Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Inom längdskidsporten så är det ju en norsk herre som dominerat de senaste åren och en norsk dam som fram till att hon la ner (första gången) var rätt överlägsen.Ja det är fascinerande, samtidigt som konkurrensen totalt sett är hårdare än någonsin (?) så är han så överlägsen. Jämför man med andra (mogna) konditions-sporter så har vi väl ingen som är eller varit så överlägsen senaste åren?
Det är ju mer omständigheter och en del tur. Oxå en viss risk för krasch & skada som kan förstöra delar av säsongen.Det känns som att han kommer satsa stort på Paris-Roubaix nästa år, eller så är det bara jag som hoppas det.
Precis, det är ju det som gjorde att man började gilla honom. Äntligen någon som sket i att sitta och köra taktiskt, utan körde på känsla och helt enkelt sticker när det känns bra, även på Grand Tours. Är inte rädd för att soloköra längre sträckor som en del andra. Det var verkligen en befrielse att se och ett lyft för sporten!Jag tycker ändå inte att det blir SÅ tråkigt med tanke på hur han cyklar, med sin attackvillighet och allmänna frifräsarattityd.
Så är det, påtalade detta i en tråd på ett annat forum men fick ganska mycket skit för det.Pogi är lite för överlägsen för sportens bästa. GC tex, blev snabbt ointressant i årets TdF. Jag tror många tittare (som bara bryr sig om GC - vilket är majoriteten bland vanlisar) tröttnade.
Jag skulle nog vilja hävda att Pogacar givet den karaktäristik han har kör rätt taktiskt. Om inte, hur skulle han agera för att säkra större framgångar än de han har?Precis, det är ju det som gjorde att man började gilla honom. Äntligen någon som sket i att sitta och köra taktiskt, utan körde på känsla och helt enkelt sticker när det känns bra, även på Grand Tours. Är inte rädd för att soloköra längre sträckor som en del andra. Det var verkligen en befrielse att se och ett lyft för sporten!
watts2win.eu
lanternerouge.com
Om man antar perfekt kännedom om genererad effekt så att medeleffekten är känd till godtyckligt hög noggrannhet, vad säger då 7,16 W/kg om osäkerheten i vikt?Du får gärna kolla upp det. Det verkar vara hyggligt standard i den typen av press, så säkerheten kanske är tillräcklig? Här är en annan mätpunkt.
![]()
Greatest Climbing Performances Of All-Time on Plateau de Beille | Tour de France 2024 Stage 15 - Lanterne Rouge
Tadej Pogačar and Jonas Vingegaard both did the best and second-best climbing performance of all time on the Plateau de Beille climb, making this the greatest climbing stage of all time.lanternerouge.com
De har varken kännedom om effekt eller vikt. Det är en standardiserad modellOm man antar perfekt kännedom om genererad effekt så att medeleffekten är känd till godtyckligt hög noggrannhet, vad säger då 7,16 W/kg om osäkerheten i vikt?
Om man ska ange värdet med två decimalers noggrannhet innebär det att det sanna värdet ligger i intervallet mellan 7,155 W/kg och 7,165 W/kg.
För att få ett hum om vad detta innebär i form av osäkerhet i vikt, låt oss anta att vikten precis 66 kg (taget från Wikipedia). I så fall genererade han i snitt 473,88 W. Med denna effekt skulle hans vikt då ligga mellan 472,56 / 7,185 kg och 472,56 / 7,175 kg eller ungefär 65,954 kg och 66,046 kg, dvs vikten ska ha varit känd till inom plus minus ett halvt hekto. Även om vikten skulle ha varit lite annorlunda blir osäkerheten likartad.
Jag har svårt att se att ens teamet själva kan ha en sådan kontroll på vikten. Visst, de kan väga honom vid starten men efter 20 mils cykling med intag av vätska och ev. föda samt svettning torde det vara svårt att veta vikten in i backen. Och hemmaskattarna har knappast ens tillgång till ett noggrant värde för vikten vid starten.
Och då har vi inte ens kommit in på att Pogis vikt under själva klättringen mkt sannolikt varierade mer än den nödvändiga osäkerheten. M.a.o. skulle de nog behöva både effekt- och vikt som funktion av tid med rätt hög noggrannhet för att med säkerhet veta att de har rätt i att han höll mellan 7,155 W/kg och 7,165 W/kg i snitt över stigningen.
Summa sumarum skulle jag säga att sunt förnuft tydligt indikerar att de inte har täckning för att ange värdet med två decimalers noggrannhet. Ska jag köpa motsatsen vill jag ha en ordentlig förklaring till hur de hanterat felkällorna till en tillräckligt hög nivå.
lanternerouge.com