Sveriges längsta backe lvg (asfalt)

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 74249
  • Start datum Start datum
En inte så lång, men ganska svettig backe är Klevaliden i Huskvarna/Jönköping.
Där var jag och kollade när Postgirot avslutades. Svettig att bara gå i.

Definitivt inte längst men på tabergstoppen så får man många höjdmeter iallafall….

En inte så lång, men ganska svettig backe är Klevaliden i Huskvarna/Jönköping.
Där var jag och kollade när Postgirot avslutades. Svettig att bara gå i.
Skönt att ha cyklat 2 av de backar som är omnämnda i tråden om Sveriges värsta backar på samma runda, courtesy of @Mike C .
Vad gäller många höjdmeter är det nog för de flesta som bor i Sverige närmare till västra oljedepån än till de högsta backarna inom gränserna.

Rolig och jäkligt tuff uppför.
Hemsk att åka ner i tycker jag.
Brukar ta serpentinerna nedför Ådalsvägen de gånger jag vågar mig upp i Kleva.
Har aldrig cycklat den själv, men nån gång så!
Vad är lägsta möjliga utväxling på en räser? Med 42/25 lär jag ju aldrig komma upp i den..... ?

Senast ändrad:
Vad är lägsta möjliga utväxling på en räser? Med 42/25 lär jag ju aldrig komma upp i den..... ?
Beror mycket på hur bra/stark du är, hur profilen ser ut (har inte cyklat den själv), om du är villig att sick-sacka lite (i den mån det går) eller vill cykla rakt upp etc.

Det går ofta att bryta upp med lägre kadens än man kanske tror, i alla fall om det inte är en alltför lång backe. Är dock typiskt rätt slitsamt.

Inte om du trampar på med 42-25. ?
Jag kör med 36-30 eller 36-32 beroende på hjulval.
Skojade lite med 42/25, det är på gammelracern.
Har 36/25 på nyracern, men får nog lägga på en upp till 30 kassett då för att komma upp.

edit: 34/25 har jag visst som lägst! Kanske kan släpa mig upp då! ?

Senast ändrad:
Beror mycket på hur bra/stark du är, hur profilen ser ut (har inte cyklat den själv), om du är villig att sick-sacka lite (i den mån det går) eller vill cykla rakt upp etc.

Det går ofta att bryta upp med lägre kadens än man kanske tror, i alla fall om det inte är en alltför lång backe. Är dock typiskt rätt slitsamt.
Den är tuff, tror det är upp emot 20% som värst.

Orsa-Grönklitt var en tuff utmaning för mig som inte är byggd för backar. 10-15 km med en stigning på ca 400 höjdmeter. Härlig utsikt från toppen!
+1
Men nerför är den inte så snabb man skulle tro, asfalten är såpass grov att rullmotståndet bromsar förvånande mkt
Det var iofs flera år sedan jag cyklade där och då använde jag 25(23?) mm däck, vilket inte minskade rullmotståndet på den grova asfalten.

På andra sidan Orsa finns det flera fina backar, inte enbart den till Skeer Folkpark (som har varit en del av Solleröloppet/SM-banan flera ggr)

Detta inlägg och vidare diskussion i den tråden kanske kan ge en liten förklaring till Dalkarlsbackens omnämnande.
Ja, Dalkarlsbacken kan inte vara bra för hälsan. Säkert förhöjd puls några sekunder.

Screenshot_20240727_094022_Samsung Internet.jpg

Åh fy fan, inget för mig som nybörjare då. Blir lite lätt nervös när det börjar gå i ca 40 nedför (dock mycket pga uppfarter och annat som sagt).

Jag tänkte också på Dalkarlsbacken. Du får två backar att nöta på, den östliga är längre och mindre brant, den västliga brantare. På "toppen" finns en bänk att sitta och vila på.
Asfalterad GC i bra skick, inte mycket trafik på GC, och om du vill är ju vägen parallel. Och du kan ta pendeln till Kungsängen.

Behöver man ens växla ner för att knäppa den där fjompiga Dalkarlsbacken?
Annat med Col de Pottåkern, det är en riktig backe det!

Visa bilaga 715007
Visa bilaga 715008

Sveriges brantaste asfalterade backe. Var där tidigare i somras.
Tossebergsklätten.
Fast det är inte en backe att åka utför så länge, då man behöver bromsa så mycket.

I Stockholm finns backar, men kanske inte det som det frågas efter.

Man får njuta när tillfälle ges…
Den var väl inte så farlig?
Med rätt utväxling är den väldigt snäll för att vara backe då den är såpass kort och har flera partier med plattare cykling.
Kanske mesig jämfört Dalkarlsbacken såklart.....

Min tjockis växel på räsern är 34/32. Med den kommer man upp för det mesta. Just Klevaliden och några av de brantare cykelvägarna i Huskvarna har jag tagit mig uppför med min gamla pundarhärke som har 25 bak (minns ej fram men minst 36), men det är inget jag gärna gör om.

Jag tänkte också på Dalkarlsbacken. Du får två backar att nöta på, den östliga är längre och mindre brant, den västliga brantare. På "toppen" finns en bänk att sitta och vila på.
Asfalterad GC i bra skick, inte mycket trafik på GC, och om du vill är ju vägen parallel. Och du kan ta pendeln till Kungsängen.

När du @miyatafarfar har tränat bort obehaget kan du fortsätta österut i full fart och trycka på för fullt uppför backen upp mot Stäket. Den är dock betydligt farligare åt båda håll.

@Manurhin2 - om du cyklar några mil innan (allt är inte platt väster om Kungsängen) och sen cyklar Dalkarlsbacken i full fart och håller fullt hela vägen upp till Stäket så kommer nog även en stålman som du att känna av det :sneaky:

Åh fy fan, inget för mig som nybörjare då. Blir lite lätt nervös när det börjar gå i ca 40 nedför (dock mycket pga uppfarter och annat som sagt).
Asch, med vanlig racer så går det inte i 100 utan i 60-70. Finns absolut inga skymda utfarter att vara rädd för utan bara att stå på, dessutom ett rätt bra café vid botten.
En dryg halvmil öster om Rosenhill finns Pålamalm, även det en "snäll" backe, inte superbrant men rätt lång och med fri sikt utan utfarter där du kan öva på att rulla nedåt i 60+. :-)

Den var väl inte så farlig?
Med rätt utväxling är den väldigt snäll för att vara backe då den är såpass kort och har flera partier med plattare cykling.
Kanske mesig jämfört Dalkarlsbacken såklart.....
I brist på svar så fick vi göra en vetenskaplig undersökning idag. Jobbigare än jag kommer ihåg och 35/28 är definitivt fel utväxling.
Oavsett så krävdes det 295W NP (285 med) för att flytta 87 kg späck defensivt upp på 13 min.

20240811_125720.jpg

20240811_131347.jpg

I brist på svar så fick vi göra en vetenskaplig undersökning idag. Jobbigare än jag kommer ihåg och 35/28 är definitivt fel utväxling.
Oavsett så krävdes det 295W NP (285 med) för att flytta 87 kg späck defensivt upp på 13 min.

Visa bilaga 718471
Visa bilaga 718472
Klart det tar lång tid med 35/28. Testa 52/11, då kommer det att vara svårt att cykla upp på så lång tid som 13 min. I alla fall om du undviker stillastående.

Tillbaka
Topp