Mathias skrev:
-------------------------------------------------------
> Bladin skrev:
>
> > Påskkärring är väl ett nedsättande ord om
> > vilken kvinna som helst hoppas jag du tycker?
>
> Ja, hurså? Men nu var det just muslimska han
> menade så jag förstår inte syftet med frågan?
"han" menade?
Jag har aldrig hört att "påskkärring" skulle vara ett skällsord och kan inte heller se hur man skulle tolka det rasistiskt om man sa det till en muslimsk kvinna. Oförskämt ja, men inte mer oförskämt än att säga det till någon kvinna.
Är "påskkärring" ett negativt laddat ord mot utländska kvinnor uppe i Sthlm?
Syftet med denhär tråden var inte att skapa debatt om fördomar eller rasism utan uppmärksamma på något jag ansåg lurigt och förhoppningsvis återförena ägare och cykel i slutändan.
Jag borde med facit i hand inte skrivit nysvensk utan hittat ett neutralt ord, ex smågangster eller förortsbus.
Plumse:
"Tvärtom! Det är i allra högsta grad relevant att nämna etnicitet i första inlägget eftersom det låg till grund till inlägget från första början. Senare visade det sig vara sant att cykeln var stulen och en ursäkt är därför på sin plats från de som kritiserade trådskaparens goda personkännedom och tillförlitliga magkänsla."
Läs om och läs rätt! Hela situationen var fishy. Att killen var invandrare låg inte till grund för min misstanke. Att killen var smågangster/förortsbus, att cykeln var byggd från ram med "ovanliga" komponenter, att den var något relativt ovanligt som SS, att han pratade lågmält med två ev spekulanter, att han befann sig på opaltorget och själv inte verkade ha full koll på vad han trampade omkring på. Det låg till grund för misstanken och inlägget, vilket också innebär att tråden hade blivit till oavsett hudfärg.
Hade jag vart fördomsfull mot invandrare generellt hade jag postat trådar varje dag med diverse invandrare på cyklar och för de som vill roa sig med sökfunktionen kan de ju faktiskt se att så inte är fallet.