ta med cykel på tåget????

• Trådstartare Trådstartare rhn
  • Start datum Start datum

rhn

Ny medlem
Är det någon som vet om man får ta med cykeln på tåget?? jag skulle behöva ha med mtbn till sthlm imorgon.... Är det som vanligt att SJ tar hutlöst betalt som vanligt och bara krånglar eller är det bara att ställa den i gången?

jag hade testat plocka av hjulen å typ tajpa fast dom i ramen och å vänd styret så det ligger snett och kalla det "handbagash"..... hur det nu stavas :D så kan dom la inte säga något? eller fixa en cykel kartong.

Vad jag har hört så får man inte ta cykeln på tåget såvitt den inte är nedpackad i en stor väska eller nåt. Jag skulle själv behövt ta den på tåget. Tänkte nämligen köra lida loop och har ingen bil så ända sättet är nästan tåg.. Men det verkar ju inte fungera så vet ej går det att ta cykeln på bussen någon som vet?

Ha det bra allihopa ut och cykla nu i solskenet=) (är sol i Falun iaf=)

http://cillaeriksson.blogspot.com/

Alternativ 1 - Annonsera om resesälskap på Happy (kanske lite sent)

Alternativ 2 - Gå till LBS och få en tom cykelkartong. Skruva isär cykeln enligt konstens alla regler. Gör du det rätt kan du minska storleken på kartongen ganska rejält - Skär av kartongen på mitten och skjut ihop delara i varandra så att cykeln precis får plats. Slå några spännremmar runt, komplettera ev med pirra och du har ett kolli som enkelt går att transportera till, på och från tåget.

SJ har inte haft några synpunkter på denna kombo. Möjligen blir någon medpassagerare lite stött när man blockerar bagageförvaringen i tågvagnen.

Har fungerat utmärkt båda gångerna jag åkt Stockholm - Köpenhamn ToR.

Men jag tycker fortfarande att det skulle kännas smidigare om man bara kunde lyfta in cykeln i vagnen utan att behöva börja skruva sönder den. Tar ju bara en massa extra tid och energi. Jag föredrar när saker är enkla och smidiga! Så skärpning SJ. cykelkartongerna tar ju mera plats än cykeln juh. I Finland därifrån jag är så har vi ett helt rum för bara cyklar i en vagn. Så borde det vara här också!

Det går utmärkt att maskera cykeln i svarta sopsäckar eller en presenning som man tejpar, som att slå in ett paket ungefär. Lite smidigare att hantera än en cykelkartong..

Men jag håller med till 100% om att det är oerhört fånigt.

Skärpning i sverige får man inte cykla. SJ, vägverket, transportstyrelsen gör allt för försvåra.
Så rätta in dig i ledet och kör bil.

Fast jag tycker det är tragikomiskt att man inte kan ta med cykeln på det "miljövänliga" tåget.

En cykel är väl inte miljövänlig. Det är en massa kletig olja på kedjan.

Jag provade Mikvas tips. Sadelröret gick jättebra att få in i överröret. Kedjestagen och halva gaffeln gick in i diagonalröret. Vek man sedan ihop hjulen så fick jag ner alltihop i en kabinväska. Nu undrar jag bara om Mikva har något förslag på hur jag ska få ihop grejerna igen. Annars tyckte jag det här var betydligt krångligare än att stoppa cykeln i en säck och hjulen i en annan som jag gjort förut.

SJ har en fantastisk insälling till sina kunder. "Till skillnad från t ex barnvagnar och rullstolar så används cykeln inte under själva tågresan" skriver Jan Kyrk i ett brev till Cykelguiden.

Läs Jan Kyrk tre skäl till att cyklar inte ska få följa med på tågresor. http://www.cykelguiden.nu/kronikordetaljer.asp?id=22

Snart får man väl inte ta med en resväska om man inte bokar ett omklädningsrum för att byta kläder ;)

Cykel på tåg ingen succé

LUDVIKA

Det blev inget stort genomslag för Tåg i Bergslagens (TiB) nya giv från i somras; att gratis ta med sig sin cykel ombord på tåget. De två cykelplatserna per tur uppges räcka väl till. Så är förhållandet även på tåglinjen Genvägen i Bergslagen till och från Ludvika station.

http://www.dt.se/nyheter/ludvika/article502617.ece

Varför krångla? Det är inga problem att ta med cykeln på tåget.

Det kostar 149 kr.

(citat start)
Vi samarbetar med företaget BEST Xpress för cykeltransporterna på tåg under sommaren. Cykeln, som transporteras på samma tåg som du reser, måste lämnas hos BEST Xpress senast 30 minuter före tågets avgång och hämtas i anslutning till tågets ankomst till din station.
(citat slut)

http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=222&a=75662&l=sv

DIRAVI skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför krångla? Det är inga problem att ta med
> cykeln på tåget.
>
> Det kostar 149 kr.
>
> (citat start)
> Vi samarbetar med företaget BEST Xpress för
> cykeltransporterna på tåg under sommaren.
> Cykeln, som transporteras på samma tåg som du
> reser, måste lämnas hos BEST Xpress senast 30
> minuter före tågets avgång och hämtas i
> anslutning till tågets ankomst till din station.
> (citat slut)
>
>
> http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=222&a=75662
> &l=sv

Aaaah, att man inte visste detta med den stenhårda marknadsføring som gjorts...
Då hade jag ju kunnat ta med cykeln på tåget mellan Stockholm och Oslo...om jag hade lastat på i Stockholm och lastat av i Katrineholm!! Kan ju inte gærna førvænta mig att jag skall få lasta på i Karlstad och asta av i Oslo givetvis...

Mycket bættre æn inte alls givetvis, men visst ær det deppigt att SJ inte vill att man skall åka med dem, speciellt inte med cykel... Lustigt att det funkar så bra på de norska tågen nær det ær helt omøjligt i Sverige...Inga problem att åka varken Fjærrtåg, Pendel, T-banen eller Tricken med cykel, bara att køpa biljett till cykeln också och kliva på. Notera gærna æven hur ofta SJ ær førsenat mellan Gøteborg och Karlstad mot hur det ser ut før NSB mellan Gøteborg och Oslo...

Skulle aldrig igen låta sj hantera min cykel... har gjort det en gång och fick en obrukbar cykel tillbaka... som sj iofs reparerade, fast med vissa kosmetiska skavanker kvar :-/.

Handbagage låter som det enda vettiga, alternativt att sj tar fullt ansvar, men det händer inte.

Påslakan är mitt tips.

1. Ta av hjulen och sätt den med ett spännband/snöre på varsin sida om ramen.
2. Montera tillbaka axlar fram och bak
3. Sänk sadeln till lagom höjd så att cykeln går in i påslakanet.
4. Stoppa in cykeln i påslakanet och tejpa/knyt igen öppningen

Nu står cykeln stabilt upp och ner och har axlarna som bärhandtag. (axlar som handtag fungerar bäst med genomgående axlar, typ 20mm fram och 12mm bak.)

Tillbaka
Topp