Sveriges längsta backe lvg (asfalt)

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 74249
  • Start datum Start datum
Jag känner att reglerna för att kunna utse vinnarbacken är lite oklara: måste en ”backe” vara endast uppför eller tillåts negativ lutning delar av sträckan? I så fall hur stor andel av sträckan? Om det räcker att det är ”mer uppför än nedför” så vill jag föreslå denna backe.
Via E4:an … Den får du nog jobba lite på.

Via E4:an … Den får du nog jobba lite på.
Nej faktiskt inte. Dock nära E4an, valde bara vad Google maps föreslog som promenadväg mellan Smygehuk och Treriksröset. Så det kanske inte är asfalterat i och för sig så då funkar den inte ändå. Cykelturen ville Google dra via Finland, kändes bökigare om man bara vill ha en jättelång backe.

Nej faktiskt inte. Dock nära E4an, valde bara vad Google maps föreslog som promenadväg mellan Smygehuk och Treriksröset. Så det kanske inte är asfalterat i och för sig så då funkar den inte ändå. Cykelturen ville Google dra via Finland, kändes bökigare om man bara vill ha en jättelång backe.
IMG_2681.jpeg

”Via E4” betyder - om man zoomar in rutten vilket är svårt eftersom jag klistrat in en skärmdump - inte att man cyklar på E4an (syns dock att rutten går väster om Vättern). Den som vill diskutera semantiken får reda ut det med Google. Hoppas ingen tog mitt råd på allvar och nu är ute och cyklar på E4an.

Bilagor

• IMG_4275.png
    IMG_4275.png
    689.9 KB · Besök: 51
Senast ändrad:
De som cyklat Sverigetempot kan nog berätta om långa backar.

Den här var jobbig tyckte jag när jag tog en tripp till Dalarna. Vid blå pricken
1714161457991.png

jag började tramsa eftersom jag tänkte på den här ”backen” mellan Stalon och Eriksberg i Västerbotten. Den är helt nyasfalterad och fin men innehåller en rejäl nedförslutning så jag skulle kanske inte kalla det en backe ävensom det är ca 260 hm på 12 km. Väl värd att cykla är den i alla fall om man råkar vara där.

Bilagor

• IMG_4276.png
    IMG_4276.png
    804.1 KB · Besök: 47
Senast ändrad:
”Via E4” betyder - om man zoomar in rutten vilket är svårt eftersom jag klistrat in en skärmdump - inte att man cyklar på E4an (syns dock att rutten går väster om Vättern). Den som vill diskutera semantiken får reda ut det med Google. Hoppas ingen tog mitt råd på allvar och nu är ute och cyklar på E4an.
Du hade valt "promenera" där uppe. Hur ser det ut om man väljer "cykel"?

Vad finns det för intressanta backar i Stockholm? Gärna långt, behöver inte vara brant. Men vill öva lite på att åka snabbt utför utan att behöva ta mig till andra sidan landet. Förstår att topografin här inte är optimal men någon gömd och asfalterad höjd måste väl finnas?

Vad finns det för intressanta backar i Stockholm? Gärna långt, behöver inte vara brant. Men vill öva lite på att åka snabbt utför utan att behöva ta mig till andra sidan landet. Förstår att topografin här inte är optimal men någon gömd och asfalterad höjd måste väl finnas?
Öva på att åka utför, då är det egentligen backar med serpentinsvängar du eftersöker? Tyvärr en bristvara i huvudstadsområdet. På sydvästra Södertörn vid Stora Vika finns en backe med 1 (en) serpa. :-)
Annars finns på Södertörn ju Rosenhill som inte är jättebrant men ändå halvlång, där kan man stå på utför någon minut iaf. Kagghamra är kortare men ganska brant (speciellt från östsidan). På Brevikshalvön finns den undangömda pärlan Kråkvägen som är galet brant men inte så bra att åka utför tyvärr.

Stockholmsområdet är inte direkt pannkaksplatt men på sin höjd småkuperat, saknas tyvärr backar med mer än typ 60 höjdmeter... :-(

IMG_6146.png

IMG_6147.png

Sveriges brantaste asfalterade backe. Var där tidigare i somras.
Tossebergsklätten.
Fast det är inte en backe att åka utför så länge, då man behöver bromsa så mycket.

I Stockholm finns backar, men kanske inte det som det frågas efter.

Man får njuta när tillfälle ges…

Öva på att åka utför, då är det egentligen backar med serpentinsvängar du eftersöker? Tyvärr en bristvara i huvudstadsområdet. På sydvästra Södertörn vid Stora Vika finns en backe med 1 (en) serpa. :-)
Annars finns på Södertörn ju Rosenhill som inte är jättebrant men ändå halvlång, där kan man stå på utför någon minut iaf. Kagghamra är kortare men ganska brant (speciellt från östsidan). På Brevikshalvön finns den undangömda pärlan Kråkvägen som är galet brant men inte så bra att åka utför tyvärr.

Stockholmsområdet är inte direkt pannkaksplatt men på sin höjd småkuperat, saknas tyvärr backar med mer än typ 60 höjdmeter... :-(
Nja, behöver inte finnas sväng! Jobbar på att bygga upp självförtroendet efter en vurpa i väldigt låg hastighet (inte mitt fel) som kanske låter lite töntigt men det fick mig att ligga på bromsarna hela tiden nu när det börjar gå nedför. Helst ska det bara vara bra sikt och gå snabbt. Sen vill jag ju kunna vända och köra uppför också. Vet att det finns en del runt Mälarhöjden (hörs ju på namnet) och andra ställen tex runt Högdalen, men ofta är det då folks uppfarter precis bredvid så jag är alltid rädd att någon sticker ut lite för snabbt med en bil, eller att en katt springer ut framför hjulet.

Jag skämtar kanske halvt, men i brist på bättre förslag: skanstullsbron norrgående eller någon annan bra bro utanför rusningstid? Det är ju inte särskilt långt och inte heller särskilt högt, men sikten är bra tycker jag så man kan ta hänsyn till eventuella hinder och andra trafikanter i god tid. Det händer i alla fall att det är fritt..

.. om man verkligen bara vill testa att släppa på lite under någorlunda kontrollerade former.

Edit: specifikt som svar på miyatafarfars fråga, inte tråden i allmänhet.

Nja, behöver inte finnas sväng! Jobbar på att bygga upp självförtroendet efter en vurpa i väldigt låg hastighet (inte mitt fel) som kanske låter lite töntigt men det fick mig att ligga på bromsarna hela tiden nu när det börjar gå nedför. Helst ska det bara vara bra sikt och gå snabbt. Sen vill jag ju kunna vända och köra uppför också. Vet att det finns en del runt Mälarhöjden (hörs ju på namnet) och andra ställen tex runt Högdalen, men ofta är det då folks uppfarter precis bredvid så jag är alltid rädd att någon sticker ut lite för snabbt med en bil, eller att en katt springer ut framför hjulet.
Ah, i så fall passar nog Rosenhill som hand i handske. 60 hm på 1 km och fri sikt!

Skärmbild 2024-07-26 225303.png

Besökte faktiskt dundret idag och förundrades över vilken fin asfaltsstigning jag har så nära och aldrig besökt. Trampar man upp på graveln kan man cykla ända upp på en 820m. topp. Det går nog på lite bredare lvg-däck också, rätt fin led. Själva stigningen är bra brant där i mitten och flackar av sista halvan.

Sedan stort minus för att "Sveriges längsta flowtrail" var stängt en fredag mitt i sommar och semester-tid. Jag antar att detta spår endast är tänkt att köras liftburet...

Jag skämtar kanske halvt, men i brist på bättre förslag: skanstullsbron norrgående eller någon annan bra bro utanför rusningstid? Det är ju inte särskilt långt och inte heller särskilt högt, men sikten är bra tycker jag så man kan ta hänsyn till eventuella hinder och andra trafikanter i god tid. Det händer i alla fall att det är fritt..

.. om man verkligen bara vill testa att släppa på lite under någorlunda kontrollerade former.

Edit: specifikt som svar på miyatafarfars fråga, inte tråden i allmänhet.
Faktiskt bra tips. Fick lite samma känsla på cykelvägen Liljeholmen - Hornstull över Liljeholmsbron också. Dock inte lika kuperat och snabbt som att åka i en riktig backe, men duger såklart för att åka fram och tillbaka snabbt..

Kanske backen från 225an ned mot Fitunavattnen kan vara kul om man ändå är i faggorna.
Det går väl hyfsat fort med bra sikt?
Man kanske bör avvakta lite inför sista kurvan bara då det ligger ett par hus där.
Den backen är i alla fall kul att köra uppför tycker jag.

I din närmiljö(?) finns ju Blommenbergsvägen att börja med,
åk från Aspudden ned mot Trekanten

Lite längre bort finns det ju olika sopberg (Högdalstoppen, Hökarängstoppen, Fagersjötoppen och Vårbergstoppen m fl) och det finns cykelbanor på dem om det skulle funka för dig

<REDIGERAT>
Det finns en tråd om backar i sthlmsområdet som kanske funkar för dig

Senast ändrad:

Dalkarlsbacken kan vara ett bra alternativ. Du får högst hastighet åt väst. Längst ner på den sidan finns en utfart, så bromsa och vänd innan den. Du kan även köra den österut. Då finns det en utfart där man för tillfället gör vägarbete, men även nu används den mycket sällan. Fram och tillbaka ett par gånger blir bra träning både att minska på bromsandet och för flåset, särskilt om du trycker på lite uppför.

I din närmiljö(?) finns ju Blommenbergsvägen att börja med,
åk från Aspudden ned mot Trekanten

Lite längre bort finns det ju olika sopberg (Högdalstoppen, Hökarängstoppen, Fagersjötoppen och Vårbergstoppen m fl) och det finns cykelbanor på dem om det skulle funka för dig

<REDIGERAT>
Det finns en tråd om backar i sthlmsområdet som kanske funkar för dig
Tack för tipsen! Hittade Muskötunneln i den tråden. Kommer man in där? Såg att det var förbjudet att cykla men om man är snabb så ingen ser en så ser det riktigt skoj ut.

IMG_3780.jpeg

Plus ingen vindpust från sidan som över vissa broar här i stan. Väldigt aero.

Dalkarlsbacken kan vara ett bra alternativ. Du får högst hastighet åt väst. Längst ner på den sidan finns en utfart, så bromsa och vänd innan den. Du kan även köra den österut. Då finns det en utfart där man för tillfället gör vägarbete, men även nu används den mycket sällan. Fram och tillbaka ett par gånger blir bra träning både att minska på bromsandet och för flåset, särskilt om du trycker på lite uppför.
Den låter inte asfalterad, är den det alltså?

Rätt fort gick det ändå. Men det är 40 år sedan... :)
Haha, jag förstår vad du menar.
För 40 år sedan (när jag gjorde lumpen) kutade jag milen på tjugo minuter.
Du måste blandat ihop den aktuella backen med någon annan backe.
Det du beskriver är omöjligt oavsett kolhydrater och kadens.
Sök själv på backens namn i forumet så kommer du förstå.
”Rätt fort”, hehe..:

Haha, jag förstår vad du menar.
För 40 år sedan (när jag gjorde lumpen) kutade jag milen på tjugo minuter.
Du måste blandat ihop den aktuella backen med någon annan backe.
Det du beskriver är omöjligt oavsett kolhydrater och kadens.
Sök själv på backens namn i forumet så kommer du förstå.
”Rätt fort”, hehe..:
Kikade i forumet. Tänkte att det var någon annan backe än den i Kungsängen. Men det verkar vara samma backe som jag har plöjt en massa gånger. Både som ren backträning och efter alla rundor. Bodde i Jakobsberg. Eller finns det någon annan backe med samma namn eller driver du med mig?

Den nya vägen uppför eller nedför Telegrafberget i Kummelnäs, Nacka, är en av Stockholms finaste, 2 - 4 serpor beroende på hur man räknar, men öppen sikt runt dem, med en lång nästan rak nederdel av backen där man kan få rätt bra fart innan man måste nypa till inför den sista hårnålen (som inte har sikt rätt igenom...) 60+ meters stigning totalt.
Ett guldkorn i Stockholmsgruset, ganska nära stan dessutom, och för backkonossörer så kan man vika norrut väster om skurubron och få massa branta hyggligt långa stötar både upp ner på vägarna till Kungshamn vid halvkakssundet.

Senast ändrad:
Kikade i forumet. Tänkte att det var någon annan backe än den i Kungsängen. Men det verkar vara samma backe som jag har plöjt en massa gånger. Både som ren backträning och efter alla rundor. Bodde i Jakobsberg. Eller finns det någon annan backe med samma namn eller driver du med mig?
Detta inlägg och vidare diskussion i den tråden kanske kan ge en liten förklaring till Dalkarlsbackens omnämnande.

Tillbaka
Topp