Stumpy sa:
Erik O sa:
Elhojtok sa:
Ett (kanske petimeteraktigt) inflikande bara:
Juridiken att framföra eMTB i terräng är inte alldeles oklar. Saxat från NVV:s hemsida:
"Att köra elcyklar, segways och andra mindre fordon med motor i naturen, ingår inte i allemansrätten. Det betyder att du i nuläget inte får köra dem på stigar, leder eller fritt i terrängen utan lov av markägaren."
Det går alltså bra att köra eMTB på egen mark eller på annans mark med tillstånd.
Detta är stor skillnad mot till exempel moped som omfattas av TKL, och som man inte får köra i terräng överhuvud taget.
Ja precis, att man får köra dem på egen mark eller med markägarens tillstånd verkar väl de flesta vara överens om :)
Det lite överraskande som jag lärde mig var att man inte ens får köra andra motorfordon på sin egen mark (om det inte är för skogsbruket). Det inkluderar ju då alla eldrivna med högre märkeffekt än 250W. Man lär sig mycket på Happy.
Och jag lärde mig nyss att man faktiskt verkar få köra på sin tomt:
Ur Terrängkörningsförordning (1978:594)
Fordonen får därutöver användas
1. på enskilda utfartsleder eller andra sådana enskilda färdleder i terrängen som är avsedda för motorfordonstrafik och
2. inom tomter, järnvägs- eller fabriksområden eller andra arbetsplatser, särskilt anordnade tävlings- eller övningsområden eller andra liknande områden.
Förordning (2003:792).
Fett, jag ska genast anlägga en crossbana på mina 780 m2...