Tankar om White GX Pro 20

Geometritabellerna är korrekta.
Konsensus råder dock kring att den generella rekommendationen ligger ett snäpp förskjuten på GX, många tar ett steg ner jämfört med andra generella rekommendationer med liknande geometri.

Det är behandlat tidigare i tråden vill jag minnas.

Gäller inte det modellerna från 2019 och tidigare? Nya modeller verkar ju vara mindre i storlekarna snarare större som många påstår, jämfört med andra tillverkare.

Eller läser jag fel? Tidigare inlägg nämner också:

GX var stora i storlekarna förut, men bytte ram för något år sedan. Undrar om det inte är så att de ~normallånga som är nöjda med Small-cyklar har någon av de äldre modellerna?

Gx har väl haft samma ram sedan 2018? Min från mars 2020 är sådär konstig, men eventuellt hette dom 58 istället för large tidigare? Men det är samma ram…

Vilken tabell menar du?
Jag är 175 och trivs på min S.
Har gått och funderat på att prova en annan styrstam men det är inte ett tillräckligt stort problem för att jag ska orka ta tag i det.

Geometritabellerna är korrekta.
Konsensus råder dock kring att den generella rekommendationen ligger ett snäpp förskjuten på GX, många tar ett steg ner jämfört med andra generella rekommendationer med liknande geometri.

Det är behandlat tidigare i tråden vill jag minnas.

Hur det är relaterat till "varuhuscyklar" förstår jag inte. Min Specialized var tvärt om, M blev för liten, men det kanske bara gäller kolfiberhojjar hos cykelhandlare.
Vart ska man köpa cykeln för att den generella rekommendationen ska vara exakt anpassad för ens preferens?
När man frågar om storlekar på Happy så får man svar :)

Hittade den här texten på nätet som jag tycker sammanfattar det hela ganska bra:

If you are on the edge of two different bike sizes, don't worry, you'll probably be ok on either size (rather than thinking that one size will be awful and the other will fit). Indeed, bikes are adjustable: the seatpost can slide up and down, the saddle can move backwards and forwards and you can even switch out parts like the stem for different sized ones to help the bike fit better.

Finding out whether or not you should pick a bigger or a smaller frame is sometimes as simple as personal preference, but there are a few simple ways to work out which might suit best:

• If you’re flexible, you might prefer a shorter head tube, so the smaller size might work out better for you. You can use a longer stem to make the reach more comfortable.
  • On a bigger bike, the reach to the handlebars will be longer. This means that if you have proportionally longer arms, you might be more comfortable on a bigger frame.
Låter dock överlag som jag kanske ska byta till en M istället för en L till dotter som är 180 cm. Risken är att hon växer några cm till men borde nog funka ändå. Jag passade på att köpa i helgen när det vara rea, och leverans är om ett par dagar till varuhus så blir till att testa i butik innan vi hämtar ut. Förhoppningsvis så kan de ordna så att vi får byta till M om vi behöver.

Gx har väl haft samma ram sedan 2018? Min från mars 2020 är sådär konstig, men eventuellt hette dom 58 istället för large tidigare? Men det är samma ram…

Nej, de bytte mellan 19 och 20. Men det står olika mått och storlekar på varje sida man kollar så det är svårt att veta vad som är vad. En 2022 small är ramnummer "48" enligt White, och "52" enligt XXL. En GX 19 small är "53", med annan geo än GX 20. På vissa sidor betecknas S som XS, och L som XL, och tvärtom. Rätt krångligt.

Kan vara så att du har en GX 19. Men som jag förstått det är en GX 19 M samma som en GX 20 L.

Senast redigerad av en moderator:
Hämtade ut cykeln igår hos XXL Sisjön (Göteborg).
Provcyklade 200m idag.
Storlek M känns rätt för 175cm

Framhjulet är JÄTTESKEVT och slår +-1cm på sidorna när det rullar.
Växlarna skaver på sista 4 växlarna och behöver justeras.

Övrigt ok. Behöver tyvärr lämna in cykeln och säkert i några dagar. Gissar på att dom inte kommer byta hjulet till ett nytt utan kommer att försöka rikta fälgen i deras verkstad.

Riktigt tråkigt då jag såg fram emot att använda cykeln

Hämtade ut cykeln igår hos XXL Sisjön (Göteborg).
Provcyklade 200m idag.
Storlek M känns rätt för 175cm

Framhjulet är JÄTTESKEVT och slår +-1cm på sidorna när det rullar.
Växlarna skaver på sista 4 växlarna och behöver justeras.

Övrigt ok. Behöver tyvärr lämna in cykeln och säkert i några dagar. Gissar på att dom inte kommer byta hjulet till ett nytt utan kommer att försöka rikta fälgen i deras verkstad.

Riktigt tråkigt då jag såg fram emot att använda cykeln
Mitt framhjul slog ordentligt när jag hämtade ut min också (förra hösten), men jag litade inte ett dugg på att XXL-verkstaden skulle rikta det bra så jag fixade det själv. Jag var mer eller mindre inställt på att behöva gå igenom cykeln efter köp, men det låga priset gjorde att jag var villig att köpa ändå.

Jag cyklade knappt två timmar på min idag för första gången och jag tycker jag åker finfint. Blandade grus å asfalt. Har bytt: stam (kortare), däck (bredare+tubeless), stolpe (canyon vlcs), sadel (nån pro-modell).

Jag var inne med cykeln idag på xxl.
Visade just framhjulet som var skevt enligt mig. Han tog av och kontrollmäte och sa att visst är fälgen lite skev. Gå du runt i affären eller bredvid så ordnar jag detta sades det. Det var 45min innan stängning.
Kom tillbaka 5min innan stängning och han hade riktat hjulet så att fälgen var rak, cykeln stod utanför verkstan och var redo.
Hjulet hoppade fortfarande litegrann men det beror nu på däcket Sa verkstaden. Jag gick därifrån och tänkte att det var säkert löst men väl hemma så visst hoppar däcket mer än jag tycker att det borde göra , även om fälgen verkar rak.
Om det även var däcket kunde xxl ordnat även däcket i samma svep tycker jag?

Senast ändrad:
Jag var inne med cykeln idag på xxl.
Visade just framhjulet som var skevt enligt mig. Han tog av och kontrollmäte och sa att visst är fälgen lite skev. Gå du runt i affären eller bredvid så ordnar jag detta sades det.
Kom tillbaka 5min innan stängning och han hade riktat hjulet så att fälgen var rakt.
Hjulet hoppade fortfarande litegrann men det beror nu på däcket. Jag gick därifrån och tänkte att det var säkert löst men väl hemma så visst hoppar däcket mer än jag tycker att det borde göra , även om fälgen verkar rak.
Om det även var däcket kunde xxl ordnat även däcket i samma svep tycker jag?
Låter som en rimlig önskan. Prova ta av det och montera det igen (även om xxl väl gjorde det när dom riktade). Kolla så däcket sätar hela vägen runt. Prova även byt plats på fram och bakdäck.

Tankade upp en video på framhjulet här så kan ni tycka till.
Här
Hur många virus får man av din länk? Använd youtube eller Google foto istället.
Om det var så sent så du kunde lalla runt i butiken och hämta 5 min innan stängning så kanske det var vad som hade kunnat göras med så kort tid?
Som svar på tidigare: man byter inte en ”skev fälg”, den riktas (så bygger man ju typ hjul).

Tankade upp en video på framhjulet här så kan ni tycka till.
Här
Instämmer med ovan, använd youtube eller imgur istället för easyupload.

Farsan som fick sin för 2v sedan har inga problem alls. Raka hjul och bra växlingar tydligen. Uthämtad och byggd i Malmö butiken.

Han fick även bekräftat det några redan diskuterat att metallbiten till framväxeln ej behövs på denna cykel.

Screenshot_20221030_211851.jpg

Körde första turen idag och märkte av ett rattlande ljud. Nu när jag kom hem såg jag att det är en skruv på gaffeln som sitter löst, någon mer kunnig som vet vad den gör?

Bilagor

• IMG_20221031_182054.jpg
    IMG_20221031_182054.jpg
    513.7 KB · Besök: 123
Jag är precis inkommen från montage av bluemels style 56mm. Jag har 45mm riddler på orignalfälg. Det är riktigt jäkla tight och besvärligt att montera. Rekommenderar att välja annan skärm. Gillar inte konstruktionen med fästpunkter på insidan skärmen heller. På plussidan är väl att dom är ok prissatta och stabila när dom väl är på plats. Dom ser även ut att skydda vevparti bra då framskärmen är lång. Ger man sig ändå på att montera dessa se då till att skaffa en m6-skruv för att fästa skärmen i toppfästet på framgaffeln. Dremel är också bra att ha till hands…
Tjena! Vad är längden på M6-skruven för att fästa framskärmen?
Var köper du den? De är alla in bulk, inte i styck...

Ångrar att jag inte slog till när den var nere på 10500:-, så inväntar nästkommande REA på detta skepp.
Så man får lite luft mellan Zwiftandet i vinter, kitta den med skärmar och strålkastare.

Förhoppningsvis under 10k, jag är redo med avtryckarfingret.

Tjena! Vad är längden på M6-skruven för att fästa framskärmen?
Var köper du den? De är alla in bulk, inte i styck...
"in bulk"?
Vill du köpa skruvar styckvis, gärna rostfritt på en cykel, i Sthlmområdet
rekommenderas Sifvert Skruv i Västberga även om det är en yrkesbutik får även privatpersoner handla där.
De har MKT att välja på som kan vara intressant för en cyklist och inte endast skruv och mutter
tom passbrickor("shims") på 0,1(0,2?)mm för CL-bromsskivor

Om man ska byta ut vänsterveven mot en med effektmätning, måste det vara GRX eller går en helt vanlig typ stages 105? Letar bra deal på en i 175mm (sålde nyligen en sådan, klantigt).

Med en 105 så hamnar vänster vev 2,5 mm närmre ramen jämfört med en GRX. Troligen så blir det tight, men funkar.
Bra och snabbt svar. Priset brukar ju avgöra... En 105-vevarm är väldigt vanlig medans en GRX är rätt exotisk (nåja) och kostar pengar så att säga.
Då får jag socuta reor. Lite segt med SPD-SL och assioma nu på vintern...

Eftersom billigare modellen White GX Lite också omskrivs i den här tråden kommer här lite livsavgörande fakta om dess stolpe och sadel:

Bilagor

• 53952CD6-9C8F-427E-968B-8F7FF544745B.jpeg
    53952CD6-9C8F-427E-968B-8F7FF544745B.jpeg
    660.2 KB · Besök: 178
  • 9ED607F9-CC56-42B3-A8F2-9345356ECF43.jpeg
    9ED607F9-CC56-42B3-A8F2-9345356ECF43.jpeg
    903.7 KB · Besök: 172
Styrröret har spruckit på min gx ltd. Vad kan man göra? Ny gaffel? Som det är nu blir styrlagret löst om man kört hårt (rötter typ) för att styrstammen inte riktigt kan greppa styrröret

Bilagor

• C483CC71-54C2-4CAD-9DBE-DD223CDA8F52.jpeg
    C483CC71-54C2-4CAD-9DBE-DD223CDA8F52.jpeg
    68.5 KB · Besök: 164
Senast ändrad:
Har råkat dra åt styrstammen för hårt på min gx ltd och spräckt styrröret. Vad kan man göra? Ny gaffel? Som det är nu blir styrlagret hela tiden löst för att styrstammen inte riktigt kan greppa styrröret
Svårt att se på bilden hur skadat det är. Mina lekmannaspekulationer: kan du limma skadorna med superlim/epoxi och sen typ köra ett tunt shims av tex en ölburk för att få mer material till stammen?
Alternativt lämna in till något kolfiberproffs.

Hur hårt drog du? Har aldrig lyckats med nåt liknande, trots mycket skruvande. Tänker fabrikationsfel?
Jag killgissar att svaret är "lite grand" eftersom det sannolikt inte hade skett om vederbörande använt momentnyckel och endast då kunnat svara på din fråga. ?
Haha, blev lite väl hårt men inget extremt om jag jämför hur det känns med rätt moment. Har momentnyckel och skulle inte säga att jag tog i mer än när jag använder den

Senast ändrad:
Har råkat dra åt styrstammen för hårt på min gx ltd och spräckt styrröret. Vad kan man göra? Ny gaffel? Som det är nu blir styrlagret hela tiden löst för att styrstammen inte riktigt kan greppa styrröret
Intaggad i tråden så jag kan svara lite på detta. Är det delaminering mer än sådär så är styrkan i röret starkt nedsatt så jag skulle rekommendera en ny gaffel.

Kvalitet på modellen i fråga är tveksam.
Vi köpte en GX PRO i höstas där insatsgängorna för stänkskärmar släppte och snurrade med skruven när vi monterade stänkskärm i fram.

Lokala XXL beställde ny gaffel och skulle montera åt oss, samma problem för dem. Slutade med en helt ny cykel 3e gången gillt där gaffeln höll för montering av skärm.

Kan inte mycket om cyklar, men cyklar mycket mtb som glad amatör. Då jag börjat tröttna på rötter och sten och nu ändå mestadels cyklar på grus har gravelbike suget blivit stort.

Var först inriktad på en Merida Silex 400 men tilltalades av det låga priset för en GX ltd och att många av komponenterna tycks vara identiska (för det otränade ögat). Men avskräcks av del jag läst i tråden om medioker montering och delar som går sönder, vilket jag är allergisk emot.

Mina tankar om Meridan är banala. Att det är en snyggare (imo) cykel med med liknande/samma delar. Något högre byggkvalité och resten prisskillnaden är varumärket.

Kommentera gärna vad jag kanske naivt missar. Jag ska förresten enbart använda cykeln för längre motionsturer.

Kvalitet på modellen i fråga är tveksam.
Vi köpte en GX PRO i höstas där insatsgängorna för stänkskärmar släppte och snurrade med skruven när vi monterade stänkskärm i fram.

Lokala XXL beställde ny gaffel och skulle montera åt oss, samma problem för dem. Slutade med en helt ny cykel 3e gången gillt där gaffeln höll för montering av skärm.

Vart på gaffeln satt fästena på modellerna som gick sönder gentemot den som höll? De bytte ju design på gaffeln ganska nyligen, på den gamla sitter fästena nere vid axeln och den nya högre upp ca 10cm ovanför axeln.

Vart på gaffeln satt fästena på modellerna som gick sönder gentemot den som höll? De bytte ju design på gaffeln ganska nyligen, på den gamla sitter fästena nere vid axeln och den nya högre upp ca 10cm ovanför axeln.

Nere vid axeln, bra att veta om designändringen. Skall ner till familjen i helgen så jag får undersöka vad ersättningscykeln har fästet.

20221217_111626.jpg

Tillbaka
Topp