storlek på scott scale?

• Trådstartare Trådstartare job
  • Start datum Start datum
J

job

Guest
storlek på scott scale?
Hej, tänkte köpa en scott scale och funderar på vad jag ska ha för storlek. Jag är 187 cm lång och mäter 90 cm från marken till skrotum. Måste jag ha en XL eller klarar jag mig på en L? Vad tror ni blir lagom?

storlek på scott scale?
Jag är 186cm och kör på en L vilket jag tycker är riktigt bra förutom när det blir väldigt stökig terräng, då den känns lite stor. Så XL låter väldigt stort.

storlek på scott scale?
Tror väl att en L blir bra. Men jag förstår din fundering. Är också 187. Kör själv en L Giant Anthem och skulle inte ha något emot att headtuben var någon mm högre. Men den är nog perfekt som den är. Giant och Scott är ganska nära i geometrin och jag skulle nog inte kommapå tanken att köra på en XL. For what it´s worth: jag är 187, 90 cm ben, har L Anthem som sagt, ca 2,5 cm spacers med 120 mm stam och rakt styre. Det funkar bra för mig.

storlek på scott scale?
jag kör Scott Reflex storlek L och mäter 190. skulle verkligen inte vilja ha större.

/jic

storlek på scott scale?
Så det kan vara. Jag är 189 och 85 till skrotum (som var ett nytt ord för mig - jag antar att du menar skrevet). Jag kör en Scott Scale XL som är lagom! Det verkar som om du har kortare överkropp än mig men längre ben. Jag har en 120 mm styrstam. Du borde ha en kortare.

storlek på scott scale?
Är 187cm lång och 92cm till grenen, dvs långa ben och kort överkropp. Kör på en L Scale som är lagom lång men på gränsen till låg, får ha sånt hiskeligt långt sadelstolpsutstick.

storlek på scott scale?
Är inne lite på Anders G spår här. L är troligen rätt för dig, men ibland hör man mantrat om att man ska ha "en liten hoj i skogen" till lust och leda. Ibland så behöver det inte vara en dum idé att avrunda uppåt, speciellt om...

a) man vet att man kommer ändå att ha en massa sadelstolpe på den större storleken
b) det är nära mellan storlekarna, t.ex skiljer sisådär 1 cm på standover, 1 cm på längden, och 1 cm i headtuben.

Många märken idag, t.ex. scott har låg headtube, vilket antingen kan leda till en massa drop från sadel till styre, eller till att man får köra med onödiga spacers. Nu säger jag självklart inte att du ska ta en XL, men som inlägg här visade så finns det folk som kör XL och det är inte nödvändigtvis så att en liten hoj blir så fantastisk på svår terräng. Jag har ibland provat kompisars hojar som varit en storlek för liten och tvärtom mot vad man kunde tro är det sanslöst svårt att ha någon koll på en för liten cykel - den blir för kort (vilket ger en känsla av att man faller över styret, och detta kan bara lösas med en längre styrstam vilket kan påverka styrningen) och dessutom blir de ofta för låga fram, vilket betyder att det blir tungt för ryggen att köra i teknisk terräng (nu avser jag alltså tekniskt på en xc-skala).

Skulle jag - som har samma längd som dig - köpa en scale skulle jag troligen ta en L, men det kan definitivt löna sig att provsitta åtminstone (de billigare scott har liknande geometri som dyrare scale om du inte har möjlighet att prova en scale).

storlek på scott scale?
Tack för många svar!

Jag ska använda min cykel till tävling, främst långlopp men även en del xc.

Scale strl L har måtten 600 mm * 418 mm. Nu kör jag en cykel som mäter 630 mm * 485 mm, den känns lite för lång och lite för hög. Med samma sitthöjd som idag kommer jag att ha stolpen 32 cm utanför ramen. Är det för mycket?

Tror nog att en strl L ska passa men är lite orolig över att den ska kännas för liten på slätt underlag och stökiga utförslöpor.

storlek på scott scale?
Hej!

Ledsen att jag lyfter en gammal tråd men jag har tänkt att köpa en Scott Scale 50 imorgon. Dock har jag lite funderingar kring detta med storleken, som självklart är högst individuellt...

Jag är 1,82 lång. Är M ett mer naturligt val än L i mitt fall? Kommer nog att cykla mer stads än terräng men vill gärna hitta den optimala kombinationen. Jag tyckte att jag kände mig mer tight med cykeln på M än L.

Jag skulle gärna vilja ha ett snabbt svar/råd, om möjligt!! Tack på förhand!!

/ F

storlek på scott scale?
Jag är 184cm och kör med en Scale 30 i storlek L.
Jag satsar mot långlopp och inte alltför knixigt & bökigt i skogen.

För mig är L optimal, så skall du köra utanför det bökigaste i skogen så bör L vara bra för dig.
Det är inte roligt att känna att man sitter tight som du känner att du gör på M.
Men du skall inte ha ramröret i grenen utan lite spel där, annars gör det extremt ont ;-)

Det bästa är ju om butiken har båda storlekarna så du kan känna på dem och be om hjälp av säljaren.
Jag fick själv hjälp med storleksvalet samt goda tips & råd, de kikade på hur jag satt på de olika storlekarna då jag cyklade på deras gårdsplan. Och jag är jättenöjd med storleken L.

/mtbmotion

Senast redigerad av en moderator:
storlek på scott scale?
Jag är 180cm och kör på en Scale stl. L, provade både M & L i min lokala butik, och kom fram till att L kändes mer naturlig (med aningen kortare styrstam än den som satt på från början). Nu kör jag inte den stökigaste terräng, utan trivs bäst i lite tekniskt enklare med snabbare flyt.
Har du möjlighet att prova storlekarna?

storlek på scott scale?
Jag är 179 och cyklar på en L som passar mig utmärkt, har som knasen78 en kortare styrstam än den som satt på cykeln orginal. Jag kör lite blandat i stökig terräng och på snabbare stigar.

storlek på scott scale?
Är 179cm och har L och 120mm styrstam. Passar perfekt. Kör mest LL med den. Men också en hel del "stök" när man är på lekhumör. Funkar bra för det med tycker jag.

storlek på scott scale?
MAH skrev:
-------------------------------------------------------
> Ursäkta en dum fråga. Men var/hur ser man vilken
> storlek på cykeln man har?

På Scott Scale ser man det på bakre ramröret/sadelstolpsröret,
där finns en märkning som är svår att missa.

Senast redigerad av en moderator:
storlek på scott scale?
På min Scale står det L tydligt på sadelröret.

Jag är 181 cm och kör en stl L och får höja sadeln så här mycket...

Scale40.JPG ht=678

------------------------

storlek på scott scale?
Hej!

Det blev en medium för mig, kändes som jag blev ett med hojen när jag provade den, till skillnad från large.

Tack för alla svar!

/ F

Tillbaka
Topp