Styrlinda

rogart

Aktiv medlem
Styrlinda
Vad tycker ni om vit styrlinda är det någon som kör med det blir det fort smutsigt .Har alltid kört med svart eller möjligen någon färg eller så .
 
Styrlinda
Vitt är riktigt snyggt om den är ren. Är du renlig av dig och gillar att hålla rent cykeln tycker jag du ska köpa. Själv haft lite fundering på det till min cx men vi får se, svart beställt som första iaf.
 
Styrlinda
En kompis har vit styrlinda. Igår hoppade kedjan när vi var ute och cyklade och efter att ha fixat det fick hon hålla i(de svarta) gummiklädda bromshandtagen i fem mil...
 
Styrlinda
Har vit på en kolfiberracer. Snyggt, men som sagt blir det skitigt lite för fort. Kör man dessutom Hisingen runt med regn i 10 mil så är det ganska kört att få dem vita igen...
 
Styrlinda
Roger A skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad tycker ni om vit styrlinda är det någon som
> kör med det blir det fort smutsigt .Har alltid
> kört med svart eller möjligen någon färg eller
> så .


Haha, det där var det roligaste jag har läst idag.
 
Styrlinda
Har vit och jag är en riktig skitgris med ständigt kladdiga äckliga fingrar, lindan är endast vit ren när det regnar ute... elfelbensgråvit nästan jämt annars och det stör mig lika mycket som insikten att inget är förevigt placerat på exakt samma punkt i förhållande till vadhelst man har i tanken.
 
Styrlinda
Jag har kört med vit Fiziklinda (den perforerade) sen i april ca 30 mil/vecka och den är fortf vit trots en hel del regnpass. Lindor av andra märken grånar fort men denna funkar bra.
FIZIK040-VIT_1.jpg
 
Styrlinda
japp, vanlig vit korklinda blir snabbt skitig, speciellt om man som jag oftast kör utan handskar på träning. Kan också rekommendera fizik-lindan som håller sig fräsch och ger helt ok grepp
 
Styrlinda
Johan S skrev:
-------------------------------------------------------
> En kompis har vit styrlinda. Igår hoppade kedjan
> när vi var ute och cyklade och efter att ha fixat
> det fick hon hålla i(de svarta) gummiklädda
> bromshandtagen i fem mil...

Hur gör din kompis för att låta bli att slita på pedalerna och sadeln?
 
Styrlinda
Har beställt både en Fizik linda och en vanlig kork linda så får vi testa lite .Fiziklinda verkar vara rätt tunn så kanske lindar jag korklindan först för att få lite mer komfort.
 
Styrlinda
Det är ju möjligt att justera tjockleken genom hur tätt man lindar styret, så det bör nog gå att få det som du vill även med bara fizik-lindan... men jag kan hålla med om att den är något tunnare än en vanlig korklinda
 
Styrlinda
Det går utmärkt att tvätta styrlinda.
Yes orginal på en tvättsvamp och "snurra" runt styret ordentligt med en blöt svamp.
Skölj av, som nytt !!


//kimmen
 
Styrlinda
JT skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Hur gör din kompis för att låta bli att slita
> på pedalerna och sadeln?

Förstår inte frågan, men hon var svart om fingrarna och cykeln (och lindan) var väldigt ny och skinande vit. Hon ville inte olja ner den fina vita lindan, helt enkelt.
 
Styrlinda
Jag körde vitt och hade den lösningen på problemet kedjeproblem = smutsig linda, att om/när man får kedjeproblem och måste pilla på den, så gör man det med handskarna på sig - sedan får man åka resten av turen med handskarna i fickan bak på tröjan tills dom kommer hem till en tvättmaskin, alternativt kedjeoljan torkar in och dom inte färgar av sig längre...

Ja jag vet, det där är lite mer estetik än det är cykling - men vit linda satt så förbannat bra på min turkos/pärlemovita bianchi ;)
 
Styrlinda
hakanf skrev:
-------------------------------------------------------
> jag tror du får sluta lägga in bilder på din
> Cervelo, innan någon klagar på att det är
> omoraliskt med all denna cykelporr...


Bara halva inne - hjulen måste genast bytas till Zipp 404:or, annars stämmer det liksom inte... Och gula vattenflaskor till den läckra ramen? :-/ EAS-flaskorna är röda och läcker inte...
 
Styrlinda
Jag måste citera Adamsson

-"Vadå? finns de någon annan färg än vit?"

jag håller med att honom, finns det någon annan färg? nu har jag mitt projekt här, MYCKET vitt på röd-racer! hehe =)
 
Styrlinda
Jag har kört svart Deda, röd Dead, vit Deda. Nu svart Fysik som är HELT VÄRDELÖS! Det blir svart Deda igen. Det är bäst enligt mig. :o)

//Skogling
 
Styrlinda
Den är icke elastisk vilket gör att den blir typ skrynklig i skarvarna och dessutom är den inge skön att hålla i. Jag vill ha lite mjukt och mysigt liksom... ;o)
 
Styrlinda
Skrivet av NiklasL idag 16:58 (Dölj användarens inlägg)

hakanf skrev:
-------------------------------------------------------
> jag tror du får sluta lägga in bilder på din
> Cervelo, innan någon klagar på att det är
> omoraliskt med all denna cykelporr...


Bara halva inne - hjulen måste genast bytas till Zipp 404:or, annars stämmer det liksom inte... Och gula vattenflaskor till den läckra ramen? :-/ EAS-flaskorna är röda och läcker inte...

Ha ha, titta på sidan 53 i nyaste numret av Kadens får du se... ;-)
Flaskorna är klubbspons -men visst är färgen gräll... bilder är fö tagna av Luca Mara / T
 

Bilagor

  • 523196433_368fc195db.jpg
    523196433_368fc195db.jpg
    53.4 KB · Besök: 57
Styrlinda
SeALBoY skrev:
-------------------------------------------------------
> Några tips & tricks för en första gången sätta på styrlinda okunnig?! Vad bör man tänka på och hur börjar man så
> det blir snyggast.......

Jag är definitivt inget proffs i frågan, men blev nöjd med resultatet när jag för första gången lindade ett styre för ett par veckor sedan.
Jag "torrlindade" en gång först för att se hur jag skulle landa runt reglagen, och såg då att jag kunde kapa en bit på lindan för att få den perforerad hela vägen (ändarna saknade perforering). Därefter;

- Vik upp gummitutan runt reglaget.
- Jag satte dubbelhäftande tejp på utvalda delar på styret (rödmålat på fotot) innan jag började. Dels för att underlätta lindningen och dels för att få en hållbarare lindning (inbillar jag mig). Med tanke på hur dåligt klistret på lindan var så var det nog ett klokt beslut. Nackdelen med tejpningen var att det blev lite tjockare vid styrändarna, men det kan jag leva med.
- Linda ett varv runt reglaget för att slippa en glipa där.
- Börja linda från slutet på styret, och linda utifrån och in mot mitten. Släpp ut lindan ca 5 mm utanför styrets slut när du börjar linda. Den flärpen viker du sen in och fixerar med styrändspluppen.
- Linda hela vägen upp till styrstammen (nåja, nästan hela vägen..). Skär av lindan rakt med en vass kniv. Tejpa.

Styrlinda.jpg ht=326
 
Styrlinda
Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Skrivet av NiklasL idag 16:58 (Dölj användarens
> inlägg)
>
> hakanf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > jag tror du får sluta lägga in bilder på din
>
> > Cervelo, innan någon klagar på att det är
> > omoraliskt med all denna cykelporr...
>
>
> Bara halva inne - hjulen måste genast bytas till
> Zipp 404:or, annars stämmer det liksom inte...
> Och gula vattenflaskor till den läckra ramen? :-/
> EAS-flaskorna är röda och läcker inte...
>
> Ha ha, titta på sidan 53 i nyaste numret av
> Kadens får du se... ;-)
> Flaskorna är klubbspons -men visst är färgen
> gräll... bilder är fö tagna av Luca Mara / T


Wow. Så vacker.

A propos vita styrlindor kan man ha med våtservetter för att klara hygienen efter kedje- och däckfix en route. Det kan man ha även med svarta styrlindor eftersom det är mindre kul med smuts och olja även på sådana. Våtservetter tar ingen plats alls i ryggficka eller sadelväska.
 
Styrlinda
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Den är icke elastisk vilket gör att den blir typ
> skrynklig i skarvarna och dessutom är den inge
> skön att hålla i. Jag vill ha lite mjukt och
> mysigt liksom... ;o)


smaken ä som baken, delad, hade cinelli linda, men bytte till fizik svarta pga. att jag tycker cinellin va mycket sämre än fizik lindan ja hade på förra hojjen. o fizik svarta ä den bästa ja testat :D
 
Styrlinda
Deda är den bästa linda jag använt, jämför med kork och syntet
av olika fabrikat. Känns som kork, men håller som syntet.

Bonus: Den gick att linda av - försiktigt - för att byta handtagen,
och sedan på igen, som om inget har hänt. Det trodde jag aldrig, och
det går inte med korklinda.

Fizik är för plastig och tunn.
 
Styrlinda
Skogling: Är det hos Pedalogerna Du inhandlar Deda styrlindor? Jag blev intresserad när Du skrev att de är mer elastiska och litet mjukare! Det passar bra till hårdpumpade däck! En mkt passande tråd, eftersom jag i förrgår plötsligt upptäckte att det är dags för nya lindor, och nu kan jag hardly wait!
 
Styrlinda
Little Stereo!

Tack för Ditt tips! Liksom Pedalogerna är Cykel-City en bra och seriös butik som jag trivs väldigt bra i! Dock är den mycket farlig...! ;) Så snart jag får tillfälle måste jag nu bege mig dit, trots riskerna... (Såg underbara Santini-tröjor och byxor där sist!) Skall bli ett jättelyft med nya, sköna lindor!
 
Styrlinda
Jo, man går dit och ska köpa en slang och kommer hem nästan pank med en kasse full av något man inte hade en aning om att man skulle köpa :-)
Cykelcity är väl den butik jag har bäst koll på sortimentet på, men även ECI i björkhagen har massor med bra-ha saker... ;-)
 
Styrlinda
ECI får pluspoäng för egen espressobar, för att de har så mycket racerprylar hemma,
både gammalt och nytt, och för att det alltid går att titta på fina cyklar där.

Deda har de dock inte på ECI, men på Cykelcity som alltid r trevlig att handla i också.
 
Styrlinda
Nu har jag äntligen kommit till skott med styrlindningen! Jag var inne på Cykel-City, men där tappade jag huvudet inför en jättefin Columbus Vola till extrapris, och började samspråka med Daniel i butiken. Vi talade länge, jag fick klämma och känna och glömde alldeles bort att jag borde inhandla Deda-tape! Tänk så det kan gå. På väg till ECI i Björkhagen, som jag också hade ärende till ang. spacers, kom jag på att styrlindan ännu inte hade blivit inköpt, så jag tittade på olika lindor där, och fastnade för svart BBB. ECI saluför inte Deda, men jag känner att jag kommer att trivas utmärkt med min nylindade BBB, som sitter som gjuten nu efter första försöket! Lindan har legat uppfordrande på bordet i några dagar, och jag har varit litet rädd för att börja linda - och för att misslyckas! Det gick dock jättebra och det ser så fint ut, känns också väldigt bra! Jag passade på att linda medan jag njöt av Vacchi i TV - vad kunde ha passat bättre! Är nu jättesugen på en cykeltur! Får nog bli Lidingö framåt kvällen! Stort tack till alla som givit bra råd om hur man skall linda! Jag följde bl. a. de fina bilderna på www.parktool.com!
 
Tillbaka
Topp