Strava

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Strava
Begränsningen ligger ju när man lägger upp segmentet. Man kanske skulle testa att åka en kort backe väldigt långsamt och då få ett bra spår och se om Strava accepterar det. Då kan man ju köra långsamma rundor när man skapar spåren för att sen bomba för kom’et när segmentet är skapat.
Jag har testat att gå spår väldigt långsamt men de fastnar ändå inte på Strava.
Så det handlar nog mer om faktisk längd än vad det gör just tiden

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Strava
Är väl bara Strava som vet begränsningen. Men svaret kommer ju väldigt snabbt så jag tror inte dom hinner kolla i en databas. Och skulle det bara var tid/distansparameter så skulle dom kunna ge svaret utan beräkning så min gissning är att dom gör någon check av indatan. Men man får väl ta någon lagom backe och testa i olika farter och se om det ger olika längd på segmentet. Sen kanske man kan fråga Strava men det är ju inte lika skoj.

jonte987

Aktiv medlem
Strava
Möjligen är det 300m för cykel

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Strava
Det konstiga är ju att Strava inte vill erkänna det. Hade ju varit enkelt med en liten tabell där man skapar segment. ”Cykel min 300 m, löpning min 100 m etc” är väl där frustrationen ligger att man inte vet vilka regler som gäller.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Strava
Det konstiga är ju att Strava inte vill erkänna det. Hade ju varit enkelt med en liten tabell där man skapar segment. ”Cykel min 300 m, löpning min 100 m etc” är väl där frustrationen ligger att man inte vet vilka regler som gäller.
Nä, jag vill kunna skapa på 20 meter med. Det är inte ens exakt på segment på 1 km, vem bryr sig?
De flesta kom häromkring är gps-hoppande Suunto-klockor ändå, har väl lugnat sig lite kanske :)

Strava
Någon som fattar hur det funkar om man redan är Summit-prenumerant på ett paket och har betalt fram till mitten av december redan. Kanske jag som inte förstår vad de skriver.

I am currently subscribed to just one or two packs, what will happen to my subscription?
To make sure our athletes are getting the most value from their subscription, one and two-pack subscribers with an active subscription now have access to all Strava subscription features for three months. You will be able to renew at your current price until August 19th. Your first renewal after August 19th will be at the all-access subscription price.
  • For athletes who subscribed via the Strava website:
    • After August 19th, your next renewal will be automatically billed at the all-access subscription price unless you cancel your subscription before your renewal date.

Från den 19e maj och fram till 19e aug så har jag alla funktioner (det har jag haft sedan de skippade packs för ett bra tag sedan). Min nuvarande prenumeration kommer ju inte automatiskt förnyas förrän 12e dec. Så frågan är vad som händer om tre månader. Kommer jag bara ha motsvarande "free" trots att jag betalt i gamla modellen fram till december tro?
jag blev inte heller klokare av mailet men har summit till mitten av juli. Vore ju gött om jag kunde förnya för mitt pris ett år framåt dvs 200 istället för 500.

tobot

Medlem
Strava
Tycker också att Strava har börjat funka sämre. Tappar bort spår och beter sig allmänt konstigt. Har tävlat mot mig själv på de lokala stigarna med Strava-appen på min gamla iPhone SE och det har funkat hyfsat förut. Men det kan ju vara en tillfällighet.
Stör mig mest på att Strava har så dåliga kartor. Ingen topografi eller nåt användbart i skogen.
Apropå korta sträckor. Ignoreras dom helt eller eller är det bara att man inte kan skapa nya?

H.

Aktiv medlem
Strava
Tycker också att Strava har börjat funka sämre. Tappar bort spår och beter sig allmänt konstigt. Har tävlat mot mig själv på de lokala stigarna med Strava-appen på min gamla iPhone SE och det har funkat hyfsat förut. Men det kan ju vara en tillfällighet.
Stör mig mest på att Strava har så dåliga kartor. Ingen topografi eller nåt användbart i skogen.
Apropå korta sträckor. Ignoreras dom helt eller eller är det bara att man inte kan skapa nya?
Du kan inte skapa nya. Men gamla ligger kvar, i alla fall av det jag sett.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Strava
Min strava karta har med topografi men det är ju inget jag går ut och åker med i skogen. Strava är ju för att logga träningar och jämföra tider. Ska man orientera så finns ju bättre kartor.

Spacekitty

Aktiv medlem
Strava
Min strava karta har med topografi men det är ju inget jag går ut och åker med i skogen. Strava är ju för att logga träningar och jämföra tider. Ska man orientera så finns ju bättre kartor.
Ska man skapa rutter behövs bra och rättvisande kartor. Dom gör ett stort nummer av sin förbättrade ruttskapare, den är inget värd utan kartor.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Strava
Ska man skapa rutter behövs bra och rättvisande kartor. Dom gör ett stort nummer av sin förbättrade ruttskapare, den är inget värd utan kartor.
Där håller jag med har inte heller förstått när man ska använda stravas rutter eller vad funktionen med dom är. Dock gillar jag den nya funktionen som föreslår löparrundor baserat på distans.

jonte987

Aktiv medlem
Strava
På webben är det OSM. Jag skulle tveka att säga att den inte är rättvisande. Det är ingen terräng karta men den har fler stigar än gröna. Måste jag välja en så väljer jag OSM före Gröna.

Mårten

Aktiv medlem
Strava
Där håller jag med har inte heller förstått när man ska använda stravas rutter eller vad funktionen med dom är. Dock gillar jag den nya funktionen som föreslår löparrundor baserat på distans.
Du kan bygga en rutt baserad på segment och heatmap som du synkar till din GPS. Funkar rätt bra för att kunna få lite vägvisning i skogen - iaf på min Polar-klocka (och kräver faktiskt ingen kartvisande device för att funka ok).

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Strava
Du kan bygga en rutt baserad på segment och heatmap som du synkar till din GPS. Funkar rätt bra för att kunna få lite vägvisning i skogen - iaf på min Polar-klocka (och kräver faktiskt ingen kartvisande device för att funka ok).
Ok sånt har jag gjort i andra appar. Men beror ju på vilken GPS/telefon man kör med. Brukar oftast bara följa stigen och se var man hamnar. Värsta som kan hända är att man får vända tillbaka.

tobot

Medlem
Strava
Tänkte iofs inte på orienteringsbiten utan för att reka möjligheter för nya stigar. Så klart det finns bättre kartor men det hade varit gött med topografi för att ge en hint om lutning. Tycker att en cykel/löp-app borde ha bra kartor bara.

Du Rietz

Aktiv medlem
Strava
Blir trött på Strava. Var precis ute en runda och tänkte se hur långt jag kört, vilka segment jag lyckats fånga och allmänt se hur jag ziggzaggat fram på stigarna. Men Strava lämnar ett fel och hela runda är borta. Vet inte om det var för att jag använde Trailforks för att visa karta ett antal gånger för att hitta stig. Vad har ni för erfarenheter? Det låter ju nästan som att Trailforks är ett bättre alternativ att logga med än Strava om Strava inte ens fungerar. Grejer med Strava är ju att alla stigar inte syns där. Varför i allsin dar gör de inte det? Upplever ni också att Trailforks har bättre kartor och stigar för att hitta om man vill använda sig av nåt sånt, jämfört med Strava?

jonte987

Aktiv medlem
Strava
Strava använder numera OSM även i appen. Jämfört med google map får man betrakta även detta som en förbättring...
Trailfork använder också OSM, så det som saknas i Strava är väl trailforks content. Liksom Strava's content saknas i trailfork.
Jag hade inte använd strava appen för att navigera eller ens tracka.
Själv trackar jag med klocka och navigerar med view ranger.

Du Rietz

Aktiv medlem
Strava
Strava använder numera OSM även i appen. Jämfört med google map får man betrakta även detta som en förbättring...
Trailfork använder också OSM, så det som saknas i Strava är väl trailforks content. Liksom Strava's content saknas i trailfork.
Jag hade inte använd strava appen för att navigera eller ens tracka.
Själv trackar jag med klocka och navigerar med view ranger.
...som du sen måste ladda över till dator när du kommer hem? Eller är det automatiskt på nåt sätt med dagens nya klockor?...

Du Rietz

Aktiv medlem
Strava
jag använder både min telefon och min garmin edge 820 och båda har fungerat felfritt tidigare men nu senaste månaden har det verkligen krånglat med båda enheterna.

loggade tex igår med min cykeldator en mtb runda jag kört många gånger och när jag laddar upp den så har jag åkt i 80 km som högsta hastighet och alla segment saknas, jag vet att den rundan i vanliga fall inte är några problem gällande täckning och allt brukar loggas korrekt.
Det skulle enkelt kunna vara så att lövverk ger sämre täckning i skogen nu när sommarn kommer igång.

b m c

Medlem
Strava
Brukar ha min Fenix 5 på armen då jag cyklar. Den diffar med Edge 1000 på styret. Inte ofint mycket men som exempel i ett dh-segment igår kväll (710 m) klockade Fenix mig på 1,14 och Edge 1000 på 1,18. Strava-KOM på Fenix och 22 plats på Edge. Strava-segmenten tenderar (ganska logiskt) att vara ett lotteri för dem som jagar medaljer i korta åk. Tekniken är för trubbig.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Strava
En sak som kan hjälpa är att starta om enheten innan man börjar rundan så att aktivitetsappen är det enda som körs. På Apple Watch brukar det göra ganska mycket på noggrannheten på spåret.

Du Rietz

Aktiv medlem
Strava
Det är nedslående att noggrannheten med GPSer är så trubbig. Det gör att det blir lite av ett annat spel. Men väljer man att se det som en feature i stället för en bugg så är det bara att lära sig spelet, gå in i vår digitala tidsålder och se "the matrix" 😆😜💪

Der Kaiser

Aktiv medlem
Strava
Jag tycker strava är värdelös som navigator i Hellas, behöver jag navigationshjälp (som att hitta Vilse) så är det trailforks som är framme.
Däremot så blir det tidsfel om man synkar trailforks till strava, sluttiden blir starttid eller tvärtom , minns inte nu, så jag brukar ha strava igång bakom trailforks.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Strava
Jag tycker strava är värdelös som navigator i Hellas, behöver jag navigationshjälp (som att hitta Vilse) så är det trailforks som är framme.
Däremot så blir det tidsfel om man synkar trailforks till strava, sluttiden blir starttid eller tvärtom , minns inte nu, så jag brukar ha strava igång bakom trailforks.
Poängen med vilse är väl att den ska vara svår att hitta;)

MtbIte

Aktiv medlem
Strava
Hur ser rundan ut i Garmin Connect? Allt bra där? Kan du länka eller ta skärmbilder av båda? Har själv aldrig noterat något liknande.
Har nu återställt min cykeldator , avinstallerat strava på telefonen och koppla bort cykeldatorn och anslutit den på nytt .

Testade idag och nu verkar det mesta stämma förutom några segment som inte vart med .

MtbIte

Aktiv medlem
Strava
Jag hade samma problem med att inga segment dök upp på mina rundor, det jag gjorde för att det skulle funka igen var att ominstallerade strava och garmin connect på min telefon samt koppla ifrån min cykeldator och ansluta den igen till strava och connect.

vet inte om jag bara har tur men nu har segmenten funnit med på varje runda jag kört.

mankis

Aktiv medlem
Strava
Fick ett segment av kanske 4-5 möjliga på träningen idag så något knas är det.

Kollade närmare och mitt GPS spår ligger våldsamt fel delar turen så inte så konstigt att segmenten missades,

Senast ändrad:

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Strava
Min Srava-app i iPhone har slutat visa kartor i feeden, på vyerna från rundor, för mig såväl som andras. Dubbelklick så kommer kartan upp med segment.

Fler med problemet?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer