Ta av äldre Campa-vevlager?

nuno2k

Medlem
Jag tror att jag saknar rätt verktyg för att ta av det här vevlagret (äldre Campagnolo Veloce). Är det någon som vet vad som krävs? Eller kanske ett verktyg att låna ut i Stockholm?

64440254889__3DA68A72-6712-4DA8-B23F-D009DE07CD34.jpg

Du behöver dessa
20210603_121935.jpg
- finns i Malmö...
Men det funkar nog med en bra haknyckel och en stor portion försiktighet.

Jo, jag misstänkte det. Men tålamodet tog slut så jag gick loss med polygripen eftersom lagret ändå ska kastas. Fick loss drive side utan problem, men non drive side sitter som berget. Det är italiensk gänga så det är kanske därför det är non drive side som fastnat...

Jo, jag misstänkte det. Men tålamodet tog slut så jag gick loss med polygripen eftersom lagret ändå ska kastas. Fick loss drive side utan problem, men non drive side sitter som berget. Det är italiensk gänga så det är kanske därför det är non drive side som fastnat...

Det är där du behöver nyckeln till höger....
Skålen skall vara högergängat (på Ital. standard) så det bör gå, men blötlägg den i 5-56 ett tag först.
En stor skiftnyckel kan greppa.

Brukar vara driveside som sitter hårt inte tvärtom. För det är den sidan som gängar ur om inte dragit åt väldigt hårt när man cyklar.

Rätt verktyg brukar hjälpa en hel del.. Men det funkar inte heller alltid. Gjorde mos av ett sådant på din bild för några månader sedan.

Brukar vara driveside som sitter hårt inte tvärtom. För det är den sidan som gängar ur om inte dragit åt väldigt hårt när man cyklar.

Rätt verktyg brukar hjälpa en hel del.. Men det funkar inte heller alltid. Gjorde mos av ett sådant på din bild för några månader sedan.

Rätt så.
Men hihf lyckades du göra mos av en sån nyckel? Kan inte varit en äkta Campagnolo ?

Nä lagret var det som blev mos och självklart har jag som alla "riktiga" cykelentusiaster campa orginal verktygen .)

Men jag hade dåliga förutsättningar då kanterna redan var naggade av ngn som troligen kört polygripen tidigare lr ngt.

Jag löste det genom att lämna in på jarla cykel :) Men sadelstolpen som oxå satt fast rådde inte ens de på.

Min favorit för vevlager enl ovan är Park Tools BBT-4 som har små styrningar som gör att man inte kan (kan kan man alltid, men...) dra snett och slinta. Jag har en tidigare variant att samma verktyg och dra åt hel-ve-te vad många gånger jag lagt kraft bakom och sluntit...

Jag fick bort låsringen! Om det intresserar någon, eller om någon har samma problem i framtiden så sågade jag ut en centimeterbred bit av låsringen med ett bågfilsblad. Därefter bände jag bort den biten med en skruvmejsel, och sen gick det bra att skruva ut resten som vanligt med en polygrip.

IMG_3382.jpg

Härligt.
Hitta sen en cykelmek som har verktygen att fräscha upp gängorna innan du monterar nytt vevlager. Nog inte alla som har gängverktyg för Italienska gängor.

Tillbaka
Topp