Tankar om White GX Pro 20

Hämtade hem min White GX20 LTD igår fr XXL kommer börja pendla med den till och från jobbet. Vart väl mer eller mindre en spontanköp har inte hunnit läsa på mig om den mer än denna tråd. Men vid första anblicks känns den som ett bra köp tycker jag GRX komponenter rakt igenom, TA, skön sittställning. Gav 9000 sek för känns som ett riktigt sjysst pris då den normalt står i 12990 sek.

Bilagor

• BFBFC557-683A-4B36-8391-225F72AA34A1.jpeg
    BFBFC557-683A-4B36-8391-225F72AA34A1.jpeg
    739.6 KB · Besök: 335
  • FEF2DF83-E858-4B7E-87D0-947F20A59A40.jpeg
    FEF2DF83-E858-4B7E-87D0-947F20A59A40.jpeg
    735.8 KB · Besök: 334
Hämtade hem min White GX20 LTD igår fr XXL kommer börja pendla med den till och från jobbet. Vart väl mer eller mindre en spontanköp har inte hunnit läsa på mig om den mer än denna tråd. Men vid första anblicks känns den som ett bra köp tycker jag GRX komponenter rakt igenom, TA, skön sittställning. Gav 9000 sek för känns som ett riktigt sjysst pris då den normalt står i 12990 sek.
Hur bar du dig åt för att få det priset? begagnad lr?

Hur bar du dig åt för att få det priset? begagnad lr?
Helt flång ny!! Jag inser att jag hade en grym tur, var inne i torsdags och kollade på Lite modellen, när säljaren visade mig denna, sen som alla säljare ville han sälja och märkte att jag gick igång LTD modellen…så sa han att jag kunde få den till samma pris, tänkte på saken och slog till.
//m

Helt flång ny!! Jag inser att jag hade en grym tur, var inne i torsdags och kollade på Lite modellen, när säljaren visade mig denna, sen som alla säljare ville han sälja och märkte att jag gick igång LTD modellen…så sa han att jag kunde få den till samma pris, tänkte på saken och slog till.
//m
Najs! Vilken butik? Minns du vilka storlekar de hade kvar?

Du har gjort en riktigt bra deal.

Som alla XXL:s hojar gäller det att se över allt så att alla skruvar är ordentligt dragna med rätt moment, att lager är packade med fett osv. XXL är ju en varuhuskedja där kvantitet ofta går före kvalitet i leveransavstämningen. Fråga mig inte hur jag vet...

Dom såldes ju för 9990 tidigare och snart kommer en ny laddning cyklar… det är väl en 2020 eller 2021?
Rea för att tömma lagret. Enligt nätet har typ 2 butiker haft kvar i lager. Ibland har man tur ?
Om det är en 20/21 spelar ingen roll för min del, så länge cykeln var ny/oanvänd så jag nöjd.
//mejten

Funderar på om man skulle kunna konvertera till en 1x10 drivlina, med större klinga fram och alltså skippa framväxeln? Någon som övervägt detta? Framdrev med 110 assymetrisk BCD ställer kanske till det dock...
Annars skulle du kunna köpa en sån här:

Det borde ju funka!

Schysst. Hur fick du den för 9k?

Premiärturen avklarad, rektur till jobbet, fantastisk skön att cykla på, riktigt nöjd med mitt köp!!??

På min saknade det en sådan liten platta och tydligen hade det någonting med växlingen att göra. Fanns tidigare i tråden vet jag och jag kontaktade XXL för att fråga de angående om den plattan men det visste de ingenting om. Fick du med din? :)
Det antar jag, den växlar mjukt o fint!??

Har nytt till kortare styrstam, fr 100 mm till 65 mm sittställningen blev ännu bättre. Går och funderar på om jag ska ta bort framväxeln och köra 1x10…..
Jag tyckte också att styrstammen är väldigt lång och tänkte byta men jag tänkte byta sadel först innan jag går och byter stam. Kommer nog göra det ikväll. Men kör du stock sadel?
Jag läste också lite grann gällande växeln, men förstår inte orsaken till varför man vill gå till 1by istället för 2by? :)

Jag tyckte också att styrstammen är väldigt lång och tänkte byta men jag tänkte byta sadel först innan jag går och byter stam. Kommer nog göra det ikväll. Men kör du stock sadel?
Jag läste också lite grann gällande växeln, men förstår inte orsaken till varför man vill gå till 1by istället för 2by? :)
Kör på org sadel. Anledningen till att jag funder på gå mot 1x10 är att en sak mindre som kan krångla samt en utseende grej tycker det ser ”cleanare” ut på cykeln.

Har bytt hjul och däck, det var lite obalans i hjulen vilket drev mig till vansinne, när det kommer till cykel kastar jag tydligen hellre lite ? på problemet och cyklar vidare än skruvar.

Tror jag bytte till ett par med 23 eller om det var 25mm ID och ett par Teraveil Washburn i 42mm, blir vansinnig på att jag inte lyckas få dem täta tubeless så jag har kört en säsong med slang, gör ett nytt försök vid senare tillfälle eller kastar ännu mer pengar på problemet...

Och innan någon påpekar det, cykloteket hade slut på slangar med kortare ventiler så jag tog vad som fanns på hyllan.

Funderar på en kortare stam, men hinner glömma bort det mellan turerna, skulle nog behöva kortas 20mm för mina 175cm.
IMG_20220427_121559.jpg

Har bytt hjul och däck, det var lite obalans i hjulen vilket drev mig till vansinne, när det kommer till cykel kastar jag tydligen hellre lite ? på problemet och cyklar vidare än skruvar.

Tror jag bytte till ett par med 23 eller om det var 25mm ID och ett par Teraveil Washburn i 42mm, blir vansinnig på att jag inte lyckas få dem täta tubeless så jag har kört en säsong med slang, gör ett nytt försök vid senare tillfälle eller kastar ännu mer pengar på problemet...

Och innan någon påpekar det, cykloteket hade slut på slangar med kortare ventiler så jag tog vad som fanns på hyllan.

Funderar på en kortare stam, men hinner glömma bort det mellan turerna, skulle nog behöva kortas 20mm för mina 175cm.
Visa bilaga 552167
Jaha? Var det obalans vid leverans av cykeln?

Tror nog att mina stock ventiler också´är så långa haha! Borde man ha kortare?

Jag är också 175cm och upplever också så, brukar justera med rumpan och få en lite mer aggressivare sittställningen men ska testa byta sadeln och se ifall det hjälper. Undrar ifall det är lätt att byta stam?

Har bytt hjul och däck, det var lite obalans i hjulen vilket drev mig till vansinne
Alla motiveringar till inköp av cykelprylar är iofs bra, men det finns enklare o billigare sätt att åtgärda obalans i cykelhjul
Hos de hjul jag har haft problem med har det kommit från skarven (mitt emot ventilen) och jag åtgärdade det med
5g balanseringsvikter från Biltema, jag monterade dem under fälgbandet på vardera sidan om ventilhålet
och det märktes stor skillnad!

Tror nog att mina stock ventiler också´är så långa haha! Borde man ha kortare?
Det är en utseende grej
Men du vill ha ventiler som är 13-15mm längre än fälghöjden för att vara säker på att pumpen passar.

Alla motiveringar till inköp av cykelprylar är iofs bra, men det finns enklare o billigare sätt att åtgärda obalans i cykelhjul
Hos de hjul jag har haft problem med har det kommit från skarven (mitt emot ventilen) och jag åtgärdade det med
5g balanseringsvikter från Biltema, jag monterade dem under fälgbandet på vardera sidan om ventilhålet
och det märktes stor skillnad!

Det är en utseende grej
Men du vill ha ventiler som är 13-15mm längre än fälghöjden för att vara säker på att pumpen passar.
Tack för tipset.
Men det här utspelade sig i mitten av juli och suget att cykla trotsade all form av ekonomisk återhållsamhet. Jag lyckades köpa och sälja till rimliga priser dessutom så det var en i sammanhanget ganska sansad transaktion.

Ja, det slog lite i hjulen när man hade lite fart vid levererans, hade avsikten att försöka lösa det genom att skruva själv men när ett knappt använt par dök upp på k&s så var det för enkelt att köpa "nya". Dom nya hade dessutom guldiga nav ?.

Om man ska konvertera till 1x10, räcker det inte att köpa t.ex. nedanstående klinga?
Har den inte lämplig offset för att komma mitt emellan där ”2 X klingorna” satt?
Någon som vet?

Om man ska konvertera till 1x10, räcker det inte att köpa t.ex. nedanstående klinga?
Har den inte lämplig offset för att komma mitt emellan där ”2 X klingorna” satt?
Någon som vet?

Om du har ett grx vevparti ska det funka. Hade grx 1x11 vevparti tidigare och det gick att montera 2 klingor på det.

Hej, jag har en White Gx ltd med thru axle från 2021 som jag vill sätta i min trainer gjord för qr. Någon som gjort något liknande? Finns det adaptrar och vilken behöver jag isåfall? Jag har en tacx flow smart trainer.

Hur gör man för att köra tubeless, går det med originalhjul och däck? Vad behövs?

Har noll erfarenhet av tubeless men forumet säger att det vore vettigast, speciellt på min som rullar som pendlarhoj och det var ett rent helvete att byta slang sist med så tight mellan fälg och däck så däckjärnen gick av. :/

Beställde en från XXL idag. Har hört folk nämna att XXL inte är så noggrann vid monteringen utav cyklar. Tänkte kolla vad man ska dubbelkolla på efter monteringen. Har cyklat många år men detta är min första riktigt cykel.

Hur gör man för att köra tubeless, går det med originalhjul och däck? Vad behövs?

Har noll erfarenhet av tubeless men forumet säger att det vore vettigast, speciellt på min som rullar som pendlarhoj och det var ett rent helvete att byta slang sist med så tight mellan fälg och däck så däckjärnen gick av. :/
Det går med våra standard däck. Dock har jag inte heller det för att jag också har noll erfarenhet av det. Tänker at jag håller mig till slang lite till tills någon verkligen lyckas övertyga mig eller att jag börjar bli lite vassare när det kommer till cykelmontering. Vet inte ens hur man byter däck nu för tiden :D

Beställde en från XXL idag. Har hört folk nämna att XXL inte är så noggrann vid monteringen utav cyklar. Tänkte kolla vad man ska dubbelkolla på efter monteringen. Har cyklat många år men detta är min första riktigt cykel.
Det är den där plattan som växlingen ska sitta mot ramen. Jag försökte hitta det i tråden men hittade inte vilken sida. Beställer du kartong så kommer den med :)

Det är den där plattan som växlingen ska sitta mot ramen.
Den plattan är lite speciell:
  • Den behövs endast om framväxeln sitter på ett ramfäste
  • Om det är en framväxel med klamman i framväxeln behövs inte plattan
  • Om det är en lös klamma som man monterar en framväxel för ramfäste på
    kan klamman ha plattan inbyggd, åtminstone om klamman är en Shimano SM-AD91
Kolla själva i Shimano Dealer's Manual - Front Derailleur
Detta gäller inte enbart FD-R7000 utan alla senare modeller av Shimanos framväxlar, D-A, Ultegra, 105 och GRX.

Den plattan är lite speciell:
  • Den behövs endast om framväxeln sitter på ett ramfäste
  • Om det är en framväxel med klamman i framväxeln behövs inte plattan
  • Om det är en lös klamma som man monterar en framväxel för ramfäste på
    kan klamman ha plattan inbyggd, åtminstone om klamman är en Shimano SM-AD91
Kolla själva i Shimano Dealer's Manual - Front Derailleur
Detta gäller inte enbart FD-R7000 utan alla senare modeller av Shimanos framväxlar, D-A, Ultegra, 105 och GRX.
Ah! Tog för givet att den saknades men hur är det i våra cyklar? Minns inte på rak arm och är bortrest haha

Ah! Tog för givet att den saknades men hur är det i våra cyklar? Minns inte på rak arm och är bortrest haha
En sak jag glömde (trots allt):
Egentligen behövs plattan när ramfästet är onödigt klent/instabilt, det finns tydligen en del sådana på några extremt lätta ramar. Självklart skall skruven då "ta stöd" mot plattan för att det skall göra skillnad.
Men på många cyklar fungerar det alltså bra ändå eftersom ramfästet på dem är tillräckligt stabilt.

Men hur det är på whitecyklarna har jag ingen aning om.

Tillbaka
Topp