Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Konvalj sa:Tappar du balansen bakåt i frontböj har du för tung vikt för din teknik/styrka.
geologen sa:Trycker på luftstrupen och blockerar andning och riskerar att strypa blodtillförseln till hjärnan. Vad tror du händer vid obalans bakåt? Nej, frontböj är en farlig övning.
geologen sa:Konvalj sa:Tappar du balansen bakåt i frontböj har du för tung vikt för din teknik/styrka.
Jag skrev inte att jag tappar balansen, utan jag uppmärksammade konsekvenserna av obalans bakåt vid frontböj. Oavsett orsaken.
Konvalj sa:geologen sa:Konvalj sa:Tappar du balansen bakåt i frontböj har du för tung vikt för din teknik/styrka.
Jag skrev inte att jag tappar balansen, utan jag uppmärksammade konsekvenserna av obalans bakåt vid frontböj. Oavsett orsaken.
Jag antar att du inte kör bänkpress eller militärpress heller då?
geologen sa:Du har väl inga lås på stången när du kör bänk? Bör väl gå att tippa så vikterna glider av?
Supertramp sa:Bara se till att man inte lagt mobilen just där stången landar så borde det gå bra! :-)
Supertramp sa:En nackdel att träna med lurar är att de, efter ett par år, luktar apa! Men jag fann råd på internet, i en Youtube-video med klipp från TV4-morgon gav en tant husmorstipset att få bort lukten från stinkande gymnastikskor genom att lägga dem över natten i en burk tillsammans med tidningspapper och krossade kaffebönor. Funkade nästan overkligt bra, stanken försvann helt och hållet! Hade testat med både tvål och sprit innan.
Konkret sa:Supertramp sa:En nackdel att träna med lurar är att de, efter ett par år, luktar apa! Men jag fann råd på internet, i en Youtube-video med klipp från TV4-morgon gav en tant husmorstipset att få bort lukten från stinkande gymnastikskor genom att lägga dem över natten i en burk tillsammans med tidningspapper och krossade kaffebönor. Funkade nästan overkligt bra, stanken försvann helt och hållet! Hade testat med både tvål och sprit innan.
Ättika borde fungera bra med.
ulfalf sa:Aldrig bänkpress ensam med klovade vikter. Lär dig att pressa symmetriskt med bra balans istället så glider inte vikterna av. Ingen hederssak/machogrej att alltid köra klovat.
Konvalj sa:Man bör definitivt inte ha klovar på när man kör ensam.
geologen sa:Konvalj sa:Man bör definitivt inte ha klovar på när man kör ensam.
Han borde nog sett till att säkerhetsbalkarna var fästa i de vertikala stolparna...
Supertramp sa:Shit det där såg riktigt läskigt ut! Tar väl inte många sekunder innan man tuppar av när man stryper blodtillförseln sådär?
Rejält tung också, 4x15+10kg på varje sida +20kg stång = 160kg.
geologen sa:Smith-maskiner har väl alltid ställbara stopp? Tror inte jag sett nån utan.
Dr_Rydell sa:Vi passar på att köra lite fredagsfysiologi. Varför dör du när boaormen kramar runt dig?
rickards sa:Gällande hex-bar eller rak stång så kan vi väl iallafall konstatera att en rak stång är sjukt mkt mer användbar till alla andra övningar. Rätt enkelt val tycker jag om man inte vill köpa för mkt grejer.
Ja du. Jag vet inte säkert, får skissa på ett möjligt scenario. Nu har du ju revben över det området samtidigt kommer energiresurserna till slut tryta att hålla vikten på bröstet utan något nämnvärt tryck på sternum och revbenen. Sen när kraften är slut kommer trycket öka och hur mkt vikt vi tål i form av en stång direkt på bröstkogen vet jag inte. Liten variation också mellan människor som allt annat. Du kommer inte kunna andas in i alla fall. Jag vågar inte uttala mig om trycket eftersom det beror på hur bröstkorgen håller emot.Supertramp sa:Så vad skylle hända om man fastnade i en Smithmaskin med låt säga 100kg stång på bröstet som man inte får väck (och ingen hjälp i närheten)?
Det var inget som diskuterades på läkarutbildningen (tror jag?), men det diskuterades när jag gick PT-utbildning för många herrans år sedan. Det sades då att vi har hämningar i nervsystemet för att inte vi ska slita sönder oss. Ex. att baksida lår hämmar framsida lår redan innan det når ytterläget så inte leden ska slås sönder. Det är väl där man är och tummar på elitsidan och därför sliter sönder musklerna. Och det är väl där man är och tummar på i extrema situationer. Vi har väl alla varit med om situation i livet där vi gjort något i ett visst läge som inte gått att upprepa sen. Inte på det temat kanske, men jag tog mig över ett staket utan problem i berusat tillstånd och som jag veckan efter - i nyktert tillstånd - hade stora problem att ta mig över. Tredje försöket eller nåt. Men "hämningarna" släpper väl på alkohol sägs det?Supertramp sa:Nu blir det lite OT här men Doktorn kanske kan svara på om det där med "superkrafter" i livshotande nödsituationer är en myt eller inte? Skulle man tex kunna pressa 10kg över sitt bänkpress-max om man insåg att man höll på att dö?
MatteXC sa:men för fasen klovar använder man inte annat än i övningar där man slänger ned stången efter någon form av ryck eller stöt.
Bra att du insett faran i det, och utöver den minskade risken kommer du säkert få lite bättre teknik på köpet.