Strava

Strava
Även utanför väg? I så fall missar jag någon inställning.
Jag gör väldigt få rutter. Gjorde en förra veckan och då gjorde jag den i view ranger och sen cyklade in den i Strava...
Det är lite sporadiskt. Mesta jag ruttar i strava är väg/grus och eventuellt stigar för att knyta samman grusvägar. Men beteendet är helt klart lite slumpartat. De flesta rutter a-b är inget problem. Det är när man vill in och peta i detalj som är problematiskt för mig

Strava
När man håller muspekaren över linjen så får man en vit punkt, då tänker man bra, då sätter jag en waypoint där. Men då blir det ju en ny målpunkt istället. Klickar jag, håller inne, flyttar hela rutten så den snappar på en anann väg, flyttar tillbaks den till ursprungsläget, då får jag en waypoint. Jag vill ju bara få dit den på första klicket. Använder Chrome på Win10
Jag tyckte jag fick just det. Win10 chrome

EDIT. Ok klickar jag flera ggr får jag nya way points men den senaste är en ny målpunkt.

Ok, jag testar igen om 5 år

Strava
Jag använder Strava mindre och mindre, men en sak som stört mig är att det verkar ha ofantligt svårt att beräkna arbetet när jag vintercyklar på Fatbike. Efter en grymt jobbig runda, så kan "Estimated avg power" ligga på typ 80-85W medan det i verkligheten snarare legat på +200W om jag bedömer ansträngning/puls och validerar med andra wattdata.
Deras estimates är verkligen katastrof sett till hur mycket data de måste ha. Cyklar man t.ex. runt i stan och cykeln är en lvg blir det alltid i underkant, cross något i överkant, MTB helt löjligt högt. Den går uppenbarligen inte på det underlag som används utan tar det som att cross cyklas på äng och MTB i lera...
Helt värdelöst med andra ord. Går köpa 4iiii hollowtech vevarm för $210 (refurbished) + frakt&tull, helt klart värt det. Jag har en som jag flyttar fram och tillbaka mellan lvg och cross.

Med det sagt, är du säker på att fatbiken är konfigurerad i Strava som MTB? Tror aldrig jag sett så låga siffror på min MTB ens när det gått oändligt långsamt i snön.

Strava
Deras estimates är verkligen katastrof sett till hur mycket data de måste ha. Cyklar man t.ex. runt i stan och cykeln är en lvg blir det alltid i underkant, cross något i överkant, MTB helt löjligt högt. Den går uppenbarligen inte på det underlag som används utan tar det som att cross cyklas på äng och MTB i lera...
Helt värdelöst med andra ord. Går köpa 4iiii hollowtech vevarm för $210 (refurbished) + frakt&tull, helt klart värt det. Jag har en som jag flyttar fram och tillbaka mellan lvg och cross.

Med det sagt, är du säker på att fatbiken är konfigurerad i Strava som MTB? Tror aldrig jag sett så låga siffror på min MTB ens när det gått oändligt långsamt i snön.

Japp den är konfigurerad som MTB. Jag tycker också att estimaten är väldigt dåliga med tanke på den mängd data de har. Jag har ju dessutom effektmätare i min LVG och Gravel, så på individnivå så blir det ju direkt och uppenbart väldigt konstiga data. Typ att jag på en runda med fetingen kan ha medelpuls 155 och medeleffekt 85W medan jag på min LVG kan ha samma medelpuls men ligga på +200W.
Jag cyklar ju fatbike nästan uteslutande på vintern och det kan gå väldigt långsamt. Är det löst före så kan jag ligga på 9-10 km/h i snitt och ligga på 150-160 i medelpuls och det är nog så att ju långsammare det går desto lägre effektvärden får jag, även om de passen kan vara väldigt jobbiga och jag erfarenhetsmässigt vet att jag ligger på 200-250W i snitt.
Nu är det inte hela världen men det stör mig lite och estimaten borde kunna vara betydligt noggrannare.

Strava
När man håller muspekaren över linjen så får man en vit punkt, då tänker man bra, då sätter jag en waypoint där. Men då blir det ju en ny målpunkt istället. Klickar jag, håller inne, flyttar hela rutten så den snappar på en anann väg, flyttar tillbaks den till ursprungsläget, då får jag en waypoint. Jag vill ju bara få dit den på första klicket. Använder Chrome på Win10
Ja har du start och slut och klickar någon annanstans så blir det det nya slutet.

Jag brukar välja startpunkt och den punkt som är längst bort på rundan/rutten, och sedan kollar jag om jag är överens om rutten och är jag inte det drar jag den i sidled lite här och där dit jag vill ha den. Ibland räcker det inte att bara dra linjen en gång utan jag kan få justera den delvis både två och tre gånger för att få den färdvägen jag vill ha.

Ibland så sätter jag bara startpunkt och klickar nya waypoints längs den sträcka jag vill färdas. Är det många småvägar omkring där jag vill sätta en waypoint så kan jag behöva zooma in för att få den på "rätt" väg.

Jag har bara gjort rutter för cykel i strava, så jag har aldrig testat något annat, men jag tycker det funkar kanonbra.

Strava
Märkte att tiderna från live-segment på garmin 530 inte stämde med tiderna som sedan syntes på strava. Supporten hade en FAQ där de förklarade att de räknar om alla GPS-filer innan de laddas upp och att därför viss tidsskillnad kan förekomma. Rimligt tänkte jag, men felmarginalen kändes stor.

Jag har nu dubbelloggat några pass på både iPhone och garmin 530. Summan är att det ofta skiljer flera sekunder på tiderna, utan att någon av enheterna är konsekvent snabbare. 1-2s köper jag, men flera ggr sett 3s diff på 30s-segment, och 4s diff på segment strax över minuten. Är strava så här nyckigt i tillförlitlighet, eller går det att ordna med någon inställning?

Strava
Märkte att tiderna från live-segment på garmin 530 inte stämde med tiderna som sedan syntes på strava. Supporten hade en FAQ där de förklarade att de räknar om alla GPS-filer innan de laddas upp och att därför viss tidsskillnad kan förekomma. Rimligt tänkte jag, men felmarginalen kändes stor.

Jag har nu dubbelloggat några pass på både iPhone och garmin 530. Summan är att det ofta skiljer flera sekunder på tiderna, utan att någon av enheterna är konsekvent snabbare. 1-2s köper jag, men flera ggr sett 3s diff på 30s-segment, och 4s diff på segment strax över minuten. Är strava så här nyckigt i tillförlitlighet, eller går det att ordna med någon inställning?

Det här e anledningen att i princip alla så korta segment är helt menlösa.

Strava interpolerar inte utan tar närmaste gps punkt loggad vid segments start o slut. Så, ena enhetens närmaste logpunkt för godkänd segmentstart kan va 30m innan starten medan andra enheten 30m efter starten och likadant vid mål. Hade de använt sig av interpolering mellan två loggade punkter vid start och två vid mål hade man kommit betydligt närmre korrekt resultat men det gör de inte

Strava

Det har inget att göra med Strava utan med GPS-teknologin. Har du träd eller grenar ovanför dig? De blockerar signalen från GPS-satelliterna. Segment som är under 5 minuter långa är nästan meningslösa pga begränsningen i GPS.
Men, vill du verkligen ha KOM, så kör ett kort segment massvis av gånger så kommer det till slut att slumpa sig så att GPS-gudarna ler åt ditt håll och du tar KOM.

Strava
Det har inget att göra med Strava utan med GPS-teknologin. Har du träd eller grenar ovanför dig? De blockerar signalen från GPS-satelliterna. Segment som är under 5 minuter långa är nästan meningslösa pga begränsningen i GPS.
Men, vill du verkligen ha KOM, så kör ett kort segment massvis av gånger så kommer det till slut att slumpa sig så att GPS-gudarna ler åt ditt håll och du tar KOM.
Om det är så Strava gör rent tekniskt så har du en bra poäng. Helt rätt. Samtidigt så blir felmarginalen mindre för längre segment oberoende av det.
Ja min hjärna får det att en felmarginal på 2x uppdateringsfrekvensen är helt rimlig, men ändå onödig med lite enkel programmering. Felmarginal på dubbla det - jag får inte ihop någon rimlig anledning.

Strava
Haha det var det konstigaste jag har läst på hela dagen. Segment under 5 minuter är helt värdelösa? Nää du, nu får du tänka om kring det här.

Edit: Visst kan det skilja sig åt nån sekund 1-2 sekund mellan Strava och Wahoo men oftast är det rätt accurate. Och då har jag en del KOMs.

Ni överdriver kraftigt. Sätt er på Google Maps och mät vet jag, enligt er borde det väl saknas en jäkla massa distans på segmenten.

Senast ändrad:
Strava
Haha det var det sämsta jag har läst på hela dagen. Segment under 5 minuter är helt värdelösa? Nää du, nu får du tänka o´m.

Edit: Visst kan det skilja sig åt nån sekund 1-2 sekund mellan Strava och Wahoo men oftast är det rätt accurate. Och då har jag en del KOMs.

Ni överdriver kraftigt. Sätt er på Google Maps och mät vet jag, enligt er borde det väl saknas en jäkla massa distans på segmenten.
För det första: Ad hominem. Sänk inte nivån på diskussionen, är du snäll. Det är onödigt.

I skogen så har jag segment som jag loggat med både Strava-appen i telefonen och samtidigt min Garmin och då har de ibland skilt upp till 20-25 sekunder. Du får tänka på att det är skillnad ute på en väg där det är fri "sikt" till satelliterna och under träd. Det är inte heller helt ovanligt att ett segment som du har cyklat i skogen ens matchar mellan det du har spelat in och det som ligger på Strava. Därför, om jag är ute på KOM-jakt, så loggar jag alltid med telefonen OCH med Garmin.

Strava
Det räcker ju att jämföra dessa.
C4EE56D0-1BB2-486B-8BF4-24BD43F77E57.jpeg
F97A2DEB-3AA0-4416-9783-E18C60132EF1.png

Strava
För det första: Ad hominem. Sänk inte nivån på diskussionen, är du snäll. Det är onödigt.

I skogen så har jag segment som jag loggat med både Strava-appen i telefonen och samtidigt min Garmin och då har de ibland skilt upp till 20-25 sekunder. Du får tänka på att det är skillnad ute på en väg där det är fri "sikt" till satelliterna och under träd. Det är inte heller helt ovanligt att ett segment som du har cyklat i skogen ens matchar mellan det du har spelat in och det som ligger på Strava. Därför, om jag är ute på KOM-jakt, så loggar jag alltid med telefonen OCH med Garmin.
Jaa men "alla segment under 5 min nästan helt värdelösa" eller vad exakt du skrev. Så kan du ju inte säga utan att jag utbrister något extremt. Det är ju en extremt konstig åsikt. Du menar alltså att GPS är så kass att du kan cykla flera km och det är ren lottning? Skulle det varit tidigt 90-tal kunde jag hållt med.

Jag är en riktigt snaskig KOM-hunter och jag kör alltid med Strava app för att se om kan rulla hem med KOMet i fickan eller om jag måste köra om och hittills har jag aldrig blivit blåst på segment med mer än enstaka sekunder. 1,2,3 sekunder

Edit: Jag tar avstånd ifrån min hätska ton i tråden. Men jag reagerade väldigt starkt för om det ni säger stämmer skulle GPS inte funkat överhuvudtaget, det är ett system som används seriöst av oerhört många och en sådan felmarginal som ni påstår finns skulle helt enkelt inte funkat.

Senast ändrad:
Strava
Jaa men "alla segment under 5 min nästan helt värdelösa" eller vad exakt du skrev. Så kan du ju inte säga utan att jag utbrister något extremt. Det är ju en extremt konstig åsikt. Du menar alltså att GPS är så kass att du kan cykla flera km och det är ren lottning? Skulle det varit tidigt 90-tal kunde jag hållt med.
—/-:;:-//—-
det är ett system som används seriöst av oerhört många och en sådan felmarginal som ni påstår finns skulle helt enkelt inte funkat.
Fast det du blir upprörd över är att GPSen inte funkar speciellt bra i skogen.

Du får nog läsa på hur en GPS fungerar, Efter du gjort det så ska du se att det blir en bättre lördagskväll

Strava
Jag har en rätt bra tid på ett segment i skog där mottagningen var så kass att mitt spår missade riktiga starten, men träffade den efter första switchbacken. Det tjänade jag 10-20 sekunder på ?

Strava
Så vissa loggar alltså med dubbla enheter och tar den versionen som kapat bort flest sekunder på segmenten?

Inte för att jag inte visste det (vissa klockor och framförallt telefoner loggar ju svepande s-kurvor som raka linjer), men att faktiskt säga att man gör så rakt ut sätter ju fingret på vilken sorts "tävling" man är med i..

Strava
Så vissa loggar alltså med dubbla enheter och tar den versionen som kapat bort flest sekunder på segmenten?

Inte för att jag inte visste det (vissa klockor och framförallt telefoner loggar ju svepande s-kurvor som raka linjer), men att faktiskt säga att man gör så rakt ut sätter ju fingret på vilken sorts "tävling" man är med i..
Jag tar upp med Strava app och ser var jag hamnar. Ska säga att det är väldigt sällan Wahoo ger mig snabbare tid, är oftare Strava som är snabbare. Jag är inte så besatt att jag kan alla leaderboards och vilken tid som är KOM. Så om Wahoo säger "KOM" kan det ju vara ett delat KOM eller ett KOM med 1 sekund. Då kör jag om.

Sedan laddar jag alltid upp Wahoo i slutänden. Så om jag får KOM på strava så vaskar jag det om Wahoo säger annorlunda.

Strava
GPS är ju inte riktigt byggt för tidtagning på korta segment. Vet inte hur uppdaterad texten på länken nedan är men 4.9m x2 blir ju även i fri sikt en ganska stor felmarginal på ett kort segment. Men duger ju bra för navigering och positionering på en karta.

Min ganska dyra Garmin-klocka sänker min/km-tiden med 30s när jag springer in i skog efter att ha sprungit över en öppen yta. Händer konsekvent varje varv på min intervall-runda.

For example, GPS-enabled smartphones are typically accurate to within a 4.9 m (16 ft.) radius under open sky. However, their accuracy worsens near buildings, bridges, and trees.

Strava
Är det någon mer än mig som har problem med att hitta vettiga färger på cyklat spår, egen heatmap och global heatmap? Rött, orange flyter ju ihop och likaså deras blå och grönblå, speciellt när själva kartan också är grön.
Nja, det där borde dom göra lite bättre.

Strava
Strava
Finns det något sätt att köpa ny prenumeration innan den gamla går ut? Lyckades inte googla något vettigt. De har kampanj med 12+2 månader nu samt att jag tänkte bränna sista av friskvårdsbidraget

Strava
På webben under My account hittar jag förlängningsmöjlighet. Vad är det för promokod som ger 12+2?
Det var ingen promokod utan en reklambanner här på happyride men nu har jag inte fått upp den igen och tänkte inte på att spara URLen. En promokod kan man ju mata in men någon förlängningsmöjlighet har inte jag. Det kanske beror på om man prenumerar år/månadsvis eller betalat på webben/google play/appstore. Detta har jag

1669798025832.png

Strava
Det var ingen promokod utan en reklambanner här på happyride men nu har jag inte fått upp den igen och tänkte inte på att spara URLen. En promokod kan man ju mata in men någon förlängningsmöjlighet har inte jag. Det kanske beror på om man prenumerar år/månadsvis eller betalat på webben/google play/appstore. Detta har jag

Visa bilaga 596102
Så här ser det ut hos mig. Men jag har iofs. också sagt upp den automatiska prenumenationsförlängningen i somras, och får se om jag förlänger igen när det närmar sig nästa sommar.
1669800760950.png

Tillbaka
Topp