Styrketräning

Styrketräning
Trycker på luftstrupen och blockerar andning och riskerar att strypa blodtillförseln till hjärnan. Vad tror du händer vid obalans bakåt? Nej, frontböj är en farlig övning.

Styrketräning
geologen sa:
Trycker på luftstrupen och blockerar andning och riskerar att strypa blodtillförseln till hjärnan. Vad tror du händer vid obalans bakåt? Nej, frontböj är en farlig övning.

Ja vad händer? I värsta fall antar jag att jag skulle få släppa stången. Så det blir väl en liten duns i golvet skulle jag tro.

Styrketräning
Zombieböj (frontböj men med raka armar) kan vara ett bra sätt att känna hur stången ska ligga vid frontböj. Det går liksom inte att göra fel, håller man inte en bra och upprätt hållning så tappar man stången och den kräver dessutom ingen överdriven vighet i handlederna. Brukar köra lätta zombieböjar som uppvärmning inför vanlig böj/frontböj, gör att man måste fokusera lite även på muskulärt lätta vikter.

Styrketräning
Konvalj sa:
geologen sa:
Konvalj sa:
Tappar du balansen bakåt i frontböj har du för tung vikt för din teknik/styrka.

Jag skrev inte att jag tappar balansen, utan jag uppmärksammade konsekvenserna av obalans bakåt vid frontböj. Oavsett orsaken.

Jag antar att du inte kör bänkpress eller militärpress heller då?

Bänkpress, ibland, men helst hantelpress i stället. Militärpress enbart i hantelversion. Men skulle jag tappa stången hamnar den först på bröstkorgen. Det handlar om 30-40 kg som mest, så jag tror det är hanterbart.

Styrketräning
Jag tränade på ett gym i Köpenhamn igår. Körde bänkpress med smalt grepp och skulle värma upp med 60kg. Fast vikterna var konstiga och väldigt små och jag la på 2x20kg på varje sida i stället för 2x10kg (borde ha reagerat på hur tunga de var men der gjorde jag inte). Borde väl kunnat pressa up 100kg (även med smalt grepp) men det måste varit chocken (skulle ju bara värma upp) som gjorde att jag fastnade med stången på bröstet. Men det var inga problem att rulla ner den till skrevet ungefär och sen sätta sig upp och lyfta bort stången. Bra nu vet jag det! :-)

Senast ändrad:
Styrketräning
geologen sa:
Du har väl inga lås på stången när du kör bänk? Bör väl gå att tippa så vikterna glider av?

Jo jag brukar ha lås för vikterna kan röra på sig ibland annars och det blir obalans. Vet inte om jag är dålig på att lyfta rakt men Eleikos stång och vikter glider väldigt lätt och jag vet att det händer ibland om jag inte har klämmor. Men som sagt var, det var inga problem att rulla ner stången en bit och sen sätta sig upp med stången i knät. Eller så kan man säkert bara välta över stången åt ena sidan, det funkar säkert också. Bara se till att man inte lagt mobilen just där stången landar så borde det gå bra! :-)

Styrketräning
Och jag önskar att det vore tyst. Oftast är det ju vidrig skräpmusik enligt exakt samma mall (en låt i sjuttielva variationer), men så hög att jag skulle spränga trumhinnorna om jag försökte överrösta den med egna lurar. Ibland är det faktiskt tyst, framför allt tidigt på morgonen.

Styrketräning
En nackdel att träna med lurar är att de, efter ett par år, luktar apa! Men jag fann råd på internet, i en Youtube-video med klipp från TV4-morgon gav en tant husmorstipset att få bort lukten från stinkande gymnastikskor genom att lägga dem över natten i en burk tillsammans med tidningspapper och krossade kaffebönor. Funkade nästan overkligt bra, stanken försvann helt och hållet! Hade testat med både tvål och sprit innan.

Styrketräning
Supertramp sa:
En nackdel att träna med lurar är att de, efter ett par år, luktar apa! Men jag fann råd på internet, i en Youtube-video med klipp från TV4-morgon gav en tant husmorstipset att få bort lukten från stinkande gymnastikskor genom att lägga dem över natten i en burk tillsammans med tidningspapper och krossade kaffebönor. Funkade nästan overkligt bra, stanken försvann helt och hållet! Hade testat med både tvål och sprit innan.

Ättika borde fungera bra med.

Styrketräning
Konkret sa:
Supertramp sa:

Ättika borde fungera bra med.

Alltså inte att tvätta dom med ättika utan förslut dom någonstans med ett glas ättika bredvid.

Styrketräning
Aldrig bänkpress ensam med klovade vikter. Lär dig att pressa symmetriskt med bra balans istället så glider inte vikterna av. Ingen hederssak/machogrej att alltid köra klovat.

Styrketräning
Klovat=klämmor antar jag. Finns riktiga lås/klovar tex Eleiko med skruvar men de är sällsynta på gym. Tyvärr för klämmorna är ofta sopiga och när jag kör marklyft skakar vikterna isär ibland.

Senast ändrad:
Styrketräning
Shit det där såg riktigt läskigt ut! Tar väl inte många sekunder innan man tuppar av när man stryper blodtillförseln sådär?

Rejält tung också, 4x15+10kg på varje sida +20kg stång = 160kg.

Styrketräning
Supertramp sa:
Shit det där såg riktigt läskigt ut! Tar väl inte många sekunder innan man tuppar av när man stryper blodtillförseln sådär?

Rejält tung också, 4x15+10kg på varje sida +20kg stång = 160kg.

Det går nog rätt fort att tuppa av ja, så min rekommendation att aldrig använda klovar när man kör bänkpress själv kvarstår. Bäst är att köra i en bur (https://goo.gl/images/ENX5QJ), då man har skyddsräcken utan avbrott längs sidorna. Ställer man in den så att stången hamnar på räckena om man slappnar av så är det så gott som riskfritt. Dessutom måste man lära sig brygga för att stången ska gå fri från räckena.

Styrketräning
En Googling "Bench press Death" visar att det faktiskt händer (om än väldigt sällan) att folk dör när de kör bänkpress. Ska nog sluta använda spännen när jag tränar utan passare. Hamnar stången på bröstet är det nog aldrig ett problem (om man inte tappar den vilket orsakade en rysk styrkelyfares död, han lyfte dock 200kg och hade "suicide grip" = tummarna år samma håll som fingrarna) men om den av någon anledning hamnar på halsen så kan det gå riktigt illa om man har otur. Risken att det går så långt att man dör borde vara liten om man inte tränar helt själv men ändå...

Senast ändrad:
Styrketräning
Kom att tänka på ett tillfälle när jag körde snedbänk. Typ 70kg med en sån där bänk med ställbar lutning. När jag skulle lyfta ur stången ur racket så föll ryggstödet på bänken ner platt. Ryggstödet föll redan när jag började pressa upp stången så stången blev kvar i racket och jag blev mest skraj av att falla nedåt. Men hade det hänt lite senare så hade det kunnat sluta riktigt illa! Tänk 70 kg stång med fallhöjden raka armar + bänkens höjd (innan ryggstödet föll mer) rakt ner på bröstet/halsen/huvudet...

Vet inte hur det kunde bli så att ryggstödet föll men jag måste ha missat att skjuta in sprinten ordentligt.

Senast ändrad:
Styrketräning
geologen sa:
Smith-maskiner har väl alltid ställbara stopp? Tror inte jag sett nån utan.

Jo, de brukar ha det, men det brukar vara ganska långt mellan stoppen. För mig (på det gymmets maskin) så fick jag antingen välja mellan att stången stannade innan bröstkorgen (trots brygga) eller att stången kunde gå för djupt mot halsen. De flesta som bänkade i den körde utan stoppen, vilket såklart är idiotiskt men att bänka på vanlig bänk utan räcken (och utan klovar) är tveklöst mindre farligt.

Styrketräning
Fast stången hamnar i alla fall på bröstet i Smith. Om man inte kör giljotin-pressar men det är det inte så många som gör. Men om man är helt själv och det inte finns nån som kan komma till undsättning dör man väl tillslut ändå med en tung stång över bröstet som man inte kan få väck?

Usch det var inga roliga bilder som dök upp i huvudet när man började fundera på sånt här!

Senast ändrad:
Styrketräning
Dr_Rydell sa:
Vi passar på att köra lite fredagsfysiologi. Varför dör du när boaormen kramar runt dig?

Gissning utan Google (vilket kan bli rätt uppenbart om jag har fel): Man kan inte andas pga trycket över bröstet och kvävs till döds?

EDIT: Tror lika som Geo alltså.

Senast ändrad:
Styrketräning
Ja. När du andas ut och vill andas in igen så kramar ormen åt och du kan inte andas in. Trycket inuti bröstkorgen (intrathorakala trycket) blir så högt att blodet inte rinner tillbaka till hjärta (normalt väldigt låga tryck på vensidan, närmare noll i höger förmak. Du får ingen volym till hjärtat som inte har något att pumpa runt.
Vill minnas professorn på anestesin sa att 8 min har du syre för om lungorna paralyseras. Denna tid ökar genom att mätta blodet med syrgas (som man gör inför planerade sökningar exempelvis).
Hoppas veckans fredagsfysiologi var intresssant?

Styrketräning
rickards sa:
Gällande hex-bar eller rak stång så kan vi väl iallafall konstatera att en rak stång är sjukt mkt mer användbar till alla andra övningar. Rätt enkelt val tycker jag om man inte vill köpa för mkt grejer.

Hexbar är mer praktisk som torkställning och att hänga upp våta cykelkläder mm!

Styrketräning
Supertramp sa:
Så vad skylle hända om man fastnade i en Smithmaskin med låt säga 100kg stång på bröstet som man inte får väck (och ingen hjälp i närheten)?
Ja du. Jag vet inte säkert, får skissa på ett möjligt scenario. Nu har du ju revben över det området samtidigt kommer energiresurserna till slut tryta att hålla vikten på bröstet utan något nämnvärt tryck på sternum och revbenen. Sen när kraften är slut kommer trycket öka och hur mkt vikt vi tål i form av en stång direkt på bröstkogen vet jag inte. Liten variation också mellan människor som allt annat. Du kommer inte kunna andas in i alla fall. Jag vågar inte uttala mig om trycket eftersom det beror på hur bröstkorgen håller emot.
Läste ovan att du körde med klovar. Gör inte det. Vet vad du menar med vissa av Eleikos vikter, framför allt om man kör några reps. Använd gummesnodd eller nåt som bara håller det på plats och som inte kan hålla tillbaka vikten om du behöver tippa. Det krävs så lite om man har tillfälligheterna emot sig och skada sig enormt, ja t o m avlida.

Styrketräning
Nej jag kommer inte köra med klämmor någe mer. Men det är nog inga problem, tror att det främst är när man sätter tillbaka stången i racket som viktetna ibland flyttar sig. Men det är ju bara att kolla mellan seten.

Styrketräning
Nu blir det lite OT här men Doktorn kanske kan svara på om det där med "superkrafter" i livshotande nödsituationer är en myt eller inte? Skulle man tex kunna pressa 10kg över sitt bänkpress-max om man insåg att man höll på att dö?

Styrketräning
men för fasen klovar använder man inte annat än i övningar där man slänger ned stången efter någon form av ryck eller stöt.

Bra att du insett faran i det, och utöver den minskade risken kommer du säkert få lite bättre teknik på köpet.

Styrketräning
Supertramp sa:
Nu blir det lite OT här men Doktorn kanske kan svara på om det där med "superkrafter" i livshotande nödsituationer är en myt eller inte? Skulle man tex kunna pressa 10kg över sitt bänkpress-max om man insåg att man höll på att dö?
Det var inget som diskuterades på läkarutbildningen (tror jag?), men det diskuterades när jag gick PT-utbildning för många herrans år sedan. Det sades då att vi har hämningar i nervsystemet för att inte vi ska slita sönder oss. Ex. att baksida lår hämmar framsida lår redan innan det når ytterläget så inte leden ska slås sönder. Det är väl där man är och tummar på elitsidan och därför sliter sönder musklerna. Och det är väl där man är och tummar på i extrema situationer. Vi har väl alla varit med om situation i livet där vi gjort något i ett visst läge som inte gått att upprepa sen. Inte på det temat kanske, men jag tog mig över ett staket utan problem i berusat tillstånd och som jag veckan efter - i nyktert tillstånd - hade stora problem att ta mig över. Tredje försöket eller nåt. Men "hämningarna" släpper väl på alkohol sägs det?

Senast ändrad:
Styrketräning
MatteXC sa:
men för fasen klovar använder man inte annat än i övningar där man slänger ned stången efter någon form av ryck eller stöt.

Bra att du insett faran i det, och utöver den minskade risken kommer du säkert få lite bättre teknik på köpet.

Appropå ryck ska jag göra ett nytt försök att lära mig det nån gång framöver. Fick ett ryck (ha ha!) för nåt år sedan och började stretcha axlar med kvastskaft dagligen och fick väl till några hyfsade knäböj med stång på raka armar ("OH squat" vilket jag ser som första steget att kunna göra ett olympiskt ryck för en stel gammal gubbe som mig). Men sen minns jag inte vad som hände men jag kom av mig i alla fall och det rann ut i sanden. Testade OH squat häromdan igen och jag var nästan lika stel som innan jag började träna axelflexibiliteten förra gången. Måste hålla allra längst ut på stången (skitbrett alltså, händerna mot stoppet där vikterna sitter) + lyftarskor med klack för att överhuvudtaget komma ner i en fulldjup böj...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp