Strava

Strava
Hur är bästa sättet at köra om man använder Apple Watch 5 + iPhone på styret?
Har märkt att om man startar via iphonen får man allt göttigt, men då får man inte pulsen och infon från klockan. Startar man via klockan får man pulsen, men inga andra features man kan se i telefonen. Bör man köra strava på luren och nått annat på klockan, som går att synka efteråt så man får in pulsen?

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Strava
Hur är bästa sättet at köra om man använder Apple Watch 5 + iPhone på styret?
Har märkt att om man startar via iphonen får man allt göttigt, men då får man inte pulsen och infon från klockan. Startar man via klockan får man pulsen, men inga andra features man kan se i telefonen. Bör man köra strava på luren och nått annat på klockan, som går att synka efteråt så man får in pulsen?
Jag kör med apples träningsapp i klockan och synkar sen med healthfit, då får jag all data rätt efter träningen.
Går väl att köra dubbelt och sen ta bort den läggning man inte vill spara men blir ju mycket jobb.

Har aldrig kört sträva på mobilen. Vilken data är det du saknar på klockan?

Strava
Jag kör med apples träningsapp i klockan och synkar sen med healthfit, då får jag all data rätt efter träningen.
Går väl att köra dubbelt och sen ta bort den läggning man inte vill spara men blir ju mycket jobb.

Främst att se rutten som man ritat upp på hemsidan. Men även livesegment hade varit kul.

NLC

Aktiv medlem
Strava
Är det någon som har koll på vilken källa som Strava använder för att klassificera vägbeläggning i Route Buildern?

JesperA

Medlem
Strava
Är det någon som har koll på vilken källa som Strava använder för att klassificera vägbeläggning i Route Buildern?

"How is the route surface determined?
We incorporate both crowdsourced data from OpenStreetMap and our own data on bike frames that athletes use to determine surface types on routes worldwide."

Strava

Nu blev det ju två run i strava...ska det bli så? Trodde man kunde synka in endast puls

NLC

Aktiv medlem
Strava

"How is the route surface determined?
We incorporate both crowdsourced data from OpenStreetMap and our own data on bike frames that athletes use to determine surface types on routes worldwide."

Aaah. Det förklarar en hel del... Tack!

NickPick

Aktiv medlem
Strava
Har också märkt att personer med pulsklockor får bra tider på segment... Gäller Garmin. Beror det på inställningar i klockan? Alltså stravakom är ju jättefånigt, men det är ju kul på sitt sätt att kunna jämföra sig bakåt i tiden.

Ibland kör jag varvbanor på segment och blir skrämd över att min egna varvtid diffar såpass mot stravas varvtid...

Jajjas

Aktiv medlem
Strava
Har också märkt att personer med pulsklockor får bra tider på segment... Gäller Garmin. Beror det på inställningar i klockan? Alltså stravakom är ju jättefånigt, men det är ju kul på sitt sätt att kunna jämföra sig bakåt i tiden.

Ibland kör jag varvbanor på segment och blir skrämd över att min egna varvtid diffar såpass mot stravas varvtid...
Det stämmer nog. Gpsen i pulsklockorna är nog inte lika exakt som i datorerna. Strava använder väl gpspunkter för att räkna ut segment tider. Har du tur så tar strava en punkt som startar 5sek efter segmentstarten och 5sek innan segmentmål. Då har du tjänat 10sek.
Gramin har väl dessutom nån "smartgps"-läge som sparar batteri och tar ännu färre punkter.

Körde ett segment i veckan med en kompis som låg precis bakom mig hela tiden. Jag fick 10:28, han fick 10:08 🤔

jonte987

Aktiv medlem
Strava
Du kanske har dålig precision på din GPS och förlorade 20s på det. Det är inte omöjligt att strava dessutom använder de två punkterna & före efter slutet för att räkna ut när du bör ha passerat. Större problem är nog den faktiska felmarginalen på punkterna.
Hemavid kan jag konstatera att top 10 inte verkar vara där av en slump.

Jajjas

Aktiv medlem
Strava
Du kanske har dålig precision på din GPS och förlorade 20s på det. Det är inte omöjligt att strava dessutom använder de två punkterna & före efter slutet för att räkna ut när du bör ha passerat. Större problem är nog den faktiska felmarginalen på punkterna.
Hemavid kan jag konstatera att top 10 inte verkar vara där av en slump.
Jag kör med en Garmin 520 och kompisen med en 830 tror jag. Bör inte vara så stor skillnad.
Men det är ju det jag menar. Har du dålig precision med gpsen så kan du ha tur och få till två bra (eller dåliga, beror på hur man ser det) mätpunkter och därför få en bättre tid än du egentligen körde på. Har du ännu sämre precision, som jag tänker att klockorna har, så kan du få ännu bättre, eller sämre, punkter och få ännu bättre tider.
Därför kan man inte lita 100% på strava tiderna.

Makten

Aktiv medlem
Strava
Är det fler än jag som har problem med loggningsfunktionen för komponenter på cykeln? La till en ny kedja härom dan och trots två turer sen dess så står det fortfarande 0 km. Har misstänkt att detta strulat förut också när det varit orimliga siffror, men då har jag inte haft "bevis". Nu är det helt uppenbart att det inte funkar.
Flyttar jag monteringsdatumet några dagar bakåt däremot så kommer fler turer med, men inte de senaste två (eller tre).

moros

Aktiv medlem
Strava
Ah, det finns två olika profilvyer alltså. En när man klickar på profilbilden och en när man väljer "profil", som inte alls är samma. Så oändligt ologiskt. 😂 Tack, nu ska vi se om det händer nåt!

Edit: Nä. Fortfarande 0 km. :cautious:
Ja. Enhetligt och logiskt är inte ledorden.

Synd det inte hjälpte. Den har funkat för mig på lite halvskumma saker innan. Typ när man byter cykel efter aktiviteter laddats upp och sträckan automatiskt inte flyttats till sträcka på den cykeln man ändrat till.

NickPick

Aktiv medlem
Strava
Jag hade problem med loggning av mil, men blev osäker på om hemliga aktiviteter räknades eller inte . Gjorde allt gammalt publikt men fick inte fler mil... Så antingen räknas hemliga mil eller så är min räkning också galen.

Spacekitty

Aktiv medlem
Strava
Jag hade problem med loggning av mil, men blev osäker på om hemliga aktiviteter räknades eller inte . Gjorde allt gammalt publikt men fick inte fler mil... Så antingen räknas hemliga mil eller så är min räkning också galen.
Gömda aktiviteter räknas in i dom siffror du ser när du är inloggad, men inte när andra tittar på din sida.

Makten

Aktiv medlem
Strava
Ingen av mina aktiviteter är hemliga/gömda/privata och loggningen av allt verkar funka utom just komponenter på cykeln. Ibland. Väldigt märkligt och störande. Ska man verkligen behöva installera en till jävla app och hålla på och synka och skit?
Det är onekligen väldigt fiffigt att kunna hålla reda på hur långt en drivlina gått så man kan byta kedja innan det är för sent. Kedjemätare har jag haft dålig erfarenhet av (kedja "OK" men ny kedja rappar ändå vid byte).

Makten

Aktiv medlem
Strava
Nu har jag grävt djuuupt och hittat något väldigt konstigt. Kikar jag på en enskild rajd så är min default-cykel taggad, precis som den ska. Men om jag högst upp väljer "my activities" så ser jag en lista där varje rajd är en rad. Ute till höger finns en edit-knapp, och trycker man på den så kan man se att massor av rajder INTE är taggade med default-cykeln. Trots att den är det om man öppnar samma rajd på en ny sida.

Screenshot 2020-09-12 at 20.46.32.png

Kikar man sen under rullgardinmenyn "bike" så är det faktiskt inte otaggat, utan där finns en tom rad med en tagg:
Screenshot 2020-09-12 at 21.17.19.png

Jag har efter detta manuellt gått igenom varenda rajd sen jag köpte min FS förra sommaren, och när jag taggat den där den ska vara taggad (vilket är lätt, eftersom alla taggar jag ändrat manuellt från default är rätt redan), så har cykeln plötsligt gått nästan hundra jävla mil mer än vad Strava lurade mig att tro. 475 istället för 393. :oops:

Detta har bland annat lett till att jag förmodligen kört förra kedjan alldeles onödigt länge. Har ingen aning om varför i helsefyr det ligger dubbla och slumpmässigt olika taggar, som dessutom inte syns om man inte kollar i just listvyn över aktiviteter. Det skulle kunna vara så att den tomma raden är en gammal cykel, men varför default inte har blivit rätt är mycket oklart.

Jag installerade ProBikeGarage och det blev ju inte bättre eftersom den också läste taggarna fel. Gör Strava fel så gör den appen också fel. Så det hjälpte föga.
Enda lösningen jag ser nu är att manuellt tagga alla rajder jag gör. Vilket suger, för det kommer jag glömma bort.

BuTTuS

Aktiv medlem
Strava
Va surt. Själv har jag satt en hiitepåcykel som default, eftersom jag ändå går in i Strava i efterhand och skriver nån beskrivning av turen och då ändrar cykel också (eftersom jag har flera). Om då fantasicykeln får kilometer i ProBikeGarage har jag alltså glömt att ändra i Strava...

Makten

Aktiv medlem
Strava
Va surt. Själv har jag satt en hiitepåcykel som default, eftersom jag ändå går in i Strava i efterhand och skriver nån beskrivning av turen och då ändrar cykel också (eftersom jag har flera). Om då fantasicykeln får kilometer i ProBikeGarage har jag alltså glömt att ändra i Strava...
Grejen är ju att ProBikeGarage blir meningslöst om det är så att Strava funkar utmärkt så länge taggarna blir rätt. För blir de fel så hänger det med till PBG också. Om man nu inte vill räkna timmar på komponenterna istället, vilket kan vara relevant förstås.

jonte987

Aktiv medlem
Strava
Jag minns inte exakt men funkar väl inte att montera beggad del i strava? Kan man smidigt plocka av och på grejor och flytta mellan cyklar?

NickPick

Aktiv medlem
Strava
Samma problem för mig. Verkar ställa till det om man tar "retire" på en såld cykel också. Helvete vad mycket jag har att gå igenom... Framförallt från juni och bakåt saknas det.

Martinmat

Aktiv medlem
Strava
Nu har säsongen för internetcykling börjat igen..... kan man på Ngt sätt dölja dessa i sitt flöde (jag cyklar själv bara ute) det handlar alltså om att jag har noll intresse av att se andras zwift skärmdumpar i mitt flöde. Föredrar IRL cykling å det är det jag vill följa. Kan man sanera från ZWift aktiviteter på Ngt sätt?! 😏

NLC

Aktiv medlem
Strava
Lite trist, jag gillade den. Men förstår det samtidigt...
Alla som gillar Flyby får väl helt enkelt gå in på sin profil och uppdatera "Privacy Controls" -> "Flyby" till "Everyone". Det gjorde jag. Se även https://support.strava.com/hc/en-us/articles/360015478252

På appavtals-lingo heter det väl "opt-in" i motsats till som tidigare "opt-out", dvs alla som vill måste själv godkänna att dela sin data till Flyby istället för att de som inte vill dela har möjligheten att neka åtkomst.

InlineOla

Aktiv medlem
Strava
Flyby är ju skitkul, hur ska man annars veta vem det är man krengt på sin runda? 🙂 Håller dock med om att detta va en bra förändring, somliga visste nog inte ens om att de var publika.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer