Superior

Amell

Ny medlem
Superior
Är superior bra cyklar? Är det någon som vet hur man gör för att testa en när cykelkraft inte har den i lager i fysisk butik?

Martinmat

Aktiv medlem
Superior
Sök på superior på forumet finns milslånga trådar. Lär väl vara ett 1000 tal som kör på sup å säkert ngn som bor i din närhet så du kan prova

sanfar

Aktiv medlem
Superior
Jag har en sup xp 929. Omodern geo, ja. Men jag har jäkla skoj ändå. 100mm slaglängd har helt klart varit tufft ibland eller många gånger. Men det beror på var kan cyklar. Jag ogillar asfalt och grusväg.

Kvalitén har jag inget att klaga på. Har hållit bra i runt 4000km. Bytt slitdelar och däck.

Besv

Aktiv medlem
Superior
Ni som kör på SUP hur tycker ni storlekarna passar?

Kollar på Superior Team XF 29 och är i övre spannet för M som 177. Ngn som provat både M och L i min längd?

Sup

Medlem
Superior
Jag har en Team XF 29 Issue och en XP 939 (hårt uppgraderad), båda storlek M. Jag är 173 cm. Jag kan inte så mycket om geo men dom är inte så flacka fram som andra. Men båda är mycket lätta och kvicka XC-MTB. Riktigt bra på att klättra uppför. Jag är supernöjd. Som någon sa tidigare så sök på detta forumet. Det finns många SUP-åkare.

cykloton

Aktiv medlem
Superior
Jag har en sup xp 969 och kunde inte varit mer nöjd, det ända som gjorde mig besviken var att den vägde 10.6 istället för angivna 9.9 vilket är rätt stor skillnad.

sanfar

Aktiv medlem
Superior
Sup sa:
Jag har en Team XF 29 Issue och en XP 939 (hårt uppgraderad), båda storlek M. Jag är 173 cm. Jag kan inte så mycket om geo men dom är inte så flacka fram som andra. Men båda är mycket lätta och kvicka XC-MTB. Riktigt bra på att klättra uppför. Jag är supernöjd. Som någon sa tidigare så sök på detta forumet. Det finns många SUP-åkare.
Har inte dom 71grader HTA som typ alla andra Superior?

Sup

Medlem
Superior
Har inte så bra koll på graderna men de är samma som övriga superior. Jag syftade på övriga tillverkare :)

såkket

Aktiv medlem
Superior
sanfar sa:
Sup sa:
XF beroende modell kommer med 100, 120 eller 130mm slag på gaffeln och har 71, 70 eller 69 grader HTA (även STA blir flackare ju längre slag i och med att man bara höjer fronten, reach borde också bli kortare och stacken högre)
XP kommer väl bara med 100mm slag och 71 grader HTA?

XF kommer ju med ZS styrlager så den går ju att sätta offsetlager i om man vill slacka ut den.
XP har IS så den går inte att göra så mycket åt mer än att byta gaffel.

sanfar

Aktiv medlem
Superior
såkket sa:
sanfar sa:
Sup sa:
XF beroende modell kommer med 100, 120 eller 130mm slag på gaffeln och har 71, 70 eller 69 grader HTA (även STA blir flackare ju längre slag i och med att man bara höjer fronten, reach borde också bli kortare och stacken högre)
XP kommer väl bara med 100mm slag och 71 grader HTA?

XF kommer ju med ZS styrlager så den går ju att sätta offsetlager i om man vill slacka ut den.
XP har IS så den går inte att göra så mycket åt mer än att byta gaffel.
Ha, där ser man! Jag har bara kollat på cykelkraft, där verkade som att alla hade 71grader. Men kollade man på Superiors hemsida så va där andra specar.
https://www.cykelkraft.se/superior-xf-979-tr-matt-gra-svart-neonrod-15-5
https://superiorbikes.eu/se/2019/mtb-race-xf/xf979tr/matte-grey-black-neon-red

Hoven

Ny medlem
Superior
Trots kritik om omodern geometri så har jag en Team Race XF 29 Issue som jag är jättenöjd med. Blev ett lyft att gå från min gamla EPIC 26 tum. Är 178 cm och kör på M, funkar ypperligt. Det jag har gjort är att kapa styret från 76 cm till 72 cm. Tycker det passar bättre min väldigt smala överkropp samt får bättre koll när köra snåriga stigar. Funkar fortfarande bra att "bryta" sig upp för backar.

Byta till större framklinga kräver ombyggnad! Finns några här som gjort det. Litet minus, inte bara att byta drev alltså. Minns jag inte fel så har nån har bytt vevparti och satt på ovalklinga, nån annan har köpt brickor(från cykelkraft) och flyttat ut vevpartiet 1 mm, tillräckligt för större drev.(Sorry orkar inte söka, och länka. Men om du söker i trådar - alla, så får du träff, till slut ;-))

Byta angleset, nåt som jag ev tänkte göra för skojs skull. Kolla lite med Roder här på Happy.
Supen känns väldigt rapp och kvick, men visst provade polarens dyrgrip en BMC Fourstroke och märkte tydligt skillnad i geometri. Trygg utför men trög på nåe vis.
https://www.workscomponents.co.uk/2...dset---to-suit-tapered-steerer-tube-945-p.asp

Senast ändrad:

Mwikner

Ny medlem
Superior
Jag kör en xf 969 i storlek S (169cm). 120mm slag både bak och fram. Gaffelvinkeln är 69,5 i originalutförande. Jag knackade ur dessa och satte i works components 2 graders angle set. Känslan blev en helt annan. Jag har kört med detta i några veckor nu och är än så länge nöjd. Jag tappade ca 10mm i markfrigång, lite närmare till styret och aningen mer upprättad sadelstolpe. Inget som påverkar mig negativt. Det finns gott om justermån med enkla medel.

Är för övrigt riktigt nöjd med cykeln.

såkket

Aktiv medlem
Superior
Just ja, jag har också en 2017 Team 29 issue di2 som går istället för en XC/gravel då jag har en förslitningsskada i ena skulderbladet som blir obekväm med bockstyre. Till den cyklingen så är den helt perfekt i alla fall och eventuell påverkan av omodern geo spelar mindre roll, men kommer nog åka på en 120mm gaffel till nästa säsong.
Är 176cm och kör M med -2cm styrstam (bytt från 80 till 60mm), då är jag dock byggd som en pingvin och skulle tippa på att med lite normalare längd på armar och ben så hade en M passat perfekt rakt ur lådan.

Husabuse

Medlem
Superior
Besv sa:
Ni som kör på SUP hur tycker ni storlekarna passar?

Kollar på Superior Team XF 29 och är i övre spannet för M som 177. Ngn som provat både M och L i min längd?
Jag är 189, kör Superior fulldämpat i L, perfekt för mig. Upplever dem som Scott/Specialized i storlekarna.
Det står en XF 29 Team Elite hemma, rappaste och roligaste stigraketen jag cyklat på, jag ogillar stenkistor och älskar snabb singeltrack.

/J

Manurhin2

Aktiv medlem
Superior
Är 184 ( 182,5 när jag köpte den) cm
Kör xf team issue -18 strl L med 100-stam och 38-klinga, funkar perfekt för snabb enkel cykling ex Vasan och motionsspår.
Olämplig för stökig cykling nerför.

M

crusty80

Ny medlem
Superior
1A80D3E2-E0FA-42F6-9EE8-63A7BFFEE2E3.jpeg

Hallå! Här är min pärla, skulle dock vilja ha lite flackare gaffelvinkel. Gillar när det är bökigt i skogen och har förstått att det kan bli ännu roligare. Någon som flackat vinkeln på dessa och kan ge tips eller råd. Verkar finnas lite olika alternativ . Mvh Jerry

MAMTB

Aktiv medlem
Superior
Jag har ett angleset från Superstar Component. Gick från 71 till 69 grader gaffelvinkel. Mycket nöjd med den uppgraderingen! Känns stabilare nerför.

crusty80

Ny medlem
Superior
Jag har ett angleset från Superstar Component. Gick från 71 till 69 grader gaffelvinkel. Mycket nöjd med den uppgraderingen! Känns stabilare nerför.
Spännande, undrar om det är samma på din och min, om det är den på bilden så står det ju att den passar nå vissa mått, hittar ingen uppgift på det måttet på min cykel. Är det den på bilden du beställt? Tog du den från någon svensk återförsäljare? Du har ingen bild på hur din blev. Håller på och testar lite med kortare styrstam och nu letar jag ett styre med lite raise.

Bilagor

MAMTB

Aktiv medlem
Superior
Spännande, undrar om det är samma på din och min, om det är den på bilden så står det ju att den passar nå vissa mått, hittar ingen uppgift på det måttet på min cykel. Är det den på bilden du beställt? Tog du den från någon svensk återförsäljare? Du har ingen bild på hur din blev. Håller på och testar lite med kortare styrstam och nu letar jag ett styre med lite raise.
Du får mäta övre del samt undre del. Även mäta styrhuvudet. Jag beställde ett T7-2 EC44/ZS56 100-110mm Taper Steerer som passade min cykel. Jag har en Superior XF Team Issue Di2 från 2018. Har ingen bra närbild nu men kan lägga upp en imorgon.

crusty80

Ny medlem
Superior
Du får mäta övre del samt undre del. Även mäta styrhuvudet. Jag beställde ett T7-2 EC44/ZS56 100-110mm Taper Steerer som passade min cykel. Jag har en Superior XF Team Issue Di2 från 2018. Har ingen bra närbild nu men kan lägga upp en imorgon.
Tack för bra info! hittade en spec och det ser ut som om vi kan ha samma. Min är en xf 999 tr -19. Var mest nyfiken på helhetsbild för att se om man kunde se förändringen. Har du upplevt några nackdelar? Har du originalstyre och stam? Bifogar specen, du är nog kunnigare än mig.

Bilagor

MAMTB

Aktiv medlem
Superior
Tack för bra info! hittade en spec och det ser ut som om vi kan ha samma. Min är en xf 999 tr -19. Var mest nyfiken på helhetsbild för att se om man kunde se förändringen. Har du upplevt några nackdelar? Har du originalstyre och stam? Bifogar specen, du är nog kunnigare än mig.
Svårt att se skillnad på gaffelvinkel på bild tycker jag men ska ordna lite bilder. Jag har inte orginalstyre eller stam på cykeln. Orginal satt det en styrstam som var 100mm och ett 760mm styre. Nu har jag en stam som är 80mm med 6° lutning neråt samt ett styre på 740mm. Cykeln upplevs mer stabil nerför samt i stökigare terräng. Inte samma oro för OTB.

MAMTB

Aktiv medlem
Superior
Här kommer lite bilder. Som sagt glöm ej mäta styrhuvudet. Om du googlar din exakta cykelmodell så borde kunna hitta den på superiors hemsida. Där finns oftast en bild med samtliga mått på din cykel.
IMG_20200925_091553.jpg

IMG_20200925_091622.jpg

Jäkla massa sladdar o kablar...
IMG_20200916_111532.jpg

Mwikner

Ny medlem
Superior
Även jag har gjort en hel del på min XF 969:

Works Component angle set 2 grader, Från 69,5 till 67,5 (Jäkligt prisvärd uppgradering)
Rock Shox reverb dropper med X1 remote
XT växelreglage
Absolute Black Oval 34t klinga
Kolfiberhjul från Velotek, 27mm innerbredd, Hope Pro4 nav

IMG_20201005_152126.jpg
IMG_20201007_154112.jpg

Mwikner

Ny medlem
Superior
Ja, det är 27mm innerbredd nu mot 25mm original. Ingen jätteskillnad, men det kändes mer rätt eftersom jag aldrig har mindre än 2,25 på däcken. För tillfället kör jag Nobby Nic 29x2,35. Känns stabilt nu på hösten då jag kan gå ner till ca 1,2 - 1,3 bar för att få lite bättre grepp på rötter och sten.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer