Tankar om denna elcykel?

Tankar om denna elcykel?
-****- sa:
Elhojtok sa:
Ett (kanske petimeteraktigt) inflikande bara:
Juridiken att framföra eMTB i terräng är inte alldeles oklar. Saxat från NVV:s hemsida:
"Att köra elcyklar, segways och andra mindre fordon med motor i naturen, ingår inte i allemansrätten. Det betyder att du i nuläget inte får köra dem på stigar, leder eller fritt i terrängen utan lov av markägaren."
Det går alltså bra att köra eMTB på egen mark eller på annans mark med tillstånd.
Detta är stor skillnad mot till exempel moped som omfattas av TKL, och som man inte får köra i terräng överhuvud taget.
Vi ska inte vara säkra på att myndigheten Naturvårdsverket har gjort en korrekt tolkning av rättsläget. Jämför gärna med Radiotjänsts tolkning att datorinnehav var TV-licenspliktigt. De fick kraftigt smäll på nosen av sista, högsta rättsinstans för det. I slutändan innebar det i förlängningen att Radiotjänst las ned.

Schhhh.. Hela tråden handlar i stort sett om huruvida NVV har gjort en korrekt tolkning eller ej... Tänk om de har fel och elcyklar OMFATTAS av allemansrätten!
Men att elcyklar inte omfattas av TKL torde vara okontroversiellt, då de är tydligt undantagna från begreppet "motordrivet fordon", tillsammans med elsparkcyklar, hoverboards och handikapphjälpmedel, där de sistnämnda omfattas av allemansrätten.
Om man ogillar elcyklar så kan man ju alltid hävda att TKL inte hänvisar till _lagen_ om vägtrafikdefinitioner, men det spelar nog ingen större roll, eftersom TKL saknar en egen definition. (Och jag har inte sett någon hävda detta annat än på happy)

Tankar om denna elcykel?
Elhojtok sa:
-****- sa:
Elhojtok sa:
Stumpy sa:
Erik O sa:
Elhojtok sa:
Juridiken att framföra eMTB i terräng är inte alldeles oklar. Saxat från NVV:s hemsida:
"Att köra elcyklar, segways och andra mindre fordon med motor i naturen, ingår inte i allemansrätten. Det betyder att du i nuläget inte får köra dem på stigar, leder eller fritt i terrängen utan lov av markägaren."
Det går alltså bra att köra eMTB på egen mark eller på annans mark med tillstånd.
Detta är stor skillnad mot till exempel moped som omfattas av TKL, och som man inte får köra i terräng överhuvud taget.

Ja precis, att man får köra dem på egen mark eller med markägarens tillstånd verkar väl de flesta vara överens om :)

Det lite överraskande som jag lärde mig var att man inte ens får köra andra motorfordon på sin egen mark (om det inte är för skogsbruket). Det inkluderar ju då alla eldrivna med högre märkeffekt än 250W. Man lär sig mycket på Happy.

Och jag lärde mig nyss att man faktiskt verkar få köra på sin tomt:
Ur Terrängkörningsförordning (1978:594)

Fordonen får därutöver användas
1. på enskilda utfartsleder eller andra sådana enskilda färdleder i terrängen som är avsedda för motorfordonstrafik och
2. inom tomter, järnvägs- eller fabriksområden eller andra arbetsplatser, särskilt anordnade tävlings- eller övningsområden eller andra liknande områden.
Förordning (2003:792).

Fett, jag ska genast anlägga en crossbana på mina 780 m2...

Lycka till med tillståndsansökningarna. Du lär minst behöva följande tillstånd:

Miljötillstånd från kommunen för miljöfarlig verksamhet.

Tillstånd från Länsstyrelsen för miljöstörande (buller) verksamhet.

Polistillstånd i enlighet med Ordningslagen (1993:1617), FAP 512-1 och rikspolisens föreskrifter RPS FS 2000:23 och RPS FS 2000:24.

Vem har sagt att nån annan ska få köra på den? Så länge det inte rör sig om någon verksamhet i egentlig mening så lär det inte behövas tillstånd.
Normalt trafikeras crossbanor av corssförare på crossmotorcyklar. Oavsett om nån gör det eller inte på din tilltänkta bana, lär du behöva bygglov för markarbetena:
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/marklov/

Senast ändrad:
Tankar om denna elcykel?
erik h sa:
Ni kan snart slippa det här hårklyveriet för skogscykling kommer att bli rejält förbjudet snart. Motor eller ej.

Tror du det? Slitaget på mark idag med både MTB och EMTB kan ju knappast uppgå till ens en bråkdel av hur läget varit om även moppetrafik varit tillåten i terräng.. Hur det skulle sett ut om TKL inte införts alls vågar man inte tänka på. Eller har jag fel?

Tankar om denna elcykel?
ForesterGuy sa:
erik h sa:
Ni kan snart slippa det här hårklyveriet för skogscykling kommer att bli rejält förbjudet snart. Motor eller ej.

Vi får se hur många outlaws det blir då...
Är det många motocrossåkare som härjar runt i terräng? Nä, jag tycker inte det. Några enstaka rötägg finns förstås, men de flesta håller sig på banor och kör. Jag tror det skulle bli samma sak här, de flesta vill följa de lagar och regler som finns. Förutom de enstaka rötäggen då, men de brukar vara i minoritet.

Tankar om denna elcykel?
-****- sa:
Elhojtok sa:
-****- sa:
Elhojtok sa:
Stumpy sa:
Erik O sa:
Elhojtok sa:

Ja precis, att man får köra dem på egen mark eller med markägarens tillstånd verkar väl de flesta vara överens om :)

Det lite överraskande som jag lärde mig var att man inte ens får köra andra motorfordon på sin egen mark (om det inte är för skogsbruket). Det inkluderar ju då alla eldrivna med högre märkeffekt än 250W. Man lär sig mycket på Happy.

Och jag lärde mig nyss att man faktiskt verkar få köra på sin tomt:
Ur Terrängkörningsförordning (1978:594)

Fordonen får därutöver användas
1. på enskilda utfartsleder eller andra sådana enskilda färdleder i terrängen som är avsedda för motorfordonstrafik och
2. inom tomter, järnvägs- eller fabriksområden eller andra arbetsplatser, särskilt anordnade tävlings- eller övningsområden eller andra liknande områden.
Förordning (2003:792).

Fett, jag ska genast anlägga en crossbana på mina 780 m2...

Lycka till med tillståndsansökningarna. Du lär minst behöva följande tillstånd:

Miljötillstånd från kommunen för miljöfarlig verksamhet.

Tillstånd från Länsstyrelsen för miljöstörande (buller) verksamhet.

Polistillstånd i enlighet med Ordningslagen (1993:1617), FAP 512-1 och rikspolisens föreskrifter RPS FS 2000:23 och RPS FS 2000:24.

Vem har sagt att nån annan ska få köra på den? Så länge det inte rör sig om någon verksamhet i egentlig mening så lär det inte behövas tillstånd.
Normalt trafikeras crossbanor av corssförare på crossmotorcyklar. Oavsett om nån gör det eller inte på din tilltänkta bana, lär du behöva bygglov för markarbetena:
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/marklov/

Inte bygglov, utan marklov, om tomten ligger inom detaljplanelagt område och man vill ändra markens höjdläge avsevärt. Men vad vet du om min tomt? Den kanske redan har utformningen av en naturlig crossbana eller så kanske den ligger utanför detaljplanelagt område. Dessutom kanske jag ämnar köra med elcrossar som varken bullrar eller skitar ner.
Och går inte det så får det bli elspeedway - då behövs inga höjdskillnader.
Men du kan vara lugn. Jag trodde det var uppenbart att det inte blir mycket till crossbana på 780 m2.

Tankar om denna elcykel?
ooms sa:
ForesterGuy sa:
erik h sa:

Är det många motocrossåkare som härjar runt i terräng? Nä, jag tycker inte det. Några enstaka rötägg finns förstås, men de flesta håller sig på banor och kör. Jag tror det skulle bli samma sak här, de flesta vill följa de lagar och regler som finns. Förutom de enstaka rötäggen då, men de brukar vara i minoritet.

Jag vet inte hur gammal du är ooms, men det vore intressant att veta hur det såg ut 1975 då TKL kom. Det måste ju ha funnits mängder med folk som körde i terräng. Slutade de över en natt? Man hör ju faktiskt aldrig talas om detta och det låter inte som om förbudet innebar några problem. Folk kanske hade fullt upp med att svära över den nya bilbälteslagen.

Tankar om denna elcykel?
ooms sa:
ForesterGuy sa:
erik h sa:

Ja precis, har tillomed en trail-bana här uppe i Vättlefjäll som kör Tisdagar, Torsdagar och Lördagar. Dom håller sig för det mesta till sin yta. Men det händer att dom transporterar sig till och från fastigheterna på motionsspåret runt Surtesjön och på vägarna i närmast anslutning till banan. Inte sett någon som direkt klagat på dom. Antagligen för att samspelet fotgängare MC åkare fungerar.
Kan tillägga att dessa trail-MC inte är vägregistrerade och således inte får framföras på allmän väg. Men att dom gör det spelar inte mig eller någon annan jag pratat med någon direkt roll.

Avgörande där är nog att dom visar hänsyn och är trevliga.

Jag stannade till där under senaste happyride i vättle med de två andra cyklisterna och dom tyckte också att det bara var häftigt och imponerades över deras skicklighet att köra.

Tankar om denna elcykel?
Elhojtok sa:
ooms sa:
ForesterGuy sa:
erik h sa:

Jag vet inte hur gammal du är ooms, men det vore intressant att veta hur det såg ut 1975 då TKL kom. Det måste ju ha funnits mängder med folk som körde i terräng. Slutade de över en natt? Man hör ju faktiskt aldrig talas om detta och det låter inte som om förbudet innebar några problem. Folk kanske hade fullt upp med att svära över den nya bilbälteslagen.
Vet inte hur det såg ut på 70 talet men på 90 talet så kördes det crossar överallt där jag bor. De som körde visade ingen hänsyn och var vid många tillfällen på god väg att få en påle över hjälmen när dom drog förbi.
Detta upphörde efter att polisen satsade på att bekämpa problemet och skickade hit sina bästa enduroförare för att jaga ifatt buset i skogen. Det flögs helikopter för att ta reda på vart dom befann sig också.
Samt att polisen patrullerade i området och kartlade vart killarna hade sina crossar. Dom hittade många förråd med stulna crossar och beslagtog dessa.

Och så försvann problemet på några veckor.

Dom har även gjort liknande aktioner mot mopeder som kör på innegårdarna med samma goda resultat. Då körde polisen själva runt på mopeder civilt och när någon gjorde allvarligt fel så plockade dom den.
Det är mopedförbud överallt här förutom en cykelbana som går runt området. Dvs, allt innanför den cirkeln är det mopedförbud på.
Men polisen stoppade dom som körde oansvarsfullt. Inte dom som tog det lugnt, förbudet till trots.
Dom förstod att det finns goda "förbrytare" också som transporterar sig till sin port.

Tankar om denna elcykel?
Det är exakt såna här trådar som fått mig att tröttna på Happy.
Helt absurda jämförelser med crossar o gud vet vad.
Det är väl en satans jävla skillnad på en el cykel och en cross.
Suck...
Att man ens orkar bry sig.
Skaffa er ett liv.

Tankar om denna elcykel?
matz1 skojar du? Jag tycker moderatorerna också underblåser denna aktivitet. Det verkar ju vara en hel del som just saknar liv som hänger här dygnet runt.

Jag förstår inte vad elcykeltråden tog vägen. Det är ju konstant bara massa tomtar och troll i varje tråd eller någon halv autistisk figur som vill prata något vevlager av något fabrikat från 1981.

Jag vill se fler elcykeltrådar här!

Senast ändrad:
Tankar om denna elcykel?
ejon sa:
matz1 skojar du? Jag tycker moderatorerna också underblåser denna aktivitet. Det verkar ju vara en hel del som just saknar liv som hänger här dygnet runt.

Jag förstår inte vad elcykeltråden tog vägen. Det är ju konstant bara massa tomtar och troll i varje tråd eller någon halv autistisk figur som vill prata något vevlager av något fabrikat från 1981.

Om du nu inte trivs bland oss sociopater, tomtar, troll (eller vad du nu vill kalla oss som trivs här på happy) så har du ju ett helt eget forum där du kan posta elcykeltrådar: https://happyeride.se

Tankar om denna elcykel?
ooms sa:
ejon sa:

Om du nu inte trivs bland oss sociopater, tomtar, troll (eller vad du nu vill kalla oss som trivs här på happy) så har du ju ett helt eget forum där du kan posta elcykeltrådar: https://happyeride.se

Nej ooms, lika impopulära som elcykeltrådar är här, lika opoppis är trådar om olagliga elcykelbyggen på happyeride ?

Tankar om denna elcykel?
ejon sa:

Du har en ganska tveksam strategi för att uppnå ditt mål må jag säga.

Tankar om denna elcykel?
Du menar att inställa sig till skaran som just gör det jag inte gillar? Kanske det, fast jag kunde inte bry mig mindre heller. Jag tycker ändå det är lustigt men en till elcykeltråd och det enda som förekommer där är allt annat än topic fokus. Moderatorerna är ju totalt frånvarande här.

Tankar om denna elcykel?
ooms sa:
ejon sa:

Konstigt att du tar åt dig när du nu inte tycker att du tillhör denna kategori. Hrm host...

I vanlig ordning kan du inte ens förstå att en tråd med 117034 kommentarer om allt annat än topic, är irrelevant, fast o andra sidan var ju inte förväntningarna så höga heller.

Tankar om denna elcykel?
ejon sa:
Du menar att inställa sig till skaran som just gör det jag inte gillar? Kanske det, fast jag kunde inte bry mig mindre heller. Jag tycker ändå det är lustigt men en till elcykeltråd och det enda som förekommer där är allt annat än topic fokus. Moderatorerna är ju totalt frånvarande här.
Vad du tjatar om moderatorerna. Läs forumreglerna så kanske poletten trillar ner. De ingriper när det behövs, dvs väldigt sällan. Men du lyckades locka fram dem igår när du fick en tråd låst.

Tankar om denna elcykel?
Örjan Lax sa:
Mtb27 sa:
Cykeln är en MTB från White på 27,5 tum.
https://www.xxl.se/white-xc-e-trainer-275-19-eu-elcykel-terrang-unisex-gra/p/1157676_1_style

Den ska fungera till pendling på asfalt och lite grusvägar.

Tankar och funderingar?
Ja, att du borde logga in snart och styra upp tråden lite! ?

Jag kan bjuda till lite i sann ton... ahaha köpa en cykel på XXL vad är det för NOOOB.. elcykel bahaahaa.

Osv. Jag har inte nakenbilder på äldre herrar som Ni andra, går det bra om jag tecknar ?

Äh vilket lamt forum... kicka ut mig

Tankar om denna elcykel?
Nu skall vi inte vara sådana. Det är ingen poäng att starta flera "elcykeltrådar" på detta forumet bara för att sticka folk i ögonen.
När dom dyker upp har jag ju inget emot dom så sätt men att hålla på och skapa osämja bara för sakens skull. Trolla lite mindre tack.

Så länge en diskussion kan hållas saklig så fungerar det oavsett vilken av forumen det sker på. Dvs, så länge man inte säger att elcyklar är crossar och olagliga.
Aldrig har hag påstått att dom inte är kontroversiella och det visste jag redan när jag köpte min. Kontroversiell men inte definitivt olaglig.

Så kan vi försöka att inte stå och pissa på varandra? Bara inse att inte alla (oavsett vilka skäl dom har) inte tycker om dom och därför inte reta dom i onödan?

Tankar om denna elcykel?
ejon sa:
Jag kan bjuda till lite i sann ton... ahaha köpa en cykel på XXL vad är det för NOOOB.. elcykel bahaahaa.

Osv. Jag har inte nakenbilder på äldre herrar som Ni andra, går det bra om jag tecknar ?

Äh vilket lamt forum... kicka ut mig

Full speed ahead!

tilting.jpg

Tankar om denna elcykel?
ejon sa:
Vet inte vad du syftar på med det du inte gillar. Att kategoriserar användarna på forumet som tomtar, troll eller halvt autistiska är dock extremt otaktiskt om du har någon seriös önskan om förändring. De flesta människor uppskattar inte osakliga påhopp.

Tankar om denna elcykel?
erik h sa:

Tyvärr går det ganska snabbt åt det hållet iaf här i nv Skåne. Så fort en informationsskylt vid en vandringsled/promenadstig uppdateras så lägger de till en text om att man inte får cykla :(
Cyklingen som blir kvar är korta rundbanor och grävda flowtrails, riktigt tråkig utveckling för mig som uppskattar själva naturupplevelsen också.

Sen beror det så klart inte bara på elcyklar, största anledningen är nog vanliga cyklister som inte klarar av att uppföra sig som folk och visa hänsyn till andra brukare och ha respekt för att man inte gräver leder/hopp på någon annans mark utan tillstånd. Nåt som verkligen borde förbjudas är strava-segment, men det är en helt annan fråga...

Tankar om denna elcykel?
skier sa:
Tyvärr går det ganska snabbt åt det hållet iaf här i nv Skåne. Så fort en informationsskylt vid en vandringsled/promenadstig uppdateras så lägger de till en text om att man inte får cykla :(
Det kan handla om olaga skyltning. Polisanmäl.

Tankar om denna elcykel?
Örjan Lax sa:
skier sa:
Det kan handla om olaga skyltning. Polisanmäl.
Eller så kan man kolla med kommunen eller länsstyrelsen först, då skylten faktiskt kan vara laglig om de gett tillstånd. Så slipper den redan överbelastade polisen lägga resurser på det.

Tankar om denna elcykel?
Erik O sa:
Skönt, tråden har lugnat sig. Ska bara sammanfatta vad vi kommit fram till så stänger vi ner sen.

Gör ett nytt försök till sammanfattning.

En del cyklister vill avskärma elcyklister och skapa en ny separat grupp i lagen för dessa. Ett viktigt argument är att elcykeln skulle skada naturen mer trots att regelverket säger att man under eget ansvar måste framföra cykeln skonsamt.

Olika myndigheter har gett olika information och till synes motstridiga uppgifter. När ena sidan vänder sig till den myndigheten som infört nya definitioner så klargör den vad den menar och förtydligar att elcykeln är att betrakta som vanlig cykel och inte motorfordon. Den andra sidan vägrar acceptera myndighetens klargörande och fortsätter att driva sin personlig tolkning av just denna myndighets tidigare tvetydiga information.

Tankar om denna elcykel?
Skogssnigeln sa:
Erik O sa:
Skönt, tråden har lugnat sig. Ska bara sammanfatta vad vi kommit fram till så stänger vi ner sen.

En del cyklister vill avskärma elcyklister och skapa en ny separat grupp i lagen för dessa. Ett viktigt argument är att elcykeln skulle skada naturen mer trots att regelverket säger att man under eget ansvar måste framföra cykeln skonsamt.

Olika myndigheter har gett olika information och till synes motstridiga uppgifter. När ena sidan vänder sig till den myndigheten som infört nya definitioner så klargör den vad den menar och förtydligar att elcykeln är att betrakta som vanlig cykel och inte motorfordon. Den andra sidan vägrar acceptera myndighetens klargörande och fortsätter att driva sin personlig tolkning av just denna myndighets tidigare tvetydiga information.
Haha, bra försök!
Argumentet är väl snarare att den s.k.elcykeln inte är en cykel då den har en motor. Det spelar ingen roll vad som skrivs in i vägtrafikdefinitionen, den kan ändå inte ändra på vad som tekniskt är att betrakta som en cykel och vad som är en motorcykel.
Och vad myndigheten menar finns tydligt beskrivet på dess hemsida:
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/
Så länge inte det är ändrat kan du komma med hur många "förtydliganden" som helst fr enskilda tjänstemän, de spelar ändå ingen roll.
Nä, är det nån som sammanfattade situationen korrekt så är det Erik O. Ditt försök var ju mest taffligt ?

Tankar om denna elcykel?
ooms sa:
Haha, bra försök!
Argumentet är väl snarare att den s.k.elcykeln inte är en cykel då den har en motor. Det spelar ingen roll vad som skrivs in i vägtrafikdefinitionen, den kan ändå inte ändra på vad som tekniskt är att betrakta som en cykel och vad som är en motorcykel.
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/
Så länge inte det är ändrat kan du komma med hur många "förtydliganden" som helst fr enskilda tjänstemän, de spelar ändå ingen roll.
Nä, är det nån som sammanfattade situationen korrekt så är det Erik O. Ditt försök var ju mest taffligt ?
Först, det är inte elcyklisterna som startar argumentationen i denna fråga utan det finns en synlig mob.

Det är tydligt vad NVV har sagt i sitt förtydligande. Vill du påvisa att du skulle ha mer rätt än NVV så be dem komma med ett annat utalande som skulle stöda din linje. Personligen tror jag mer på när en myndighet tolkar lagfrågor än en partisk individ.

Senast ändrad:
Tankar om denna elcykel?
Skogssnigeln sa:
Erik O sa:

Elcykel defineras som cykel enligt lag. Vad är det ni diskuterar? Om elcyckel förstör naturen? Vad bor man då undrar jag?

Tankar om denna elcykel?
Roligt i övrigt att elcyklar verkar de trådar som drar mest läsare. Det kommer bli en overtake så småningom. De vanliga cyklisterna kommer bli som tanten på armecykeln som har en regplåt:). Redan nu är det ju få som ens hinner ikapp en elcykel:)

Tankar om denna elcykel?
johnel sa:
Skogssnigeln sa:
Erik O sa:

Elcykel defineras som cykel enligt lag. Vad är det ni diskuterar? Om elcyckel förstör naturen? Vad bor man då undrar jag?
Nä, diskussionen är om allemansrätten är motoriserad eller inte. Iom att allemansrätten är en sedvänja räcker det inte att läsa lagtext för att komma till nån slutsats kring detta.

Tankar om denna elcykel?
Skogssnigeln sa:
ooms sa:
Haha, bra försök!
Först, det är inte elcyklisterna som startar argumentationen i denna fråga utan det finns en synlig mob.

Det är tydligt vad NVV har sagt i sitt förtydligande. Vill du påvisa att du skulle ha mer rätt än NVV så be dem komma med ett annat utalande som skulle stöda din linje. Personligen tror jag mer på när en myndighet tolkar lagfrågor än en partisk individ.
Har du nån länk till var det där förtydligandet är publicerat på NVV:s officiella webbplats? Jag hittar inget annat än det jag postade.

Tankar om denna elcykel?
johnel sa:
Roligt i övrigt att elcyklar verkar de trådar som drar mest läsare. Det kommer bli en overtake så småningom. De vanliga cyklisterna kommer bli som tanten på armecykeln som har en regplåt:). Redan nu är det ju få som ens hinner ikapp en elcykel:)

Där fick du dem! Alla vet att en cykel hinner man inte ikapp medan en moped... ?

Tankar om denna elcykel?
Varför jiddrar ni här? Elcyklarna har ett eget forum - gå dit och var bittra istället för att störa normala människor.

Tankar om denna elcykel?
johnel sa:
Skogssnigeln sa:
Erik O sa:

Fast det är väl så att det ska likställas med cykel i lagtext inte att det per definition är en cykel.
Tänker att en cykel har ingen motor men det har en elcykel.

Är en killgissning, är det så att elcykel=cykel så är diskussionen mer eller mindre död, men tänker att det är många som kanske väljer att tolka det som att det är samma sak bara för att de båda omfattas av samma lagar och regler.

Jag är inte emot elcykel på något sätt men står det i allemansrätten att den är icke motoriserad så tolkar jag det som att den inte innefattar elcyklar och alltså krävs det en ändring för att de ska vara tillåtna att framföras i skog som en vanlig cykel. Däremot är den likställd med cykel där det är tillåtet att cykla och inga andra lagar och dylikt påvisar något annat.

Tankar om denna elcykel?
Det rörs om ganska friskt här.

Att elcykel klassas som cykel enligt lagen om vägtrafikdefinitioner och därmed inte omfattas av terrängkörningslagens förbud torde stå helt klart. Kan vi släppa det?

Men det betyder inte med automatik att man får framföra sin elcykel var man vill i naturen. Markägaren bestämmer över vad marken får användas till. Hen kan dock inte bortse från förbudslagar och allemansrätt. Någon förbudslag är inte tillämpbar så vad som återstår är huruvida allemansrätten ger dig rätt att cykla elcykel på annan än din egen mark.

En elcykel är motoriserad även om den inte enligt vägtrafikdefinitionerna klassas som motorfordon. Den är inte ett motorfordon, nej absolut inte, men där sitter onekligen en motor. Ok?

Ooooch eftersom allemansrätten inte var avsedd att vara motoriserad så faller elcykeln bort. D.v.s. allemansrätten ger dig inte rätt att cykla elcykel på annans mark. Markägaren kan dock ge sitt tillstånd.

Hur kan detta fortfarande anses vara oklart?

Tankar om denna elcykel?
jonte987 sa:
johnel sa:

Där fick du dem! Alla vet att en cykel hinner man inte ikapp medan en moped... ?

Du kan väl säga motorcykel istället, så är du inte ute o cyklar hoho.

Tillbaka
Topp