Sveriges längsta backe lvg (asfalt)

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 74249
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 74249

Guest
Vilken är egentligen sveriges mäktigaste backe för landsvägscyklister? Sveriges Alpe d'huez. Asfalt ska det vara. Längst, mest stigning osv. Kom med förslag!

Om man jämför med Norge är dock Sverige sorgligt illa utrustat med intressanta landsvägscyklingsbackar. Och än värre om man jämför med Italien, Spanien, Frankrike, Schweiz, Österrike, etc.

Om man jämför med Norge är dock Sverige sorgligt illa utrustat med intressanta landsvägscyklingsbackar. Och än värre om man jämför med Italien, Spanien, Frankrike, Schweiz, Österrike, etc.
Trollstigen skulle ju vara kul att hoja.

när jag sökte efter den klättring med flest höjdmeter kom vi fram till Sälen by till Högfjällsotellet eller Gällivare. Jag tog den 6 ggr( tror det stannade på det) på raken som träning inför Nove Colli
402 höjdmeter på 9,1 km
Är ju en kortare bit i början, om man tar gamla vägen, som lutar på lite. I övrigt mest att mala på uppför. Absolut inte fel. Dock inte helt likt Nove Colli i mina ögon.

Vidablicksvägen är lättåtkomlig. Fast den är ju inte heller så speciellt lång.
Skärmavbild 2024-04-23 kl. 14.08.13.png

Är ju en kortare bit i början, om man tar gamla vägen, som lutar på lite. I övrigt mest att mala på uppför. Absolut inte fel. Dock inte helt likt Nove Colli i mina ögon.
jo det är gamla som jag trampade. nej absolut inte men ihållande klättring så många höjdmeter som möjligt för att träna pannbenet så funkade det bra. hittar du annan som kan motsvara, i Sverige? Jag gick bet på det för ett par år sedan

jo det är gamla som jag trampade. nej absolut inte men ihållande klättring så många höjdmeter som möjligt för att träna pannbenet så funkade det bra. hittar du annan som kan motsvara, i Sverige? Jag gick bet på det för ett par år sedan
Tossebergsklätten upp och ner kanske?

Uppför är för mig mest bara att cykla. Handlar mest om hjärta-lungor. Vet ett år nere i Dolomiterna när det var en duktiga orienterare med som jag tror inte hade cyklat jättemycket innan. Han placerade sig riktigt bra på några etapper.

Nerför känner i alla fall jag tydligare att specifik träning nog skulle göra nytta.

Tossebergsklätten upp och ner kanske?

Uppför är för mig mest bara att cykla. Handlar mest om hjärta-lungor. Vet ett år nere i Dolomiterna när det var en duktiga orienterare med som jag tror inte hade cyklat jättemycket innan. Han placerade sig riktigt bra på några etapper.

Nerför känner i alla fall jag tydligare att specifik träning nog skulle göra nytta.
bara 2,1 km och 224 hm. då är fortfarande sälen det närmsta man kan hitta i Sverige vad jag vet

1713875918505.png
1713876047250.png

när jag sökte efter den klättring med flest höjdmeter kom vi fram till Sälen by till Högfjällsotellet eller Gällivare. Jag tog den 6 ggr( tror det stannade på det) på raken som träning inför Nove Colli
402 höjdmeter på 9,1 km
Sälen by till Gällivare låter jobbigt att köra sex gånger i rad.

bara 2,1 km och 224 hm. då är fortfarande sälen det närmsta man kan hitta i Sverige vad jag vet

Visa bilaga 694491Visa bilaga 694499
Tänkte mer på att Tossbergsklätten har maxlutning som väl matchar de branta knixarna i backarna på Nove Colli.

I mina ögon är det den låga kadensen med skaplig belastning som man tvingas till när lutningen blir stor som möjligen kan vara intressant att försöka träna på/simulera på hemmaplan. Och vill man göra det naturligt behöver man hitta ganska branta backar. Och då tror jag Tossebergsklätten är mer relevant hän Sälenbacken.

Att sitta och trycka på med 90 varv/min i kadens uppför en backe på 5% och att köra 90 varv/min i kadens i lite motvind på platten hemomkring är för mig rätt egalt.

Vill man i lägre lutningar simulera får man i så fall gå på ganska tung växel och, för min del, stå upp. Dock blir känslan lite annorlunda om man står och håller 15-20 km/h än om man kanske är nere på 6-7 km/h.

Min poäng är mest att allmän cykelstyrka i mina ägon är långt mkt viktigare som faktor för hur man tar sig uppför lite ordentligare backar än om man kört något backpass innan man åker iväg.

Älvdalen - Våmhusknölen är rätt lång. Längsta backe jag cyklat, som tur är bara nerför.
Menar du Kanonvägen; Rot <=> Våmhus?
data=lbeLGY_bBOQV3veiwqeR6T5m5LX6Ee-QpX9QwPj6QKqiz8EmFRlvvbJkkbEn2NX0kuD9pIFdrdN055szApWmEaUaCmZ0Neu-8j4JAeEokfJavZOXn0rGBKv43VBpHKnQROusJ9kk2IlsCn29HtMUSiVp4W8wXOHh8iU3QSmUsVCfxraZ6xqjn2rE6gpyDnKTvMv8ksrej_d54ooe7vsBcQy5SOVtDQLasfei4Ihx5EvW9HtzOVOUC_iM8JXJ4SwjILMqeTYjnkhhyQ

Den har jag cyklat från Våmhus => Rot några ggr, högsta punkten verkar vara precis när man kommer fram till östra änden av Nässjön, från Våmhus blir det ~22-23km och ~180hm
Efter vad jag har förstår bör man välja noggrant vilka tillfällen man cyklar Kanonvägen
dels för att den går genom björnmarker, dels för att den av lokalbefolkningen går under namnet Promillevägen!
Men båda kan förstås vara ett sätt att skapa "lokalfärg" för tillresta 08or.

Jag har lett en cykel med kraschad drivlina från Klimpfjäll upp till Stekenjokk. Det är ca 23 km och är mentalt sett den längsta asfaltsuppförsbacke jag upplevt.
Avståndet beror förstås väldigt mkt på var man börjar och slutar, men i Google Maps blir det ~21km och ~260hm <REDIGERAT> hela 280hm enl @NotReallyGunde </REDIGERAT>
Klimpf-Stekenjåkk_21km_backe.png

Bilagor

• Klimpf-Stekenjåkk_21km_backe.png
    Klimpf-Stekenjåkk_21km_backe.png
    35.8 KB · Besök: 57
Senast ändrad:
Avståndet beror förstås väldigt mkt på var man börjar och slutar, men i Google Maps blir det ~21km och ~260hm
Visa bilaga 695180
Promenaden började i ärlighetens namn strax öster om den lilla sjö (Durrienjaevrie) som ligger rakt ovanför "skylten". Där min drivlina havererade på en stygg spång. Men därifrån var det ju stig ned till Klimpfjäll så den sträckan räknade jag inte med. Det var ju asfalt som efterfrågades.

(För säkerhets skull är det kanske bäst att nämna att mitt inlägg var med glimten i ögat för att påminna om att det ibland är andra omständigheter än siffrorna som avgör hur jobbig en sträcka upplevs ?)

Sveriges högsta och längsta stigning är på 1600m fördelat på 80-90 mil asfalterad väg. Svårt att få tillträde dock ;-)

data=lbeLGY_bBOQV3veiwqeR6T5m5LX6Ee-QpX9QwPj6QKqiz8EmFRlvvbJkkbEn2NX0kuD9pIFdrdN055szApWmEaUaCmZ0Neu-8j4JAeEokfJavZOXn0rGBKv43VBpHKnQROusJ9kk2IlsCn29HtMUSiVp4W8wXOHh8iU3QSmUsVCfxraZ6xqjn2rE6gpyDnKTvMv8ksrej_d54ooe7vsBcQy5SOVtDQLasfei4Ihx5EvW9HtzOVOUC_iM8JXJ4SwjILMqeTYjnkhhyQ

Den har jag cyklat från Våmhus => Rot några ggr, högsta punkten verkar vara precis när man kommer fram till östra änden av Nässjön, från Våmhus blir det ~22-23km och ~180hm
Efter vad jag har förstår bör man välja noggrant vilka tillfällen man cyklar Kanonvägen
dels för att den går genom björnmarker, dels för att den av lokalbefolkningen går under namnet Promillevägen!

Avståndet beror förstås väldigt mkt på var man börjar och slutar, men i Google Maps blir det ~21km och ~260hm <REDIGERAT> hela 280hm enl @NotReallyGunde </REDIGERAT>
Visa bilaga 695180

Nej, typ såhär

Visa bilaga 695180
Björnförekomst=ökad KOM-chans?

Beror ju på om man tycker längd är hög lutning är tuffast. Denna (som länkades ovan) tycker jag verkar vara en skaplig kandidat (om man exkluderar Äspötunneln).
Visa bilaga 694508

Galtis är rätt bitig, här en bild från en av de sista ramperna efter ca 2 km.

GaltisBike-4191.png

Går man på grusklättringar så finns ju en del spännande också. Känner till en med medellutning drygt 11% på lite drygt 2 km. Det borde finnas rätt många runt om i landet.

Senast ändrad:
Jag känner att reglerna för att kunna utse vinnarbacken är lite oklara: måste en ”backe” vara endast uppför eller tillåts negativ lutning delar av sträckan? I så fall hur stor andel av sträckan? Om det räcker att det är ”mer uppför än nedför” så vill jag föreslå denna backe.

Bilagor

• IMG_4274.png
    IMG_4274.png
    599.6 KB · Besök: 104
Tillbaka
Topp