Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Definitivt inte längst men på tabergstoppen så får man många höjdmeter iallafall….
Skönt att ha cyklat 2 av de backar som är omnämnda i tråden om Sveriges värsta backar på samma runda, courtesy of @Mike C .En inte så lång, men ganska svettig backe är Klevaliden i Huskvarna/Jönköping.
Där var jag och kollade när Postgirot avslutades. Svettig att bara gå i.
Rolig och jäkligt tuff uppför.En inte så lång, men ganska svettig backe är Klevaliden i Huskvarna/Jönköping.
Där var jag och kollade när Postgirot avslutades. Svettig att bara gå i.
Har aldrig cycklat den själv, men nån gång så!Rolig och jäkligt tuff uppför.
Hemsk att åka ner i tycker jag.
Brukar ta serpentinerna nedför Ådalsvägen de gånger jag vågar mig upp i Kleva.
Säg till. ?Har aldrig cycklat den själv, men nån gång så!
Vad är lägsta möjliga utväxling på en räser? Med 42/25 lär jag ju aldrig komma upp i den..... ?
Det blir nog du som får dra mig isf!Säg till. ?
Var några år sen jag körde den så jag kan behöva draghjälp upp.
Inte om du trampar på med 42-25. ?Det blir nog du som får dra mig isf!
Beror mycket på hur bra/stark du är, hur profilen ser ut (har inte cyklat den själv), om du är villig att sick-sacka lite (i den mån det går) eller vill cykla rakt upp etc.Har aldrig cycklat den själv, men nån gång så!
Vad är lägsta möjliga utväxling på en räser? Med 42/25 lär jag ju aldrig komma upp i den..... ?
Skojade lite med 42/25, det är på gammelracern.Inte om du trampar på med 42-25. ?
Jag kör med 36-30 eller 36-32 beroende på hjulval.
Den är tuff, tror det är upp emot 20% som värst.Beror mycket på hur bra/stark du är, hur profilen ser ut (har inte cyklat den själv), om du är villig att sick-sacka lite (i den mån det går) eller vill cykla rakt upp etc.
Det går ofta att bryta upp med lägre kadens än man kanske tror, i alla fall om det inte är en alltför lång backe. Är dock typiskt rätt slitsamt.
Sen beror det lite på hur långt det är så brant. Korta ramper kan man ev gå på kraft och en belastning som inte håller speciellt länge.Den är tuff, tror det är upp emot 20% som värst.
+1Orsa-Grönklitt var en tuff utmaning för mig som inte är byggd för backar. 10-15 km med en stigning på ca 400 höjdmeter. Härlig utsikt från toppen!
Ja, Dalkarlsbacken kan inte vara bra för hälsan. Säkert förhöjd puls några sekunder.Detta inlägg och vidare diskussion i den tråden kanske kan ge en liten förklaring till Dalkarlsbackens omnämnande.
Nu undrar jag om du verkligen läst, begrundat och förstått det som står i den länkade tråden.Ja, Dalkarlsbacken kan inte vara bra för hälsan. Säkert förhöjd puls några sekunder.
Visa bilaga 715055
Jodå, med är det rätt "dödsbacke" ?Nu undrar jag om du verkligen läst, begrundat och förstått det som står i den länkade tråden.
Jodå, med är det rätt "dödsbacke" ?
Åh fy fan, inget för mig som nybörjare då. Blir lite lätt nervös när det börjar gå i ca 40 nedför (dock mycket pga uppfarter och annat som sagt).
Uppsalabor som uttalar sig om backar? Tillåt mig le.Behöver man ens växla ner för att knäppa den där fjompiga Dalkarlsbacken?
Annat med Col de Pottåkern, det är en riktig backe det!
Den var väl inte så farlig?Visa bilaga 715007
Visa bilaga 715008
Sveriges brantaste asfalterade backe. Var där tidigare i somras.
Tossebergsklätten.
Fast det är inte en backe att åka utför så länge, då man behöver bromsa så mycket.
I Stockholm finns backar, men kanske inte det som det frågas efter.
Man får njuta när tillfälle ges…
Vafalls! Col de Pottåkern har ju faktiskt avgjort etapper i sveriges enda UCI-klassade etapplopp på senare år ?Uppsalabor som uttalar sig om backar? Tillåt mig le.
Har aldrig cycklat den själv, men nån gång så!
Jag tänkte också på Dalkarlsbacken. Du får två backar att nöta på, den östliga är längre och mindre brant, den västliga brantare. På "toppen" finns en bänk att sitta och vila på.
Asfalterad GC i bra skick, inte mycket trafik på GC, och om du vill är ju vägen parallel. Och du kan ta pendeln till Kungsängen.
Asch, med vanlig racer så går det inte i 100 utan i 60-70. Finns absolut inga skymda utfarter att vara rädd för utan bara att stå på, dessutom ett rätt bra café vid botten.Åh fy fan, inget för mig som nybörjare då. Blir lite lätt nervös när det börjar gå i ca 40 nedför (dock mycket pga uppfarter och annat som sagt).
I brist på svar så fick vi göra en vetenskaplig undersökning idag. Jobbigare än jag kommer ihåg och 35/28 är definitivt fel utväxling.Den var väl inte så farlig?
Med rätt utväxling är den väldigt snäll för att vara backe då den är såpass kort och har flera partier med plattare cykling.
Kanske mesig jämfört Dalkarlsbacken såklart.....
Klart det tar lång tid med 35/28. Testa 52/11, då kommer det att vara svårt att cykla upp på så lång tid som 13 min. I alla fall om du undviker stillastående.I brist på svar så fick vi göra en vetenskaplig undersökning idag. Jobbigare än jag kommer ihåg och 35/28 är definitivt fel utväxling.
Oavsett så krävdes det 295W NP (285 med) för att flytta 87 kg späck defensivt upp på 13 min.
Visa bilaga 718471
Visa bilaga 718472