stulen Kona i lund

stulen Kona i lund
Jag har följt tråden med stort intresse, dels för att det sker för mig lokalt samt att det är extraordinärt att objektet ställs ut i annons i stort sätt omgående.
köpare: Jag tycker det är bra att du träder fram här på Happy.
Vad jag inte kan förstå, oavsett cykelkunskaper, är att du inte misstänkte att allt inte stod rätt till.
Om jag själv skall köpa en kapitalvara, undersöker jag på nätet om den är prisvärd. Här skiljer priset sig så mycket att man bör vara försiktig.
När sedan varumärket är felstavat och inget intresse finns att presentera övriga komponenter tycker jag att misstänksamheten borde krypa fram.

//Martin

http://www.cykelforum.se

stulen Kona i lund
Tycker faktiskt det du skriver är lite orättvist, det finns många som har cyklar kanske t.o.m. i andra hand som inte bryr sig så mycket om komponenter bara den är snygg ( sett mycket värre exempel än detta) som annonserar på ett för oss konstigt sätt, sen att priset skulle vara så fantastiskt så att man skulle reagera bara för det tycker jag är BS, killen kör med att han ska flytta och bara vill ha sålt att då ta en 3-4 del av eventuella värdet ser inte jag som konstigt alls.

Det är klart nu i efterhand ser det märkligt ut när man läser det men hade jag sett annonsen innan och inte läst på happy så hade nog jag också ringt på den och förmodligen även gjort affär med tanken "min vinst att killen ska flytta och behöver stålar".

Martin O skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad jag inte kan förstå, oavsett cykelkunskaper,
> är att du inte misstänkte att allt inte stod
> rätt till.
> Om jag själv skall köpa en kapitalvara,
> undersöker jag på nätet om den är prisvärd.
> Här skiljer priset sig så mycket att man bör
> vara försiktig.
> När sedan varumärket är felstavat och inget
> intresse finns att presentera övriga komponenter
> tycker jag att misstänksamheten borde krypa
> fram.
>
> //Martin
>
> http://www.cykelforum.se

stulen Kona i lund
Jahapp. Det här manuset skulle inte blivit bättre om det plitats ned i Hollywoods drömfabriker.

Då avvaktar vi såväl heltäckande rörligt bildmaterial som godbitarna i stillbildsformat från det stundande reklamationsmötet med säljaren. Cykelconny - stäng den förvånat vidöppna "madaklykan", titta på pippifågeln och säg "Cheesecake".

stulen Kona i lund
PeaceDog skrev:

>
> Det gör du rätt i. Angår inte mig det minsta.
> BTW, ringklockan funkar kanske inte. Så om ni
> kommer med polisen, knacka först. Även om han
> är tjuv (vilket han kanske inte är) så behöver
> man inte slå in dörren. Tänk på grannarna.
> Nä, måste städa nu. Skulle komma gäster sen
> (kanske).

Vadå, var det du som snodde hojen?! =P

Bra gjort Köparen, kudos! Men nu måste ni väl se till att haffa den jävla skurken också så du får tillbaka dina pengar. Eller?
Jag vill veta när tjuven har åkt fast.

Och alla ni jävla cykelexperter, hacka inte på köparen. Hur fan ska man veta vad en cykel är värd egentligen om man inte är expert. Jag köpte grisen i säcken när jag köpte nytt för 6000+, det är inte alla som kan alla cykelmärken osv.

stulen Kona i lund
iMats skrev:
> Den är bara gammal och det är väl ganska
> tveksamt om den är värd begärt pris.

Ramen ska vara sprucken. Kolla blockettråden.
Menar mest att om man inte har så där bra koll så är det jävligt svårt att veta om något är hett eller ej.

stulen Kona i lund
Liksom Martin O, har jag följt den här tråden med intresse. Helt fantastikt, verkar som Happy håller på att ta över all brottsbekämpning.

Snart kommer här organiseras bilpoler för lynchmobbarna.

Hoppas alla (utom tjuvasetsombordegrävasnedmedenburkmaggot) blir lyckliga i den här historien.

stulen Kona i lund
Homer: So I said to him, "Look, buddy, your car was upside down when we got here. And as for your Grandma, she shouldn't have mouthed off like that!"

Lisa: Dad, don't you see you're abusing your power like all vigilantes? I mean, if you're the police, who will police the police?

Homer: I dunno. Coast Guard?

Marge: Homer, wasn't the whole point to catch the Cat Burglar?

Lisa: And I still don't have my saxophone.

Homer: Lisa, the mob is working on getting your saxophone back. But we've also expanded into other important areas. [reads a list] Literacy programs, preserving our beloved covered bridges, world domination--

Lisa: World domination?

Homer: Oh ho, heh, that might be a typo. [thinks] Mental note: the girl knows too much.

1F09.jpg

stulen Kona i lund
42Hz skrev:
> Homer: So I said to him, "Look, buddy, your car
> was upside down when we got here. And as for your
> Grandma, she shouldn't have mouthed off like
> that!"
>
> Lisa: Dad, don't you see you're abusing your power
> like all vigilantes? I mean, if you're the police,
> who will police the police?
>
> Homer: I dunno. Coast Guard?
>
> Marge: Homer, wasn't the whole point to catch the
> Cat Burglar?
>
> Lisa: And I still don't have my saxophone.
>
> Homer: Lisa, the mob is working on getting your
> saxophone back. But we've also expanded into other
> important areas. Literacy programs, preserving
> our beloved covered bridges, world domination--
>
> Lisa: World domination?
>
> Homer: Oh ho, heh, that might be a typo. Mental
> note: the girl knows too much.
>
> http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/77/1F09
> .jpg

hehehehe

stulen Kona i lund
Hur går det för dig med cykeln? När jag såg annonsen och la ut annonsen här fick jag halvt om halvt hjärtattack, och skulle hjärna vilja höra hur historien löser sig. Får du betala för cykeln, och i så fall hur mycket t.ex.?

Lycka till igen...

/Love - som fortfarande hatar cykeltjuvar till maximum.

stulen Kona i lund
okej, kortfattad fortsättning.

det här är ju en anmälan som är aktiv eller vad det kallas, så jag ska nog inte gå in på detaljer.

hur som helst, jag pratade med köparen idag per telefon. vi kom fram till att han skulle ringa polisen för att fråga hur vi skulle göra.
polisen ber oss att komma till stationen vilket vi gör, köparen tar med cykeln som polisen tar i beslag (jag kan hämta ut den om några dagar).

som andra har skrivit här på forumet finns det inga sätt för köparen att få tillbaka de 3000 kronorna han har blivit av med, men vi har kommit överrens om att vi delar på summan, dvs jag ger honom 1500:- i ngn form av hittelön.

cykeln är iaf hos polisen och jag kan hämta ut den om några dagar.

jag hade helt enkelt en enorm tur att köparen var så pass hederlig att han lämnar in den, utan att ens veta hur polisen reagerar.

det är lite surt att man inte kan få ersättning i en sådan här situation.
det blir ju nästan ett negativt incentive. såklart kan man resonera att det är upp till köparen att kolla upp allt, men hur mkt kan man som privatperson göra för att säkerställa ngt. sunt förnuft räcker inte alltid hela vägen.
köper man nåt som man sedan får veta är stulet kanske man hellre behåller varan än att lämna ifrån sig den och inte få ngn ersättning.

samtidigt kan det ju bli konstigt om man skulle få ersättning, då är det bara att försöka köpa så mkt stöldgods som möjligt och gå till polisen med allt och sedan håva in pengar.

men någon lösning tycker man det borde finnas.

summa summarum: cykeln är hos polisen och jag får hämta ut den om några dagar.

Senast redigerad av en moderator:
stulen Kona i lund
Kolla med ditt försäkringsbolag. Du fick ju råd från polisen att köpa loss den själv. Dom har ju ingen skyldighet, det förstår jag. Men ibland så kan dom gör konstiga saker.
Du har ju aktivt gjort så att du fått tillbaka cyklen och köparen hade aldrig förstått att det var stöldgods annars och dom hade fått betala betydligt mer.

stulen Kona i lund
"som andra har skrivit här på forumet finns det inga sätt för köparen att få tillbaka de 3000 kronorna han har blivit av med, men vi har kommit överrens om att vi delar på summan, dvs jag ger honom 1500:- i ngn form av hittelön"

starkt gjort av er båda här, ni avstår båda från 1500.- av era egna penningar ju.
¨
hoppas detta kan komma till nån positiv lösning för er

stulen Kona i lund
Trevligt att det löst sig, hyffsat iaf. Vi ska bara ha fast skurken ocksa...

En stor eloge till köparen! Om fler var som du skulle vi haft ett betydligt trevligare sammhället!

stulen Kona i lund
PeaceDog skrev:
> Kolla med ditt försäkringsbolag.

Jag håller med här. Kolla med försäkringsbolaget och se vad dom säger om fallet, och kolla om du kan få skadestånd för polisens agerande (av vem vet jag ej.) då du visste var cykeln, när den var stulen, befann sig.

stulen Kona i lund
Cuboid du har väl kvar din första polisanmälan?
Lämna in den till försäkringsbolaget och låtsas som att det regnar.

Stor heder till köparen.

stulen Kona i lund
Ja, köparen är killen hela dan.

Jag skall ta en stadig calvados när här står att läsa att tjyven sitter med rövskägget i brevlådan.

Annars är väl allt hurra förrutom att ni torskat 1500 pengar var. Men det finns väl insamlingar till sånt?

//Erik

stulen Kona i lund
Fritte, du menar försäkringsbedrägeri?
För det första är jag inte oärlig, för det andra vill jag inte riskera att få ett FÖRSÄKRINGSBOLAG som motståndare i en juridisk tvist.

stulen Kona i lund
Benjamin skrev:
> Polisen prioriterar... madafakas..
> http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789
> ,898512,00.html

Fast jag tycker att det är rätt att sätta dit dom som har en affärsverksamhet att sälja på nätet via Blocket och Tradera. Speciellt Tradera är nerlusat med dessa. Dom kan väl öppna någon jävla webbutik istället. Ska man kolla på kameror eller cyklar så är det nästan bara billigt satans skräp som någon säljer i storskala.

stulen Kona i lund
Vilken story!
Har följt den med stort intresse, en riktig Happyklassiker. Underbart att ägare och köpare kommer i kontakt via Happy. Det som gnager är att ni båda har blivit 1500 kr fattigare medan den finns en tjuv som har blivit 3000 kr rikare. Sätt dit honom!

stulen Kona i lund
Kul att höra att du fått tillbaka cykeln! Jag tycker att du Cuboid och Köparen tillsammans ska försöka få tag på svinet och sätta dit honom så ni kan få era pengar tillbaka! Pressa polisen lite..
Kör hårt!

stulen Kona i lund
De e ju försent nu, tyvärr, men tänk om man hade tipsat aschberg om detta o sen haft med sig honom när man skulle "kolla på hojjen", hahahaha, folk brukar bli NÅGRA storlekar mindre när han o kameramannen kliver fram me kameran i ansiktet på dom

stulen Kona i lund
"Om du inte ger tillbaks min cykel så tar jag med mina internetpolare och bankar skiten ur dig!"

Ja, tjuven hade nog blivit jätterädd. Ungefär som om FC Z hade drivit inkassofirma.

stulen Kona i lund
JT skrev:
> "Om du inte ger tillbaks min cykel så tar jag med
> mina internetpolare och bankar skiten ur dig!"
>
> Ja, tjuven hade nog blivit jätterädd. Ungefär
> som om FC Z hade drivit inkassofirma.

hihi

stulen Kona i lund
oxr skrev:
> JO-anmäl polisens agerande. Det där låter inte klokt.

Det tycker jag låter som en riktigt bra idé. Någonting som köparen ska vara med på, kanske?

Tillbaka
Topp