Ojojoj. Här är man offline en dag och blir värsta nätkändisen! (Tack Calle för heads up.)
Men vi tar väl det från början. Det här är min minnesbild, men trådskaparen kan ju rätta om jag minns fel. Han har det ju på film... ; )
1. Blir omkörd av snubbe med MYCKET skrot på styret. Kamera framåt, kamera bakåt, backspegel, GPS, cykeldator, mobiltelefon, fan och hans moster. Blir fascinerad, vill se mer - hänger på. (Nu är vi på Kungsträdgårdsgatan.)
2. Snubbe skiter i gänget som väntar på grönt ljus innan Strömbron, dundrar om allihop i hög fart precis när det slår om. Små marginaler, onödigt som fan om någon vinglar till precis när de ska igång. Nåväl. Snubbe cyklar sedan inte fortare än att jag åker förbi på Skeppsbron. (Varför så bråttom vid trafikljusen om man inte kan trampa på lite mellan dem?)
3. Jag upptäcker (för) sent tjejen som ska över på övergångsstället. Nej hon stod inte vid kanten, hon var på väg fram mot kanten, men tydligt på väg över. Men glad blev hon, jag fick ett leende och ett tack. Och ja, hon var grann att se på, men det är lite beside the point. Mindre grann hade hon varit om snubben blåst förbi mig (på vänster sida) 2 sekunder senare. Då hade det inte bara fladdrat i hennes kappa utan slutat mycket värre.
4. Eftersom snubben så generöst erbjöd mig en möjlighet att visuellt och lite diskret uttrycka vad jag tyckte om hans känsla för sina medtrafikanter så tog jag tillfället i akt. Intressant fö att man älskar att pendla så mycket att man vill tredubbla upplevelsen genom att först göra det live, sedan två gånger till i olika kameravinklar. Det hade jag liksom inte trott. Men each to his own antar jag.
5. Tack för beröm av cykeln. Ja, det är en gammal Raleigh. Och styrkombon gjorde sin premiär och blev på detta sätt förevigad. Ganska nöjd med den själv faktiskt.
6. Och Gubbstark, vi kan väl låta udda vara jämnt, du körde som en idiot, jag gav dig fingret. 1-1?