Tankar om denna elcykel?
Freddie L sa:Du är nåt på spåren, men jag tycker att du missar lite i slutsatserna. Det är ju typ effekten jag tex invänder emot, men inte bara toppeffekten. En cyklist ”spinner inte loss” trots att man är kapabel att kräma ut höga watt. Ett el-assisterat fordon riskerar absolut att göra det.VättleBökaren sa:Elcykel HT väger runt 22 kg och FS runt 25 kg.
Elmoped väger mellan 50 och 120 kg.
Elmotorcykel väger 100 kg och uppåt.
Cykel utan motor väger mellan 8 kg och 15 kg. Detta gör att skillnaden i vikt mellan elcykel och klassisk cykel ligger på 10 till 14 kg.
Högsta effektuttaget på elcykel ligger någonstans på 450 watt och om en toppklass cyklist cyklar på den kan vi lägga till 1600 watt så totala effekten med en vältränad cyklist kan stundtals nå 2000 watt.
Med en vältränad cyklist så ger alltså elcykeln en tredjedel extra effekt stundtals och visst gör det lite skillnad men inte så markant som vissa vill få det till även i de mest extrema lägen.
Cyklar vältränade cyklister på elcykel? Jag vill luta mot ett nej där. Men ÄNDÅ, även utan assistansmotor så är dom vältränade cyklisterna STARKARE än en elcykel i alla lägen.
Så om vi skall ta hänsyn till slitage (skyddande av natur, vilket är en grundpelare i allemansrätten) så skall elitcyklister förbjudas vistas i skogen då deras effektuttag är enormt och det skadar naturen.
Men det jag invänder emot är effekten över tid. Precis som Solgule skriver ovan. Ni sliter mer eftersom varenda runda är lång och snabb. Något som annars faktiskt bara är förunnat ett relativt litet antal duktiga cyklister. Vi som bara cyklar för att ha roligt orkar inte ställa till det på samma sätt.
Det är ingen rättighet att cykla långt och snabbt, det får man förtjäna. Och det spelar egentligen öht ingen roll eftersom det inte avgör hur rolig eller bra en tur är. Det gör inget om man får gå upp för en brant backe. Iaf inte för en cyklist.
Menar ni på allvar att ni diskuterar hur en cykel nöter på naturen?! Kom igen det är ju cykel, inget stridsfordon 90. Ska ni gnälla på elmtb får ni ju ändå gnälla på nå relevant. Typ gruvindustrin som gräver fram metallerna som ska in i batterierna! Där är den riktiga boven.