TCR 2023 (Trans Continental Race No. 9)

Ulrich Bartholmoes o Justinas Leveika lär väl inte starta iår med tanke på Tour Divide. De hade def vart med uppe i täten o kanske kunna ta en pallplats

Jag kör igen. Allt går väl någotsånär enligt plan men ligger lite efter med ruttplaneringen. Det är ett smärre helvete att planera bra rutter genom alperna. Träningen har varit ok. Hade varit fint att väga 5 kilo mindre men mat är gott. All utrustning är testad och inkörd. Håller som bäst på och funderar ut vilken fartambition jag ska ha :)

Startlistan kom ut igår på Instagram. 10 svenskar på listan. Vad jag vet har vi aldrig varit så många SE-deltagare.

1689144179570.png

I år är det lite speciellt. Vid första anblick ser vissa rutter ut att vara bra, men det finns ännu bättre när man lägger ytterligare tid på kartorna. Passagen mellan CP2 och CP3 kan komma att bli avgörande. Tre CP runt Meteora. Den som vill hike-a-bike eller bära cykeln på axeln längre sträckor (några kilometer) kan hitta spännande rutter i årets upplaga.

Startlistan kom ut igår på Instagram. 10 svenskar på listan. Vad jag vet har vi aldrig varit så många SE-deltagare.

Visa bilaga 637941

Jag är ändå imponerad av att det är så många "nya" namn för mig i listan. Nu har jag cyklat rando i 10 år och det är ofta samma namn som återkommer. Men i denna listan är det 4 namn som är bekanta för mig, varav 3 genom rando.

Men jag känner mig mer intresserad än någonsin av TCR!

@GoranS Kom nu och kommentera! Hjälp oss att förstå de olika ruttalternativen. Snälla?

Race cap #5 här. Känner stor ödmjukhet inför årets upplaga som blir backigare än någonsin: med mina 26mm däck undviker jag gärna grus och ser fram emot att dra nytta av min låga totalvikt på ca 70 kg plus mat och vatten. Mellan CP2 och CP3 håller jag mig hellre uppe bland bergen än nere på de blåsiga, förmodat bilfyllda, turistvägarna längs kusten!

I år är det lite speciellt. Vid första anblick ser vissa rutter ut att vara bra, men det finns ännu bättre när man lägger ytterligare tid på kartorna. Passagen mellan CP2 och CP3 kan komma att bli avgörande. Tre CP runt Meteora. Den som vill hike-a-bike eller bära cykeln på axeln längre sträckor (några kilometer) kan hitta spännande rutter i årets upplaga.
Mellan CP1 och CP2 kan man antingen köra nere i en dal eller uppe i bergen. Man måste ändå upp till bergen sen så höjdmeter blir samma oavsett. Brantare stigning om man kör i dalen och man ”chockar” benen lite med först dal sen stigning men den som lever får se vad som är bäst …

I kväll blev jag (äntligen) helt klar med ruttplaneringen. Man skall inte avslöja sina val, men i kilometer är denna upplaga avgjort kortast av alla. Komoot, brouter, RWGPS, google earth, fatmap, youtube (jo, men för fan, på Balkan är det dashcam som gäller. Orkar man plåga sig igenom ljudpålägget och chaufförernas malande finns en del att snappa upp där). Informationstätheten är större idag än någonsin! Total inklusive alla parcoursträckor landar på drygt 340 mil för mig. Förra året var det vissa som loggade uppåt 530 mil... Men, det var då det.

Mina höjdmeter stannar på beskedliga 44 tusen plus efter tiotals timmar av "trimmande". Inte fler än vanligt, men självklart på en kortare sträcka. Mitt intryck är att höjdmetrarna "klumpar sig" i år kring parcour 1 (såklart eftersom man på 100 km skall från Italien till Schweiz och tillbaka till Italien (!))), men också mellan CP2 och CP3. För mig som är tungviktare passar det fint. Rolling hills är det värsta jag vet ;-) Det man köper i färre höjdmeter betalar man för med grus!

En intressant utmaning i år blir att man kommer att kommat tätt inpå Thessaloniki där målgången är på väg upp mot Bulgarien där den sista 147-kilometers-parcouren börjar. I höjd med målgång finns cirka 230 km glädje och tårar kvar. Det är påfrestande att vara trött och kan bli tufft att motstå frestelsen att "åka in i depå" i Thessaloniki på väg norrut.

Det blir lite blandat i år. Flertalet tillfällen finns att spänna fast cykeln på ryggen och snöra på sig sandalerna för att upptäcka vandringsleder. Det kan bli både bra och dåligt, men det blir alltid ett äventyr. Jag finns som Cap90 i år. Instagram @lennieandrichie kommer att redovisa TCR ur ben-perspektivet. Barnperspektiv i all ära, men under TCR är det benens upplevelser som är de viktiga.

Wee nu kom en sån där peppvåg över mig! Så kul återigen med alla svenskar och förhoppnignsvis direktinsikter och rapporter längs vägen.

Spännande med Robert Müller också, han kan bli en tuff utmanare. Han är ju en cykelnomad av rang och ett relativt ostruktuturerat race som TCR kan nog gynna honom, men frågan är hur det är med ruttplaneringsskillsen.

Knappt 10 timmar sedan starten tror jag att man kan se vilka som är valt dalen som inledning och vilka som har valt bergen. Även om man inte tittar på kartan...

Senast ändrad:
Säkert de mest inbitna har koll men de har även en pod som man kan lyssna på dagligen.
Första avsnittet, en kort intervju med bla Strasser o Muller.
Muller som öppnat "försiktigt" inatt

Sen kommer även Josh Ibbet att köra uppdateringar (likt Tour Divide) på sin Youtube kanal. Josh är ju erfaren ultra cyklist, med kontakt med flertalet cyklister o har ju själv legat i toppen (1a o 2a i TcR).

Senast ändrad:
Müller är en karaktär utan dess like. I strassers pod berättade om nåt lopp som han fastnade i världens oväder i på nån alptopp. Lösningsorienterad som han är sökte han tillflykt i ett stort sopkärl som han kunde dra för något slags lock på medan det åskade och blixtade.
När ovädret lugnat sig och han suttit där i mörkret i gamla sopor en bra stund försöker han få upp luckan men lyckas inte öppna locket. Till slut gungar han omkull sopkärlet och lyckas få upp en liten spalt han lyckades åla sig ut igenom ?

Tror han kan bli intressant att följa men kommer kugga på ruttplaneringen. Gemperle tror jag är farlig, både stark och mer systematisk.

Strasser har klivit på. Ingen enorm ledning men några mil.

Har väl bäst koll på Adrian (19) som tuffar på. Sämre koll på övriga svenskar eller andra profiler.

De är väl hyfsat svårt att analysera läget. Om man ser ex på Strasser som cyklat mest kilometer, men är väl inte "längre" fram än Gemperle. som är 3a på mest cyklade mil

Hela min kropp skriker efter ett äventyr som TCR… men det funkar inte.
Försöker följa instagram i väntan på @GoranS ska göra analyser.
Haha, hajar vad du menar.
Med tanke på skräcken jag känner att anmäla till Vätternrundan, alltså anmälan så framstår Tcr som en resa till Saturnus!
Inte själva trampandet men framställandet av rutter och få in dessa i datamaskinen på styret.
Det där är för ”övermänniskor”.
Jag vet min gräns och nöjer mej med att cykla runt i kvarteret.

Haha, hajar vad du menar.
Med tanke på skräcken jag känner att anmäla till Vätternrundan, alltså anmälan så framstår Tcr som en resa till Saturnus!
Inte själva trampandet men framställandet av rutter och få in dessa i datamaskinen på styret.
Det där är för ”övermänniskor”.
Jag vet min gräns och nöjer mej med att cykla runt i kvarteret.
Jag kan hålla med om att det där att välja rätt rutt är något som stör. Det lär bli för mycket tid vid datorn. Trots att jag är väldigt förtjust i att skapa rutter med datorn. Det kommer förmodligen ändå inte att hindra mig från att försöka få en startplats, något år i den absoluta framtiden.

Hela min kropp skriker efter ett äventyr som TCR… men det funkar inte.
Försöker följa instagram i väntan på @GoranS ska göra analyser.
Det finns ju kortare fantastiska utmaningar i spännande miljöer. Alla, i stort sett, har extremt många höjdmeter. (Allt kring bikepacking i tävlingsform är extremt. Bra eller dåligt.) Men tidsmässigt är de flesta lopp totalt sett ändå betydligt mindre kännbara än TCR.

Strasser har efter 25 timmar ännu inte stannat till. Moreau Florian har stått i 10 minuter och Robin Gemperle i 15. Hur kan Strasser klara sig med vätskan från starten? Det har väl inte varit direkt kyligt under dagen... Han har inte vatten på ryggen enligt en bild.

Jag kan hålla med om att det där att välja rätt rutt är något som stör. Det lär bli för mycket tid vid datorn. Trots att jag är väldigt förtjust i att skapa rutter med datorn. Det kommer förmodligen ändå inte att hindra mig från att försöka få en startplats, något år i den absoluta framtiden.
Jag hejar på dej!
Alla som kör det där är hjältar.
Lycka till.?

#3 Gemperle kastade ankar på södra stranden av Lucernsjön för en timme sedan nära ett färjeläge.
Som jag läser kartan hindras hans framåtrörelse när han vaknar av att nästa färja går 10.17 och att den klart närmaste landvägen är en motorväg, genom tunnlar. Det ser ut som att han egentligen måste backa en bit och runda berget med tunnlarna om han inte ska vänta till färjan går.
Strasser passerade nyss långt norr om denna återvändsväg (?). (Han cyklar fortfarande, föga förvånande. Liksom #67 Florian, #2 de Saint-Exupéry och #197 Müller.)

Missar jag något väsentligt som Gemperle inte har missat?

Spännande att se vad han gör när han vaknar. Snart förmodligen.

Kanske kör Strasser parcours 1 i fel riktning och vänder sen och kör i rätt riktning? Undra om de sedan går söderut för att undvika bergen till CP2.

#3 Gemperle kastade ankar på södra stranden av Lucernsjön för en timme sedan nära ett färjeläge.
Som jag läser kartan hindras hans framåtrörelse när han vaknar av att nästa färja går 10.17 och att den klart närmaste landvägen är en motorväg, genom tunnlar. Det ser ut som att han egentligen måste backa en bit och runda berget med tunnlarna om han inte ska vänta till färjan går.
Strasser passerade nyss långt norr om denna återvändsväg (?). (Han cyklar fortfarande, föga förvånande. Liksom #67 Florian, #2 de Saint-Exupéry och #197 Müller.)

Missar jag något väsentligt som Gemperle inte har missat?

Spännande att se vad han gör när han vaknar. Snart förmodligen.
Nu kör han vidare och 67# Moreau Florian ligger före på samma väg. Ser inte ut att vara motorväg och åtminstone på vissa ställen verkar det vara en ordentlig trottoar så att man inte ens behöver åka bland bilarna om man inte vill. Det går nog bra att cykla den där vägen.
1690260252603.png

Senast ändrad:
Nu kör han vidare och 65# Moreau Florian ligger före på samma väg. Ser inte ut att vara motorväg och åtminstone på vissa ställen verkar det vara en ordentlig trottoar så att man inte ens behöver åka bland bilarna om man inte vill. Det går nog bra att cykla den där vägen.
Visa bilaga 640688
Där ser man. På Wikipedia står det "The Seelisberg Tunnel is a motorway tunnel in Switzerland". En idealisk artikel hade skrivit att det går att cykla igenom den ?. Trottoarer finns i alla moderna tunnlar men man måste få cykla på motorväg för att ta sig till tunneln och det får man alltså i Schweiz. Jag skulle tycka att det vore för läbbigt att cykla där även om den är rätt svagt trafikerad enligt artikeln och det är två tunnlar, en per riktning.

Där ser man. På Wikipedia står det "The Seelisberg Tunnel is a motorway tunnel in Switzerland". En idealisk artikel hade skrivit att det går att cykla igenom den ?. Trottoarer finns i alla moderna tunnlar men man måste få cykla på motorväg för att ta sig till tunneln och det får man alltså i Schweiz. Jag skulle tycka att det vore för läbbigt att cykla där även om den är rätt svagt trafikerad enligt artikeln och det är två tunnlar, en per riktning.
Kollar man spåren så tycker jag det ser ut som om de kört en väg vid vattnet och undvikit tunneln.

Tillbaka
Topp