Stulen dirthoj sedd på Opaltorget (gbg)

Timothy skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har inga fördommar men...
>
> Alla föraktar vi fördomar, men alla bär vi på
> dem.
> -Herbert Spencer
>
> Många människor tror att de tänker när de bara
> arrangerar om sina fördomar.
> -William James
>
> Den farligaste av våra fördomar: tron att vi
> inte har några.
> -Veikko A. Koskenniemi

Och själv tycker du att...?

Crazy Chester skrev:
> Och själv tycker du att...?

Att Herbert Spencer,William James och Veikko A. Koskenniemi har en poäng.

Jag tänkte precis som du och regareade på hur hur trådskaparen formulerade sig. Jag tror mig veta hur folk som börjar en mening med "jag är inte rasist men..." är, men det är bara baserat på mina fördomar. Jag har inte en jävla aning egentligen... Man måste kämpa med sina fördomar och generaliseringar.

Förresten tänkte jag dra till med att jag är invandrare men det är jag tydligen inte enligt wikipedia, men min morsa är det trots att hon bott i sverige sen hon var två år.

Timothy skrev:
>
> dem.
> -Herbert Spencer
>
> -William James
>
> inte har några.
> -Veikko A. Koskenniemi

+1

Alla har fördomar av något slag! Frugan har blivit av med två cyklar på mindre än ett år och jag tänkte direkt att det kunde ha med de ungdomar med utländsk härkomst att göra som drog runt på sina halvtrasiga mopeder och halvtrasiga moderna damcyklar, satt i vår trappuppgång och såg läskiga ut. Kan ha varit dom, men det är mest trist att dom inte har hittat något roligare och meningsfullt att göra, men det kanske deras föräldrar skiter i, vad vet jag.
Men efter en tidigare tråd här på happy så där en fastighetsskötare snodde cyklar så blev jag nästan fördomsfull mot en av våra fastighetsskötare och har fått för mig att det kan vara han.

Det var en kille som växt upp där vi bor (sunkigt skulle många säga men inte han) som tyckte att det var samma skit i det "finare" område utanför stan där han bor nu dvs bortskämda skitungar som också beter sig hur fan som helst och säkerligen kan låna pappas bultsax och klippa upp lås med!

I högstadiet hade vi en skinnskalle i klassen som kom från en skinnskalle familj och dom verkade inte direkt ärliga fast dom var helsvenska.

Iaf så blir jag lika trevligt bemött av invandrare och ursvenskar i våran trappuppgång, dvs de få som ens hälsar!

Chalmerister är på tapeten, är dom inte nakna har dom overall. Fulla är dom också, för att inte tala om hur sexistiska dom är. :O
3653298463.jpg

Börjar bli lite tröttsamt nu.

Min magkänsla hade rätt, cykeln var stulen och med lite tur kanske Oskars grabb kan få tillbaka den. Håller tummarna och hjälper självklart till om polisen vill ha info.

En sak står ju klart iaf, Crazy Chester och Mathias lär ju inte komma in med tips på stulna cyklar. De hade förmodligen inte ens lyft på ögonbrynen om en elefant sprungit ut från Swedbank iförd rånarluva och med $$-säckar på axeln. Det hade ju vart fördomsfullt mot stressade elefanter som snabbt behöver sina likvida medel och dessutom fryser om huvudet.

Dewil möter anklagelser om fördomar genom att projicera ännu mer fördomar.

Tumregel: säger nån: "jag är inte rasist, men.." så är de rasister.

Tur att ingen ser att jag är andra generationens invandrare, då hade jag kanske blivit anklagad för massor.

Dewil skrev:
> Börjar bli lite tröttsamt nu.
>
> Min magkänsla hade rätt, cykeln var stulen och
> med lite tur kanske Oskars grabb kan få tillbaka
> den. Håller tummarna och hjälper självklart
> till om polisen vill ha info.
>
> En sak står ju klart iaf, Crazy Chester och
> Mathias lär ju inte komma in med tips på stulna
> cyklar. De hade förmodligen inte ens lyft på
> ögonbrynen om en elefant sprungit ut från
> Swedbank iförd rånarluva och med $$-säckar på
> axeln. Det hade ju vart fördomsfullt mot
> stressade elefanter som snabbt behöver sina
> likvida medel och dessutom fryser om huvudet.

+ 1

geologen skrev:
> Det som blev fel var att trådskaparen blandade in
> etnicitet, vilket var helt irrelevant för
> diskussionen.

Tvärtom! Det är i allra högsta grad relevant att nämna etnicitet i första inlägget eftersom det låg till grund till inlägget från första början. Senare visade det sig vara sant att cykeln var stulen och en ursäkt är därför på sin plats från de som kritiserade trådskaparens goda personkännedom och tillförlitliga magkänsla.

plumse skrev:
> en ursäkt är därför på
> sin plats från de som kritiserade trådskaparens
> goda personkännedom och tillförlitliga
> magkänsla.
>
>______________________________________
>Ironi gör sig bäst på nätet

Timothy skrev:
>
> dem.
> -Herbert Spencer
>
> -William James
>
> inte har några.
> -Veikko A. Koskenniemi

"Det är inga fördommar om det är sant det man säger"
-Harri Manni

;)

Men...
Om de här ynglingarna inte hade varit bruna utan vita så tror/hoppas jag att Dewil hade sett att det var något mysko på gång trots allt...

Dewil sammanfattar det själv, förövaren avslöjade sig själv och hade gjort det även om det hade varit en svenne:

"cyklar omkring och försöker wheela med hjälp av kompet från framgaffeln på en dyr singlespeed-cykel
med handplockade komponenter"

Edit: Mårten precis vad jag menar!

Senast redigerad av en moderator:
Fikasvettot skrev:

>
> Tumregel: säger nån: "jag är inte rasist,
> men.." så är de rasister.
>

Jag har tamigfan aldrig varit med om att ovanstående inte stämmer.

Men diskussionen är alltför komplex för att ta på internet därför håller jag käften men min åsikt i frågan borde vara känd. Snart kommer väl trynena fram och grymtar "kulturberikare" med, skönt på något sätt ändå med folk som outar sig själv.

Atlas skrev:
> Fikasvettot skrev:
> --------------------------------------------------
> >
> > Tumregel: säger nån: "jag är inte rasist,
> > men.." så är de rasister.
> >
>
> Jag har tamigfan aldrig varit med om att
> ovanstående inte stämmer.

+1

> Men diskussionen är alltför komplex för att ta
> på internet därför håller jag käften men min
> åsikt i frågan borde vara känd. Snart kommer
> väl trynena fram och grymtar "kulturberikare"
> med, skönt på något sätt ändå med folk som
> outar sig själv.

+1

Dewil skrev:

> En sak står ju klart iaf, Crazy Chester och
> Mathias lär ju inte komma in med tips på stulna
> cyklar.

Jo. Men inlägget som jag i så fall hade författat på happy hade inte varit genomsyrat av förtäckta och unkna åsikter. Självklart är det jättebra att du (förmodligen) har spårat upp en snodd cykel, men jag tror att du lurar dig själv om du vill göra gällande att du inte hade misstänkt nåt även om grabben på cykeln hade varit svensk. För, som andra redan har pekat ut, enligt dig själv var det ju flera andra saker som gjorde dig misstänksam.

jag är inte rasist...men nationaldemokrater är det!

se där! hoppa på mig nu! jag har nämligen inte fått min dos av politisk korrekthet.

Jag är fördomsfull, precis som alla andra. Även Atlas är fördomsfull vilket han bevisar ovan. Genom egna studier drar han slutsatser om andra han inte träffat. Om inte det är en fördom vet jag inte vad det är.
Men fördomar och rasism är inte problemet. Det är hur man agerar på dem som är problemet.
Om en rasist tar tag i "problemet" är det precis lika fel som att andra via t.ex lagstiftning försöker förbjuda en åsikt.
Det är helt omöjligt att en åsikt är felaktig. Däremot kan grunden till åsikten ifrågasättas i många fall. Ibland kan en åsikt ändras efter en särskådning, men åsikten kan även befästas alldeles oavsett om åsikten är "felaktig" enligt gällande norm.

Jag konstaterar att alla som klagar över de andra som är så jobbigt "politiskt korrekta" att de bara ser det som en intäkt att få ösa ur sin bytta med fördomar och unkna åsikter helt ohämmat. Visst, det vill jag också göra ibland men då brukar jag tänka efter hur mycket det är baserat på mina egna erfarenheter och vad som är hörsägen eller helt enkelt något jag bara tror. Många är så säkra på sin tro så de Vet.

Om en invandrare beter sig illa bekräftar det alla fördomar - om en invandrare beter sig bra är han fortfarande misstänkt. Så är inte fallet med oss svenskar, tänk vad jobbigt det skulle vara va'?

Som skrivits ett antal gånger - riktiga problemet är ju att en grabb glider omkring på en med största sannolikhet stulen cykel och eventullt försöker kränga den! Hur han ser ut kan ju vara bra om man skall identifiera honom men eventuella värderingar kan man hålla för sig själv. "White Trash" eller "nysvensk" är ganska trubbiga beskrivningar - finns bättre.

De flesta känner nog på sig om det är nåt som inte stämmer - om jag skulle se någon i jeans glida omkring på en fin De Rosa med vanliga standardpedaler skulle jag bli rejält tveksam till om han är den rätte ägaren till exempel.

Alla som snor cyklar är mina fiender - oberoende av etnicitet

Timothy skrev:

> "cyklar omkring och försöker wheela med hjälp
> av kompet från framgaffeln på en dyr
> singlespeed-cykel
> med handplockade komponenter"
>

Sh*t, exakt vad jag gör men min cykel. Den är dock inte dyr. Och jag har kvitton!!!

Ola skrev:
> Timothy skrev:
> -----
>
> > "cyklar omkring och försöker wheela med
> hjälp
> > av kompet från framgaffeln på en dyr
> > singlespeed-cykel
> > med handplockade komponenter"
> >
>
> Sh*t, exakt vad jag gör men min cykel. Den är
> dock inte dyr. Och jag har kvitton!!!

Var inte orolig Ola, du kommer inte bli konfronterad för du är finne och har kniv

Mathias skrev:

>
> Om en invandrare beter sig illa bekräftar det
> alla fördomar - om en invandrare beter sig bra
> är han fortfarande misstänkt. Så är inte
> fallet med oss svenskar, tänk vad jobbigt det
> skulle vara va'?

Skaplig fördom!!

Om man ser en pojke i ett äppleträd ska man inte misstänka att han knycker äpplen utan istället utgå från att han tagit sig upp för att binda fast ett äpple som lossnat.

Senast redigerad av en moderator:
Är det bara i sverige som det är värre att folk tror att man är rasist än att man faktiskt är rasist?

Visst finns det människor med fördomar men att kalla dessa för rasister är väl att dra tåget lite väl långt in på bangården.

Rasism är en indelning av människor i ett hierarkiskt system av raser, där vissa raser ibland tillskrivs moralisk rätt att härska över andra.

En fördom är ett förutfattat antagande om någon eller något, grundat på tillämpning av en stereotyp uppfattning om en grupp som den eller det som är föremål för fördomen anses tillhöra.

Tage Danielsson, alltid aktuell, bara att byta ut årtalet./J

"Efter sin betraktelse över tillståndet i Sverige 1984 ville han inte kalla sig "någonting som slutar på ist, utom humanist och cyklist"

Jag vill inte verka fördomsfull, men alla cyklister är faktiskt idioter. Det finns det statistik på.

JT skrev:
> Är det bara i sverige som det är värre att folk
> tror att man är rasist än att man faktiskt är
> rasist?

Jajjamensan och det väl tyvärr en del av orsaken till SD´s stora framgångar eftersom ingen annan ens kan diskutera saken utan att det till blir till pajkastning om rasism.

Samma hände i Danmark för 10 år sedan, inga partier ville samarbeta med Danskt Folkeparti... idag är de vågmästare och alla slickar deras röv höger såväl som vänster. Kan vi inte politiskt diskutera de problem vi har i samhället får vi samma politiska röra här tror jag.

Scott tokig skrev:
> JT skrev:
> -----
> > Är det bara i sverige som det är värre att
> folk
> > tror att man är rasist än att man faktiskt
> är
> > rasist?
>
> Jajjamensan och det väl tyvärr en del av orsaken
> till SD´s stora framgångar eftersom ingen annan
> ens kan diskutera saken utan att det till blir
> till pajkastning om rasism.
>
> Samma hände i Danmark för 10 år sedan, inga
> partier ville samarbeta med Danskt Folkeparti...
> idag är de vågmästare och alla slickar deras
> röv höger såväl som vänster. Kan vi inte
> politiskt diskutera de problem vi har i samhället
> får vi samma politiska röra här tror jag.

+1 Bra sagt

Ursprunligen så var det alltså så att jag kritiserade att det första inlägget i den här tråden hade en raljant ton mot invandrare (eller nysvenskar som det stod). Trådskaparen hävdade sen att påskkärring inte är ett nedsättande uttryck om muslimska kvinnor. Men ni kan ju fortsätta diskussionen om PK eller inte PK och lufta era aversioner mot invandrare och invandring så kanske SD förhoppningsvis inte vinner valet.

Ha det gott.

Mathias skrev:
> Ursprunligen så var det alltså så att jag
> kritiserade att det första inlägget i den här
> tråden hade en raljant ton mot invandrare (eller
> nysvenskar som det stod). Trådskaparen hävdade
> sen att påskkärring inte är ett nedsättande
> uttryck om muslimska kvinnor. Men ni kan ju
> fortsätta diskussionen om PK eller inte PK och
> lufta era aversioner mot invandrare och invandring
> så kanske SD förhoppningsvis inte vinner valet.
>
> Ha det gott.

Påskkärring är väl ett nedsättande ord om vilken kvinna som helst hoppas jag du tycker?

Man ser det man vill se antar jag. Diskussion och öppenhet måste vara en bra sak, fram med byken i ljuset så att det inte bara blir pk av allt.

Bladin skrev:

> Påskkärring är väl ett nedsättande ord om
> vilken kvinna som helst hoppas jag du tycker?

Ja, hurså? Men nu var det just muslimska han menade så jag förstår inte syftet med frågan?

Mathias skrev:
> Bladin skrev:
>
> > Påskkärring är väl ett nedsättande ord om
> > vilken kvinna som helst hoppas jag du tycker?
>
> Ja, hurså? Men nu var det just muslimska han
> menade så jag förstår inte syftet med frågan?

"han" menade?

Jag har aldrig hört att "påskkärring" skulle vara ett skällsord och kan inte heller se hur man skulle tolka det rasistiskt om man sa det till en muslimsk kvinna. Oförskämt ja, men inte mer oförskämt än att säga det till någon kvinna.
Är "påskkärring" ett negativt laddat ord mot utländska kvinnor uppe i Sthlm?

Syftet med denhär tråden var inte att skapa debatt om fördomar eller rasism utan uppmärksamma på något jag ansåg lurigt och förhoppningsvis återförena ägare och cykel i slutändan.
Jag borde med facit i hand inte skrivit nysvensk utan hittat ett neutralt ord, ex smågangster eller förortsbus.

Plumse:
"Tvärtom! Det är i allra högsta grad relevant att nämna etnicitet i första inlägget eftersom det låg till grund till inlägget från första början. Senare visade det sig vara sant att cykeln var stulen och en ursäkt är därför på sin plats från de som kritiserade trådskaparens goda personkännedom och tillförlitliga magkänsla."

Läs om och läs rätt! Hela situationen var fishy. Att killen var invandrare låg inte till grund för min misstanke. Att killen var smågangster/förortsbus, att cykeln var byggd från ram med "ovanliga" komponenter, att den var något relativt ovanligt som SS, att han pratade lågmält med två ev spekulanter, att han befann sig på opaltorget och själv inte verkade ha full koll på vad han trampade omkring på. Det låg till grund för misstanken och inlägget, vilket också innebär att tråden hade blivit till oavsett hudfärg.

Hade jag vart fördomsfull mot invandrare generellt hade jag postat trådar varje dag med diverse invandrare på cyklar och för de som vill roa sig med sökfunktionen kan de ju faktiskt se att så inte är fallet.

plumse skrev:

>
> Var inte orolig Ola, du kommer inte bli
> konfronterad för du är finne och har kniv

Hoho, det måste vara pga kniven alla gissar mitt ursprung.

Dewil skrev:
> Läs om och läs rätt! Hela situationen var
> fishy. + massa text

Ok, my bad! Kul tråd dock =)

Mathias skrev:
> Bladin skrev:
>
> > Påskkärring är väl ett nedsättande ord om
> > vilken kvinna som helst hoppas jag du tycker?
>
> Ja, hurså? Men nu var det just muslimska han
> menade så jag förstår inte syftet med frågan?

Jag tror Dewil fick med vad jag menade ovan.
Varför skulle det vara mer hemskt att en muslimsk kvinna blev kallad "påskkärring" än en svensk kristen kvinna?

Tillbaka
Topp