Strava

jonte987

Aktiv medlem
Strava
Jag använder det till 99% för korta segment. Det lär väl dö ut efterhand som spåren ändras då.
Visst är resultatet lite random men vuxna människor kunde fått lov att avgöra själv.

Kostnaden skiter jag i. Jag betalar redan.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Strava
Enda poängen med strava var ju segmenten men sedan de tog bort möjligheten till korta segment försvann ju typ 90% av de stigar jag kör på, om inte segmenten redan skapats. Så att betala 500 kr per år för att få tillgång till leaderboards på segment man redan kört massa gånger känns rätt meningslöst.

Jag lär nöja mig med nåt annat framöver.

Det här är verkligen en mördare.
Finns inga backar långa nog här så det går att göra segment, om de var exakta eller ej var faktiskt inte så viktigt för mig.
Dels att ingen väl ändå trodde det var speciellt exakt men även för det användes för att döpa stigar och stigbitar. Det var rätt praktiskt istället för den där med hoppet vid trädet sen en stubbe vid målet i en vänster.

kentbrockman

Aktiv medlem
Strava
Enda poängen med strava var ju segmenten men sedan de tog bort möjligheten till korta segment försvann ju typ 90% av de stigar jag kör på, om inte segmenten redan skapats. Så att betala 500 kr per år för att få tillgång till leaderboards på segment man redan kört massa gånger känns rätt meningslöst.

Nu hänger jag inte med. Kan man inte skapa egna "korta" segment alltså? Vad betyder "kort"?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Strava
Med tanke på allt bra och kul jag har haft med Strava ser jag egentligen inget problem med att betala. Även om grundarna stod för gratisanvändningen (som skapade positionen globalt) tröttnade väl finansiärerna som ville se ARR öka. Alternativet var väl att fylla feeden med reklam, vilket knappast hade uppskattats mera.

jonte987

Aktiv medlem
Strava
Ja, men jiddra med APIer och inte vara lyhörd för community är en risk.
Vad jag förstår så fungerar de flesta 3rd party inte heller för de som betalar för strava.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Strava
Nej, de har tagit bort den möjligheten. Vet inte exakt var gränsen går men för stockholmsrally innebär det att nästan inga nya renodlade utförssträckor går att skapa. Vi har inte de långa åken här helt enkelt.
Är väl runt 200 m som är gränsen för segment. Några backar i Stockholm måste ju kvala in över det. Problemet med kortare segment är GPS samplingen och att det blir mer tur än din riktiga tid på segmentet.

jonte987

Aktiv medlem
Strava
Kollade runt lite snabbt och en sak de har kvar är att ALLA synkar med dem. Polar tex synkar inte med rwgps

Edit. Jag använder dessutom progarage så jag lär stanna...om de inte pajat det api också

Lejon

Aktiv medlem
Strava
Är väl runt 200 m som är gränsen för segment. Några backar i Stockholm måste ju kvala in över det. Problemet med kortare segment är GPS samplingen och att det blir mer tur än din riktiga tid på segmentet.
Är det inte uppskattad tid för segmentet snarare? Jag skapade nyss ett flackt uppförssegment på landsväg och jag fick förlänga det till drygt 1 km innan det gick att skapa. Tar knappt 2 minuter att cykla.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Strava
Är det inte uppskattad tid för segmentet snarare? Jag skapade nyss ett flackt uppförssegment på landsväg och jag fick förlänga det till drygt 1 km innan det gick att skapa. Tar knappt 2 minuter att cykla.
Tror mer det har med kvaliteten på GPS spåret då det blir Mastern som alla jämförs med, jag testade nyss att skapa ett spår på 300 m utför ca 40 s och det gick bra. Vad kör du med för GPS?

Du Rietz

Aktiv medlem
Strava

Vad menar du med att de tog bort möjligheten till korta segment? Är det för låg noggrannhet?

ejma

Aktiv medlem
Strava
Möjligheten att skapa 100 meters cykelsegment har väl varit borta de senaste 2-3 åren?
Hur korta gick de att göra? Känner till ett på 90 meter.
Skapade häromdagen ett 50 meter långt kajaksegment, så begränsningarna lär ligga i aktivitetstyp och eventuellt även redskap.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Strava
När når man begränsningen i GPS-tracking via t ex mobilen om segmenten ska ner under 100 m och man kör i 30-40 km/h? Har ett lvg-segment vi kör på 6-8 sek. Känns som man skulle behöva mäta det på metern och hundradelen.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Strava
Hur får man det till sin Garmin på enklaste sätt? (1030)
Jag har faktiskt inte hunnit djupdyka i ämnet själv :( just för jag är en inbiten Strava-användare på övergång. Men har läst lite intressant, t ex verkar det finnas en Garmin IQ app:
/edit: med övergång menar jag inte byta till Trailforks, men använda både och. De kompletterar varandra bra känns det som

puma33

Medlem
Strava
När man tar någons pass och "create route" kan man ta bort delar av turen dvs bara få det delen man är intresserad av? Jag lyckas flytta start och mål till närmaste fixpunkt men inte mer.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Strava
När når man begränsningen i GPS-tracking via t ex mobilen om segmenten ska ner under 100 m och man kör i 30-40 km/h? Har ett lvg-segment vi kör på 6-8 sek. Känns som man skulle behöva mäta det på metern och hundradelen.
Dåligt med info om sampel rate mm Men har för mig att iPhone och vissa android ligger på 1hz men att vissa android ha så dåligt som 0,1/0,05 hz. I 30 km/h och en iPhone så kommer du ca 10 m mellan varje punkt och vem som är snabbast på segmentet kommer bestämmas vem som har bäst tur med punkterna och den som har en taskig android kommer aldrig att registreras på det segmentet.

H.

Aktiv medlem
Strava
Vad menar du med att de tog bort möjligheten till korta segment? Är det för låg noggrannhet?
Det var väl ett eller två år sedan det föravann. Vet inte om det är tid eller sträcka som styr men som sagt är det ofta svårt att skapa "rallysegment" numer .

MtbIte

Aktiv medlem
Strava
Strava har blivit mycket sämre med tiden , ofta man är ute nu och varken tid, distanse stämmer, sen så är det ofta som mina rutter aldrig får med några strava segment utan det är bara helt tomt, ibland kan även mina loggade rutter bara bli en massa raka sträck över kartan.

kan fortsätta rabbla upp buggar som finns men kommer nog att säga upp min premium tills dom fixat till allt skit för nu känns det inte värt att betala för något som endå inte fungerar.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Strava
Strava har blivit mycket sämre med tiden , ofta man är ute nu och varken tid, distanse stämmer, sen så är det ofta som mina rutter aldrig får med några strava segment utan det är bara helt tomt, ibland kan även mina loggade rutter bara bli en massa raka sträck över kartan.

kan fortsätta rabbla upp buggar som finns men kommer nog att säga upp min premium tills dom fixat till allt skit för nu känns det inte värt att betala för något som endå inte fungerar.
Låter som det är din GPS som inte mår så bra. Raka strecken är nog mellan dom få punkter du loggar och då matchar du inte tillräckligt nära segmentspåret. Sen om man tycker Strava missat ett segment så kan man anmäla det och få det rättat, men då måste man nog ha ett spår som går över segmentet.

Stumpy

Aktiv medlem
Strava
Jämför jag mina loggade spår mellan Strava och Garmin Connect, så är de identiska. Om det någon gång är ett rakt sträck, så är det loggningen som missat och därmed samma fel oavsett app.
Vad loggar du med?
Funkar det felfritt med någon annan app?

earnstrom

Aktiv medlem
Strava

Men du använder alltså appen/telefonen för att regga? Killgissar att folk som använder en garmin eller annan dedikerad (dyr) pryl tycker strava är bra och prisvärt, men de som använder telefon-appen för att regga är mer missnöjda (alla som är förbannade på att bt-pulsband inte stöds tex). Jag lägger ingen värdering i det, men anar ett mönster.

jonte987

Aktiv medlem
Strava
Men du använder alltså appen/telefonen för att regga? Killgissar att folk som använder en garmin eller annan dedikerad (dyr) pryl tycker strava är bra och prisvärt, men de som använder telefon-appen för att regga är mer missnöjda (alla som är förbannade på att bt-pulsband inte stöds tex). Jag lägger ingen värdering i det, men anar ett mönster.
I varje fall ligger värdet inte i appen. Jag kunde skippat appen helt utan att lida speciellt.

MtbIte

Aktiv medlem
Strava
Låter som det är din GPS som inte mår så bra. Raka strecken är nog mellan dom få punkter du loggar och då matchar du inte tillräckligt nära segmentspåret. Sen om man tycker Strava missat ett segment så kan man anmäla det och få det rättat, men då måste man nog ha ett spår som går över segmentet.
Jo jag har anmält det till strava men har inga förväntningar att det kan fixas.

MtbIte

Aktiv medlem
Strava
Jämför jag mina loggade spår mellan Strava och Garmin Connect, så är de identiska. Om det någon gång är ett rakt sträck, så är det loggningen som missat och därmed samma fel oavsett app.
Vad loggar du med?
Funkar det felfritt med någon annan app?

jag använder både min telefon och min garmin edge 820 och båda har fungerat felfritt tidigare men nu senaste månaden har det verkligen krånglat med båda enheterna.

loggade tex igår med min cykeldator en mtb runda jag kört många gånger och när jag laddar upp den så har jag åkt i 80 km som högsta hastighet och alla segment saknas, jag vet att den rundan i vanliga fall inte är några problem gällande täckning och allt brukar loggas korrekt.

Stumpy

Aktiv medlem
Strava
jag använder både min telefon och min garmin edge 820 och båda har fungerat felfritt tidigare men nu senaste månaden har det verkligen krånglat med båda enheterna.

loggade tex igår med min cykeldator en mtb runda jag kört många gånger och när jag laddar upp den så har jag åkt i 80 km som högsta hastighet och alla segment saknas, jag vet att den rundan i vanliga fall inte är några problem gällande täckning och allt brukar loggas korrekt.
Hur ser rundan ut i Garmin Connect? Allt bra där? Kan du länka eller ta skärmbilder av båda? Har själv aldrig noterat något liknande.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Strava

Låter ju konstigt, försök följa kedjan så du hittar den som först visar fel och sedan titta på datan där.

Du Rietz

Aktiv medlem
Strava
Det var väl ett eller två år sedan det föravann. Vet inte om det är tid eller sträcka som styr men som sagt är det ofta svårt att skapa "rallysegment" numer .
Tack för info.
Jag undrar om de tog bort möjligheten till kortare segment, införde begränsningen till att segment måste vara minst 200 meter, bara för att de själva (Strava) tyckte att upplösningen var för liten för dessa eller just för att de samtidigt införde en sämre upplösning.

NickPick

Aktiv medlem
Strava
Nej, de har tagit bort den möjligheten. Vet inte exakt var gränsen går men för stockholmsrally innebär det att nästan inga nya renodlade utförssträckor går att skapa. Vi har inte de långa åken här helt enkelt.
Tiderna blev ju så sjukt dåliga så tillförlitligheten var noll. Skönt att dom försvann.
Jag har heller ingen nytta av Strava. Det sjukaste är väl bara en sån sak att man får zwiftsegment på en dator över till en träningsapp. Ur led är tiden.

#nollställastrava

moros

Aktiv medlem
Strava
Någon som fattar hur det funkar om man redan är Summit-prenumerant på ett paket och har betalt fram till mitten av december redan. Kanske jag som inte förstår vad de skriver.

I am currently subscribed to just one or two packs, what will happen to my subscription?
To make sure our athletes are getting the most value from their subscription, one and two-pack subscribers with an active subscription now have access to all Strava subscription features for three months. You will be able to renew at your current price until August 19th. Your first renewal after August 19th will be at the all-access subscription price.
  • For athletes who subscribed via the Strava website:
    • After August 19th, your next renewal will be automatically billed at the all-access subscription price unless you cancel your subscription before your renewal date.

Från den 19e maj och fram till 19e aug så har jag alla funktioner (det har jag haft sedan de skippade packs för ett bra tag sedan). Min nuvarande prenumeration kommer ju inte automatiskt förnyas förrän 12e dec. Så frågan är vad som händer om tre månader. Kommer jag bara ha motsvarande "free" trots att jag betalt i gamla modellen fram till december tro?

Du Rietz

Aktiv medlem
Strava
Jag använder det till 99% för korta segment. Det lär väl dö ut efterhand som spåren ändras då.
Visst är resultatet lite random men vuxna människor kunde fått lov att avgöra själv.

Kostnaden skiter jag i. Jag betalar redan.
Men så undrar jag, finns det ingen som har koll på om det finns nåt som kan utvecklas till att ha bättre noggrannhet än vad Strava använder sig av?

Var ligger själva begränsningen? Är det i hur ofta man synkar, hur många satelliter man har kontakt med, att ens manick har line-of-sight med x antal satelliter...

Du Rietz

Aktiv medlem
Strava
Det här är verkligen en mördare.
Finns inga backar långa nog här så det går att göra segment, om de var exakta eller ej var faktiskt inte så viktigt för mig.
Dels att ingen väl ändå trodde det var speciellt exakt men även för det användes för att döpa stigar och stigbitar. Det var rätt praktiskt istället för den där med hoppet vid trädet sen en stubbe vid målet i en vänster.
Håller med. Det här med att döpa stigar är halva grejen.

jonte987

Aktiv medlem
Strava
Men så undrar jag, finns det ingen som har koll på om det finns nåt som kan utvecklas till att ha bättre noggrannhet än vad Strava använder sig av?

Var ligger själva begränsningen? Är det i hur ofta man synkar, hur många satelliter man har kontakt med, att ens manick har line-of-sight med x antal satelliter...
Jag vet inte men det slår ju med ett antal meter på min polar klocka.
Jag tycka att det borde finnas krav på sample rate om det inte redan finns.

Jag håller med om att det är lite random på enskilda åk men jag vet inte varför det ska förbjudas. De som ligger top 10 är nog rätt snabba.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Strava
Begränsningen ligger ju när man lägger upp segmentet. Man kanske skulle testa att åka en kort backe väldigt långsamt och då få ett bra spår och se om Strava accepterar det. Då kan man ju köra långsamma rundor när man skapar spåren för att sen bomba för kom’et när segmentet är skapat.

jonte987

Aktiv medlem
Strava
Begränsningen ligger ju när man lägger upp segmentet. Man kanske skulle testa att åka en kort backe väldigt långsamt och då få ett bra spår och se om Strava accepterar det. Då kan man ju köra långsamma rundor när man skapar spåren för att sen bomba för kom’et när segmentet är skapat.
Ja, det låter intressant men jag fick för mig att det inte var faktisk tid utan beräknat tid beroende på sport som var begränsningen. Om ingen annan hinner före ska jag testa när jag läkt lite.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Strava
Ja, det låter intressant men jag fick för mig att det inte var faktisk tid utan beräknat tid beroende på sport som var begränsningen. Om ingen annan hinner före ska jag testa när jag läkt lite.
Tror mer det har med kvaliteten på spåret. Strava har nog svårt att uppskatta hur snabbt ett endurospår går att köra. Vi får labbs och testa så ni kan få era korta spår ;). Är nog bra att göra det med stravas egna app så Strava kommer så nära rådatan som möjligt och då med en bra gps.

jonte987

Aktiv medlem
Strava
Tror mer det har med kvaliteten på spåret. Strava har nog svårt att uppskatta hur snabbt ett endurospår går att köra. Vi får labbs och testa så ni kan få era korta spår ;). Är nog bra att göra det med stravas egna app så Strava kommer så nära rådatan som möjligt och då med en bra gps.
Jag läste på deras forum att det spelar roll vilken sport man väljer och att folk tyckte att strsva borde räkna med att det tar längre tid uppför. Därför tänker jag att de räknar med nån snittfart

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer