Styrketräning

Styrketräning
Han är född nov 1935 så 34,94 km/t över 30km får väl anses vara rätt OK (minst sagt) för en 79-åring!

Jag kommer ihåg när Affe berättade att han hade varit på sjukhuset (minns ej anledning) och gjort ett belastningsprov och läkaren trodde att det var nåt fel på testcykeln! :-)

Styrketräning
Vet att Affe tog trippel guldmedalj (linje, tempo och partempo) de tre (eller fyra?) första åren han körde H70. Sen när jag träffade honom ett par år senare (han var funktionär på Roslagshösten) och frågade hur det gick med tävlandet så sa han att det var tufft nu med de nya "ungdommarna" som tog sig ini H70... :-)
Men han sa också att han eventuellt skulle köra EM H80 när han hade åldern inne (SM och NM har bara klasser upp till H70). Och han fyllde ju 80 i år, ska se om jag hittar resultatlistan för 2015.

Styrketräning
Senast jag vet att jag såg Alf var på tempoloppet i SM utanför Ystad 2014, för jag minns att han fick problem med hjärtat då. Han bröt nånstans längs vägen. Trond kom cyklande och meddelade det vid målområdet. Men han repade sig tydligen, tack och lov.

När det gäller Dybeckstempot och Alfs uteslutning, skulle jag tro att han bröt mot arrangörens tydligt kommunicerade regel om att man måste hålla sig inom 1.5 meter från höger vägkant hela loppet, utom vid vändpunkten. Troligtvis var det flera som bröt mot regeln, medvetet eller omedvetet, men utan att en kommissarie såg.

Styrketräning
PiPPiW skrev:
-------------------------------------------------------
> Vågar fanken inte Googla på vad det var för
> höjdmeter på det tempot, min favorit-30-km-runda
> är närapå helt platt.

Dybeckstempot har några höjdmeter, men får nog räknas som hyfsat platt. Det är egentligen bara en brantare, men kort, stigning några km från vändpunkten på väg tillbaks. Annars är hela banan lite av en mild slakmota till vändpunkten, och sen medlut hem igen. Trevligt lopp, med fin bana, även om det var kallt och ösregn i år, och hagel/regnskurar förra året. Men 30 km är det inte. Ca 25, om jag minns rätt. Tävlingsledaren 2015 var faktiskt en rätt välkänd happyit.

Styrketräning
Efter att ha tränat lite på en yogaboll så har jag insett att magmusklernara är ett större problem än kulmagen. Det hela hänger såklart ihop till viss del också. Sämre hållning, mer att fylla ut etc. Ska fortsätta köra på till maj och sen ge det hela fyra veckors deff vilket borde lösa problemet.

Styrketräning
Tips på några få övningar för att bli lite bättre som cyklist? Räcker plankan, knäböj och marklyft eller "måste" man ha fler övningar?
Gillar inte styrketräning så vill bara ha några få övningar som jag kan koncentrera mig på.

Styrketräning
Jimel sa:
Tips på några få övningar för att bli lite bättre som cyklist? Räcker plankan, knäböj och marklyft eller "måste" man ha fler övningar?
Gillar inte styrketräning så vill bara ha några få övningar som jag kan koncentrera mig på.
Lägg till axelpress, pullups/chins, och några bålövningar med rotation så klarar du dig nog rätt bra.

Styrketräning
Jimel sa:

Jag kör jättekorta pass, oftast i stil med: 3x3 knäböj, 2x5 pullups, 2x5 hantelpressar, två gånger i veckan. Det mår jag bättre av och blir starkare och (upplevt) snabbare. Det tar obefintligt med tid och energi från resten av livet.

Styrketräning
wobblie sa:
Jimel sa:

Jag kör jättekorta pass, oftast i stil med: 3x3 knäböj, 2x5 pullups, 2x5 hantelpressar, två gånger i veckan. Det mår jag bättre av och blir starkare och (upplevt) snabbare. Det tar obefintligt med tid och energi från resten av livet.

Det där låter mer lagom men ingen mage/rygg?

Styrketräning
Jimel sa:
wobblie sa:
Jimel sa:

Det där låter mer lagom men ingen mage/rygg?

Nej, inte utöver det där. Men jag brukar varva lite olika övningar, antal repetitioner, etc. och ibland kör jag nån planka. Dock håller jag mig normalt till 3 övningar per pass.

Styrketräning
Para ihop två övningar, t.ex. en press och drag-övning. Vila 90 - 120 sekunder mellan varje set.
5x5 med 80% av max. Det går att räkna ut mha diverse formler.

Prata inte med folk, det drar ut på tiden. Skaffa en timer som du startat efter varje set. Typ en Gymboss. Skriv träningsdagbok.

Och med knäböj menar jag hela vägen ner ? röven i backen.

Exempel:
1. Knäböj + pull-ups 5x5, 5x10
2. Marklyft + dips 5x5, 5x10
3. Bänkpress/axelpress + rodd 5x5, 5x10
4. Maghjul + ryggextensioner 5x5, 5x10
(5. Biceps + triceps 3x8-12 (helt frivilligt))

Styrketräning
Skulle aldrig hinna träna så där många set och övningar, och inte orka cykla i kombination med så hög volym. Men alla har vi olika förutsättningar.

Styrketräning
wobblie sa:

Gör du det hemma eller? Tänker att tar man sig till ett gym blir det förhållandevis mycket tidsslöseri med transport och ombyte.

Själv gymmar jag för första gången i livet (rehab efter knäoperation som utlösande faktor). Men det är ju så sinnessjukt tråkigt att jag har problem att ta mig dit. Det kanske är smartare att skapa ett hemmaprogram och skippa gymmet.

Som extra minus så verkar jag helt immun mot styrketräning, Hållit på över ett halvår men är inte ett dugg starkare :)

Men det är skönt efteråt

/Johan

Styrketräning
JojjeM sa:
wobblie sa:

Gör du det hemma eller? Tänker att tar man sig till ett gym blir det förhållandevis mycket tidsslöseri med transport och ombyte.

Själv gymmar jag för första gången i livet (rehab efter knäoperation som utlösande faktor). Men det är ju så sinnessjukt tråkigt att jag har problem att ta mig dit. Det kanske är smartare att skapa ett hemmaprogram och skippa gymmet.

Som extra minus så verkar jag helt immun mot styrketräning, Hållit på över ett halvår men är inte ett dugg starkare :)

Men det är skönt efteråt

/Johan

Cyklar i cykelkläder till jobbet, stannar till på gymmet och lyfter lite (i samma kläder) och cyklar vidare till jobbet. Blir inte särskilt svettig av så låg volym träning och har nerförsbacke på väg till jobbet, så brukar inte duscha. Men det är väl det, träning hemma eller om man har gym på jobbet som lämpar sig för dylik småbarnsförälderoptimerad träning.

Jag svarar rätt bra på styrketräning, men tycks istället vara immun mot konditionsträning. Bara marginellt sämre flås av att cykla fram och tillbaka 4km (enkel väg) till jobbet med nån enstaka hetsintervall, jämfört med när jag tränade betydligt mer.

Styrketräning
Jimel sa:

Jag skulle främst träna benövningar i form av:
Knäböj
Benpress
Benspark
Lårcurl
Vadpress

Sen lite rygg om du vill förbättra spurtkapacitet och igångdrag. Tex stångrodd eller annan dragövning.

Marklyft är också en trevlig övning men som cyklist kostar den nog mer än den smakar, bättre att lägga fokus på rena benövningar tänker jag i alla fall.

EDIT: Riktigt minkumalistiakt skulle jag träna knäböj och vadpress. Knäböj ger riktigr bra allroundstyrka i benen + bålstabilitet. Och vadpress ser jag också som obligatoriskt.

Senast ändrad:
Styrketräning
JojjeM sa:

Låter som att du inte lyfter tillräckligt tungt...

Man kan lyfta tungt och kunna cykla dagen efteråt. Säg att du kör 5x5 med 80-85% av ditt max i valfri övning, t.ex. knäböj. Känner man att rep 4 i set 4 satt långt inne och att 5:an kommer man behöva grinda. Så skiter man i sista repen i settet. Det gör att man inte blir lika sliten dagen efter och kan där med träna mer.

Det går att bygga styrka på korta pass typ 45 minuter, om man väljer rätt övningar och är lite effektiv. Spana in Ross Enamait och hans böcker Never Gymless (hemmaträning utan vikter) och Infinite Intensity (med vikter). Han är ett bra exempel på att bli stark utan att behöva en skivstång. Även om han är rätt stark i marklyft utan att ha tränat med skivstång. ?

Styrketräning
Maakus sa:
JojjeM sa:

Låter som att du inte lyfter tillräckligt tungt...

Man kan lyfta tungt och kunna cykla dagen efteråt. Säg att du kör 5x5 med 80-85% av ditt max i valfri övning, t.ex. knäböj. Känner man att rep 4 i set 4 satt långt inne och att 5:an kommer man behöva grinda. Så skiter man i sista repen i settet. Det gör att man inte blir lika sliten dagen efter och kan där med träna mer.

Det går att bygga styrka på korta pass typ 45 minuter, om man väljer rätt övningar och är lite effektiv. Spana in Ross Enamait och hans böcker Never Gymless (hemmaträning utan vikter) och Infinite Intensity (med vikter). Han är ett bra exempel på att bli stark utan att behöva en skivstång. Även om han är rätt stark i marklyft utan att ha tränat med skivstång. ?

Tack för input. Läste även Cyklists gamla inlägg tidigare i tråden om att "överraska" kroppen. Tror jag slentriankör för samma lika hela tiden. Fick ett pass av en instruktör på gymmet (Friskis och Svettis) som jag alltid kör plus ett par övningar som sjukgymnasten skickade med för knärehab.

Får klura på att få det lite mer dynamiskt. Jag har bättre koll på konditionsträning :)

/Johan

Styrketräning
Jimel sa:
Det räcker om du har progression. Har du inte det (kan vara svårt om du inte gillar styrketräning), så lägg ner. Kör styrka på cykeln eller nåt du trivs med och skit i styrketräning.

Styrketräning
Supertramp sa:
Jimel sa:

Knäböj
Benpress
Benspark
Lårcurl
Vadpress

Sen lite rygg om du vill förbättra spurtkapacitet och igångdrag. Tex stångrodd eller annan dragövning.

Marklyft är också en trevlig övning men som cyklist kostar den nog mer än den smakar, bättre att lägga fokus på rena benövningar tänker jag i alla fall.

EDIT: Riktigt minkumalistiakt skulle jag träna knäböj och vadpress. Knäböj ger riktigr bra allroundstyrka i benen + bålstabilitet. Och vadpress ser jag också som obligatoriskt.

Tack, är minimalistiskt jag söker, känns som ända chansen att jag kommer göra det.
Är inte ute efter att vinna något utan vill bara hjälpa min kropp så jag kan cykla.

Styrketräning
Jimel sa:
Tack, är minimalistiskt jag söker, känns som ända chansen att jag kommer göra det.
Är inte ute efter att vinna något utan vill bara hjälpa min kropp så jag kan cykla.

Är du bara ute efter allmänt välbefinnande och atr kroppen ska må bra, och inte så mycket prestation på cykeln bra så funkar typ vilket allround helkropps-schema som hellst. Vanliga basövningar som täcker hela kroppen typ:
bänkpress/hantelpress
axelpress
nån övning baksida axlar (tex i dragmaski eller hantellyft tliggande på mage),
chins/latsdrag + kanske nån rodd
knäböj
marklyft
Sen om du tycker det är fint med lite grova armar så kan du lägga till lnån bicepscurl och tricepsövning.
Vader skulle jag inte heller skippa om jag cyklade, ett par set vadpress går snabbt att riva av (kan även köras hemma i trappen, enbens).

Styrketräning
Supertramp sa:
Jimel sa:

Knäböj
Benpress
Benspark
Lårcurl
Vadpress

Om jag bara fick göra en övning skulle det snarare utan tvekan bli marklyft. Ben, bål och rygg får ju sig en rejäl omgång samtidigt som övningen i sig ställer krav på kroppskontroll och balans mellan olika muskler.

Men jag tävlar inte i cykling och gör man det kanske man får tänka om.

Tycker detta program (2 dagar per vecka) är riktigt bra om målet bara är att hålla kroppen stark och fri från värk och skador. Själv kört det i perioder med bra styrkeökning.

http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-helkropp/

Är man ny på styrketräning kräver det dock en liten inkörning innan tekniken sitter fint och man kan börja öka med vikterna.

Senast ändrad:
Styrketräning
Minimalistiskt vill han ha, dvs alla accessoriska övningar går bort:

Mitt förslag: Hexbar-marklyft, blandning mellan marklyft och knäböj. Enl mig mindre risk för skador i ryggen än de andra. Kör 2 ggr i veckan. 3x3, eller kanske 5 st singlar. När du är klar med marklyft. Kör 3 set chins (handflatorna emot dig)@3-8 reps (kör det repantal du gillar mest och återhämtar dig bäst på). Försök att öka vikterna hela tiden (om kroppsvikten blir för lätt). Ha bra utförande, dra dig från fullt uthängd i skulderbladet till stången slår i bröstet. Du skulle kunna köra bänkpress eller viktade pushups när du vilar mellan chinsen, 3 set. Med detta får du det du behöver: benstyrka, bålstryka, samt kraft att hålla emot samt dra styret + att du inte tröttnar (tar ju 30 min 2 ggr i veckan). Med denna volym blir du stark utan att benen blir sopslut till cyklingen. Dokumentera alla pass så du ser något mönster över tid.

Edit: Så här ser en hexbar ut och min kostade 1700 kr inkl frakt.
IMG_0404.jpg

(Anordningen för att inte grannen ska klaga)

Senast ändrad:
Styrketräning
Dr_Rydell sa:

Mitt förslag: Hexbar-marklyft, blandning mellan marklyft och knäböj. Enl mig mindre risk för skador i ryggen än de andra. Kör 2 ggr i veckan. 3x3, eller kanske 5 st singlar. När du är klar med marklyft. Kör 3 set chins (handflatorna emot dig)@3-8 reps (kör det repantal du gillar mest och återhämtar dig bäst på). Försök att öka vikterna hela tiden (om kroppsvikten blir för lätt). Ha bra utförande, dra dig från fullt uthängd i skulderbladet till stången slår i bröstet. Du skulle kunna köra bänkpress eller viktade pushups när du vilar mellan chinsen, 3 set. Med detta får du det du behöver: benstyrka, bålstryka, samt kraft att hålla emot samt dra styret + att du inte tröttnar (tar ju 30 min 2 ggr i veckan). Med denna volym blir du stark utan att benen blir sopslut till cyklingen. Dokumentera alla pass så du ser något mönster över tid.

Grymt, chins kommer nog ta ett tag innan jag orkar göra 3x8 :D

Styrketräning
Jimel sa:
Dr_Rydell sa:

Grymt, chins kommer nog ta ett tag innan jag orkar göra 3x8 :D
Förtydligande: Inget tjafs med 3x8 med samma vikt ?.
Kör så tungt du kan första setet på chins, 3-8 reps, det du gillar bäst. Jag tycker återhämtningen blir sämre när jag kör högre repsantal.
Detta innebär att inte ska kunna köra lika tungt på andra setet med samma vikt. Minska 5-10 % eller det som krävs så du orkar samma antal eller +1. Set 3, dito 1-2 reps mer än set 1 och 2. Det är set 1 som är benchmark och som du hela tiden ska öka och du ska satsa järnet här.

Styrketräning
Dr_Rydell sa:

Du kan aldrig sett när olympierna drar i skivstången.

Styrketräning
Konkret sa:
Vad har det med något att göra?

Bara för att de har grym teknik så är det en övning som alla andra har bra teknik på? För att Nino Shurter kör snabbt i en stenkista så ska jag köra stenkistor, när jag kan köra enklare terräng jag bättre hanterar?

EDIT:fixar klippet

Senast ändrad:
Styrketräning
Dr_Rydell sa:
Konkret sa:
Dr_Rydell sa:

Vad har det med något att göra? Bara för att de har grym teknik så är det en övning som alla andra har bra teknik på? För att Nino Shurter kör snabbt i en stenkista så ska jag köra stenkistor, när jag kan köra enklare terräng jag bättre hanterar?

Du påstod ju att din hexstång var en blandning mellan knäböj och marklyft?
Har du sett hur en olympier lyfter en skivstång?
En hexstång är både dyrare och mindre användbar än en skivstång.

Dessutom kommer du inte alls lika långt ner i lyftet med din hexstång gentemot en skivstång med olympiska vikter.
Men visst, du kan ju alltid vända på den och lyfta på riktigt.

Styrketräning
Konkret sa:
Dr_Rydell sa:
Konkret sa:
Dr_Rydell sa:

Vad har det med något att göra? Bara för att de har grym teknik så är det en övning som alla andra har bra teknik på? För att Nino Shurter kör snabbt i en stenkista så ska jag köra stenkistor, när jag kan köra enklare terräng jag bättre hanterar?

Dessutom kommer du inte alls lika långt ner i lyftet med din hexstång gentemot en skivstång med olympiska vikter.
Hexbar tar helt klart mer på benen. Sen om "blandning" är rätt ord, vem bryr sig, förutom du?
En Hexbar ska inte ersätta en vanlig skivstång. Du kommer så långt ner du vill. Finns, två handtag och du kan ställa dig på en pall. Hur en olympier lyfter en skivstång är helt orelevant i denna tråd och det borde du förstått om du läst ovan.

Styrketräning
Dr_Rydell sa:
Konkret sa:
Dr_Rydell sa:
Konkret sa:
Dr_Rydell sa:

Hexbar tar helt klart mer på benen. Sen om "blandning" är rätt ord, vem bryr sig, förutom du?
En Hexbar ska inte ersätta en vanlig skivstång. Du kommer så långt ner du vill. Finns, två handtag och du kan ställa dig på en pall. Hur en olympier lyfter en skivstång är helt orelevant i denna tråd och det borde du förstått om du läst ovan.

Jaja.

Styrketräning
Konkret sa:
Det är ingen ny kunskap att Hexbar tar mer på framsida lår än vanlig marklyft (om du inte visste det)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26840440

"Significantly greater normalized EMG values were found from the vastus lateralis for both the concentric (1.199 ± 0.22) and eccentric (0.879 ± 0.31) phases of the hexagonal-barbell deadlift than those of the straight-barbell deadlift (0.968 ± 0.22 and 0.559 ± 1.26)"

"These results suggest that the barbells led to different patterns of muscle activation and that the hexagonal barbell may be more effective at developing maximal force, power, and velocity"

Styrketräning
Dr_Rydell sa:
Konkret sa:
Det är ingen ny kunskap att Hexbar tar mer på framsida lår än vanlig marklyft (om du inte visste det)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26840440

"Significantly greater normalized EMG values were found from the vastus lateralis for both the concentric (1.199 ± 0.22) and eccentric (0.879 ± 0.31) phases of the hexagonal-barbell deadlift than those of the straight-barbell deadlift (0.968 ± 0.22 and 0.559 ± 1.26)"

"These results suggest that the barbells led to different patterns of muscle activation and that the hexagonal barbell may be more effective at developing maximal force, power, and velocity"

Det har nog mer med folks teknik än själva lyftdonet.

Gick testet på det höga eller låga greppet?

Styrketräning
Dr_Rydell sa:
Låga greppet. Så hur tar du dig ur detta nu då?

Ser bra ut. Men vill man att det skall ta mer på framsidan bör man gå ner ytterligare längre ner.

Det är det jag ifrågasätter. Att hexstången skulle vara bättre än skivstången. Det är väl inte jättekonstigt att det blir annorlunda när greppet är annorlunda men lyfter du med rätt teknik så får du ett lika bra lyft på en riktig skivstång som du kan använda till iaf 40 övningar till. Hur många gör man i hexstången?

Men är du kär i hexstången så kör på, men att rekommendera den som en bättre stång är felaktigt.

Styrketräning
Konkret sa:
Dr_Rydell sa:
Låga greppet. Så hur tar du dig ur detta nu då?

Ser bra ut. Men vill man att det skall ta mer på framsidan bör man gå ner ytterligare längre ner.

Det är det jag ifrågasätter. Att hexstången skulle vara bättre än skivstången. Det är väl inte jättekonstigt att det blir annorlunda när greppet är annorlunda men lyfter du med rätt teknik så får du ett lika bra lyft på en riktig skivstång som du kan använda till iaf 40 övningar till. Hur många gör man i hexstången?

Men är du kär i hexstången så kör på, men att rekommendera den som en bättre stång är felaktigt.
Har jag sagt att en hexbar är bättre än en vanlig skivstång? Snäpp upp nivån på diskussionen nu om du ska posta mer, du framställer dig inte som den skarpaste kniven i lådan som du håller på nu.

Jag har sagt att min uppfattning av vad jag sett genom åren och själv upplever så är marklyft med en hexagonal bar säkrare för ryggen samt tar mer på benen. Vetenskapen säger också att den tar mer på framsida lår och mindre på ryggen jmf vanlig mark (som tar mer på baksida lår och rygg). Perfekt för en cyklist enligt mig. Sen att du inte tror på vetenskapen, ja jag får hänvisa till andra meningen i stycket 1 gällande det.

Tillbaka
Topp