Tänkte skaffa mig en sommar hobby genom att köpa en mtb

Alucardi

Aktiv medlem
Har inte någon direkt fysik aktivitet på sommaren. På vintern är det alpin åkning som gäller.
Vi har möjlighet till förmånscykel hos benify genom jobbet. Slutpriset blir rätt förmånligt.
Men då jag är helt blank på kunskap undrar jag lite vad man ska satsa på.
Det finns meridia, nishiki, BCF och principia att välja på. Tänkte på prisklass mellan 10000-20000;-.
Vill även lägga till att jag inte äger en cykel alls idag. Så för att även kunna cykla med barnen tänkte jag köpa till en uppsättning fälgar med lite mer väg vänliga däck. Så det är väll 29” man ska titta på?

Senast ändrad:
För att cykla med barnen behöver du inte några vägvänliga däck.
Och m.t.p att första cykeln alltid är ett felköp då du som nybörjare inte vet vad du gillar så kolla om du kan komma ur kontraktet så du inte sitter fast med en hoj du hatar i flera år.

För att cykla med barnen behöver du inte några vägvänliga däck.
Och m.t.p att första cykeln alltid är ett felköp då du som nybörjare inte vet vad du gillar så kolla om du kan komma ur kontraktet så du inte sitter fast med en hoj du hatar i flera år.
Mtp? Jag vet att jag kommer gilla att cykla i skogen. Ja man kan komma ur kontraktet efter 1år.

Idag reas cyklar rätt hårt, så det kan vara värt att jämföra mot en förmånscykel. Ta tex en Merida Big Trail 600, den kostar 20000 ny som förmånscykel. En motsvarande cykel som tex Orbea Laufey H10 går att hitta för 13-14 tusen ny.

Idag reas cyklar rätt hårt, så det kan vara värt att jämföra mot en förmånscykel. Ta tex en Merida Big Trail 600, den kostar 20000 ny som förmånscykel. En motsvarande cykel som tex Orbea Laufey H10 går att hitta för 13-14 tusen ny.
16800:- blir det. Skrev också vad min kunskapsnivå är. Jag kan inte jämföra mot alla modeller som finns ute.Orbea Laufey H10 Verkar också kosta samma när jag söker på nätet ?‍♂️

Senast ändrad:
16800:- blir det. Skrev också vad min kunskapsnivå är. Jag kan inte jämföra mot alla modeller som finns ute.Orbea Laufey H10 Verkar också kosta samma när jag söker på nätet ?‍♂️
16800kr, är det priset på cykeln i butik eller vad du betalar för förmånscykel?

Man måste kolla total-ekonomin på förmånscykel, påverkas pensions-avsättningar tex? Vad händer om man vill byta jobb? Det man kommer fram till är att oftast är det likvärdigt med att köpa cykeln privat vilket ger lite mer frihet i cykel-ägandet.

Men då är ju jag också lite motsträvig mot allt vad leasing- och prenumerations-tjänster heter..

mtb är ju en trevlig tillgång på sommaren, men där aktiviteten verkligen glänser är vår och höst. för att inte tala om våra numera ojämna vintrar. mtb är närmast alltid en inbjudande och nästan väderokänslig möjlighet.

så skaffar du bra lampor kan höstmörkret gärna komma:)

när det gäller grundfrågan i tråden har jag ingen välgrundad åsikt, men avtalen tycks som det framgått inte vara speciellt gynnsamma. det är väl möjligen intressant om man önskar delbetala framför att betala på en gång?

ett extra hjulpar är alltid av värde, ffa tänker jag vintertid med typiskt varannanveckas-underlag. ett par ice spiker pro på frusna stigar är ett samt nöje.

mtb är ju en trevlig tillgång på sommaren, men där aktiviteten verkligen glänser är vår och höst. för att inte tala om våra numera ojämna vintrar. mtb är närmast alltid en inbjudande och nästan väderokänslig möjlighet.

så skaffar du bra lampor kan höstmörkret gärna komma:)

när det gäller grundfrågan i tråden har jag ingen välgrundad åsikt, men avtalen tycks som det framgått inte vara speciellt gynnsamma. det är väl möjligen intressant om man önskar delbetala framför att betala på en gång?

ett extra hjulpar är alltid av värde, ffa tänker jag vintertid med typiskt varannanveckas-underlag. ett par ice spiker pro på frusna stigar är ett samt nöje.
Vad är det som inte är gynnsamt? Ta en BCF alu sport. Det kostar dig efter 3år 14000;- ungefär, när det är utköpt. Det är ju mycket billigare än att betala den rakt av.

Ja tanken är väll att ersätta perioderna då det inte finns någon snö helt enkelt. Om det är vår, höst eller snö fri vinter spelar inte mig så stor roll ? Jag uppskattar vandring men det är ju inte så snabb sport ?
Blir säkert att hyra och testa på downhill också då vi inom 1.5h hat väldigt många orter som erbjuder det.

Det blir säkert bra och jag tycker inte vi ska förstöra tråden ytterligare i onödan men problem är väl två
1) om man inte förstår påverkan på pensionen så kan det vara bra att låta bli. Jag förstår inte....
2) Du kan köpa motsvarande cykel idag billigare än 14000

Med det sagt, inte så mycket billigare än 14000 att det spelar någon roll. Det är bara att köra!

Har du eget företag är det mer lönsamt eftersom det inte påverkar pensionen på samma sätt eftersom du inte har avtal kring att du ska sätta av x antal kronor till pension etc (givet att du redan tar ut så mkt lön att du får full allmän pension).

Men i ditt fall, om du har ett någorlunda vanligt tjänstepensionsavtal och du tjänar över 47625 och arbetsgivaren betalar in 30% av lönen (vissa betalar in mer) över detta belopp till tjänstepensionen så förlorar du 30% av bruttolöneavdraget i pensionsavsättningar.

Så t.ex för en 16000 kr cykel med bruttolöneavdrag på 331 kr per månad så blir det 0,3*331=99 kr mindre i pension varje månad.

Sen kan ju arbetsgivaren göra så att den ända betalar in full pension etc, bäst att dubbelkolla med dom.

Det låter som det nästan jämnar ut såg...dryga 1200 mindre till pension om åtet. Sen kan man ju löneväxla tillbaks den. För mig blir det för komplicerat.

Pensionspåverkan är alltifrån obefintlig till betydande beroende på löneläge och avtal, så det får man räkna på själv.
TS: När folk här skriver att man inte vet vad man kommer gilla försöker de egentligen säga att MTB-träsket är så brett i dag att det räcker inte med "cykla i skogen". Efterhand du kommit igång kommer du vilja välja cykel beroende på vilken skog och hur (alltifrån gravel till Enduro, väääldigt olika cyklar...) och hur mycket och avancerat DH. Min första moderna MTB "höll" ett år, min andra lite drygt ett år och min tredje har jag än så länge haft ett par år. Har gått från HT till trail till mer åt Enduro-hållet. Cyklarna du tittar på komemr funka utmärkt men om du blir biten som många blir kommer du helt säkert vilja byta.

Senast ändrad:
Vad är det som inte är gynnsamt? Ta en BCF alu sport. Det kostar dig efter 3år 14000;- ungefär, när det är utköpt. Det är ju mycket billigare än att betala den rakt av.

Ja tanken är väll att ersätta perioderna då det inte finns någon snö helt enkelt. Om det är vår, höst eller snö fri vinter spelar inte mig så stor roll ? Jag uppskattar vandring men det är ju inte så snabb sport ?
Blir säkert att hyra och testa på downhill också då vi inom 1.5h hat väldigt många orter som erbjuder det.
den cykeln tycks lista 18-20 tusen? då är ju 14 tusen visserligen bättre, men är det egentligen billigare än att köpa med förekommande rabatter och i så,fall ens värt besväret med administrationen?

sett till inlåsningseffekt, begränsat urval av återförsäljare och cykelmodeller, en ofta förekommande osäkerhet om återköpsvärde, och eventuella pensionseffekter.skulle jag tacka nej till det upplägget.

och om jag ändå är sugen prova på att äga just den cykeln överväga köpa en identisk begagnad för 10 k istället. den är smidig att sälja vidare utan större förlust.

för om du kommer gilla det här kommer du inte stanna på hardtail, utan vill nog rätt snabbt vidare.

Ta en titt på Happyrides köpguide som går igenom skillnaderna på cyklar: https://happyride.se/kopa-mountainbike/

Sedan har det diskuterats förmånscyklar rätt friskt på sistone, t ex här:

Pensionspåverkan är alltifrån obefintlig till betydande beroende på löneläge och avtal, så det får man räkna på själv.
TS: När folk här skriver att man inte vet vad man kommer gilla försöker de egentligen säga att MTB-träsket är så brett i dag att det räcker inte med "cykla i skogen". Efterhand du kommit igång kommer du vilja välja cykel beroende på vilken skog och hur (alltifrån gravel till Enduro, väääldigt olika cyklar...) och hur mycket och avancerat DH. Min första moderna MTB "höll" ett år, min andra lite drygt ett år och min tredje har jag än så länge haft ett par år. Har gått från HT till trail till mer åt Enduro-hållet. Cyklarna du tittar på komemr funka utmärkt men om du blir biten som många blir kommer du helt säkert vilja byta.
Vad är skillnaden på HT, trail och enduro då?

den cykeln tycks lista 18-20 tusen? då är ju 14 tusen visserligen bättre, men är det egentligen billigare än att köpa med förekommande rabatter och i så,fall ens värt besväret med administrationen?

sett till inlåsningseffekt, begränsat urval av återförsäljare och cykelmodeller, en ofta förekommande osäkerhet om återköpsvärde, och eventuella pensionseffekter.skulle jag tacka nej till det upplägget.

och om jag ändå är sugen prova på att äga just den cykeln överväga köpa en identisk begagnad för 10 k istället. den är smidig att sälja vidare utan större förlust.

för om du kommer gilla det här kommer du inte stanna på hardtail, utan vill nog rätt snabbt vidare.
Hur ska jag kunna hitta en identisk? Jag har ingen direkt kunskap och det finns ju sjukt många olika hemsidor och modeller.
Lite som som att en novis ska se skillnad mellan 2 till utseendet likadana 3d skrivare.

Hur ska jag kunna hitta en identisk? Jag har ingen direkt kunskap och det finns ju sjukt många olika hemsidor och modeller.
Lite som som att en novis ska se skillnad mellan 2 till utseendet likadana 3d skrivare.
Det är svårt eller omöjligt om du inte vill lägga enormt med tid.

Jag kollade bara lite snabbt och man får en mb31 med samma gaffel betydligt billigare än den du länkade.
Om jag inte kollade fel är det NX och rs35 för 18000.
Det går så klart bra att cykla på den och den är säkert värd 14000 men poängen är att om man kan lägga 14000 utan avbetalning så finns det alternativ

Vad är skillnaden på HT, trail och enduro då?
Föreslår att du surfar en del och kollar skillnaderna.
Enduro har jag just för att jag kör en del DH, och då vill jag hänga med sonen :-). Det är en cykel med relativt stor slaglängd som är bra för att ta sig neråt men också funkar uppåt. (Endurotävlingar är liknande DH men man måste själv cyklar upp också, dock ej under tidspress). Jag använder den även för vanlig skogscykling, men hela setupen stjäl kraft i onödan. Inget att ställa upp i en XC-tävling med... När jag kör i skogen på platten gör det mig inget att det tar lite längre tid än med en XC-raket, och ännu så länge kör jag ifrån sonen ändå om jag vill.
HT har ingen bakdämpning. Passar bra för lite snällare förhållanden. Går så klart att använda överallt men kräver en del teknik om man kör DH med den, att blåsa över en stenkista i 40+ km/h är spännande med HT... dock tycker en del att det är kul.
Trail är en cykel anpassad för skogen, och allltifrån snällare till lite tuffare stigar. Är en cykel som funkar i ett ganska brett område.

Att börja med en HT som du tittar på är nog ganska klokt, för kostnaderna drar iväg med andra varianter. Men sannolikheten att du kommer vilja byta upp dig snart om du fastnar för sporten är ungefär 99,3%. Inte för att HTn inte funkar, men för att du kommer villhöva något bättre som man säger på Happy

Ett tips till: Glöm inte att tillbehören också lätt drar iväg om du har begränsad budget. Du behöver en bra hjälm, skor, pedaler, kanske handskar och vettiga kläder, fast kläderna finns kanske redan. Bara ett par pedaler kan lätt (men måste absolut inte) dra iväg till 4-siffrigt. Pedaler ingår sällan och om de ingår är de inte lämpliga för skogscykling. Pedaler för skogscykling har antingen clips, som då kräver särskilda skor, eller flat, där man också bör ha rätt skor för de äter upp sulorna på vanliga dojor.

Sen kanske man vill byta till tubeless, ha en vettig pump, osv...

Det enda man MÅSTE ha är ju hjälmen men chansen är stor att du kommer tycka du behöver mycket av det andra också.
Allt detta finns i prisklasser där man kan få hela kittet för nån dryg tusenlapp till tusennlappar per pryl.

Verkar svårt att få svar på sina frågor här. Antingen finns likadan cykel för halva pengen men inga länkar. Min kunskapsnivå har jag ju förmedlat. Sen är det ju det här men förmånscykel. Vi har precis köpt 3st cyklar varav en el cykel till frugan. Så att spendera 50000:- på cyklar i sommar är inte intressant. Rea på cyklar när säsongen börjar? Jag kan då inte hitta några bra priser. Man brukar ju rea ut cyklar innan vintern kommer och så länge vill jag inte vänta.
Känns som att jag får söka och läsa på själv helt enkelt.

Verkar svårt att få svar på sina frågor här. Antingen finns likadan cykel för halva pengen men inga länkar. Min kunskapsnivå har jag ju förmedlat. Sen är det ju det här men förmånscykel. Vi har precis köpt 3st cyklar varav en el cykel till frugan. Så att spendera 50000:- på cyklar i sommar är inte intressant. Rea på cyklar när säsongen börjar? Jag kan då inte hitta några bra priser. Man brukar ju rea ut cyklar innan vintern kommer och så länge vill jag inte vänta.
Kör på förmånscykel, blir nog relativt kostnadsneutralt och om alternativet är ingen cykel är ju valet lätt.

en mycket bra ide du hade är att prova på först. hyra eller låna.

var i landet befinner du dig? det finns många här som sitter på extra cyklar som kan provas på en gemensam gärna rolig runda.

du försöker närma dig ett område som har potential ge stor glädje, men som är så diversifierat att ingen kan tala om för dig var just din sweet spot kommer finnas. inte på nätet, inte i någon affär, och knappt ens bland cyklande vänner som ändå vet om hur din fysiska förmåga är. eller för den delen adrenalinlängtan kontra balansångest.

du bör definitivt pröva först. särskilt viktigt om du är frestad skriva på ett typ treårigt avtal

Senast ändrad:
Jag går mycket på känsla och utseende när jag köper cykel. Att ha ynnesten att kunna cykla på en cykel man gillar och ger en bra känsla inombords gör att man blir glad när man använder den och cyklar mycket. Jag har ägt två Nishiki cyklar i mitt liv som jag har varit mycket förtjust i så jag skulle valt en sådan. Mitt råd är sålunda välj med hjärtat det brukar bli bra. Har du ambitionen att tävla så är det en annan femma.

Kör på förmånscykel, blir nog relativt kostnadsneutralt och om alternativet är ingen cykel är ju valet lätt.
Är ju inte det jag frågar. Jag har räknat på det och arbetsgivaren kommer lägga på den arbetsgivaravgiften dom sparar på cykeln.
Jag går mycket på känsla och utseende när jag köper cykel. Att ha ynnesten att kunna cykla på en cykel man gillar och ger en bra känsla inombords gör att man blir glad när man använder den och cyklar mycket. Jag har ägt två Nishiki cyklar i mitt liv som jag har varit mycket förtjust i så jag skulle valt en sådan. Mitt råd är sålunda välj med hjärtat det brukar bli bra. Har du ambitionen att tävla så är det en annan femma.
jag gillar saker med själ. Så Borås Cykelfabrik kommer få ett besök av mig.

Är ju inte det jag frågar. Jag har räknat på det och arbetsgivaren kommer lägga på den arbetsgivaravgiften dom sparar på cykeln.

jag gillar saker med själ. Så Borås Cykelfabrik kommer få ett besök av mig.
Låter som en ypperligt bra idé att besöka fabriken. Cyklister brukar även gilla cyklister så jag skulle gissa att du kan få en del bra råd när du är där. Stort lycka till med ditt val av cykel. Det är vansinnigt roligt att cykla och cyklister är oftast väldigt trevliga. Så varmt välkommen till cykelgemenskapen.

Om alternativet att lägga 14000 kontant är omöjligt ska man nog spara pengarna till en buffert för oförutsedda utgifter istället. Men vi vet ju inte hur det ser ut här.

TS, förlåt att jag är kritisk, men du klagar på att inte få bra val här och att det finns så många cyklar därute, men valet av förmånscyklar är ju bara "lättare" för att du inte kan välja vad du vill.
Tänk dig att du behöver ett par skidor, och du får tre val, hur stor chans tror du det är att nåt av dem är rätt för dig?

Om alternativet att lägga 14000 kontant är omöjligt ska man nog spara pengarna till en buffert för oförutsedda utgifter istället. Men vi vet ju inte hur det ser ut här.
klart jag kan köpa cykeln rent. Handlar mer om att jag inte tycker det är ok att spendera så mycket pengar på mer cyklar. Mer en mental spärr än något annat. Jag investerade 180k på 3d skrivare i mitt egna ”hobby” företag och redan köpt nya cyklar till sambo och barn. Så tycker det räcker med spenderande just nu. Jag kan enkelt lägga undan dem 3000:- eller vad det nu blir mer exakt i missad pension i en fond ?‍♂️

Verkar svårt att få svar på sina frågor här.
Folk här är generellet hjälpsamma, men inte alla är lysande på att anpassa råden till nivån på kunskap hos den som frågar... så jag röstar för att lyssna på svaren här kombinerat med egen research.
Summan är väl att de du tittar på verkar vara helt OK cyklar. Ev. kan du ha tur och hitta motsvarande billigare på rea, men inte självklart vid denna årstiden.
Är du skidåkare tror jag att du kommer fastna för MTB. Min röst går för köp det som verkar kul, och kör på! Jag tror inte du komemr bli missnöjd!
Men du kommer efter ett tag inse att du vill ha någon annan cykel. Men det komemr du oavsett hur mycket du letar nu.
Jag är inte skidåkare, men tror jämförelsen som någon gjorde ovan håller. Tänk en blivande skidåkare som skriver "jag tror jag kommer gilla skidåkning". Efter ett tag vet han om det var längdåkning, slalom, freestyle, telemark eller snowboard han gillade. Men första paret skidor komer antagligen inte hålla så länge? Och man rekommenderar nog inte marknadens dyraste telemarkskidor? Utan snarare köp ett par som känns bra, ut och lär dig så kommer du sen inse vad udi vill göra?

Håller fast vid mitt förslag med Merida Big Trail 600. Bra stig-HT med bra komponenter. Det var bara ett förslag att kolla cyklar på rea. Tyvärr är man ju tvungen att sätta in sig lite i MTB träsket innan man köper något men som sagt en allround trail HT som Meridan kommer nog inte bli helt fel om du inte tänkt dig cykla cykelvasan, då är nog en mer renodlad XC-cykel bättre. Men om du kan göra ett besök hos Borås är väl det bra, då kan du ju får råd att hitta en cykel som passar dig.

Såg inte att det framgick vilken typ av åkning du är intresserad av eller om du väljer mellan några olika modeller?

Spontant låter det som en HT skulle passa om du vill prova lite stökigare småstigar och om du nöjer dig med grusvägar och vill köra lite snabbare en XC.

Själv har jag precis skaffat en heldämpad trailhoj men föredrar min gamla stela 90-tals Mtb i stan och kör till jobbet på en 50-tals crescent.

TS, förlåt att jag är kritisk, men du klagar på att inte få bra val här och att det finns så många cyklar därute, men valet av förmånscyklar är ju bara "lättare" för att du inte kan välja vad du vill.
Tänk dig att du behöver ett par skidor, och du får tre val, hur stor chans tror du det är att nåt av dem är rätt för dig?
Som nybörjare ska man inte ha mer val. Tog mig många dagar i backen innan jag ansåg mig vara bra nog för att kunna märka någon skillnad på skidor. Jag åkte 4år 20-25 dagar per säsong i fjällen innan jag bytte mina skidor.

Såg inte att det framgick vilken typ av åkning du är intresserad av eller om du väljer mellan några olika modeller?

Spontant låter det som en HT skulle passa om du vill prova lite stökigare småstigar och om du nöjer dig med grusvägar och vill köra lite snabbare en XC.

Själv har jag precis skaffat en heldämpad trailhoj men föredrar min gamla stela 90-tals Mtb i stan och kör till jobbet på en 50-tals crescent.
Dom har de flesta modellerna inom dom märkena jag angav. Kommer köra i skogen och testar jag på downhill blir det att hyra.

Är det denna modell från bcf som är av intresse? Eller kanske denna?
Jag kan tycka att den verkar ha en väl brant sadelvinkel. En del har synpunkter på MB31 Rescue och den ser inte ut att vara alls lika brant som Bcf. Stämmer siffrorna så skulle jag inte åka till Borås och provcykla.

Jag har inte Benify och kan inte se vad det är för cyklar som finns att välja på. Själv skulle jag valt MB31 alla dagar i veckan. Bcf är bestyckad med en massa okända komponenter, en del i kol för att kompensera för den tunga framgaffeln kanske. Att säga att den har själ blir lite magstarkt kan jag tycka. MB31 är smått osannolikt bra specad för sitt pris och efter tre år så kan man sälja den för dubbelt så mycket som den från Bcf.

Jag kan tycka att den verkar ha en väl brant sadelvinkel. En del har synpunkter på MB31 Rescue och den ser inte ut att vara alls lika brant som Bcf. Stämmer siffrorna så skulle jag inte åka till Borås och provcykla.

Jag har inte Benify och kan inte se vad det är för cyklar som finns att välja på. Själv skulle jag valt MB31 alla dagar i veckan. Bcf är bestyckad med en massa okända komponenter, en del i kol för att kompensera för den tunga framgaffeln kanske. Att säga att den har själ blir lite magstarkt kan jag tycka. MB31 är smått osannolikt bra specad för sitt pris och efter tre år så kan man sälja den för dubbelt så mycket som den från Bcf.
MB31 den gillade jag. Väldigt bra pris med!

Jag kan tycka att den verkar ha en väl brant sadelvinkel
Är väl en smaksak. För mig hade den varit perfekt, avskyr flack sadelvinkel.
Om jag nu velat ha hardtail dvs.

För att göra det tydligt för TS.
Det där är en hardtail som har en ramgeometri som är mer för att köra utför med. Inte långa xc-turer på flera mil (även om det går).
Nej, mer så här: trampa uppför, shredda nedför.

Kollade priset på begnat. Men verkar få my let pengar tillbaka på allebike cykeln. Värt att köpa till dropper? Kostar 1000:-, köper man den löst kostar den ju 2000:-

Kollade priset på begnat. Men verkar få my let pengar tillbaka på allebike cykeln. Värt att köpa till dropper? Kostar 1000:-, köper man den löst kostar den ju 2000:-

Har man vant sig med dropper vill man inte vara utan. Särskilt på hardtail där man ofta ståcyklar en del. 1000kr är det klart värt.

Finns väl nu också möjlighet att nyttja Beny Local...?
Då blir förhoppningsvis utbudet inte lika trött som i vanliga Benify-shopen.
Jag tog en gravel bike, Merida Silex 600, via vanliga Benify-shopen i höstas... Var väldigt smidigt. Har inte orkat räkna så detaljerat på det dock.

Som nybörjare ska man inte ha mer val. Tog mig många dagar i backen innan jag ansåg mig vara bra nog för att kunna märka någon skillnad på skidor. Jag åkte 4år 20-25 dagar per säsong i fjällen innan jag bytte mina skidor.
Du kan däremot inte jämföra skillnad på skidor och MTB's direkt, spannet på MTB är enormt mycket större.
Du får blanda in både långfärdsskidor, skridskor och snöskor i spannet också.

"Vill börja cykla MTB" är tyvärr lika vagt som "Jag vill börja med en vintersport, vad ska jag ha under fötterna?"

Ett par långfärdsskidor till bra pris är inte så klockrent om det visar sig att man hellre åker lift.
Så att folk kommenterar "första cykeln blir alltid fel" är inte så himla överdrivet.

Däremot är ju BCF MTB ALU och liknande den bästa typen av komma-igång-cyklar.
Det "värsta" du kan råka ut för där är att kanske inte göra den mest ekonimiska dealen, men det är inte speciellt hemskt i sammanhanget.

Du kommer ha nånting att "utforska hela berget" på i några år och framförallt inget som står ivägen för att ha kul

Tillbaka
Topp