Strava

landergren

Ny medlem
Strava
Någon som vet hur jag undviker att strava räknar km för mina virtuella/indoor ride pass till den årliga km sammanställningen under "my stats". Vill helst ha med innepassen under total tid för året men inte ha med dem för kilometrarna

NickPick

Aktiv medlem
Strava
Tex som "virtual ride". Jag tror de flesta förstår att man varken cyklar höjdmeter eller distans på en stationär cykel, så det är konstigt att distansen räknas in

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Strava
jaha, nu får man reklaminlägg på strava också :(

1615567098592.png

jonte987

Aktiv medlem
Strava
Är väl rimligt. Du får väl trycka autolap på instrumentbrädan.
Jag uppskattar inte överförmynderi. Nu äger jag inte någon ebike men de gör också sitt bästa för att dölja utförssegment. Man får inte göra korta segment etc.

Hur som haver. Om kunden betalar för segment och det inte leverans så är det rimligt att sluta betala.

Dags att börja kolla efter alternativ

jonte987

Aktiv medlem
Strava
Du kan få tipset här och nu:
Om du inte är ensam finns det pengar att tjäna på att starta
eStrava
Glöm var du läste det först!
Vore nice, behöver kanske snart nytt jobb men måste ha en frivillig chefsmatematiker i så fall.

Närmare ligger nog att titta mer på ridewithgps. De har väl någon form av lösning tror jag.
Inte för ebikes kanske, det skiter jag i. Det är principen Månsson.
Tittade lite på det när jag var sugen på matesrace men kom nog inte speciellt långt. Kollade efter api det minns jag men minns om jag hittade nåt det gör jag ej.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Strava
Jag uppskattar inte överförmynderi. Nu äger jag inte någon ebike men de gör också sitt bästa för att dölja utförssegment. Man får inte göra korta segment etc.

Hur som haver. Om kunden betalar för segment och det inte leverans så är det rimligt att sluta betala.

Dags att börja kolla efter alternativ
men det är ju olika segment om man taggat turen som ride respektive eride

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Strava
Olika segment? Olika leaderboard förstår jag (eftersom de skiter i utförs) men är det olika segment?
Ja, kör du en tur och loggar den som "ride", så får du en uppsättning segment som är gjorda (utifrån en tur med vanlig cykel). Men ändrar du den till "eride". Så får du en annan uppsättning segment (ja om det finns några på turen som är gjorda för elhoj).

jonte987

Aktiv medlem
Strava
Ja, kör du en tur och loggar den som "ride", så får du en uppsättning segment som är gjorda (utifrån en tur med vanlig cykel). Men ändrar du den till "eride". Så får du en annan uppsättning segment (ja om det finns några på turen som är gjorda för elhoj).
Där ser man. Det var inget jag kunde föreställa mig. Kanske finns det andra regler för hur man får skapa segment för ebike. Vilket i så fall tar oss tillbaka till början.l

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Strava
Där ser man. Det var inget jag kunde föreställa mig. Kanske finns det andra regler för hur man får skapa segment för ebike. Vilket i så fall tar oss tillbaka till början.l
Det behövs olika uppsättningar, annars blir det ganska tråkigt för de som cyklar vanlig cykel också kommer någon med elhoj som har valt fel ride type och tar KOM :)
Tror inte det finns andra regler. Det är nog bara att de är separerade.

jonte987

Aktiv medlem
Strava
Det behövs olika uppsättningar, annars blir det ganska tråkigt för de som cyklar vanlig cykel också kommer någon med elhoj som har valt fel ride type och tar KOM :)
Tror inte det finns andra regler. Det är nog bara att de är separerade.
Jag måste vara helt dum i huvudet. För mig är segmentet en sträcka medan KOM och leaderboard är tid.

Edit. Men tekniskt är det säkert per aktivitetstyp ja.
Har ändrat till ride men gjort dem ikke publik. Problem solved.

Senast ändrad:

.A.

Aktiv medlem
Strava
Jag måste vara helt dum i huvudet. För mig är segmentet en sträcka medan KOM och leaderboard är tid.

Edit. Men tekniskt är det säkert per aktivitetstyp ja.
Har ändrat till ride men gjort dem ikke publik. Problem solved.
Det är fullt tillåtet att skapa segment, du behöver inte vara beroende av att andra ska göra jobbet åt dig.

MtbIte

Aktiv medlem
Strava
Som någon sa här uppe så om man ändrar aktiviteten till e-ride så är det helt egna segment, leaderboards och KOM. Nu tror jag som flesta med elhoj loggar sina turer som e-ride.

@jonte987 har du testat förresten att cykla utan strava ? , det är ganska skönt inte behöva känna någon press på hur man presterar för dagen på strava .

jonte987

Aktiv medlem
Strava
Som någon sa här uppe så om man ändrar aktiviteten till e-ride så är det helt egna segment, leaderboards och KOM. Nu tror jag som flesta med elhoj loggar sina turer som e-ride.

@jonte987 har du testat förresten att cykla utan strava ? , det är ganska skönt inte behöva känna någon press på hur man presterar för dagen på strava .

Precis. Gillar man inte att mäta ska man inte göra det. Gillar man inte strava behöver man inte använda det. Blir inte så mycket mer att diskutera.

NLC

Aktiv medlem
Strava
Tramsig fråga men - Har Strava olika leaderboards för e-bike beroende på effekt?

Och är det någon som har koll på om de tänker implementera en auto-detect på "glömde GPSen på när jag körde bilen hem"...

jonte987

Aktiv medlem
Strava
Fast jag vet vart jag vars eftersom det är märkta leder och pistkarta finnes.

Vill jag jämföra två tider på ett segment så är det så klart bättre att jag skapar andra segment och låter bli att jämföra.

jonte987

Aktiv medlem
Strava
Det går att filtrera på ålder och vikt så effekt vore inte mer än rätt.

Tyvärr tycker jag varken ålder eller vikt hjälper så mycket. Rätt många tjocka gubbar är snabbare än jag.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Strava
Tramsig fråga men - Har Strava olika leaderboards för e-bike beroende på effekt?
Nej det är en och samma, nog svårt att skilja dem åt.

Och är det någon som har koll på om de tänker implementera en auto-detect på "glömde GPSen på när jag körde bilen hem"...
Finns det inte något sådant redan, jag har råkat ut för det en gång och då blev turen automatiskt Röd-flaggad.

Fredrik S

Aktiv medlem
Strava
Går det att köra ett livesegment som ligger inne i ett annat segment om man använder stravaappen och en smartphone, eller krävs det en riktig cykeldator med GPS för att fixa det?
Jag har satt stjärna på det segmentet jag vill köra live och valt "hidden" på det segmentet som jag inte vill köra, men ändå startar det längre segmentet som jag inte vill köra.

Pontus87

Medlem
Strava
Jag kör Strava via min smartphone men det fungerar sådär. Fast man kan cykla samma vända så får den in olika många segment per gång. Kan vara allt från 10 till inga alls, känns lite störande och tråkigt. Någon som har några tips eller får lika?

nieves

Aktiv medlem
Strava
Jag kör Strava via min smartphone men det fungerar sådär. Fast man kan cykla samma vända så får den in olika många segment per gång. Kan vara allt från 10 till inga alls, känns lite störande och tråkigt. Någon som har några tips eller får lika?
Testa stjärnmärka utvalda och ställ in så att den bara visar sådana?

GustafH

Aktiv medlem
Strava
Om du på samma rutt får in olika många segment varje gång låter det som att gps:en är riktigt dålig. Det är nog inte Strava det är fel på skulle jag gissa.

Jag körde nog ett år med telefonen innan jag skaffade min första cykeldator och upplevde inga såna problem. Men det var nog fem, sex år sen typ.

Pontus87

Medlem
Strava
Om du på samma rutt får in olika många segment varje gång låter det som att gps:en är riktigt dålig. Det är nog inte Strava det är fel på skulle jag gissa.

Jag körde nog ett år med telefonen innan jag skaffade min första cykeldator och upplevde inga såna problem. Men det var nog fem, sex år sen typ.
Ja vem vet, men det är en ny telefon så man tycker ju den borde fungera.

NLC

Aktiv medlem
Strava
Man bör tänka på att segment inte är skapade från "basemap"-data utan från andra användares loggade aktiviteter så segmentets kvalité (hur väl det följer väg/stig, antal datapunkter/vertices etc) spelar också stor roll för matchningen. Men har du först och främst kollat på hur de inspelade GPS-spåren ut från dina aktiviteter?

Samt om du i Strava-aktiviteten klickar på
Screen Shot 2021-04-22 at 11.26.03.png

nere till höger under listan av segment, vad får du för resultat då ?

ejma

Aktiv medlem
Strava
Kolla så att det inte är massa bakgrunds applikationer igång. På IPhone så kan det störa gpsen på stravas app.
Vilka appar då? Min iphone11 loggar betydligt spretigare spår än Garmin edge1030. Har jämfört de båda vid längskidåkning på spårad bana på en åker och iphonen loggade väldigt olika per varv, medan Garmin edge följde samma mönster. Vad jag vet tillåter min iphonekonfiguration enbart aktiva appar använda positionstjänsten. Kan de ändå störa Strava?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer