Styrbredd

Roger l

Ny medlem
Styrbredd
Hej. Vet detta har varit uppe tidigare men dags att färska upp detta lite. Vilken styrbredd tycker ni är rimligt på en mtb vid allround användning. Märkte att klivet från den gamla Meridans 620mm till Scalens 740 kändes brutal. Är detta bara en vanesak, att man behöver lite tid att känna in sig? För- och nackdelar med båda?

Styrbredd
Tips till TS
Det blir väldigt mycket bättre att du återanvänder en befintlig tråd än att snabbt överge den och startar en ny. Hela tiden. På samma ämne -- din cykel. Du kommer att få ut mycket mer av Happy och otroligt mycket bättre hjälp om du stannar kvar i dina egna trådar. Statistik:
Tid på Happy: 2 veckor
Antal inlägg: 43 st
Antal nya trådar startade: 9 st
Antal egna inlägg per egen startad tråd: <5 st
27 sept https://happyride.se/forum/read.php/1/3628687
30 sept https://happyride.se/forum/read.php/1/3630244
1 okt https://happyride.se/forum/read.php/1/3631044
2 okt https://happyride.se/forum/read.php/1/3631434
5 okt https://happyride.se/forum/read.php/1/3633083
5 okt https://happyride.se/forum/read.php/1/3632705
7 okt https://happyride.se/forum/read.php/1/3633783
8 okt https://happyride.se/forum/read.php/1/3634474
11 okt https://happyride.se/forum/read.php/1/3635754

Det hade räckt med en eller högt två trådar för att avhandla de olika ämnen du hittills tagit upp.

Styrbredd
Roger l sa:
Hej. Vet detta har varit uppe tidigare men dags att färska upp detta lite. Vilken styrbredd tycker ni är rimligt på en mtb vid allround användning. Märkte att klivet från den gamla Meridans 620mm till Scalens 740 kändes brutal. Är detta bara en vanesak, att man behöver lite tid att känna in sig? För- och nackdelar med båda?

Vanesak, du kanske vill korta av lite men ge det minst 20 rundor imho. Jag trivs med 760 resp 800 på mina cyklar.

Styrbredd
Det är personligt och beror ju till del på hur man sitter i övrigt. Jag har gått från 630 till 740(?) Men passade inte mig så landat på 690 nu. Styren är inte så dyra och lätta att byta och kapa till så det är väl bara att testa till dess du har "hittat hem"

Val av grepp och placering av reglage påverkar upplevelsen.

Testa och labba! Det är billigt enkelt och lite roligt.

Styrbredd
Sixten Fors sa:
Tips till TS
Det blir väldigt mycket bättre att du återanvänder en befintlig tråd än att snabbt överge den och startar en ny. Hela tiden. På samma ämne -- din cykel. Du kommer att få ut mycket mer av Happy och otroligt mycket bättre hjälp om du stannar kvar i dina egna trådar. Statistik:
Tid på Happy: 2 veckor
Antal inlägg: 43 st
Antal nya trådar startade: 9 st
Antal egna inlägg per egen startad tråd: <5 st
27 sept https://happyride.se/forum/read.php/1/3628687
30 sept https://happyride.se/forum/read.php/1/3630244
1 okt https://happyride.se/forum/read.php/1/3631044
2 okt https://happyride.se/forum/read.php/1/3631434
5 okt https://happyride.se/forum/read.php/1/3633083
5 okt https://happyride.se/forum/read.php/1/3632705
7 okt https://happyride.se/forum/read.php/1/3633783
8 okt https://happyride.se/forum/read.php/1/3634474
11 okt https://happyride.se/forum/read.php/1/3635754

Det hade räckt med en eller högt två trådar för att avhandla de olika ämnen du hittills tagit upp.

Till viss del kan det vara så. Har fått mycket intressant feedback i mina trådar, även sånt som inte var relevant för frågan.
Dock upplever jag att specifika frågor med specifika titlar ger mer specifika svar. Om jag tex har en fråga om viktbantning så kan jag inte förvänta mig att få specifika svar om styrbredd även om man så klart kan komma in på det.
Ska dock försöka samordna inläggen bättre framöver.

Styrbredd
Roger l sa:
Dock upplever jag att specifika frågor med specifika titlar ger mer specifika svar. Om jag tex har en fråga om viktbantning så kan jag inte förvänta mig att få specifika svar om styrbredd även om man så klart kan komma in på det.
Då jag har skrivit ca 11345 st fler inlägg på Happy än vad du har gjort så vet jag att jag har rätt och att du har fel, angående mängden hjälp och kvalitén på den hjälp du får. Om du väljer 1 tråd, och stannar där, jämfört med 1 ny tråd om dagen. Trådar på Happy kan leva i 10+ år. Du kan även ändra rubrik/inriktning på din tråd när som helst.

Exempel: I denna tråd vet vi inte exakt vilken Merida-cykel du hade förut och exakt vilken Scale cykel du har nu, modeller och storlekar. Vi vet inte heller att du är 195 cm lång, vilket är relevant för styrbredd. För din del blir det enklare med en tråd då du slipper repetera historiken. För de som vill/orkar svara på dina frågor blir det enklare då de slipper leta i 10 olika trådar för att hitta den information om dig som behövs för kunna ge svar som är bättre anpassade till dig. Historik är viktigt. Utöver detta är det oartigt att lämna de trådar som du redan har, där folk har ödslat tid på att svara dig men du har försvunnit. Viljan att hjälpa dig avtar snabbt, folk orkar inte ens klicka på din nya tråd för de kommer ihåg att Du brukar överge dem.

Styrbredd
Bengt-re sa:
Örjan Lax sa:
Även axelbredd och armlängd hos cyklisten spelar en viss roll. Men det nämns sällan.

När det gäller landsväg nämns det ofta, men sällan när det gäller mtb av någon oklar orsak.
Jodå det finns många diskussioner om det samt en formel att använda. Lex Fabien tror jag.

Sixten: Ett visst litet mått av åtminstone synbar ödmjukhet har ingen dött av. Det gör inte du heller jag lovar.

Styrbredd
Sixten Fors sa:
Utöver detta är det oartigt att lämna de trådar som du redan har, där folk har ödslat tid på att svara dig men du har försvunnit. Viljan att hjälpa dig avtar snabbt, folk orkar inte ens klicka på din nya tråd för de kommer ihåg att Du brukar överge dem.
+42!

Det där är för övrigt ett beteende som många här utövar. Nonchalant och otacksamt!
(obs - alltså inte riktat till TS direkt, utan folk i allmänhet som bara startar trådar och sen "smiter" eller går upp i rök utan en enda kommentar...)

Styrbredd
Bengt-re sa:
Örjan Lax sa:
Även axelbredd och armlängd hos cyklisten spelar en viss roll. Men det nämns sällan.

När det gäller landsväg nämns det ofta, men sällan när det gäller mtb av någon oklar orsak.

Det finns en formel från RAD killen som inte ens stämmer för de elitåkare han refererar till. Jag tror mer på tipset att blunda och greppa ett kvastskaft. Jag har gått ner till 760, det är lite bredare än Sam Hill...men lite smalare än formeln. (Sam har varit vänlig nog att göra en markering på mitt styre där han kapar)

740 borde inte vara för brett, testa att vänja dig som muffin säger

Styrbredd
Personligen känner jag tacksamhet över alla nyttiga tips man får här. Att lämna en viss tråd handlar ju om att man har fått ett uttömmande svar på den specifika frågan, polletten har trillat ner. Sen att det bjuds upp till andra intressanta diskussioner som är lite off topic är ju bara intressant i regel.
Jag påstår ju inte att jag har rätt, bara förklarar hur jag tänker.

Styrbredd
roger, det var lite slirigt i början, men sen blev frågorna bättre:)

sen att du verkar fundera på att byta ut delar på en nyköpt cykel tycker jag man kan vänta ett tag. däcken möjligen undantagna. tidsnog blir det uppenbart vad som skaver.

när det gäller styrbredd köp gärna ett billigt kinastyre och börja kapa bit för bit. när du vet vad du vill ha kan du kapa originalstyret. köp gärna också några olika billiga pröva-på styrstammar. för min del är styrets position och avstånd till vevcentrum en viktig faktor. kanske den viktigaste. det finns en sweet spot; man skall kunna köra hårt igångdrag stående uppför en backe, men samtidigt inte drabbas av otb-ångest nedför.

placeras styret strax intill eller framför framgaffelbenens förlängning uppåt minskar behovet av brett styre.

kör själv således med 60 cm på 29 tummare och plusdäck, men det är inte skall vi säga normalt. vinsten är bättre framkomlighet och kvickare styrning. och så smalt styre är ingenting på en modern slack hoj, som i och med sin geometri gärna styr upp hårt när t ex stenar träffas snett.

Styrbredd
Det är mycket nytt man lär sig som tekniskt blåbär. Tex att avståndet från veven till styret är viktigt, själv har man ju stirrat sig blind på avstånd sadel till styre. Jag kör ju inte särskilt mycket downhill men vill sitta så pass upprätt så att man kan hålla blicket riktad framåt utan att få nackspärr :). Styret är framför framgaffel skulle jag tro, då jag har 90mm styrstam på min. Men som du säger, man får väl kapa sig fram ;).

Styrbredd
620 mm till 740 mm kändes brutalt ? Ja det var ett stort hopp men ju bredare desto bättre =). Själv hoppas jag på 800 mm på min nästa cykel eller iallafall 780 mm =). Men det är väl kul att man gillar olika. Kanske en vanesak också...

Styrbredd
4cyberspace sa:
620 mm till 740 mm kändes brutalt ? Ja det var ett stort hopp men ju bredare desto bättre =). Själv hoppas jag på 800 mm på min nästa cykel eller iallafall 780 mm =). Men det är väl kul att man gillar olika. Kanske en vanesak också...

Är 181, hyfsat bredaxlad, mitt lagom är 760-770 för FS. På HT 770-780
Hur vet jag det? För att jag har provat mig fram :) bredare är inte bättre per automatik och kollar man på bike checks kör proffsen sällan jättebrett ut mer runt 760.

Styrbredd
Rattnalle sa:
Bengt-re sa:
Örjan Lax sa:

Jodå det finns många diskussioner om det samt en formel att använda. Lex Fabien tror jag.

Sixten: Ett visst litet mått av åtminstone synbar ödmjukhet har ingen dött av. Det gör inte du heller jag lovar.

Jo. Att det finns har även jag hört, men det känns mer som styrbredd på mtb skall vara samma för alla och all typ av cykling medan det i lvg sammanhang är mer eller mindre standard att folk väljer styrbredd efter axelbredd och utifrån den grunden lägger sin åsiktsbias.

Det är lite roligt att folk har eoner av åsikter om mm i kedjestagslängd och halvgrader i vinklar, men glatt ignorerar en decimeter skillnad i styrbredd. Okej - Jag raljerar lite, men liiite sanning ligger det ju i spaningen.

Styrbredd
Bengt-re sa:
Rattnalle sa:
Bengt-re sa:
Örjan Lax sa:

Jo. Att det finns har även jag hört, men det känns mer som styrbredd på mtb skall vara samma för alla och all typ av cykling medan det i lvg sammanhang är mer eller mindre standard att folk väljer styrbredd efter axelbredd och utifrån den grunden lägger sin åsiktsbias.

Det är lite roligt att folk har eoner av åsikter om mm i kedjestagslängd och halvgrader i vinklar, men glatt ignorerar en decimeter skillnad i styrbredd. Okej - Jag raljerar lite, men liiite sanning ligger det ju i spaningen.
Jag tycker inte att du har en rättvis bild av hur diskussionerna brukar låta.

Men tipset att prova ett tag innan man kapar är oavsett rimligt. Motsvarande är ju omöjligt med ett bockstyre så där blir rätt direkt lite mer kritiskt.

Jag har kört 800 ett tag och varit nöjd med det men ska nog gå ner till 780 eller så igen faktiskt.

Styrbredd
Rätta mig om jag har fel, men är det inte när man står upp och trampar i motlut som man har mest glädje av det moment som ett längre styre bjuder, då man kan så att säga hålla emot lite. Måste ju vara nån anledning att utvecklingen gått åt bredare styren.

Styrbredd
Rattnalle sa:
Bengt-re sa:
Rattnalle sa:
Bengt-re sa:
Örjan Lax sa:

Men tipset att prova ett tag innan man kapar är oavsett rimligt. Motsvarande är ju omöjligt med ett bockstyre så där blir rätt direkt lite mer kritiskt.

Jag har kört 800 ett tag och varit nöjd med det men ska nog gå ner till 780 eller så igen faktiskt.

Inte helt rättvis, men inte heller helt osann. Var ju inte så länge sedan en 154cm lång person fick rekommenderat 800mm styre för XC....

Missförstå mig rätt, dagens trend (snarare gårdagens iofs) med kort stam och bredare styre är nästan alltid bättre än det vi cyklade med för 10 år sedan, men det finns en gräns och måste sätta i relation till kroppsligt och avsedd typ av cykling. Att ensidigt säga att bredare alltid är bättre är inte nyanserat. Iofs har min spaning passerat bäst före datum då det faktiskt har vänt hos många.

Styrbredd
Roger l sa:
Rätta mig om jag har fel, men är det inte när man står upp och trampar i motlut som man har mest glädje av det moment som ett längre styre bjuder, då man kan så att säga hålla emot lite. Måste ju vara nån anledning att utvecklingen gått åt bredare styren.

Nae, riktigt därför är de nog inte...

Styrbredd
Om vi tex tänker landsväg så menar jag att man tex vid spurt eller vid hårdkörning uppför gynnas av brett styre för maximal kraft. Prova spurta med ett 400mm styre (har i och för sig aldrig provat ?)

Styrbredd
Roger l sa:
Om vi tex tänker landsväg så menar jag att man tex vid spurt eller vid hårdkörning uppför gynnas av brett styre för maximal kraft. Prova spurta med ett 400mm styre (har i och för sig aldrig provat ?)
Det funkar. På en sån cykel. Hade inte gått att cykla rakt fram ens på en modern MTB..

Styrbredd
Bengt-re sa:
Rattnalle sa:
Bengt-re sa:
Rattnalle sa:
Bengt-re sa:
Örjan Lax sa:

Inte helt rättvis, men inte heller helt osann. Var ju inte så länge sedan en 154cm lång person fick rekommenderat 800mm styre för XC....

Missförstå mig rätt, dagens trend (snarare gårdagens iofs) med kort stam och bredare styre är nästan alltid bättre än det vi cyklade med för 10 år sedan, men det finns en gräns och måste sätta i relation till kroppsligt och avsedd typ av cykling. Att ensidigt säga att bredare alltid är bättre är inte nyanserat. Iofs har min spaning passerat bäst före datum då det faktiskt har vänt hos många.
Så dålig råd har jag faktiskt aldrig sett någon ge. Men visst kan jag tänka mig att det händer.

Styrbredd
Bengt-re sa:
Rattnalle sa:
Bengt-re sa:
Örjan Lax sa:

Jag har cyklat MTB på allt från sub 60 cm styre till 800, i stegvis bredare styren men har landat i 780mm. Det är möjligt att det är en vanesak och att även 760 skulle funka men jag upplever styrkomforten som bra på min hoj.

På landsvägscyklar är det väl rätt vanligt att betala dyra pengar för att låta någon annan säga åt en hur man ska ha sin cykel inställd, istället för att känna efter själv. Om vi nu ska raljera.

Styrbredd
Jag tycker jag får bättre rörelsefrihet varje gång jag bytt till bredare styre, samt att jag är i en starkare position när jag vill lägga tryck på framhjulet eller om cykeln pekat brant neråt. Hade gärna kört 800 brett, men det finns träd på lokala stigarna som håller inte med, så jag får nöja mig med 780.
Är 197 cm lång, så det spelar så klart in.
Vill man vara snabb på grusväg kanske smalare är att föredra på grund av aerodynamik, men det är inget jag prioriterar personligen på nuvarande cykel.
Som sagts tidigare, flytta alla kontroller lite inåt i omgångar tills du hittat ditt eget optimum, sedan kapa. Men ge dig själv en chans att vänja dig mellan justeringarna också.

Styrbredd
Testa med det du har först. Det är som många redan skrivit en vanesak.

Vill du jämföra med ett smalare så kan du flytta in handtagen utan att kapa styret. Det kommer se skitfult ut med rörstumpar som sticker ut men det är ok. Stilpolisen kommer att må illa men det är snarast att se som en bonus.
När du väl hittat en bredd som passar dig, ja, då sågar du av rörstumparna som inte längre behövs.

Styrbredd
Andra har nämnt styrstamsbredd, vilket jag håller med om att det definitivt påverkar hur brett ett vist styre känns.
Men drt gäller också kroppspositionen.
Mitt 800mm styre känns helgött när jag står i bra attackposition långt fram, men samma styre känns för brett om jag slappt halkar bak med överkroppen.
Så se till att verkligen vara där du vill vara när du testar styrbredder.
Är 179cm lång (är jag då ett äpple längre än Joffa?)

Styrbredd
kais01 sa:

sen att du verkar fundera på att byta ut delar på en nyköpt cykel tycker jag man kan vänta ett tag. däcken möjligen undantagna. tidsnog blir det uppenbart vad som skaver.

när det gäller styrbredd köp gärna ett billigt kinastyre och börja kapa bit för bit. när du vet vad du vill ha kan du kapa originalstyret. köp gärna också några olika billiga pröva-på styrstammar. för min del är styrets position och avstånd till vevcentrum en viktig faktor. kanske den viktigaste. det finns en sweet spot; man skall kunna köra hårt igångdrag stående uppför en backe, men samtidigt inte drabbas av otb-ångest nedför.

placeras styret strax intill eller framför framgaffelbenens förlängning uppåt minskar behovet av brett styre.

kör själv således med 60 cm på 29 tummare och plusdäck, men det är inte skall vi säga normalt. vinsten är bättre framkomlighet och kvickare styrning. och så smalt styre är ingenting på en modern slack hoj, som i och med sin geometri gärna styr upp hårt när t ex stenar träffas snett.

Fast just styret, kinakol? Inget fel i det om man vet vad som funkar. För kina styre är en chansning om man inte riktigt läser på och i alla fall inget ställe där jag personligen hade chansat. Men skulle jag vara ny sKulle ja gå på något säkrare kort. Sen är ju inte styret på den hoj han har särskilt dyrt att köpa nytt om han skulle kapa för mycket. Men enklare då att flytta in handtagen lite för att känna på det. Men ge det några turer så vänjer man sig. Gick själv från 58 till 72. Kändes så brett första gången. Men nu känns 58 riktigt smalt

Styrbredd
Jag förstår inte vitsen med breda styren. De tar i träd och buskar och är allmänt osmidiga. Själv kör jag med 610 mm och tycket det är bra.

Styrbredd
SvenC sa:
Jag förstår inte vitsen med breda styren. De tar i träd och buskar och är allmänt osmidiga. Själv kör jag med 610 mm och tycket det är bra.

Mer att bända med. Bättre kontroll. Kan inte påstå att jag fastnar mer än innan. Speciellt inte när man kommer från barends. Det där var mer en farhåga man hade innan man bytte och insåg att det var en överdriven rädsla. Men ja, det är ju en smaksak

Styrbredd
Jensen sa:
kais01 sa:

Fast just styret, kinakol? Inget fel i det om man vet vad som funkar. För kina styre är en chansning om man inte riktigt läser på och i alla fall inget ställe där jag personligen hade chansat. Men skulle jag vara ny sKulle ja gå på något säkrare kort. Sen är ju inte styret på den hoj han har särskilt dyrt att köpa nytt om han skulle kapa för mycket. Men enklare då att flytta in handtagen lite för att känna på det. Men ge det några turer så vänjer man sig. Gick själv från 58 till 72. Kändes så brett första gången. Men nu känns 58 riktigt smalt

sorry, var lite otydlig där. menade ett billigt enkelt tungt och stadigt alustyre från kina att provkapa, och faktiskt köra runt med ett tag. med billiga kolstyren vet man inte riktigt vad man får, inte heller kolfiberstyrstolpar.

Styrbredd
kais01 sa:
Jensen sa:
kais01 sa:

sorry, var lite otydlig där. menade ett billigt enkelt tungt och stadigt alustyre från kina att provkapa, och faktiskt köra runt med ett tag. med billiga kolstyren vet man inte riktigt vad man får, inte heller kolfiberstyrstolpar.

Aha då låter det mer vettigt. Samtidigt, om jag uppfattar det rätt har TS en scott scale 900 elite. Som har scotts Alu styre, 360kr. Inte jättedyrt att ersätta om man kapar fel :-)

Styrbredd
VanGarg sa:
Andra har nämnt styrstamsbredd, vilket jag håller med om att det definitivt påverkar hur brett ett vist styre känns.
Men drt gäller också kroppspositionen.
Mitt 800mm styre känns helgött när jag står i bra attackposition långt fram, men samma styre känns för brett om jag slappt halkar bak med överkroppen.
Så se till att verkligen vara där du vill vara när du testar styrbredder.
Är 179cm lång (är jag då ett äpple längre än Joffa?)

Snarare en hel påse äpplen längre ?

Tillbaka
Topp