SeALBoY skrev:
-------------------------------------------------------
> Några tips & tricks för en första gången sätta på styrlinda okunnig?! Vad bör man tänka på och hur börjar man så
> det blir snyggast.......
Jag är definitivt inget proffs i frågan, men blev nöjd med resultatet när jag för första gången lindade ett styre för ett par veckor sedan.
Jag "torrlindade" en gång först för att se hur jag skulle landa runt reglagen, och såg då att jag kunde kapa en bit på lindan för att få den perforerad hela vägen (ändarna saknade perforering). Därefter;
- Vik upp gummitutan runt reglaget.
- Jag satte dubbelhäftande tejp på utvalda delar på styret (rödmålat på fotot) innan jag började. Dels för att underlätta lindningen och dels för att få en hållbarare lindning (inbillar jag mig). Med tanke på hur dåligt klistret på lindan var så var det nog ett klokt beslut. Nackdelen med tejpningen var att det blev lite tjockare vid styrändarna, men det kan jag leva med.
- Linda ett varv runt reglaget för att slippa en glipa där.
- Börja linda från slutet på styret, och linda utifrån och in mot mitten. Släpp ut lindan ca 5 mm utanför styrets slut när du börjar linda. Den flärpen viker du sen in och fixerar med styrändspluppen.
- Linda hela vägen upp till styrstammen (nåja, nästan hela vägen..). Skär av lindan rakt med en vass kniv. Tejpa.