stulen Kona i lund

stulen Kona i lund
Eftersom annonsen är borttagen ...

sshot1rh5.png

stulen Kona i lund
Men om man vet att cyklen är stulen, hur kan man då köpa tillbaka den?
Uppmuntrar polisen verkligen en till att köpa stöldgods? ;)
Snyggt om cuboid åker fast istället.

stulen Kona i lund
Kanske ringa polisen och säga att dom inte behöver lägga ner mer tid på fallet då du fått tag på ett vapen och nu kan fixa tillbaka cykeln själv? ;)

Då kanske det börjar hända saker!! Bra med tidningsartikeln!

stulen Kona i lund
Men du har inte fått tillbaka din cykel alltså? Vad skulle du göra på blocklet och varnings text? Förstog inte riktigt?

Obehagligt att snubben bor i närområdet. Förstår din ståndpunkt och respekterar ditt handlande.

Hoppas verkligen du får se din hoj igen, Det är verkligen som någon snor en förlängning av sin kropp när man anpassat cykeln efter sig.

Håller tummen!

Patrik

stulen Kona i lund
Han har inte fått tillbaka sin cykel. Om annonsen fortfarande funnits kvar så hade man kunnat lägga in en exakt likadan med samma pris fast med varningstext att den är stulen.

stulen Kona i lund
Fan va sur jag blir. Detta visar bara att om man följer lagens långa arm så blir man ett offer till slut. Förtroendet för kling och klang (staten ger direktiven) har inte varit stort innan detta.....

Trist! Trodde vi skulle få en till solskens historia som med den stulna hojjen på SSWC.

Kuken också!

stulen Kona i lund
Jag har fått kontaktuppgifter till köparen av cykeln som handlade i god tro, så med största sannolikhet kan jag få tillbaka cykeln kanske redan i kväll.

stulen Kona i lund
Är den såld till någon? Fan vilken tur att du fick tag på honom. Kan du få hjälp av försäkringsbolaget här? 3500:- är ju borta och vem ska stå för detta?

stulen Kona i lund
Bra, men då får du lösa ut den av honom eller?
Bättre än inget men det som stör är ju att skurken går fri när polisen hade gratisupplägg.

/Johan

stulen Kona i lund
cuboid_jobbet skrev:

< Jag har fått kontaktuppgifter till köparen av cykeln som handlade i god tro, så med största
< sannolikhet kan jag få tillbaka cykeln kanske redan i kväll.

I god tro begreppet gäller inte längre, har man köpt något utan att kontrollera att det inte är stulet så har man inte rätt att behålla detta. Möjligtvis kan man även bli anklagad för häleribrott.

Edit: Snyggade till citeringen :)

Senast redigerad av en moderator:
stulen Kona i lund
cuboid_jobbet skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har fått kontaktuppgifter till köparen av
> cykeln som handlade i god tro...

Det där med god tro är väl numera avskaffat och köparen har har ingen rätt till cykeln om du kan bevisa att det är din.

edit: jag var visst långsammare men jag hade snyggare citering :)

stulen Kona i lund
Ja, nu är ju godtrosförvärv avskaffat så det vill till att man kollar upp grejorna innan man köper. Risken är att hojen får tillbringa en tid hos polisen tills tvisten är avklarad, men cuboid ska *inte* behöva betala något för att få tillbaks sin egen hoj.

stulen Kona i lund
Nja, jag tror inte att cykeln behöver lösas ut, god tro-begreppet är ju avskaffat eller förändrat på något sätt. Så Cuboid ska kunna få tillbaka sin egendom utan att behöva betala för den. Men även jag blir förbannad när polisen vägrar agera trots att de har allt serverat på silverfat. Hur många minuter hade det egentligen tagit av en eller ett par polisers tid om de valt att agera i det här fallet? Istället väljer de att köra den vanliga visan om att de inte kan eller får (läs: vill) ingripa, eftersom det är så ocoolt med cykelstölder. Med resultat att folks redan låga förtroende för den svenska polisen sjunker ytterligare.

stulen Kona i lund
med god tro menade jag mer att han är en ärlig kille som vill hjälpa mig att få tillbaka cykeln.

stulen Kona i lund
Bra om du får tillbaka din cykel.
Synd bara om personen som trodde han/hon gjorde ett jätteklipp och blir av med sina 3500 som tjuven nu tjänade på att vara just, tjuv. För inte lär väl det hända något med tjuven?

Nu kan ju personen som köpte cykeln ha fattat att den var stulen och då får han ju skylla sig själv.

stulen Kona i lund
Gött att det verkar lösa sig!! men lika sorgligt att inte ***huvet som tog den får någon som helst smärta av det hela.
Jobbar ju i närheten av "häleriplatsen" så man får väl hålla koll vid övergångställena och sikta med huvkråkan :-)

stulen Kona i lund
Om killen som köpte cykeln kan identifiera säljaren kan han stämma honom på köpesumman. 3500 är förmodligen ett pris som gör att det inte blir frågan om häleri för honom eftersom det inte är uppenbart lågt.

stulen Kona i lund
Jahapp, det var ju skönt att det verkar lösa sig. Men skulle det bli så att tjuven går fri så tycker jag att vi tar saken i egna händer och gör livet surt för honom. Köparen måste ju veta var han bor, och är det här i närheten så vet jag många lagliga sätt att göra livet svårt för honom. Jag är glad att det är på väg att lösa sig, men samtidigt är jag så jävla uppretad över hur polisen har skött det!
När min frus cykel blev stulen i Malmö ringde hon också polisen som gav samma besked, att dom inte letade aktivt. Då gapade och skrek hon och påpekade att hon minsann skulle ta saken i egna händer varpå svaret blev att det fick man absolut inte göra. Skulle hon få syn på sin cykel så skulle hon ringa 112, vilket alltid är fallet vid pågående brott, så skulle dom komma och hjälpa henne hämta den. Det blev dock aldrig av.

Fortsätt hålla oss uppdaterade.

stulen Kona i lund
Så bra, att det tycks finnas potential för en grundlurad cykelköpare, som kanske även han/hon finner det mödan värt att peka ut säljaren/hälaren och medverka till köpet reklameras på lämpligt vis hos denne.

Polisen tycks ju ha fullt upp med att beivra allehanda allvarliga brott såsom cyklister som ej sätter ned foten vid stopplikt, vittja hastighetskameror ute på landsvägarna m m, så risken för att de ska ha synpunkter på reklamationsprinciperna torde vara obefintliga.

Sensmoral. Varje inkompetent och/eller odemokratiskt prioriterande poliskår hyser frökapseln till ett medborgargarde. Synd men sant.

stulen Kona i lund
Det värsta är att allt hade varit uppklarat om polisen agerat från början. Nu är allt mycket, mycket krångligare. Fler parter inblandade, fler brott (det är väl fortfarnade förbjudet att sälja stöldgods?) begånga, mer meck för försäkringsbolag etc.

Om polsen hade gjort nått från början hade samhället som helhet tjänat månfalt på det hela. Ett klassiskt fall av när dumsnålhet genererar större kostnader.

Ska man skratta, gråta eller bara beväpna sig?

stulen Kona i lund
Hur många kan avgöra om en cykel är värd 3500:- eller ej? Jag menar att i så fall så skulle skitcyklar inte säljas överhuvudtaget. Klart att man kan köpa en beg. cykel för 3500:- utan att någon ringklocka ringer. Tror att många tycker att det är rätt så mycket pengar för en beg MTB.
Sen vet jag inte vad som krävs för att man ska köpa något utan att riskera att åka fast för häleri.
Det är väl inte orimligt att kvitto saknas? Har ett gäng ospecifiserade kvitton på min ihopplockade cykel.

En annan sak. Det här med polisen. Dom säger att dom inte får syssla med brottsprovokation. Men behöver dom det då? En cykel är stulen och säljs på Blocket. Vad mer behöver dom? Det är ju bara att plocka in under förutsättning att han lagt ut annonsen hemma.

Han sålde tydligen utanför sitt hem så ingen vet väl var han bor.

stulen Kona i lund
Fy fan va lack man blir när man läser sånt här...
Hoppas att du får tillbaks din Kona o att tjuv-conny åker dit.

Undar hur polisen resonerar när de läser expressens artikel... vore kul att höra.
Det är ju för fan bara åka dit o slå in dörren o prygla upp fanskapet... Skicka dit en piket styrka...

stulen Kona i lund
"Undar hur polisen resonerar när de läser expressens artikel... vore kul att höra. "

dom e nog så vana vid det. sparar tidningsurklipp o skrattar åt oss på polisfester o så, sen går dom ner i källaren o kör omkring i garaget på stulna cyklar som dom "inte kunnat återta" o skrattar ännu mer:(

När ska skattepengarna betala för nåt vettigt?

stulen Kona i lund
Det är inte polisens fel när det bestämms vad man ska läggas resurser på. Det är inte akut personalens fel att du får vänta i 6 timmar på akuten med bruten arm.

stulen Kona i lund
Jilster skrev:
> Det är inte polisens fel när det bestämms vad man ska läggas resurser på.

Det där är inte helt sant. Polisen har frihet att avgöra vad som ska prioriteras för tillfället, och en anledning till att just den här typen av "småbrott" inte tas på allvar är att många enskilda poliser tycker att det är ocoolt att lägga tid på sådant. Det finns gott om machoattityder inom den svenska poliskåren (alla poliskårer, antagligen), och det är bra mycket häftigare att jaga ikapp ett par fjortisar på trimmad moppe än att lugnt och civiliserat ta tillbaka någons stulna - om än dyra - cykel.

stulen Kona i lund
Inte tror jag att den enskillda polisen bestämmer över vad som är prioriterings områden. Det kommer uppifrån ledningsgrupper. Ser en överbelamrad poliskår en möjlighet att "slippa" en viss typ av brott så lär de ta chansen.

stulen Kona i lund
Cuboid,

Kontaktade du Blocket och bad dom ta bort annonsen ?
Det kan man göra här:
http://www3.blocket.se/cgi-bin/hjalp?cmd=faq_abuse&caller=shl_s&l=0&city=0

Tycker Blocket borde highlighta det här problemet lite bättre. I dag får man gå via länken säkerhetscenter och sedan allmäna råd. Länken Säkerhetscenter är skriven med så litet typsnitt att den knappt syns. Svagt !

På Happys eget annonsforum står det inget heller så vitt jag kan se.

/Henrik

stulen Kona i lund
Jag köpte cykeln som en present till min farsa som ska börja cykla lite. Magnus Arvidsson som kallar mig oärlig får gärna be cupoid om numret och ringa mig och diskutera det hela. Anledningen till varför det var Singular som PM:ade cupoid, var därför att jag bad honom eftersom jag ej kunde komma åt forumet igår/natt. Någon som har synpunkter, kontakta mig, cupoid har numret.

stulen Kona i lund
köpare: Du träffade också killen utanför sitt hem och har alltså ingen aning om var han bor?

Själv så besitter jag inga stora kunskaper angående sakers egentliga priser och skulle förmodligen tacka nej till cyklen pga knölig sadel eller nått.

stulen Kona i lund
Jag har en idé om vart killen bor eftersom jag köpte den där. Men det där tar jag med cupoid när han ringer mig.

stulen Kona i lund
köpare skrev:
> Jag har en idé om vart killen bor eftersom jag
> köpte den där. Men det där tar jag med cupoid
> när han ringer mig.

Det gör du rätt i. Angår inte mig det minsta. BTW, ringklockan funkar kanske inte. Så om ni kommer med polisen, knacka först. Även om han är tjuv (vilket han kanske inte är) så behöver man inte slå in dörren. Tänk på grannarna.
Nä, måste städa nu. Skulle komma gäster sen (kanske).

Tillbaka
Topp