Strava

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Strava
Vilka appar då? Min iphone11 loggar betydligt spretigare spår än Garmin edge1030. Har jämfört de båda vid längskidåkning på spårad bana på en åker och iphonen loggade väldigt olika per varv, medan Garmin edge följde samma mönster. Vad jag vet tillåter min iphonekonfiguration enbart aktiva appar använda positionstjänsten. Kan de ändå störa Strava?
Vet inte vilka men jag fick bättre spår när jag startade om iPhonen innan en körning. https://support.strava.com/hc/en-us/articles/216917247-Troubleshooting-GPS-Issues?mobile_site=true
 

ejma

Aktiv medlem
Strava
Det kan också vara att mobilen kör på assisted GPS, dvs använder satelliter och en mobilradiomast med känd position och estimerar avståndet utifrån dess signalstyrka. Om radiosignalen studsar i omgivningen kan signalstyrkan variera och därmed positionsberäkningen.
Om mobilen kopplas ner från mobilnätet borde den gå helt på satelliter och eventuellt få bättre positionering.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Strava
Det kan också vara att mobilen kör på assisted GPS, dvs använder satelliter och en mobilradiomast med känd position och estimerar avståndet utifrån dess signalstyrka. Om radiosignalen studsar i omgivningen kan signalstyrkan variera och därmed positionsberäkningen.
Om mobilen kopplas ner från mobilnätet borde den gå helt på satelliter och eventuellt få bättre positionering.
Men används verkligen A-GPS på det sättet även i dagens telefoner?
Jag trodde att det endast användes för att få snabbare satellitfix, men det kan förstås vara ngt som jag har missförstått.
 

ejma

Aktiv medlem
Strava
Men används verkligen A-GPS på det sättet även i dagens telefoner?
Jag trodde att det endast användes för att få snabbare satellitfix, men det kan förstås vara ngt som jag har missförstått.
Om mobilen hanterar appar som Strava annorlunda vet jag inte, men om mobilen snabbt skall göra ett enstaka uppslag av sin position lär den använda agps.
Enligt gsmarena som brukar ha rätt information har även iphone 12 agps https://www.gsmarena.com/apple_iphone_12-10509.php
 

NLC

Aktiv medlem
Strava
Fråga till de som använt "Perceived Exertion" - om man vill uppskatta "training impact" av icke-aerobisk aktivitet som t.ex. styrketräning, hur långt till höger på skalan är det rimligt att lägga sig för en rättvis "relative effort" ?

Exempel
Tisdag: Jag kör ett tröskelintervall på cykel i 36 minuter (totalt 50 min @ IF 0.9) - relative effort 39
Onsdag: Jag kör ett styrkepass på 51 minuter (5 basövningar, totalt 13 set) där varje set är tungt utan att gå till "fail", sätter PE "moderate" (steg 3 av 10) - relative effort 34

Som konditionsnörd är det larvigt mycket vila i styrkepasset men intensiteten under arbetet är knappast "easy". Men 34 känns lite för högt jämfört med vad som krävs för att att nå liknande siffra (för ungefär samma tid) på cyklingen.
 
Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer