrymme med nav och kassett, hur får jag till det på ett bättre sätt med vägprylar, hade MTB Di2 lirat mixat med 2x10 STI så hade det dessutom suttit M8050 där men det är tyvärr inte ett val som jag får göra. Mitt ovanliga val av utväxling bak är för att få lite klätter kvaliteer för mina klena ben :)

Problemet blir väl att 11-speed lvg-bakväxel kräver lvg-kassett pga ovan nämnda avstånd mellan dreven.

Edit: med reservation för att detta stämmer, då jag inte lyckas googla fram något som bekräftar de olika avstånden.

Senast ändrad:
ceel sa:
Crocko sa:
Sixten Fors sa:

Problemet blir väl att 11-speed lvg-bakväxel kräver lvg-kassett pga ovan nämnda avstånd mellan dreven.

Edit: med reservation för att detta stämmer, då jag inte lyckas googla fram något som bekräftar de olika avstånden.

Vad som fungerar i teorin är inte alltid samma som i praktiken, men känns som jag är i relativt gott sällskap om att bygga frankenbikes men det ideala hade ju varit om Shimano inte sabbade sin Di2 lösning med löjliga firmware begränsningar så man kunde mixa och matcha som man ville själv.

Jag har dock inte heller googlat på kassettspecifikationer bara förlitat mig på vad andra har lyckats med.

Chris

Tack för alla goda råd, även om jag fortfarande saknar en del eststiska riktlinjer som kommer vara minst lika viktiga när jag börjar visa byggbilder.

Men några klargöranden, en av grunderna för detta bygge är att det skall vara titanium, ramtillverkare är vald baserad på en massa olika kriterier och jag får det jag betalar för med en enda kompromiss (som jag känner till) jag skulle vilja ha 27,2mm stolpdiameter men då hade jag fått vänta minst 4 månader extra på att få ramen så där har jag själv valt att kompromissa.

Varför denna ram, om man inte ser skönhten i materialet så kommer jag nog inte kunna övertyga någon om varför just denna metall, men om vi pratar om hur den är hanterad istället.

Konstruktören har haft detta som sitt eget favorit material under hela sin aktiva karriär, hittills har han legat bakom minst 4-5 olika fabrikats Ti ramar under 20år som alla har gott rykte. Rörkvalite är valt utifrån funktion och hydroformas för att få de egenskaper som är avsedda.
Axel avstånd och dimensioner gör att i samband med skivobromsar så kan jag välja 622, 650 eller 29" hjul beroende på vilket underlag jag skall cykla på, dessutom kan jag få in däck upp till 44mm med skärmar monterade.

Bakre växelörat är lösttagbart, så ramen blir inte skrot per automatik om olyckan skulle vara framme vilket inte inte är fallet med alla andra liknande ramar. Styrhuvud är kraftigt överdimensionerat för att klara av jobbet utan problem och kompatibelt med ett antal olika gafflar som jag valt mellan.

Sen är det möjligt att eftersom priset är ganska konkurrenskraftigt för vad jag köper att delarna svetsas ihop i ett fjärran land som är minst lika exotiskt men inte lika cykelromantiskt som en skitig verkstad i England, men det står jag ut med.

Konstiga val som jag själv gjort baserat på andras erfarenheter om att det går är i huvudsak, mtb baserad bakände på drivlinan. Jag kunde ju kört cx upplägg hela vägen och kört 1x11 eller något sånt med lämplig vev så hade det blivit billigare och mindre saker som kunde krångla men jag ville ha 2x11 med möjligheten att köra bergsklättrings etapper utan att klappa ihop i benen. Går det? absolut, kommer det bli bra? kanske, komer jag testa? definitivt, vad riskerar jag? att behöva byta till en väg kassett om det visar sig vara en dålig ide.

Konstiga hjul, dyra mtb fälgar med aero ekrar men antik lågprofil fälg. Jag vill ha hyffsat lätta hjul och en dynamo tynger redan ner i kombo med 32 ekrat för tillförlitlighet med skivbroms, vill kunna åka bredare däck utan ballongform. Om man väljer en lätt mtb fälg så får man lite bredd, ganska OK vikt och slipper förhoppningsvis att bli ett segel i sidovindar när man bara har 18mm höjd på fälgen. Jag kan dessutom kränga på mina gatorskin tubeless vilket gör att om andras refarenheter stämmer så kan jag rulla med låg friktion anpassat tryck på ett lätt däck och förhoppningsvis slippa de flesta punkteringar.

I övrigt tycker jag inte att mina val är så konstiga, jag lägger mindre pengar på en cykel som jag tänkt behålla resten av livet än vad vissa andras hojar här tappar i värde på 2 år när de halkat fram över rötter på bongoplast ramar med dito hjul. Jag har valt onödigt dyra varainter på lösningar för att jag kan och vill främja utvecklingen av fler såna i framtiden så att jag kan internet cykla när låren värker som mest.

Om jag kommer till start i Sverigetempot 2020 på denna hoj har jag lyckats med mitt mål, gör jag det inte så kan ni skratta åt idioten som har dryga kilot titanium för 50.000 hängandes hemma på väggen till ingen nytta. Jag kan bara lova att jag med en dåres envihet skall försöka lyssna på vissa råd och besvara alla inlägg i denna tråd tills jag stänger den för att gå ut och cykla (om det inte redan är det jag gör).

go kväll
Chris

Om skillnaden mellan lvg och mtb kassett är 0,21 mm per drev x 10 mellanrum = 2,1 mm. Om drev 6 ställs in rätt kommer bakvxl stå 1,05 mm off vid drev 1 och 11. Funkar säkert men rimligen inte perfekt, betänk att felet är 28% fel då avsånd mellan varje drev är 3,69 mm. Om jag nu tänker och räknar rätt.

Jag kollade din video, lösningar verkar bara syfta till att flytta bakvxl länge bort från axelcentrum för att kunna nå upp till 40T drev bak. Ingen lösning för anpassning av olika "cable pull" vad jag förstod. Men jag kanske missat något?

scottparsley sa:
Crocko sa:
scottparsley sa:
Blir bra det här! Varför inte Shimanos egna hydrauliska bromsar? Hy/rd är inte vad en förväntar sig se på ett bygge likt det här. Stora och fula är dom också :(

En befogad fråga som tyvärr har ett ganska osexigt svar, av praktiska skäl som kan komma att ändras innan det är klart. Inköpslistan version 1.1 hade precis det valet, men antingen så får man köpa varenda pinal i lösvikt i grupp-setet vilket ger en dålig möjlighet till "grupp rabatt" det det finns nämligen inga (vad jag hittat) Di2 hydraliska paket. Så den minsta kompromissen kändes som att använda växelväljarna som är med i en 6870 grupp och bara byta kraftöverföringsdelen mellan handtag och ok med vajer.

Men nu när sixten skall hjälpa mig att hitta allt billigare så kan jag nog backa till ursprungsplanen med den stilrenare lösningen, dock har Hy/rd väldigt goda omdömmen av de som använder dem.

Inget ont om Hy/rd funktionsmässigt! Funkar ju om inte annat att köra så ett tag och uppgradera senare.

Kollade lite snabbt och Merlin och Bike discount säljer di2-paket med skivor. Har ingen koll på priserna på komponenterna löst dock, kanske är det dåligt med rabatt ändå.

Trp Hylex med Di2 knappar är en rätt fin lösning också. Med reservation för att jag inte testat själv så jag vet inte hur praktiskt det är.

Hej, måste vara blind.

Hittar bara lösa STI med disk bromsar eller grupp set med vanliga bromsar fortfarande inte ett enda komplett set med både Di2 och Hydraliska bromsar, bike discount har dessutom inte den Di2 varianten med intern kabeldragning.

Men om du har en länk tar jag gärna den

Sixten Fors sa:
Om skillnaden mellan lvg och mtb kassett är 0,21 mm per drev x 10 mellanrum = 2,1 mm. Om drev 6 ställs in rätt kommer bakvxl stå 1,05 mm off vid drev 1 och 11. Funkar säkert men rimligen inte perfekt, betänk att felet är 28% fel då avsånd mellan varje drev är 3,69 mm. Om jag nu tänker och räknar rätt.

Jag kollade din video, lösningar verkar bara syfta till att flytta bakvxl länge bort från axelcentrum för att kunna nå upp till 40T drev bak. Ingen lösning för anpassning av olika "cable pull" vad jag förstod. Men jag kanske missat något?

Lite för trått för att göra hela ekvationen men känner igen siffrorna du presenterar då jag snabbt kom fram till en ca 5% avvikelse/steg mellan de olika varianterna med 3,69 och 3,9.

Har hittills helt gått på ett antal rapporter från andra som kört denna set-up och varit nöjda, roadlinken är precis som du konstaterat för att slippa risken med ekersallad på stora drevet på kassetten, men oavsett om den använts eller b-skruven manipulerats så verkar det fungera med växlingar både via di2 och manuellt. Vet dock inte om klingornas tjocklek skiljer sig så att det finns en viss kompensation där eller om avvikelsen bara är inom tolerans för att fungera.

Helst skulle jag ju lösa det genom en hel mtb uppsättning bak, eller justering i mjukvaran men Shimano tillåtrer inte detta än i alla fall.

Funkar det dåligt så får det väl bli en 11-32 road i slutänden så är ju ordningen återställd med några 100 lappar och ett sårat ego.

marr sa:

Fantastiskt, men varför hittade jag inte den när jag gick genom menyerna för Ultergra grupperna på sajten, mystiskt.

Prisjämförelsen är dock som misstänkt, köper man en Di2 grupp och STI/Broms paketet som komplement så får man ett par extra ultergra bromsar med för samma pris, men det fanns uppenbarligen en komplett grupp gömd för vissa :)

Crocko sa:
...
Vet dock inte om klingornas tjocklek skiljer sig så att det finns en viss kompensation där eller om avvikelsen bara är inom tolerans för att fungera.
...

Klingornas tjocklek är samma på lvg och mtb lyckligtvis. Därav att det är samma kedjor.

Jag tycker ditt bygge är helrätt. Å det är klart du ska ha DIN drömram på DIN drömcykel! Lycka till med bygget!

Crocko sa:
Funkar det dåligt så får det väl bli en 11-32 road i slutänden så är ju ordningen återställd med några 100 lappar och ett sårat ego.
1 mm fel är rätt mycket, det lär slita på kedja (och drev) om inte annat. Om du är tvungen att backa till road kassett är det bra om din body klarar det. Därav mitt ifrågasättande av ditt XTR baknav. (Vet inte om senaste xtr tar 11 road. Mitt xtr-nav av äldre modell och mina tre nyare xt-nav tar inte 11 road.)

11delad lvg kasett är väl för bred för att kunna passa på mtb nav.
Tvärtom borde fungera om man använder spacer. Precis som att man kan ha en 10delad lvg kasett på ett 11delat lvg nav, med spacer.

Sixten Fors sa:
Crocko sa:
1 mm fel är rätt mycket, det lär slita på kedja (och drev) om inte annat. Om du är tvungen att backa till road kassett är det bra om din body klarar det. Därav mitt ifrågasättande av ditt XTR baknav. (Vet inte om senaste xtr tar 11 road. Mitt xtr-nav av äldre modell och mina tre nyare xt-nav tar inte 11 road.)

Sixten, tack

Ibland glömmer jag bort att det verkar vara samma okomparabilitets ingenjörer som jobbar i cykel industrin som jobbar inom IT-branchen, självklart måste jag ju ta höjd för att välja rätt prylar om min swiss-army-knife funktionalitet skall gå ihop. Vet du om det fortfarande är så att man kan byta body på DTswiss naven som tidigare, då bode ju ett 240 nav vara ett smartare val eftersom man kan konverterar navet om det skulle komma till att det behövs.

Chris

ceel sa:
Crocko sa:
...
Vet dock inte om klingornas tjocklek skiljer sig så att det finns en viss kompensation där eller om avvikelsen bara är inom tolerans för att fungera.
...

Klingornas tjocklek är samma på lvg och mtb lyckligtvis. Därav att det är samma kedjor.

Jag tycker ditt bygge är helrätt. Å det är klart du ska ha DIN drömram på DIN drömcykel! Lycka till med bygget!

Tack för muntra tillrop,

Är ju född under don quijotes skyddande stjärna så att stå för mina okonventionella val har varit ett genomgående inslag hela mitt liv, att byta till någon annan ram som inte i stort sett är identisk har aldrig varit aktuellt trots allt är jag helt säker på vad jag vill.

Sen finns det ju alltid en plan C om allt annat skulle visa sig bli tokigt, då kommer jag ha en ram till en helgrym gravelhoj och en komplett uppsättning prylar att montera på någon annan lämplig ram för långfärdsåkning, så se inget problem med att test mig fram. Hela tanken med att utsätta mig för detta experiment är ju för att lära mig under resan och om det blir ett lyckat resultat så är det antagligen hälften placebo över att fått välja själv och resten av att kanske dessutom gjort lite okonversiella lösningar som funkar.

Chris

Update

Nu är bollen eller kanske snarare hjulen i rullning, ram och lite andra delar beställda så nu blir det att hårdplugga hjulbyggnad eftersom det är där jag definitivt känner mig ute på tunn is när det gäller kompabilitet mellan delar och längder på ekrar mm.

Så förhoppningsvis lite bilder om inte allt för lång tid.

Crocko sa:
Sixten, tack

Ibland glömmer jag bort att det verkar vara samma okomparabilitets ingenjörer som jobbar i cykel industrin som jobbar inom IT-branchen, självklart måste jag ju ta höjd för att välja rätt prylar om min swiss-army-knife funktionalitet skall gå ihop. Vet du om det fortfarande är så att man kan byta body på DTswiss naven som tidigare, då bode ju ett 240 nav vara ett smartare val eftersom man kan konverterar navet om det skulle komma till att det behövs.

Chris

En body som tar 11 road tar även 11 mtb, men inte tvärt om, bara att peta in en spacer/distansring innan den smalare kassetten sätts dit. I princip är det bara Shimano MTB-nav som fortfarande levereras med den smalare bodyn. Alla andra nav från alla andra tillverkare inkl. DT, Fun Works, Hope m.fl. tar 11 road och därigenom alla andra 8/9/10 road och 8/9/10/11 mtb kassetter. Men inte Sram xD 11/12 kassetter såklart, här måste du byta body först.

Sixten Fors sa:
Crocko sa:
Sixten, tack

Chris

En body som tar 11 road tar även 11 mtb, men inte tvärt om, bara att peta in en spacer/distansring innan den smalare kassetten sätts dit. I princip är det bara Shimano MTB-nav som fortfarande levereras med den smalare bodyn. Alla andra nav från alla andra tillverkare inkl. DT, Fun Works, Hope m.fl. tar 11 road och därigenom alla andra 8/9/10 road och 8/9/10/11 mtb kassetter. Men inte Sram xD 11/12 kassetter såklart, här måste du byta body först.

Tack för tolkningshjälpen, så jag borde mao klara mig bra oavsett hur kassett set-up slutligen blir om jag utgår från ett DT 240 eller 350 som bägge verkar funka bra med den bredare road body?

Pga av 142x12 behovet bak och min tanke att köra lite okonventionella kassetter val så borde väl 240S DB RW kunna vara rätt val då det ger full kompabilitet så vitt jag tolkar allt rätt.

Chris

marr sa:
Sixten Fors sa:
Stämmer. Ett 260 g nav som är prisvärt. https://www.actionsports.de/en/fun-works-n-light-one-48t-is-disc-rear-hub-6-bolt-black-14723

Finns som 28H eller 32H men bara 6-bult disk. Men det finns många fina skivor att välja på, KCNC Razor 73g eller Kasditor t.ex. från Bike24.

Fast på det kan du ju inte köra lvg kasett. Finns inte heller body att byta ut.
På dt verkar det ju finnas så man kan byta body. Om allt skiter sig.

Centerlock eller 6 bult är väl egentligen inte en deal breaker, känns dock lite fiffigare att man snabbt kan plocka av skivan vid problem och komma vidare till depå för fix, tar ju rimligen lite längre tid att skruva ut 6 insex bultar. Går ju naturligtvis att hitta kanske 20-30 gram/hjul i besparing om man väljer 6 bult. Får väl tänka över det ett varv till.

DT Swiss blir det efter att ha ägnat timmar åt nav forskning så verkar det vara det helt outstanding valet när det gäller att kunna ändra axlar och body, ingen annan som jag sett kommer i närheten och 350 modellen ligger runt 1700 om man inte vill fläska på med 240 och banta 40 gram där.

Gjorde som du nyss. Lärde mig bygga nya hjul på DT 240 och Stan's Grail fälg. Använde Roger Mussons utmärkta guide: http://www.wheelpro.co.uk/wheelbuilding/book.php

Trots att jag mätte flera gånger så blev det lite trial & error angående ekerlängd. Lärdomen var att bygga självaste hjulet är inte svårt, det svåra är att få till rätt ekerlängd.

Glöm inte att en konversion från 240s 10spd till 240s 11 spd lägger till 1mm, alltså 5mm på vardera sida. Ingen större sak men värt att veta.

bellasoda sa:
Rätta mig om jag har fel, men är inte srams landsvägs- och cyclocrosskassetter kompatibla med shimanos landsvägsbakväxlar?

Sram har väl ett antal kassetter med bättre spännvidd än shimanos landsvägskassetter, t ex denna:
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=86782;menu=1000,4,27;mid=0;pgc=0;orderby=3

Kul projekt, jag kommer följa uppdateringarna med spänning! :-)

Hej

Kompabilitet verkar vara ett lite relativt begrepp, läser man specifikationer och lyssnar på tillverkarna så är det inte mycket som går att blanda, men om man kollar på vad som andra testat så breddas perspektivet något.

Hela idén med detta bygge är ju att inte plocka ihop en cykel som skulle gå att hämta ut från närmaste lbs utan mina egna udda lösningar, eftersom jag även tänkte lära mig lite nytt så kommer det definitivt bli lite trial-and-error inom vissa områden men tiden kommer visa vad som blev bra omch vad som kanske inte funkar helt optimalt.

Om man googlar lite så ser man många varianter på att blanda mtb med road komponenter både sram, shimano och varianter där emellan, för min del som valt Di2 borde det ju vara helt fritt att välja fritt från shimanos sortiment inom Di2 familjen genom e-tube projektet men tyvärr så har inte shimano valt att öppna upp denna möjlighet än, men med lite påtryckningar kanske de börjar lyssna på sina kunder. Det känns ganska löjligt då jag kan kontrollera en mtb grupp med road STi reglage, men kan inte mixa fram och bakväxel i samma set-up, detta gör ju att det är uppenbart att det går, men shimano vill inte att vi skall göra så.

Men om man är villig att testa lite och acceptera att slitaget kan påvekas så går det att uppnå någon slags funktionalitet upp till 40 på kassetten med placering av bakväxeln val av gs cage och justering av b-skruven så länge man ser till att kedja och totalt växel omfånget inte överskrider specifikationen.

Skall bli kul att se hur det fungerar i praktiken.

freddiesan sa:
Gjorde som du nyss. Lärde mig bygga nya hjul på DT 240 och Stan's Grail fälg. Använde Roger Mussons utmärkta guide: http://www.wheelpro.co.uk/wheelbuilding/book.php

Trots att jag mätte flera gånger så blev det lite trial & error angående ekerlängd. Lärdomen var att bygga självaste hjulet är inte svårt, det svåra är att få till rätt ekerlängd.

Glöm inte att en konversion från 240s 10spd till 240s 11 spd lägger till 1mm, alltså 5mm på vardera sida. Ingen större sak men värt att veta.

Hej Fredrik

Konverterade du redan befintliga nav från 10 till 11 speed, eller är det kalkylatorerna som räknar fel?
Om du har tid och lust att dela med dig av dina erfarenheter så får du gärna kika på om jag hittat rätt värden utifrån mina tänkta förutsättning, de längre ekrarna skall vara på disksidan bak enligt de beräkningar som jag gjort.
DT navet skall byggas med 11-speed väg hub och 142X12m axel.

Fälgar DT Swiss X331
Nav Bak DT Swisss 350 DB RW bak
Nav fram SON 28 delux disc fram
Ekrar DT Swiss Aero Speed 294mm* 48 296mm*16 mässingsnipplar och brickor

Sen velar jag oxå runt styrval, köra modernare aero eller klassisk rando bock, zipp service course verkar vara lite av en medelväg om man blanda modernt och klassisk profil, vad kör du på?

Chris

Jag har fått för mig att avståndet mellan dreven på 11-spd kassetterna är:
3,69 mm Shimano Road (andra uppgifter säger 3,74 men jag tror mer på 3,69).
3,72 mm SRAM road.
3,90 mm Shimano MTB och SRAM MTB.
Alltså borde SRAM road kassetter funka bra med Shimano road vxlsystem, de är tillräckligt lika.

Crocko sa:
Konverterade du redan befintliga nav från 10 till 11 speed, eller är det kalkylatorerna som räknar fel?
Om du har tid och lust att dela med dig av dina erfarenheter så får du gärna kika på om jag hittat rätt värden utifrån mina tänkta förutsättning, de längre ekrarna skall vara på disksidan bak enligt de beräkningar som jag gjort.

Fälgar DT Swiss X331

Sen velar jag oxå runt styrval, köra modernare aero eller klassisk rando bock, zipp service course verkar vara lite av en medelväg om man blanda modernt och klassisk profil, vad kör du på?

Chris

Ja, körde på 11spd road conversion kit på detta nav: DT Swiss 240s MTB Rear Hub - Centerlock - QR 10x135mm. Här är länken till produkten jag syftar på där det står om den utökade distansen: https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=49529;menu=1000,4,32

Det säkraste för dig är att beställa nav och fälg först och mäta själv enligt Mussons instruktioner som bland annat ser ut så här:

Skrmavbild2017-03-07kl.22.02.29.png

Skrmavbild2017-03-07kl.22.02.50.png

Sen beställer du ekrar :)

Crocko sa:
bellasoda sa:
Rätta mig om jag har fel, men är inte srams landsvägs- och cyclocrosskassetter kompatibla med shimanos landsvägsbakväxlar?

Sram har väl ett antal kassetter med bättre spännvidd än shimanos landsvägskassetter, t ex denna:
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=86782;menu=1000,4,27;mid=0;pgc=0;orderby=3

Kul projekt, jag kommer följa uppdateringarna med spänning! :-)

Hej

Kompabilitet verkar vara ett lite relativt begrepp, läser man specifikationer och lyssnar på tillverkarna så är det inte mycket som går att blanda, men om man kollar på vad som andra testat så breddas perspektivet något.

Hela idén med detta bygge är ju att inte plocka ihop en cykel som skulle gå att hämta ut från närmaste lbs utan mina egna udda lösningar, eftersom jag även tänkte lära mig lite nytt så kommer det definitivt bli lite trial-and-error inom vissa områden men tiden kommer visa vad som blev bra omch vad som kanske inte funkar helt optimalt.

Om man googlar lite så ser man många varianter på att blanda mtb med road komponenter både sram, shimano och varianter där emellan, för min del som valt Di2 borde det ju vara helt fritt att välja fritt från shimanos sortiment inom Di2 familjen genom e-tube projektet men tyvärr så har inte shimano valt att öppna upp denna möjlighet än, men med lite påtryckningar kanske de börjar lyssna på sina kunder. Det känns ganska löjligt då jag kan kontrollera en mtb grupp med road STi reglage, men kan inte mixa fram och bakväxel i samma set-up, detta gör ju att det är uppenbart att det går, men shimano vill inte att vi skall göra så.

Men om man är villig att testa lite och acceptera att slitaget kan påvekas så går det att uppnå någon slags funktionalitet upp till 40 på kassetten med placering av bakväxeln val av gs cage och justering av b-skruven så länge man ser till att kedja och totalt växel omfånget inte överskrider specifikationen.

Skall bli kul att se hur det fungerar i praktiken.

Jag tänkte bara att eftersom det kan finnas en oro i att blanda mtb och road komponenter så behöver du inte det, eftersom srams road-kassett har upp till 10-42 i utväxling, det borde ju räcka tänker jag.

Crocko sa:
freddiesan sa:

Hej Fredrik

Fälgar DT Swiss X331

Chris
Om du tycker 10-42 är för extremt så finns även denna i 11-36t:
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=57470;menu=1000,4,27;mid[70]=1;pgc[10]=2699;orderby=3

I beskrivningen står det "Compatible with SRAM RED 22 and 1170 11-speed chains. Requires Shimano 11s compatible rear hub. " och "Fitting for derailleur: SRAM/Shimano 11-speed ". Inga mtb-komponenter här inte. :)

bellasoda sa:
Crocko sa:
freddiesan sa:

Hej Fredrik

Fälgar DT Swiss X331

Chris
Om du tycker 10-42 är för extremt så finns även denna i 11-36t:
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=57470;menu=1000,4,27;mid[70]=1;pgc[10]=2699;orderby=3

I beskrivningen står det "Compatible with SRAM RED 22 and 1170 11-speed chains. Requires Shimano 11s compatible rear hub. " och "Fitting for derailleur: SRAM/Shimano 11-speed ". Inga mtb-komponenter här inte. :)

Hej

Det är väl just det som är ironins moder, mina första googlingar i ämnet hittade en massa SRAM varianter, det var i min enfald som jag trodde att shimanos mtb kasetter inte borde vara ett sämre val, vilket det uppenbarligen är (enligt måttangivelser).

Det är ju ingen nackdel att stam kassetterna är lättare om än något dyrare i motsvarande klass än shimano.

Tror att det sista ordet blir sagt när man har några hundra mil i sadeln och vet vad som känns bäst, eller så gör man som proffsen och varierar kassett efter förutsättningar, med rätt prylar så har man ju den möjligheten.

Just nu väntad det mest otåligt på leveransbesked och spårnings nummer, vilket är hanterligt när man jagar höjdmeter i spikspåren.

bellasoda sa:

Nej kör inte så mycket mtb-komponenter heller förutom ett 135mm DT 240s baknav på min landsvägshoj. Rival 1 type 2.1 bakväxel och 11-42 kassett för SRAM/Shimano bak. Egen ritad hoj så jag gjorde lite som jag ville.

Crocko sa:
Hej

Det är väl just det som är ironins moder, mina första googlingar i ämnet hittade en massa SRAM varianter, det var i min enfald som jag trodde att shimanos mtb kasetter inte borde vara ett sämre val, vilket det uppenbarligen är (enligt måttangivelser).

Det är ju ingen nackdel att stam kassetterna är lättare om än något dyrare i motsvarande klass än shimano.

Tror att det sista ordet blir sagt när man har några hundra mil i sadeln och vet vad som känns bäst, eller så gör man som proffsen och varierar kassett efter förutsättningar, med rätt prylar så har man ju den möjligheten.

Just nu väntad det mest otåligt på leveransbesked och spårnings nummer, vilket är hanterligt när man jagar höjdmeter i spikspåren.

Det ska bli himla spännande att se vad du bygger ihop! :)

Hjälp

Hur man än vänder sig så har man den ömmande ändlykten därbak.
Snart är mina google skills överbelastade, det verkar lögn i h-vete att hitta någon som lagerför följande nav set-up trots att jag öppnat upp för flera olika kombinationer.

Vad är det jag söker:

Nav för 12mm through axel, 142mm bak och 100mm fram, skivbromsat med antingen centerlock eller 6-bult så länge det är samma sort skivfäste både fram och bak. Baknavet måste kunna ta en shimano 11-speed väg body.

Första hands valet var DT Swiss 350 men DB RW varianten (dock ej straightpull) verkar vara väldigt ovanlig hos näthandlarna om den finns så är det centerlock varianten men då uppstår problemet att dynamo nav från SON, Shutter precision eller Funworks bara finns hemma med 15mm och centerlock eller 12mm 6-bults variant

Irriterande att inte kunna beställa när man äntligen tror sig hittat vad man vill ha, så om någon sitter på en eller ett par välsorterade shoppar som kan ha antingen: DT naven med 12mm 6-bult eller en navdynamo av bättre kvalité med 12mm centerlock på lut får man gärna hojta, alla andra okompatibla varianter av det verkar jag ha hittat.

Kanske bäst att tillägga att det är 32 ekrat också om någon nu sitter inne på något lämpligt.

Senast ändrad:
Även storverk kan ju börja blygsamt, första delen till bygget har anlänt tullare och snöstormar till trots.

Nästan sugen att börja cykla in den under morgondagens runda men det kan ju kosta mer än det smakar på en 20 mils runda så skall nog sova på saken.

Bilagor

• IMG_0292.JPG
    IMG_0292.JPG
    194.8 KB · Besök: 54
Crocko sa:
Hjälp

Hur man än vänder sig så har man den ömmande ändlykten därbak.
Snart är mina google skills överbelastade, det verkar lögn i h-vete att hitta någon som lagerför följande nav set-up trots att jag öppnat upp för flera olika kombinationer.

Vad är det jag söker:

Nav för 12mm through axel, 142mm bak och 100mm fram, skivbromsat med antingen centerlock eller 6-bult så länge det är samma sort skivfäste både fram och bak. Baknavet måste kunna ta en shimano 11-speed väg body.

Första hands valet var DT Swiss 350 men DB RW varianten (dock ej straightpull) verkar vara väldigt ovanlig hos näthandlarna om den finns så är det centerlock varianten men då uppstår problemet att dynamo nav från SON, Shutter precision eller Funworks bara finns hemma med 15mm och centerlock eller 12mm 6-bults variant

Irriterande att inte kunna beställa när man äntligen tror sig hittat vad man vill ha, så om någon sitter på en eller ett par välsorterade shoppar som kan ha antingen: DT naven med 12mm 6-bult eller en navdynamo av bättre kvalité med 12mm centerlock på lut får man gärna hojta, alla andra okompatibla varianter av det verkar jag ha hittat.

Kanske bäst att tillägga att det är 32 ekrat också om någon nu sitter inne på något lämpligt.

Ett nav som fyller alla krav du ställer är American Classic 225 disc... 32 hål, både shimano 10s och 11s, sram XD och (t.o.m.) campagnolo, och alla axelstandarder mellan 135 och 142 mm i bredd, i samma nav. Dessutom galet enkla att serva, och hyfsat lätta. Det enda negativa jag har att säga om dem är att de har lite segt "engagement", vilket är ett mindre problem när man inte kör i skogen(vilket du inte avser som primär aktivitet (?))

Länk: https://amclassic.com/index.php/hubs/disc-225-rear-hub.html

Som tidigare nämnt så kan du köra 10s road och 11s mtb på 11s road body med 1,8mm spacer.

Hoppas det kan vara till hjälp! :)

Oskulden är tagen,

Nyss hemkommen från min första Brevet har harvat mig fram 210km genom Roslagen famn och trevligt sällskap, trots min blysamma insats och en ömmande akter med två matchande stockar till ben så kan man bara konstatera att detta vill jag göra mer av.

Nu uppstigen ur ett varmt bad och med magen fylld så kan jag se tillbaks på en dag med många nya bekantskaper och en del gamla, det rådde en skön stämning och en enkel och okomplicerad form av cyklande i grupp eller individuellt efter egen förmåga med ett gemensamt mål att slutföra loppet inom tidsramarna. Om kvantitet är kvalitet i sig självt så måste ju långlopp vara det ulitmata då det är få andra cykelformer som bjuder på lika mycket sadeltid.

Tack alla medcyklister och arrangörer för en trevlig dag och tack Mats för hjälteinsatsen att leverera en trött cyklist hem till värme och mat, nu är jag ännu mer tagad att bygga och väntar otåligt på att delarna skall börja anlända. Efter att pratat med en annan cyklist som hade eutn cykel från samma rambyggare som jag valt säga på frågan om han var nöjd med cykel, -Jag cyklar inte på något annat! gör att mitt val känns lite extra bra även om jag kunde fått en jättebra tysk postordercykel för mindre pengar.

Nu återstår nog bara att dra nytta av den fysiska prestationen som ett utmärkt sömnmedel och falla i en djup och utvilande sömn.

Receptet färdig tweakat och alla komponenter är beställda, nu är det bara en enda otålig väntan kvar tills prylarna anländer.
Kan bara hoppas att Tysk punktlighet synkar bra med påskhelgen och förkylningen från H-vete då kan det bli en trevlig nästa vecka att sitta och testa sitt tålamod när det skall ekras och riktas hjul mm.

Vad har vi lärt oss så långt, läs och läs igen, bolla med de som varit med längre än man själv och läs lite till sen beställ så kanske det kommer hem grejer som går att använda. Om man jagar priser något så när framgångsrikt så kommer man inte hitta många rabatterbjudanden, det är ganska tydligt att webshoppar med låga priser behöver inte locka med rabattkuponger men det är väl anledningen till att de var billigast från början.

Om man vill ha hem alla prylar på en gång, så blir själva orderläggningsprocessen ett enda stort pussel med massor av bitar men ingen bild, blev att handla från 3 olika ställen innan jag lyckades hitta alla prylar som behövdes i lager men nu är det gjort. Det är inte de stora utgifterna som man spara pengar på utan det är småprylarna, jagade ett gruppset på alla upptänkliga ställen för att hitta en Di2 med hydraliska bromsar innan det var klart så visade det sig att det skiljde 100Kr till fördel för gruppen jämfört med att plocka billigaste delarna löst och då gick det dessutom att beställa från lager och inte som 9 av 10 webshopar som sade sig ha gruppset men inga i lager.

Som många kloka sagt innan så kunde jag ju köpt en färdig cykel och sen bara bytt ut hjul och sadel samt några andra småsaker som man kanske inte tycker leverantören valt rätt till ens personlighet, ja så kan man göra men det är inte rätt, inte för mig i alla fall.

Så förhoppningsvis blir det en roligare tråd om någon vecka då jag med bilder kan beskriva vägen fram till något som förhoppningsvis skall bli en cykel.

Glad påsk allihop och jag är lite avundsjuk på er som skall cykla i helgen men bara lite med tanke på väderutsikterna.

Bilagor

• Screen Shot 2017-04-13 at 16.46.02.png
    Screen Shot 2017-04-13 at 16.46.02.png
    75.4 KB · Besök: 58
Hjultomten har varit på besök.

Har hållit mig i drygt 6 timmar innan emballaget bröts måste vara någon slags rekord, hur som helst så damp det ner ca 10kg blandat tyskt smågodis som det skall botaniseras bland medan jag väntar på en ram att skruva fast allt.

Skall bli spännande att se hur krokigt man kan få ett par RR411db att bli innan det är klart, wish me luck.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    331.9 KB · Besök: 60
Det kommer gå bra ska du se, jag byggde nyss ett par hjul för första gången och är man bara noggrann och inte stressad så går det nog bra!

evirob sa:
Det kommer gå bra ska du se, jag byggde nyss ett par hjul för första gången och är man bara noggrann och inte stressad så går det nog bra!

Tack för uppmuntran, med tanke på trådens titel och min (o)tur med koordinering av logistik så kommer det nog inte gå för fort, hade hoppats att jag skulle haft allt hemma i helgen för att börja ekra upp, men mässingsnipplarna lyser med sin frånvaro likväl som navet till bakdäcket.
Så får fortsätta att internetcykla och föda tyska webshopar med kompleteringsordrar, men om man beställer i mindre portioner verkar i alla fall postnord lyckas få fram paketet till utlämninsstället även om de inte klarar av att avisera det.

Efter att ha minskat ner på udda egna lösningar och lyssnat på en del goda råd så finns det en chans att det blir något ganska OK för ingående komponenter är ganska beprövade, men det känns ganska underligt att fingra på ett framnav som väger över 400gr och tycka att det som rätt val för att bygga en lättcyklad landsvägshoj.

Min största huvudbry just nu är val av skärmar efter att avverkat 20 mil i klunga under mindre torra omständigheter så känns det som att det inte är en helt usel ide att ha skärmar som är nog god kvalitet för att sitta på för det mesta. Om man vill göra det enkelt så väljer man Honjo, Gille, eller Velo O varianten med klassiskt rostfritt men om den vägen skall bli slutvalet så vill jag ha svart färg på för att matchar resten av cykeln och då känns de fina stålskärmarna lite "bortkastade". Tänkte ett längre tag gå på den lätta varianten från Curana i aluminium som dessutom går att få med ganska snyggt bakljus itegrerat i skärmen, men går ju inte att kolla på irl innan man beställer.
Sen har en del medcyklister sabbat genom att introducera pwd skärmar i gunmetal som ett alternativ och de är nästan så snygga så att man är beredd att slanta upp den dubbla kostnaden som de betingar.

Svåra i-lands problem i cykelverkstan med andra ord, tror det bara ban botas med att försöka lägga ett provisoriskt 3 kors pussel till ett blivande framhjul, borde vara passande terapi om inte annat, kommer ju märka om jag beställt rätt längd på ekrar i alla fall.

Tillbaka
Topp