Är inne lite på Anders G spår här. L är troligen rätt för dig, men ibland hör man mantrat om att man ska ha "en liten hoj i skogen" till lust och leda. Ibland så behöver det inte vara en dum idé att avrunda uppåt, speciellt om...
a) man vet att man kommer ändå att ha en massa sadelstolpe på den större storleken
b) det är nära mellan storlekarna, t.ex skiljer sisådär 1 cm på standover, 1 cm på längden, och 1 cm i headtuben.
Många märken idag, t.ex. scott har låg headtube, vilket antingen kan leda till en massa drop från sadel till styre, eller till att man får köra med onödiga spacers. Nu säger jag självklart inte att du ska ta en XL, men som inlägg här visade så finns det folk som kör XL och det är inte nödvändigtvis så att en liten hoj blir så fantastisk på svår terräng. Jag har ibland provat kompisars hojar som varit en storlek för liten och tvärtom mot vad man kunde tro är det sanslöst svårt att ha någon koll på en för liten cykel - den blir för kort (vilket ger en känsla av att man faller över styret, och detta kan bara lösas med en längre styrstam vilket kan påverka styrningen) och dessutom blir de ofta för låga fram, vilket betyder att det blir tungt för ryggen att köra i teknisk terräng (nu avser jag alltså tekniskt på en xc-skala).
Skulle jag - som har samma längd som dig - köpa en scale skulle jag troligen ta en L, men det kan definitivt löna sig att provsitta åtminstone (de billigare scott har liknande geometri som dyrare scale om du inte har möjlighet att prova en scale).