Svensk halv-blod Titan!

Svensk halv-blod Titan!
På en del cyklar funkar magic gear helt otroligt bra. Malin har pendlat på sin Scott med 44/14 och en Clas Ohlson-kedja i över ett år utan att byta kedja nu. Kedjan hon hade innan (finkedja) slets ut rätt fort och blev för lång.

Svensk halv-blod Titan!
Rickard, vad menar du med att det inte skulle vara pålitligt med magicgear? Körde 1 år på min kedja innan den behövde bytas och inga avkuggningsproblem sen jag skaffat en Surlykugge därbak... Sammanfattningsvis så är det enkelt, snyggt och praktiskt när man väl fått till det bra, iaf ur mina erfarenheter...

Ja just ja man måste ju kommentera titanramen oxå... Den ser onekligen mums ut men jag ska nog försöka att inte komma i närheten av den för då drabbas man alltför lätt av titansjukan igen. Sist man hade en släng av den vart det en smula dyrt, tex en titanstyrstam som jag köpte för 2500 kr på cykelstallet år 1992. Sånt ska inte upprepas...

Svensk halv-blod Titan!
Kinesiskt titan i Sverige is the shit ;).

Magig gear är när man kör med ett drev fram, ett drev bak och sen hoppas att kedjag är lagom lång så den hålls lagom spänd utan EBB, kedjespännare, sliding dropouts etc.

Vad finns det för bra bakdrev med lååånga kuggar som håller kvar kedjan och inte äter body till ett bra pris?

Hur känsligt är ett framdrev i alu för att "sneslitas" om man kör lite SS och sen vill köra med växlar igen?

Svensk halv-blod Titan!
Tobias/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> ska nog
> försöka att inte komma i närheten av den för
> då drabbas man alltför lätt av titansjukan
> igen. Sist man hade en släng av den vart det en
> smula dyrt, tex en titanstyrstam som jag köpte
> för 2500 kr på cykelstallet år 1992. Sånt ska
> inte upprepas...

händer det bara med 15-års intervaller tycker jag inte det låter så farligt

är det en ibis du har i skrotlådan ?

Svensk halv-blod Titan!
> Vad finns det för bra bakdrev med lååånga
> kuggar som håller kvar kedjan och inte äter body
> till ett bra pris?

Novatec från Cyclecomponents kostar 30 kronor. Åt inte upp titanbodyn på mitt gamla xtr-baknav i alla fall. Långa, djupa taggar.

Svensk halv-blod Titan!
jomper skrev:
[...]
>
> Novatec från Cyclecomponents kostar 30 kronor.
> Åt inte upp titanbodyn på mitt gamla xtr-baknav
> i alla fall. Långa, djupa taggar.

Jag borde ha stålbody med tanke på vad navet väger så... är det 18 eller 20 som borde passa bra med en 32 klinga fram och en halvdaskig cyklist? Har väl iofs råd att med ett par stycken med tanke på hur billiga de är...

Hur skall jag göra med kedja, försöka med några gamla kedjor eller skall jag nytja min nästan nya XTR kedja?

Svensk halv-blod Titan!
Ska man köra magicgear och ha sadismlånga vevar så är det nog ett måste med ett jävligt bra drev bak. Det var premiär för 180mm vevar för mig och även om knäna förmodligen måste amputeras så gillar jag det mycket. Attans vilket bryt det var.

Svensk halv-blod Titan!
> Jag borde ha stålbody med tanke på vad navet
> väger så... är det 18 eller 20 som borde passa
> bra med en 32 klinga fram och en halvdaskig
> cyklist? Har väl iofs råd att med ett par
> stycken med tanke på hur billiga de är...

Då är det inget att bekymra dig över, det kommer funka bra. Köp både 18 och 20 vetja. Jag kör 32/18 och är nöjd med det, skulle inte vilja ha 32/16 i mina hemmaskogar iallafall.

> Hur skall jag göra med kedja, försöka med
> några gamla kedjor eller skall jag nytja min
> nästan nya XTR kedja?

Köp en ny ACS singlespeedkedja, den förnicklade 3/32-varianten. Håller sig jättesilvrig och fin och kotar bara 90 kr från samma leverantör som dreven..

Svensk halv-blod Titan!
jomper skrev:
[...]

> Då är det inget att bekymra dig över, det
> kommer funka bra. Köp både 18 och 20 vetja. Jag
> kör 32/18 och är nöjd med det, skulle inte
> vilja ha 32/16 i mina hemmaskogar iallafall.

[...]

> Köp en ny ACS singlespeedkedja, den förnicklade
> 3/32-varianten. Håller sig jättesilvrig och fin
> och kotar bara 90 kr från samma leverantör som
> dreven..

Stort tack! Köper en halvlänk när jag endå är i farten tror jag...

Och det kommer funka ok på mitt framdrev som är av alu och för 9-delat?

Svensk halv-blod Titan!
Eye Maskros välkommen till de långa vevarnas kyrka. Det är da shiznits för SS... Nu vore det bara intressant att testa långa vevs med ett modernt integrerat vevlager eftersom de tydligen ska vara ännu styvare. Man får kanske spara ihop till ett par förra versionens XTR i 180 och jeffjonsa dem lite snyggt...

Svensk halv-blod Titan!
Tobias/Frost skrev:
> Rickard, vad menar du med att det inte skulle vara
> pålitligt med magicgear?

För att det är så tokkänsligt med kedjespänningen. Lite för hög ger massor med slitage och lite för låg ger avkuggningar. Det kan gå från det ena till det andra på ett par veckor. Jag har också kört med riktiga drev och under lång tid, men det blev för struligt till slut (och dyrt när kedjan ramlade innåt). Men jag väger lite mer än de flesta och verkar inte ha några större problem med att få fyrkantsaxlar att flexa tokmycket. Det är förmodligen en bidragande orsak till mina problem. Jag gillar egentligen inte track ends heller men det är nog lite bättre ändå.

Kedjespäningen på bilden ser tokhög ut.

Tillbaka
Topp